-Manager Story | AC Milan

Hoewel Zlatan de grootste naam is, vind ik vooral de verlenging van Donnarumma de belangrijkste stap. Heeft veel marktwaarde en op deze wijze heb je voor jaren een topkeeper in huis.

2 likes

Sergio Ramos verkiest hereniging met Ancelotti boven PSG, Juventus en Engelse grootmachten


Sergio Ramos heeft een contract voor twee seizoenen getekend bij AC Milan. De Spaanse routinier verlaat Real Madrid na vijftien jaar voor een avontuur in de Serie A. In Milaan wordt Ramos herenigd met Carlo Ancelotti, tussen 2013 en 2015 manager van Real Madrid. Met zijn keuze voor de Milanezen verkoopt Ramos een nee aan vele andere topclubs: Juventus, Paris Saint Germain, Chelsea, Manchester United en Tottenham Hotspur hengelden allemaal naar de handtekening van de centrale verdediger.

In februari dit jaar werd duidelijk dat de wegen van Ramos en Real Madrid zouden scheiden. De Madrilenen wilden niet verder gaan dan een éénjarige verlenging, waar de aanvoerder inzette op een meerjarige verbintenis. De 35-jarige centrale verdediger kreeg deze meerjarige verbintenis wel in Milaan, waar i Rossoneri hem een tweejarig contract aanbood met een optie voor een derde seizoen. In Milaan treft Ramos nog een vedette op leeftijd: Zlatan Ibrahimovic wordt later dit jaar zelfs veertig. In San Siro komt Ramos naast Ancelotti nog meer bekenden tegen. Linksback Theo Hernández kwam een seizoen voor Real Madrid uit, terwijl ook assistent trainer Ricardo Kaká een verleden in Bernabéu heeft. Tussen 2009 en 2013 speelde Ramos vier seizoenen samen met de Braziliaan.

Tijdens zijn presentatie verklaarde Ramos dat de aanwezigheid van Ancelotti voor hem de doorslag gaf om bij il Diavolo te tekenen. “Meneer Ancelotti is één van de beste managers onder wie ik heb mogen spelen. Het mooiste moment uit mijn carrière heb ik beleefd met hem als manager”, refereert Ramos aan zijn doelpunt in Lissabon tijdens de Champions League finale van 2014. “Milan heeft een getalenteerde groep, maar zeker ook karakters die prijzen kunnen winnen. Met Ancelotti ook een manager die prijzen wint”, aldus de 185-voudig Spaans international.

Ramos is niet de enige Real Madrid ster die zijn carrière vervolgt in Italië. Een paar seizoenen terug verliet Cristiano Ronaldo Los Blancos al voor Juventus, komend seizoen wordt CR7 in Turijn herenigd met Marcelo. Ook Luka Modric zal komend jaar op de Italiaanse velden te bewonderen zijn, de Kroaat tekende bij de aartsrivaal van AC Milan: Internazionale. Volgens Ramos is van afbouwen in Italië echter geen sprake: “Als je kijkt naar hun prestaties van de afgelopen jaren, is Cristiano dan aan het afbouwen? Is Zlatan dan aan het afbouwen? Ik kom hier om ook buiten Spanje succesvol te zijn en niet om van de zon te genieten.”

2 likes

AC Milan haalt weer versterking bij Real Madrid


Na Sergio Ramos haalt het AC Milan van de pas aangestelde manager Carlo Ancelotti nog een speler van Real Madrid. Ook Isco Alarcón trekt de deur in Madrid achter zich dicht en tekent in San Siro. De aanvallende middenvelder komt over voor dertig miljoen euro en tekent voor vier jaar.

Ancelotti en Isco werkten eerder al samen met elkaar bij Real Madrid, waar de nummer tien opvallend genoeg de speler was die de meeste wedstrijden speelde onder Don Carlo. De transfer van Isco van Malaga naar de Spaanse hoofdstad werd een paar dagen nadat Ancelotti als manager tekende wereldkundig en de spelmaker had een belangrijke rol in de ploeg van de Italiaan. Gekeken naar hele seizoenen kwam de veertigvoudig international nooit tot meer wedstrijden dan in die twee jaar dat Ancelotti de scepter zwaaide in Bernabéu (53 wedstrijden in zowel '13/'14 als '14/'15).

Na het vertrek van Ancelotti wist Isco nooit echt helemaal uit te groeien tot een onvoorwaardelijke basisspeler. Zinedine Zidane koos vrijwel altijd voor een middenveld bestaande uit Casemiro, Luka Modric en Toni Kroos, grootste deel van de tijd vanuit een 4-3-3 formatie. Isco moest zich focussen op een plek als spelmaker vanaf de vleugel of hopen op een tactische omzetting naar 4-4-2. In Milaan hoopt de 29-jarige spelmaker wel een onbetwiste basisplek te kunnen bemachtigen.

