Manager Story | AC Milan

@Jochem Bedankt voor je reactie. Ja Diallo leek mij wel een leuke aankoop voor Milan. :slight_smile:

Hier een volgend stukje.

19 januari 2021

Bayern ondethandelt met AC Milan over toptransfer

AC Milan-middenvelder Lucas Paquetá staat mogelijk voor een grootse overgang. Volgens diverse Italiaanse media zou de Braziliaan de overstap kunnen maken naar Bayern München.

De topclub uit Beieren heeft naar verluidt tussen de 65 en 70 miljoen veil voor Paquetá, die ondanks zijn glansprestatie van afgelopen seizoen onder Alessandro Nesta niet altijd zeker is van zijn plek. Er zou wel nog geen officieel bod uitgebracht zijn.

Bij Bayern zou Paquetá de opvolger moeten worden van Thiago Alcântara. De dertigjarige Spanjaard zou na bijna tien jaar bij ‘Der Rekordmeister’ terug willen keren naar zijn ex-club FC Barcelona.

Net als de 25-jarige Braziliaans international is ook Franck Kessié volledig opengebloeid, plus Sandro Tonali speelt ook geregeld als controlerende middenvelder, aangezien Wilfred Ndidi onbetwistbaar is als verdedigende spelverdeler.

Overigens heeft Bayern wel de toestemming gekregen van Milan om met de entourage van Paquetá te gaan praten. ‘De nieuwe Kaká’ zou niet helemaal tevreden zijn met de huidige situatie en zou dus meer speeltijd willen bij ‘i Rossoneri’. Daarnaast zou de Zuid-Amerikaan ook voorlopig nog willen wachten om een nieuw contract te gaan tekenen bij de Milanezen.

Naast de Duitse topclub zouden ook Paris-Saint-Germain, Chelsea, Liverpool en Real Madrid zaken willen doen met de Italiaanse landskampioen voor Paquetá. Real bracht eerder al een bod uit van vijftig miljoen euro, maar dat werd afgewezen door de clubleiding van Milan.

De resultaten blijven fantastisch en het regent doelpunten in Milaan! Diallo lijkt mij een mooie aankoop, al zal hij erg veel moeite hebben zich in de basis te spelen met het fantastische duo Romagnoli-Dias voor zich. Paqueta lijkt mij een leuke speler om erbij te houden, maar 70 miljoen is wel erg veel voor een speler die geen onbetwiste basisspeler is. Als je een geschikte vervanger op het oog hebt zou ik het wel serieus overwegen.

1 like

Tot op heden zijn de laatste transfers allemaal goed uitgepakt, dus ik denk dat dit met Diallo ook wel zal gebeuren. Mocht het uiteindelijk zover komen dat je Neymar ook naar Milaan weet te lokken, zou dat helemaal mooi zijn.

Als ik de huidige situatie van Paqeutá zo lees, lijkt het mij geen verkeerde optie om hem voor dat bedrag te laten vertrekken.

1 like

Mee eens, flink bedrag voor iemand die niet volledig zeker van zijn plaat is.

1 like

Eens met mijn voorgangers, voor een prima bedrag zou ik hem loodsen.

1 like

@Begiristain @Jochem @Ryanajax @db1512 Bedankt voor jullie reactie!
Ja dat is het nadeel van spelers die een gelijkwaardige rol beloofd zijn die beginnen klagen als ze niet genoeg volgens hun zin mogen spelen. En het bedragen die ik gekregen heb waren ook niet verkeerd.

De transfer is intussen ook helemaal beklonken.

We hebben verschillende opties ter vervanging. Intussen lijkt het erop dat we met het middenveld Kessié-Ndidi-Tonali een heel solide trio hebben. Op de bank hebben we natuurlijk nog David Silva/Bennacer. De vraag is, wat gaan we doen? Doen we het met de huidige middenvelders die genoemd zijn inclusief wat jeugd, zodanig dat Silva en Bennacer ook meer kansen krijgen en we zo ook eventueel blessures kunnen opvangen? Of gaan we nog voor een dikke transfer die we dit seizoen nog kunnen gebruiken voor het sluiten van de markt?

Ik ben zelf altijd groot voorstander van het werken met dubbele bezetting -1 zodat die plek door een jeugdspeler ingenomen kan worden. Daarbij is het vaak zo dat je met een beetje creativiteit het wel op weet te lossen in die één of twee wedstrijden per seizoen waarbij je dan net niet lekker uit komt (Stengs op tien zetten bijvoorbeeld). Mijn ervaring is dat in Fifa spelers amper geblesseerd/geschorst zijn en dan zou vijf basiswaardige middenvelders voor drie plekken imo genoeg moeten zijn.

1 like

Begrijpelijke keuze om Paquetá te laten vertrekken. Aangezien hij al ontevreden was met het aantal minuten, lijkt het mij dus niet verstandig om een nieuwe sterke middenvelder extra aan te trekken. Als er een talentvolle middenvelder is die de selectie kan aanvullen, zou dit in mijn ogen de beste optie zijn.

1 like

Bedankt voor de reacties. @Ryanajax @db1512 Het leek de beste oplossing voor iedereen. Geen gezeur meer en een nieuwe uitdaging voor Paquetá ook nu. Met dat geld kunnen we weer verder sparen en investeren binnenkort.

