Liverpool - YNWA

Klopp: Liverpool moet prijzen pakken

In aanloop naar het nieuwe Premier League-seizoen nemen we Liverpool onder de loep, waar het vertrouwen bijzonder groot is. The Reds groeiden deze zomer uit tot koning van de transferwindow en voelen zich nu eindelijk klaar voor de volgende stap: zilverwerk.

78 dagen na de verloren Champions League-finale in Kiev begint voor Liverpool zondag het nieuwe seizoen. De 3-1 nederlaag tegen Real Madrid deed zeer bij de fans, zeker de wijze waarop. Twee ongelooflijke blunders van doelman Loris Karius, het uitvallen van Mohamed Salah en een moment van genialiteit van Gareth Bale werden de Engelsen fataal. In gesprek met Fifa Benelux blikt manager Jürgen Klopp nog één keer terug op die avond in Kiev. ‘Ik was erg gelukkig met hoe we het eerste half uur speelden. Iedereen dacht dat Real makkelijk zou gaan winnen, maar na een half uur dachten ze waarschijnlijk: ‘Game on!’ Daar was ik blij mee, maar we wonnen niet, dus dat is dat. Met alles dat ik in me heb wil ik winnen, ik haat verliezen. Ik moet dat nog steeds leren accepteren. Maar na het laatste fluitsignaal ga ik mijn leven niet verpesten door te lijden. Ik neem de nederlaag niet overal mee naartoe, dat helpt niet. Je moet het een plekje geven.’

Liverpool moet komend seizoen prijzen pakken. Trainer Jürgen Klopp voelt de druk en beseft dat hij niet nog een jaar kan afsluiten bij de Engelse club zonder tastbaar succes.

"De verwachtingen zijn groot en dat is heel normaal. Het moet dit seizoen echt gebeuren’’, aldus de Duitse manager. ‘We kennen de verwachtingen, wij hebben ook verwachtingen. We realiseren ons dat er een zeer positieve sfeer rond ons hing in het voorseizoen. Het is goed dat de mensen positief zijn, maar ze moeten wel weten dat dit seizoen ongelooflijk zwaar wordt. Dat is het enige dat ik wil zeggen.’

Om het eerste kampioenschap sinds 1990 binnen te halen, wordt er meer gevraagd, weet Klopp. ‘We moeten meer investeren in elkaar, we moeten meer vechten, we moeten meer creëren.’

Klopp gaat zijn derde jaar in als coach van Liverpool. Hij heeft de club in drie finales geloodst, maar won geen enkele keer: Liverpool verloor de finale van de League Cup in 2016 van Manchester City, boog dat jaar voor Sevilla in de finale van de Europa League en ging dit jaar ten onder tegen Real Madrid in de finale van de Champions League.

"We hebben een bredere selectie nodig om meer consistent te zijn in ons spel’’, verklaarde Klopp de vier versterkingen van Liverpool deze zomer: doelman Alisson (AS Roma), middenvelder Naby Keita (RB Leipzig), verdedigende middenvelder Fabinho (AS Monaco) en vleugelaanvaller Xherdan Shaqiri (Stoke City).

Grappig dat ik net een post in een ander topic schrijf over een carrière met Liverpool op het moment dat jij hier een prachtig begin van een story neerzet. Ik ga hem dus zeker volgen en ben benieuwd naar het verdere verloop!

1 like

Liverpool onderstreept titelambities met vlotte zege tegen West Ham

Een statement, de zege van Liverpool. Niet alleen de 3-0-cijfers ogen indrukwekkend, ook de manier waarop de ‘Reds’ West Ham degradeerden tot speelbal, tonen dat er meer dan ooit met dit Liverpool rekening moet gehouden voor de landstitel in Engeland. ‘Are You Watching’, Manchester City?

West Ham kocht na een seizoen waarin het tegen de degradatie moest vechten stevig in, maar kreeg tegen een gretig Liverpool een halfuur geen voet aan grond. Liverpool versierde kans na kans, maar moest 31 minuten wachten om een eerste keer te vieren. Mané tikte een voorzet van Firmino makkelijk binnen.

De Liverpool-storm ging geleidelijk liggen, maar ook dan kon West Ham geen tegengas geven. Op slag van rust legde Mané, de uitblinker, met veel kunde terug van aan de achterlijn. Firmino knalde op de paal. Rusten met 1-0: een meer dan verdiende voorsprong.