Hier even wat toelichting over een mogelijke vervanger.

P.S. lees ook vooral de laatste alinea.

Zlatan over vervanging Paquetá: "Geef hem een kans"

27 januari 2022

Zlatan Ibrahimović heeft zich uitgesproken over een mogelijke nieuwkomer om het vertrek van Lucas Paquetá op te vangen. De 25-jarige Braziliaanse middenvelder vertrok voor een bedrag van 67,5 miljoen euro naar Bayern München en weet wie Milan zou kunnen gebruiken om dat op te vangen.

Volgens de veertigjarige spits heeft Milan al de geschikte vervanging in huis met Ismaël Bennacer. Uitgerekend de Algerijnse middenvelder zou Paquetá dus moeten laten vergeten volgens ‘Ibracadabra’. Het tweetal kwam vorige maand nog in de media na een gemeen opstootje op training van Milan. Hun teamgenoten, waaronder Zlatan, moesten tussen beiden komen om de kemphanen uit elkaar te halen.

Bennacer kwam na het incident niet meer in actie voor ‘i Rossoneri’, dus voor hem zou dit de ideale revanche zijn. Bovendien is het de kans om zich weer in de kijken te spelen bij hoofdcoach Alessandro Nesta. De Italiaanse trainer geeft momenteel de voorkeur aan het trio Sandro Tonali, Wilfred Ndidi en Franck Kessié.

Daarnaast is er ook nog David Silva, maar na dit seizoen lijkt de Spanjaard terug te keren bij zijn ‘oude liefde’ Valencia C.F. De 36-jarige Silva is na dit seizoen transfervrij en zou deze zomer dus gratis weg kunnen bij Milan. ‘Los Che’ zouden in ieder geval al staan te springen voor een nieuwe samenwerking met de voormalige middenvelder van Manchester City.

“Paquetá was een van de beste middenvelders uit de Serie A en ik hoop dat hij kan uitgroeien tot een sterkhouder bij Bayern München. Nu is het tijd om mijn goede vriend Bennacer te lanceren”, aldus Ibrahimović. We weten van vorig jaar dat Bennacer het onder meer in de kleedkamer goed kan vinden met de Zweed en dat is nog steeds het geval. Echter zullen de wegen van Zlatan en de Italiaanse landskampioen scheiden. De voormalige international van Zweden hangt na 2021/'22 definitief zijn voetbalschoenen aan de wilgen.

“Ik heb hem al een paar schoppen onder zijn kont moeten geven en gisteren was het weer van dat. “Laat eindelijk eens zien wat je kan. Je bent geen watje, maar een beer. Dat hebben we gezien een tijdje terug. Toon dat ook eens op het veld, en toon eens dat het je nog interesseert”, heb ik hem gezegd. Hij moet een kans krijgen, als hij hard werkt, dan verdient hij het. Bennacer kan nog belangrijk zijn voor Milan.”

Inkomende transfers voor dit seizoen lijken er dus niet meer te komen. Een tijdje geleden haalde Milan nog de Franse verdediger Abdou Diallo van Paris-Saint-Germain binnen voor een bedrag van 37 miljoen euro. Aan het begin van de jaargang verwelkomden de Milanezen nog achtereenvolgens Jules Koundé, Rodrygo Goes en Andrea Belotti.

UPDATE:
Daarnaast zou Milan ook steeds dichterbij een akkoord komen met Neymar Júnior. De Braziliaanse superster van PSG heeft het na bijna vijf jaar wel gezien in Frankrijk en is klaar voor een nieuwe uitdaging. Indien zijn contract niet meer verlengd wordt, dan mag Neymar volgend seizoen gaan en staan waar hij wilt. Naar verluidt zou de ex-speler van FC Barcelona meteen zijn ‘ja-woord’ willen geven bij een jaarsalaris van om en bij de vijftien miljoen euro en zou er sprake zijn over een driejarige verbintenis. Dit zou Neymar dan ook meteen de grootverdiener kunnen maken bij Milan. Momenteel is dat nog altijd Ibrahimović, die dit jaar nog een totaal van 8,6 miljoen euro zal opstrijken.

De deal is rond!

Megatransfer van Neymar naar AC Milan afgerond: in juli transfervrij naar San Siro

30 januari 2022

Neymar da Silva Santos Júnior - kortweg Neymar - heeft de knoop doorgehakt over zijn toekomst. De Braziliaanse aanvaller van Paris-Saint-Germain speelt volgend seizoen voor AC Milan. De Italiaanse landskampioen haalt hiermee een nieuwe smaakmaker naar de Serie A na het vertrek van Lucas Paquetá. Met de komst van Neymar is een jaarsalaris van ruim 14,5 miljoen euro gemoeid en dat voor een periode van vier jaar.

De kogel is dus door de kerk. ‘I Rossoneri’ betalen dus geen transfersom voor de megadeal met Neymar. Echter zal er een groot deel van de opbrengst van Lucas Paquetá, die een week geleden naar Bayern München vertrok voor een bedrag van 67,5 miljoen euro, gespendeerd worden aan de wedde van de kersverse wereldtopper van Milan. Neymar zal begin juli afreizen naar Milaan om er zijn handtekening onder een contract van vier jaar te zetten. In die periode zal de dertigjarige international van ‘De Goddelijke Kanaries’ een slordige 58 miljoen euro gaan verdienen. Hiermee levert Neymar meer dan de helft in van zijn huidig loon dat hij bij PSG verdient. Ook krijgen de Braziliaanse ster en zijn zaakwaarnemer nog een fikse tekenbonus voorgeschoteld, er werd geen bedrag genoemd.

Met het nakende vertrek van Zlatan Ibrahimović zette Alessandro Nesta en het bestuur van de Italiaanse nummer één de jacht in naar een andere grote meneer. Eerst werden de opties bekeken om Robert Lewandowski naar Italië te halen, maar de Poolse aanvaller zag een overstap naar de Serie A niet zitten en koos voor een langer verblijf bij Bayern. Ook Timo Werner (Chelsea FC) behoorde tot de mogelijkheden, maar met een prijskaartje van 110 miljoen euro bleek die iets te duur uit te gaan komen. Neymar, die dus via een vrije transfer weg kon, moet dus het spiksplintere uithangbord worden van ‘Diavolo’.

Het is namelijk de tweede keer binnen een korte tijd dat er een speler van PSG naar de Milanezen komt. Eerder legde Milan ook Abdou Diallo vast en zo wordt Neymar op San Siro dus herenigd met de Senegalees-Franse stopper. Ook zal hij er mede-Braziliaan Rodrygo tegenkomen bij het team uit de Italiaanse modestad. Beiden speelden ooit voor de Braziliaanse eersteklasser Santos FC alvorens ze voor een Europees avontuur hadden gekozen.

In welke opstelling Milan komend seizoen zal gaan spelen is nog niet duidelijk. Momenteel hanteert Nesta een 4-3-3 met daar in één verdedigende middenvelder en twee controleurs. De kans dat de Italiaanse tacticus voor een 4-2-3-1 gaat is best groot. Neymar kan zowel als vleugelspits, als aanvallende spelmaker, als centrumaanvaller uit de voeten. Al lijkt die laatste positie uitgesloten voor de Zuid-Amerikaanse dribbelkoning.

Rafael Leão en Andrea Belotti zijn momenteel de twee kandidaten voor de spitspositie, terwijl er op de flank meestal een plek gereserveerd is voor Rodrygo, Dominik Szoboszlai en/of Calvin Stengs. Van het duo Ante Rebić en Hakan Calhanoglu lijkt zeker een van de twee te mogen beschikken van de club.

Dat is geen verkeerde transfer. Neymar in vorm is natuurlijk voor elk team ter wereld een geweldenaar. Hopelijk leert hij in Milaan zijn soms ietwat vervelende trekjes af en verovert hij de harten van de aanhang.

1 like

Bedankt voor je reactie. @Ryanajax Ik zag dit als dé kans om hem te halen nu Zlatan stopt aan het eind van het seizoen. Hij is voor ieder team een meerwaarde en als ik hem transfervrij kan halen ga ik niet twijfelen. Zijn salaris is overigens geen probleem met het geld dat we hebben.

Hier even een update met de resultaten van januari, met zowel de eerste twee bekerwedstrijden en de Serie A.

Serie A | Speeldag 18

2 januari 2022

AC Milan 1-0 AS Roma
79’ 1-0: Rafael Leão

AS Roma heeft geen goede zaak kunnen doen tegen AC Milan. De Romeinen gingen in San Siro met 1-0 onderuit na een redelijk gesloten wedstrijd. Rafael Leão maakte zijn elfde doelpunt en is ondertussen clubtopscorer bij de Milanezen. Alessandro Nesta en zijn pupillen houden zo de drie punten opnieuw thuis.

Serie A | Speeldag 19

9 januari 2022

Udinese 0-2 AC Milan
53’ 0-1: Lucas Paquetá
82’ 0-2: Hakan Çalhanoğlu

Dat dit AC Milan topprestaties levert, dat weten we van vorig jaar al. Alessandro Nesta heeft het zootje ongeregeld van een aantal jaar geleden omgevormd tot een geöliede machine. Ook tegen Udinese Calcio werd er dus wederom gezegevierd. ‘I Rossoneri’ wonnen met 0-2 dankzij goals van Lucas Paquetá en Hakan Çalhanoğlu.

Coppa Italia | 8ste finale

12 januari 2022

Udinese 2-3 AC Milan
0-1: Ante Rebić
1-1Seko Fofana
2-1: Leonardo Pavoletti
2-2: Dominik Szoboszlai
2-3: Ante Rebić

In het bekerduel tegen Udinese, de tegenstander van drie dagen geleden, kregen een aantal basiskrachten zoals Rodrygo Goes, Franck Kessié, Lucas Paquetá, Davide Calabria en Alessio Romagnoli rust gegund. AC Milan kwam op voorsprong via Ante Rebić, die op aangeven van Sandro Tonali laag en hard binnentrapte. Udinese kwam op gelijke hoogte via Seko Fofana en kon na de rust zelfs de 2-1 maken via Leonardo Pavoletti. In de laatste tien minuten waren het Dominik Szoboszlai en Rebić die Milan nog naar de overwinning schoten. Zo gaat de Italiaanse landskampioen dus na een spannend duel met 2-3 door naar de kwartfinale.