West Ham begon met meer offensieve intenties aan de tweede helft, maar die korte opflakkering werd abrupt afgebroken door de 2-0 van Firmino. De Braziliaan mocht vieren nadat Alexander-Arnold was opgerukt en hij legde de rebound netjes binnen.

Liverpool controleerde daarna. Af en toe deelde het nog een prikje uit, maar Mané en Wijnaldum misten de kansen. Mané scoorde in de laatste minuut toch nog de 3-0. Bij een corner duwde hij een doorgeschoten bal binnen aan de tweede paal.

Liverpool is een pak versterkt in de breedte dankzij de aankopen Alisson (Roma), Fabinho (Monaco), Shaqiri (Stoke City) en Naby Keita (RB Leipzig). Alleen die eerste twee stond vandaag in de basis, maar ook die andere twee zijn veelbelovend, zij vielen in.

En Fabinho maakte bovendien indruk, met onder andere knappe tackles hielp hij de verdeding de nul te houden. En in doel van het deze zomer big-spending Liverpool staat nu Braziliës nummer 13: de van AS Roma overgekomen Alisson Becker. Als vervanger van Karius, die uitgeleend is aan Besiktas. Simon Mignolet, op de bank, is het kind van de rekening en lijkt een seizoen op de bank te moeten doorbrengen. ”We zijn nog altijd Rocky Balboa en niet Ivan Drago”, mag Jürgen Klopp dan wel zeggen, ongetwijfeld hoopt hij in mei dat Rocky met de Premier League-beker staat te zwaaien.

Liverpool - West Ham 3-0
31’ 1-0 Mané (Firmino)
55’ 2-0 Firmino (rebound)
90’ 3-0 Mané (Alexander-Arnold)

Alisson, Alexander-Arnold, Matip, van Dijk (c), Robertson, Fabinho (90’ Keïta), Wijnaldum (82’ Henderson), Milner, Salah, Firmino (86’ Shaqiri), Mané


Sadio Mané’s game by numbers vs. West Ham:

95% take-ons completed
85% pass accuracy
53 touches
5 shots
2 tackles
2 chances created
2 fouls won
3 shots on target
2 goals

Mané-ball. :star_struck:

1 like

Een mooie eerste overwinning en een makkelijk te lezen stukje! Doe zo verder!

Liverpool krijgt moedig Crystal Palace toch op de knieën

image

Liverpool heeft ook de tweede competitiewedstrijd van dit seizoen in winst omgezet. De ploeg van manager Jürgen Klopp won op Selhurst Park met 1-0 van Crystal Palace. Sadio Mané opende na twintig minuten de score, nadat Andrew Robertson de verdeding van Palace uitleenspleet. In de blessuretijd van de eerste helft kreeg James Milner de kans om de wedstrijd op slot te gooien, maar hij miste een licht gegeven penalty.

Bondscoach Ronald Koeman zag vanaf de tribune in Londen drie van zijn internationals aan het werk: Virgil van Dijk en Georginio Wijnaldum bij Liverpool en Patrick van Aanholt bij Crystal Palace. Ze speelden allemaal de hele wedstrijd. Liverpool was de Premier League vorige week begonnen met winst tegen West Ham United (3-0), terwijl de Londense ploeg van manager Roy Hodgson toen won bij Fulham (0-1).

Crystal Palace maakte in de tweede helft jacht op de gelijkmaker, maar doelman Alisson Becker bleek niet te passeren. De Braziliaanse topaankoop van deze zomer bracht onder meer redding op een fraaie kopbal van Andrew Ayew. De thuisclub moest het laatste kwartier met tien man spelen, nadat verdediger James Tomkins de doorgebroken Mané had neergehaald. Het leverde hem de rode kaart op.

Naast Liverpool hebben ook Arsenal, Bournemouth en Leicester City het maximum van de punten. Liverpool neemt het volgende week op thuis tegen Brighton.

Crystal Palace - Liverpool 0-1
20’ 0-1 Mané (Robertson)
45’ Milner mist penalty
75’ Tomkins rood

Alisson, Alexander-Arnold, Matip, van Dijk ©, Robertson, Fabinho, Wijnaldum, Milner (67’ Keïta), Salah, Firmino (76’ Shaqiri), Mané

Zuinige overwinning deze keer. Jammer dat de penalty werd gemist dan had de score misschien nog verder uitgelopen. Mané lijkt momenteel je gevaarlijkste man te zijn. Zit Gomez voorlopig nog op de bank?

Gomez zit inderdaad op de bank, Matip doet het momenteel uitstekend. Mané speelt heel sterk.