Serie A | Speeldag 20

15 januari 2022

Hellas Verona 0-4 AC Milan
12’ 0-1: Rodrygo
29’ 0-2: Rodrygo
43’ 0-3: Zlatan Ibrahimović
74’ 0-4: Calvin Stengs

Na de overwinning in de beker tegen Udinese, kwam AC Milan vandaag uit tegen Hellas Verona. ‘I Mastini’ hebben hun laatste vier wedstrijden verloren en Milan voegde daar nog een extra nederlaag aan toe. Rodrygo Goes was de grote man met twee doelpunten en een assist. Verder scoorden ook Zlatan Ibrahimović en Calvin Stengs in de 0-4 winst voor de numero uno van Italië.

Serie A | Speeldag 21

22 januari 2022

AC Milan 3-0 Genoa
19’ 1-0 Andrea Belotti
40’ 2-0 Sandro Tonali
77’ 3-0 Andrea Belotti (penalty)

Op Speeldag 21 was het Genoa dat op bezoek kwam bij AC Milan, voor wie Andrea Belotti een hoofdrol speelde. In deze competitiewedstrijd kon de Italiaanse spits van de thuisploeg tweemaal scoren, terwijl ook de talentvolle middenvelder Sandro Tonali zijn doelpunt meepikte. Genoa verloor met 3-0 tegen Milan. Voor Lucas Paquetá was het overigens zijn laatste wedstrijd als ‘Rossonero’, nadat de Braziliaan gisteren zijn afscheid aangekondigd heeft. De 25-jarige middenvelder vertrekt voor een bedrag van 67,5 miljoen euro naar Bayern München.

Coppa Italia | Kwartfinale

25 januari 2022

Atalanta Bergamasca 1-2 AC Milan
0-1: Dominik Szoboszlai
1-1: Alejandro Gómez
1-2: Zlatan Ibrahimović

In de kwartfinale van de Coppa Italia is Atalanta Bergamasca wederom de tegenstander van AC Milan, net zoals afgelopen jaargang. We krijgen dezelfde afloop als vorige campagne, want Milan kon de wedstrijd met 1-2 winnen. Dominik Szoboszlai en Zlatan Ibrahimović leidden hun team naar de zege, terwijl Atalanta-aanvaller Alejandro Gómez nog goed was voor de gelijkmaker. Het was overigens een sensationeel doelpunt van ‘Ibra’, want de Zweed kon van buiten het strafschopgebied raak schieten met een omhaal, een beetje zoals hij een aantal jaar terug deed met het Zweedse nationale elftal tegen Engeland. Milan mag zich dus gaan opmaken voor de halve finales van de Italiaanse beker.

Serie A | Speeldag 22

29 januari 2022

AC Milan 1-1 Parma FC
5’ 1-0: Calvin Stengs
68’ 1-1: Juraj Kucka

Bij het begin van het seizoen kon AC Milan nog met maar liefst 1-7 winnen van Parma. Vandaag was het echter een ander verhaal, want de Parmezanen zijn tot nu toe het enige team die Milan van de overwinning af kunnen houden hebben. Na een snel doelpunt van Calvin Stengs, was het Juraj Kucka die de gelijkmaker verzorgde in het tweede bedrijf. Er vielen geen verdere doelpunten en dat zorgde dus voor een 1-1 gelijkstand bij het affluiten van het competitieduel. Parma mag zich dus op de borst kloppen na deze prestatie. Na 21 overwinningen is er dus een einde gekomen aan de winstreak van Milan. Franck Kessié pakte overigens nog een tweede gele kaart.

Conclusie:
Na Nieuwjaar blijven we het goede werk voortzetten. Met twee overwinningen in de Coppa Italia tegen respectievelijk Udinese en Atalanta Bergamasca staat AC Milan ondertussen in de halve finale, meer bepaald een tweeluik van de ‘Derby della Madonnina’, want Internazionale is de volgende die we op ons pad richting de finale zullen tegenkomen. In de Serie A is de winstreak overigens verbroken na de 1-1 remise tegen Parma. Ondertussen staat Milan nog altijd eerste met 64 punten uit 22 wedstrijden. Juventus staat tweede met zestig punten, Inter op de derde plek met 52 punten. Verder is er nog SSC Napoli als vierde met 48 punten, AS Roma met de vijfde plaats met 44 punten en tot slot Sampdoria die de top zes compleet maakt met een totaal van 43 punten.

Hieronder trouwens ook nog een transferoverzicht na het sluiten van de markt.

IN:
Abdou Diallo --> Paris-Saint-Germain (37.000.000)

UIT:
Mattia Ferrari --> Pescara Calcio (uitgeleend)
Lucas Paquetá --> Bayern München (67.500.000 euro)

Daarnaast is er natuurlijk hét absolute hoogtepunt: het transfervrij vastleggen van Neymar, die volgend seizoen dus de kleuren van AC Milan zal dragen.

Mooie transfer van Neymar! Laat zien dat Milan weer de ambitie heeft de beste ploeg van Europa te worden. De resultaten in Italië blijven onverminderd goed!

1 like

Bedankt voor je reactie. @db1512 Ik ben benieuwd hoe ik hem ga inwerken volgend jaar.

Hieronder even een interview met een van onze sterspelers.

Interview met Dominik Szoboszlai: "Ik heb niet te vrezen voor mijn plek, concurrentie is goed voor iedereen in het team"

In een mum van tijd werd hij met afstand de belangrijkste speler van het Hongaarse nationale elftal en daarnaast is hij ook een van de sterspelers in de successen van Italiaans landskampioen AC Milan. Dominik Szoboszlai doet het schitterend in Lombardije. Volgende maand staan er met de wedstrijden tegen Internazionale in kwartfinale van de Italiaanse beker, de heenwedstrijd van de laatste zestien in de Champions League tegen Manchester United en de competitiewedstrijd tegen SSC Napoli een aantal lastige tegenstanders op het programma. Szoboszlai lijkt er alvast klaar voor.

Goeiemiddag Dominik, bedankt voor de komst. Alles goed met jou?
Szoboszlai: “Goeiemiddag, ik ben zelf ook blij hier te zijn. Tot nu toe loopt alles prima, zowel op als naast het veld. Als de prestaties goed zijn, dan gaat het met mijzelf ook wel goed.”

Dat is natuurlijk goed om te horen. Je goede vorm lijkt voorlopig niet af te zwakken en met een totaal van elf doelpunten en ook zeven assists ben je prima bezig. Wat is volgens jou de mooiste goal die je tijdens deze jaargang al gescoord hebt?
“Ik heb al een aantal mooie doelpunten gemaakt dit jaar, het ene al wat specialer dan het andere. Mijn doelpunt in de Supercoppa tegen Juventus is natuurlijk eentje die heel belangrijk geweest is. Iedereen zal zich natuurlijk het doelpunt tegen Tottenham Hotspur herinneren en met die fantastische schijnbeweging en dan die stiftbal over de doelman, ik zie de blik van Toby Alderweireld nog voor mij, dat zal ik nooit vergeten. Al is het nog zo plezant als het belangrijke goals zijn voor het team.”

Dat is duidelijk. Even iets over een van je tegenspelers. Cristiano Ronaldo is ondanks zijn leeftijd nog altijd een van de grote geweldenaren in de Serie A. Ben jij iemand die net als Ronaldo heel veel bezig is met de statistieken?
“Cristiano is natuurlijk geweldig, zowel op het veld als persoon. Hij wil alle records breken die er maar te breken zijn en voor iemand van 36 jaar is hij nog steeds een fenomeen. Juventus mag zich echt in de handen wrijven met iemand als hem. Ronaldo was vroeger een van mijn idolen en ik kijk nog steeds enorm naar hem op, maar ik denk vooral in het doel van de ploeg. Ik wil nog veel prijzen pakken met AC Milan en als ik ondertussen fraaie cijfers kan neerleggen dan is dit natuurlijk de kers op de taart, maar het maakt mij niet uit wie de goals er in legt.”

Over doelpunten gesproken: je komt in de buurt om clubtopscorer te worden dit seizoen, maar er zijn nog een aantal mannen die je op de hielen zitten. Ik denk aan Rodrygo, Rafael Leão, Andrea Belotti en natuurlijk is er ook nog Zlatan Ibrahimović. Wie gaat er het meeste goals maken dit seizoen volgens jou?
“Dat maakt mij op zich weinig uit. Zoals ik er voor gezegd heb, wie de goals maakt interesseert mij niet, zolang we winnen en goede resultaten neerzetten is dat het voornaamste voor mij. Zo zou ik er niet mee zitten moest bijvoorbeeld Rodrygo of Rafael Leão topscorer worden bij Milan. Ze doen het beiden fantastisch en verdienen het om goals te maken.”

Rodrygo Goes is natuurlijk ook een heel groot talent en wordt gezien als ‘de nieuwe Neymar’. Hoe is het om met hem samen te spelen?
“Rodrygo is een fantastische speler. Ik begrijp niet waarom hij bij Real Madrid niet vaker aan de bak gekomen is vorig jaar. Ik kan goed met hem overweg en meestal blijf ik samen met hem, Leão, Theo Hernández en Sandro Tonali als laatste over op het trainingsveld. Zo maken we er soms nog een wedstrijdje van om eens goed te skillen tegen elkaar of doen we nog eens een kort oefenpotje, waarbij we meestal twee tegen drie doen, en dan telkens iemand van kant laten wisselen, zodanig dat het altijd wat opgaat. Qua vaardigheden met de bal moeten we overigens meestal onderdoen tegen Rodrygo. De Braziliaanse sambaspelers toch he (lacht)!”

Dat lijkt mij een toffe vriendengroep binnen het team. Kan jij het met iedereen goed vinden?
“Ik heb met niemand problemen. Zowel met de jongere spelers als met ervaren mannen zoals Zlatan en David Silva kan ik het goed vinden. Dat blijkt wel uit de resultaten geloof ik.”

Volgend jaar komt ook Neymar transfervrij over van Paris-Saint-Germain naar Milan. Ben je niet bang dat jouw plaats door zijn komst in het gedrang komt?
“Zal ik je nog wat meer vertellen? Ik ben zeer blij dat hij bij ons komt spelen (lacht). Voor mijn plaats heb ik niet te vrezen, concurrentie is goed voor iedereen in het team. Uiteraard ben ik wel benieuwd hoe de coach het volgend jaar gaat aanpakken en in welke formatie we zullen spelen. Nu kiest Nesta (Alessandro, nvdr.) meestal voor een 4-3-3 met een verdedigende middenvelder en twee mannen die iets hoger staan op het middenveld. Ik verwacht dan een aanvallend trio achter de diepe spits met Neymar, mijzelf en Rodrygo, misschien in een soort 4-2-3-1 of een 4-5-1. We zullen het wel allemaal zien. Met Neymar zullen we trouwens ook een Champions League-winnaar hebben. Milan toont hiermee dat het terug wil naar de oude gloriën, namelijk terug het beste team in Europa worden.”

Hoe zie je de komende grote wedstrijden voor je? Ik bedoel dus de ontmoetingen met Inter en Manchester United.
“Het zijn twee mooie tegenstanders waar we het niet gemakkelijk tegen zullen krijgen. We hebben een tijdje geleden nog met 1-1 gelijkgespeeld in de competitie tegen Parma FC. We zullen tegen teams als Inter en Manchester beter voor de dag moeten komen, of we gaan het zeer moeilijk krijgen. We gaan alles op alles zetten.”

Wie is volgens jou de gevaarlijkste man bij Manchester United?
“Dat is een moeilijke. Ik denk dat we bijvoorbeeld voor Marcus Rashford heel goed gaan mogen uitkijken. Hij is een zeer efficiënte spits geworden en onze verdediging zal op punt moeten staan om hem af te denken. De gevaarlijkste lijkt mij dan toch Bruno Fernandes. Met zijn spel doet hij mij wat aan Lucas Paquetá denken. We hadden hem zeker nog kunnen gebruiken dit seizoen, maar ik gun hem zijn transfer naar Bayern München volledig.”

Voor jou is dit jouw tweede Champions League-campagne na twee jaar geleden met Red Bull Salzburg. Het is vast een prachtig gevoel om in de volgende ronde te staan?
“We mogen fier zijn op wat we presteren. Ik was er van overtuigd dat we het goed gingen doen, maar we hebben ineens meteen de groep gewonnen in de poulefase. Hopelijk kunnen we nog lang meedoen in het sprookje en wie weet zit de eindzege er wel in voor ons. Dromen mag natuurlijk.”’

Bij deze nog een laatste vraag. Wie is voor jou de beste speler waar je tot nu toe tegen hebt gespeeld? Lionel Messi of Cristiano Ronaldo?
“Je kan ze niet met elkaar vergelijken. Het zijn twee andere type spelers. Ronaldo is meer de man van de power, snelheid en is ook heel sterk in de lucht, plus hij doet het met beide benen, terwijl Messi de dribbelkoning is net als een Diego Maradona nog altijd een godsgeschenk heeft met zijn gouden linker. Voor mijn part zijn ze allebei even goed op hun eigen manier.”

Bedankt voor het interview, Dominik! Nog veel succes dit seizoen en tot ziens!

Aan zelfvertrouwen zal het deze jongen niet ontbreken zo te lezen. Ben benieuwd of hij zijn sterke prestaties vast kan houden in de aankomende (belangrijke) duels.

1 like

Bedankt voor je reactie. @Ryanajax Het leek mij wel eens leuk om eens een interview van een speler te doen. Ik heb wat inspiratie gehaald uit het interview met Maxi Gómez. @db1512

Intussen is het tijd voor de heenronde van de achtste finales van de Champions League. De andere wedstrijden van februari zullen later nog besproken worden.

Alli kopt Manchester United naar overwinning tegen AC Milan, scheidsrechter zorgt voor ophef bij penalty tegen Milan

16 februari 2022

In de achtste finales van de UEFA Champions League stond vandaag de topper tussen Manchester United en AC Milan op het programma. Het werd 3-2 op Old Trafford in het voordeel van de Britten, die op goals konden rekenen van Anthony Martial, Bruno Fernandes en Dele Alli. Bij Milan pikten Franck Kessié en Rodrygo Goes hun doelpunt mee. De kaarten liggen nog volledig open voor beide teams voor een plaats bij de laatste acht teams.

AC Milan wilde inspelen op het defensieve spel dat Manchester United momenteel hanteert onder de Portugese coach André Villas-Boas en Alessandro Nesta koos daarom voor een verrassende 3-5-2 met Rafael Leão en Zlatan Ibrahimović in de spits. Op het middenveld hadden we Franck Kessié, Dominik Szoboszlai en Wilfred Ndidi. Op de flanken vonden we Rodrygo en Calvin Stengs. De driemansverdediging van Milan bestond uit het trio Theo Hernández-Alessio Romagnoli-Rúben Dias, die voor de nodige bescherming moesten zorgen voor Gianluigi Donnarumma.

Op de bank van Milan zaten verdedigers Davide Calabria en Jules Koundé, middenvelders Sandro Tonali en David Silva en als aanvallers had Nesta ook Andrea Belotti en Ante Rebić geselecteerd voor dit duel. Alessandro Plizzari was er bij als reservedoelman.

Op eerste zicht leek dit systeem iets te zijn waar Milan nog aan moest wennen. Eerder gebruikte Nesta deze spelformatie nog tegen Chievo Verona, dat met 0-2 onderuit ging tegen ‘i Rossoneri’. In de heenronde van de halve finale in de Coppa Italia tegen Internazionale (1-0 winst) werd de 4-3-3 nog gebruikt.

Tegen ‘The Red Devils’ uit Manchester liep het in de eerste helft vooral fout in de verdediging, waar Theo Hernández volledig verkeerd uitstapte bij een aanval van Anthony Martial. De Franse aanvaller zette een goede combinatie op met Jesse Lingard en kon vervolgens koelbloedig afwerken met een lage plaatsbal: 1-0 na 27 minuten spelen, Donnarumma was kansloos.

Niet veel later volgde ook de 2-0. Romagnoli ging op de rand van ‘de-zestien’ in duel met Marcus Rashford die zich gretig naar de grond liet gaan. Tot de grote verbazing van de spelers besloot Dr. Felix Brych een strafschop te geven. Ook de VAR werkte in het nadeel van de Milanezen en liet de penalty doorgaan. Bruno Fernandes zette de elfmeter feilloos om voor de thuisploeg. Zo kon de Portugees de score dus verdubbelen na deze onbegrijpelijke keuze van de ref.

In de eerste drie kwartier van de wedstrijd kwam Milan nog niet tot scoren. De Italiaanse numero uno was wel al gevaarlijk met schoten van Ibrahimović, Leão en Rodrygo. Vooral die laatste wrong een enorme kans de nek om. De Braziliaan werd namelijk in stelling gebracht nadat goalie David de Gea volledig uitgetikt werd, maar Rodrygo zag zijn schot voorlangs gaan.

Nadat de pauze verstreken was, groeide Milan in de wedstrijd en veranderde het ook van tactiek. Zo bleef Stengs, die een zeer bleke eerste helft speelde, in de kleedkamer voor Calabria. De Italiaanse vleugelverdediger verstevigde de defensie als vierde man en kwam als rechtsachter aan de bak. Daardoor kon ook Hernández wederom op zijn vertrouwde linksbackpositie gaan opereren.

Dat pakte zeer goed uit want na een hervatting van zes minuten kon Milan de aansluitingstreffer maken via Kessié. De Ivoriaan kon na een geweldige pass van Szoboszlai een goede schijnbeweging doen en misleide de keeper met een draaiende inzet in de kruising: 2-1 en zo zat Milan meteen weer in de wedstrijd.

Na 67 minuten kwamen de manschappen van Nesta nog op gelijke hoogte dankzij Rodrygo. De Braziliaan maakte zijn fout van in de eerste helft goed met een droge knal in de linkerbenedenhoek, op aangeven van Hernández. De spanning was weer helemaal terug in de wedstrijd en met twee doelpunten na elkaar was het team uit Milaan nog lang niet uitgeteld. Vijf minuten later had het de kans om op voorsprong te komen. Ibrahimović nam het doel onder vuur met een schot vanaf 25 meter en zag zijn inzet uit elkaar spatten op de lat.

De ‘winning goal’ kwam namelijk van invaller Dele Alli. De middenvelder van Manchester United kon bij een corner in de slotfase zijn hoofd zetten tegen de aangever van Lingard. Alli zag het leer overhoeks in het doel verdwijnen, waardoor Donnarumma voor de derde keer van de avond mocht rapen. De ingevallen Belotti kon in blessuretijd niet meer voor een gelijkspel zorgen. Een staalharde kopbal van de Italiaanse spits werd nog tijdig in de kiem gesmoord door de Gea.

Bij 94 minuten aan voetbal besloot Brych er een eind aan te maken en staan de Britten dankzij Alli dus met één been in de kwartfinales. De kans dat Man United doorgaat naar de volgende ronde van het Kampioenenbal is volgens Nesta echter fifty-fifty. “We hebben wederom een superwedstrijd gespeeld tegen Manchester United, waarin we als team toch benadeeld werden door de scheidsrechter. We hebben even veel kans om door te gaan als United. Op San Siro zullen we het moeten afmaken”, sprak de Italiaanse coach. “Laten we hopen dat we volgende keer wat meer geluk hebben met de arbitrage.”

Met twee uitdoelpunten doet Milan natuurlijk een goede zaak in de strijd om een ticket voor de volgende ronde van de CL. In maart volgt de return in Milaan, waar ‘Diavolo’ bij geen tegengoal van de tegenstander genoeg heeft aan een 1-0 overwinning op San Siro. Anders heeft United dus genoeg aan een gelijkspel in de terugmatch.

Klinkt als een geweldige wedstrijd. Hopen dat je in de return de klus klaart.

1 like

@Imparator Bedankt voor je reactie. En laat ons hopen. We gaan er in ieder geval alles aan doen.

Hier even de andere wedstrijden van februari er bij nemen. We gaan er iets sneller over dan anders.

Zoals ook in het laatste stukje te lezen staat heeft AC Milan in de heenwedstrijd van de halve finale van de Coppa Italia gewonnen in de ‘Derby della Madonnina’ met Inter gewonnen met 1-0. Sandro Tonali scoorde het enige doelpunt van de partij.
Tegen Chievo werd het 0-2 dankzij twee doelpunten van Rafael Leão.
In Napels werd het dan weer 0-3 tegen een redelijk zwak SSC Napoli. De goals kwamen van Rodrygo, Jules Koundé en Ante Rebić.

In maart hebben we onder andere de terugwedstrijd tegen Inter om een plek voor de Italiaanse bekerfinale, plus de return met Manchester United. Verder staan ook ontmoetingen met Sassuolo, Brescia en Frosinone op het programma. Morgen waarschijnlijk weer een update.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de titel boven het stuk wat verwarrend vind. Je verliest het duel met 3-2, maar de kansen zijn fifty-fifty, volgens wie?

Hopelijk kun je ze in de terugwedstrijd wel verslaan want aan de goede resultaten elders zal het in elk geval niet liggen.

1 like

@Ryanajax bedankt voor je reactie.
Dit had ik inderdaad misschien wat anders kunnen verwoorden. Misschien in een citaat ofso van Nesta of Villas-Boas of een van de uitblinkers van het duel. Ik heb het een klein beetje aangepast, zodanig dat het er iets beter uit ziet.

Hier overigens onze terugwedstrijd van de Coppa Italia.

Zlatan verzekert Milan van Italiaanse bekerfinale

Zlatan Ibrahimović heeft AC Milan tegen stadsrivaal Internazionale weten te verzekeren van een plek in de finale van de Coppa Italia. De veertigjarige Zweed maakte het doorslaggevende doelpunt in het 3-3 gelijkspel in de Italiaanse modestad, wat de teller dus op een totaal brengt van 3-4 in het voordeel van Milan. Verder scoorden ook David Silva en Andrea Belotti voor ‘i Rossoneri’, terwijl Christian Eriksen (twee keer) en Alexis Sánchez hun stempel drukten voor Inter.

Milan heeft dus een goede zaak weten te doen in de heenwedstrijd. De club van Calvin Stengs won met 1-0 dankzij een doelpunt van Sandro Tonali. Vandaag had het aan een 0-0 gelijkspel genoeg, al werd het toch wel spannender voor het team van Alessandro Nesta op een bepaald ogenblik.

Stengs, die niet helemaal fit was voor de derde ‘Derby della Madonnina’ van het seizoen, zag vanaf de bank hoe Silva de score kon openen. De Spanjaard werd in stelling gebracht door Franck Kessié en koos voor de linkerhoek met een keihard schot. Samir Handanovič was kansloos: 0-1 voor Milan na veertien minuten.

Even later kon Inter op gelijke hoogte komen via Eriksen. De Deense middenvelder kon bij een counter na balverlies van Davide Calabria vrij voor doel gezet worden door Alexis Sánchez. De Chileen kon voor eigen succes gaan, maar zag Eriksen vrij staan om de gelijkmaker binnen te tikken.

Na 43 minuten kwamen ‘I Nerazzurri’ zelfs op voorsprong dankzij diezelfde Eriksen vlak voor de rust. Deze keer was het na een schot van Romelu Lukaku, die op de paal stuitte bij zijn poging. Zijn Deense teamgenoot profiteerde van een bezige Gianluigi Donnarumma, die niet op tijd was met zijn redding en dus voor de tweede maal van de avond mocht rapen.

Nesta moest iets doen in de tweede helft, want zoals het er toen voor stond, leek het er op dat het mogelijks een plek in de finale mocht gaan vergeten. De Italiaanse oefenmeester besloot er na een uur spelen een extra spits in te gooien met Belotti, Wilfred Ndidi ging naar de kant. Dat was een goed idee, want de Italiaanse aanvaller scoorde de 2-2 op aangeven van Dominik Szoboszlai. Eerst leek de bal te gaan aankomen bij Ibrahimović; maar die hield zich bewust in omdat hij zag dat zijn collega-aanvaller in een betere positie dan hem stond.

Uiteindelijk kreeg Zlatan ook zelf zijn goal. Van buiten het strafschopgebid wipte hij het leer de lucht in en nam het vervolgens vol op de slof. De doelman van Inter kon de onverwachtse pegel van ‘Ibracadabra’ onmogelijk afketsen: 2-3 voor Milan.

In de slotfase was het Alexis Sánchez die voor een derde maal in de wedstrijd gelijkmaakte. De snelle Zuid-Amerikaan gleed een verloren bal van Alessio Romagnoli in het doel, door de benen van Donnarumma. Tevergeefs, want met vier doelpunten uit twee wedstrijden gaat Milan dus door naar de finale ten koste van Inter.

De winnaar van de andere halve finale van de Italiaanse beker luidt SSC Napoli. De Italiaanse nummer vijf uit de Serie A speelde gisteren met 1-1 gelijk tegen Juventus, die in 2021 nog finalist was samen met huidig bekerwinnaar Milan. De doelpunten kwamen van Mário Rui en Cristiano Ronaldo. In februari werd het nog 0-1 in Turijn dankzij de Poolse aanvaller Arkadiusz Milik.