Pre-season selectie

keepers:

  • :chad: 1. Ciprian Tatarusanu
  • :it: 90. Antonio Donnarumma
  • :it: 99. Gianluigi Donnarumma

verdediging:

  • :it: 2. Davide Calabria
  • :es: 4. Sergio Ramos
  • :it: 13. Alessio Romagnoli
  • :it: 14. Mattia Caldara
  • :fr: 19. Theo Hernández
  • :fr: 20. Pierre Kalulu
  • :slovenia: 44. Aljaz Rupnik (academy)
  • :it: 46. Matteo Gabbia

middenveld

  • :algeria: 5. Ismaël Bennacer
  • :tr: 10. Hakan Calhanoglu
  • :it: 21. Sandro Tonali
  • :es: 22. Isco Alarcón
  • :it: 25. Tomasso Pobega
  • :it: 27. Daniele Maldini
  • :bosnia_herzegovina: 33. Rade Krunic
  • :belgium: 56. Alexis Saelemakers
  • :cote_divoire: 79. Franck Yannick Kessié

aanvallers

  • :sweden: 11. Zlatan Ibrahimovic
  • :croatia: 12. Ante Rebic
  • :portugal: 17. Rafael Leão
  • :netherlands: 30. Brian Brobbey
  • :it: 47. Sergio Mancini (academy)


Brian Brobbey tekent een contract voor vier jaar in Milaan. De Nederlandse spits had de clubs voor het uitkiezen nadat zijn verbintenis bij Ajax afliep en kiest nu dus voor AC Milan als vervolgstap in zijn carrière. Met de komst van Brobbey komt het spitsen totaal in de selectie van i Rossoneri op vier: Brobbey zal samen met Zlatan Ibrahimovic, Ante Rebic en Rafael Leão uit moeten maken wie er gaan spelen. Het is nog niet bekend in wat voor formatie manager Carlo Ancelotti Milan zal laten spelen, maar een formatie met twee aanvallers wordt niet uitgesloten.

Verrassende keuze, maar vind het erg goed passen. Zlatan kan niet eeuwig door en daarachter is het wat mager. Leao lijkt beter met een fysiekere spits naast hem.

1 like

@Begiristain Leao is zelf toch een fysiek sterke spits? 1m88 en 76 kracht om te beginnen.

Mooie transfer gedaan met Brobbey en goed dat je de 3 spelers hebt kunnen overtuigen om bij te tekenen.

1 like

Ik vind de aankopen ook prima passen in de lijn om AC Milan terug naar de top te krijgen. Denk dat AC Milan ook in het rijtje stond van Mino Raiola voor Brobbey.

1 like

1 juli 2021 - Hauge en Castillejo verlaten Milan
Bij het bekend maken van de lijst met spelers voor de International Champions Cup viel al op dat Jens Petter Hauge en Samu Castillejo niet op de lijst stonden en nu is bekend geworden waar dat door komt. Hauge verlaat Italië al na één jaar en tekent in Duitsland bij Borussia Dortmund, terwijl Castillejo naar Andalusië trekt. Sevilla haalt de voormalig speler van Villarreal terug naar La Liga, nadat de vleugelspeler in San Siro nooit echt uit wist te groeien tot een volwaardige basisspeler. Simon Kjaer vertrok eerder al naar Manchester United, terwijl ook Diego Laxalt en Andrea Conti op de nominatie staan te vertrekken.

3 juli 2021 - AC Milan - AFC Ajax 4-0
Het eerste oefenduel na zijn terugkeer bij i Rossoneri voor Carlo Ancelotti werd een gemakkelijke overwinning op Ajax: 4-0. Ancelotti liet zijn ploeg in een 4-3-2-1 ‘christmastree’ formatie spelen met Zlatan Ibrahimovic als diepe spits, Ante Rebic als trequarista vanaf links en Isco Alarcón als spelmaker wat meer rechts vanuit de rug van de Zweed. In een formatie zonder echte vleugelspelers verraste Ancelotti door Alexis Saelemakers als wingback op rechts te posteren. Een goede combinatie tussen Isco en Ibrahimovic zorgde ervoor dat Ibra na een half uur de score opende, op slag van rust verdubbelde Rebic de marge nadat Tonali de defensie van Ajax uiteenspleet met een prachtige pass. Na rust schoten ook Theo Hernández en Hakan Calhanoglu zichzelf op het scorebord, waardoor er vooral lachende gezichten waren aan Milanese zijde na afloop.
:soccer: Ibrahimovic, Rebic, Hernández, Calhanoglu

7 juli 2021 - AC Milan - SL Benfica 1-0
Ook de tweede wedstrijd tijdens deze editie van de International Champions Cup werd winnend afgesloten door AC Milan. Ancelotti ruilde zijn 4-3-2-1 tegen de Portugezen in voor een 4-3-1-2 met Isco in een centrale vrije rol achter spitsen duo Ibrahimovic-Leão. Na een half uur opende Ibrahimovic de score na een goede aanval over de linkerflank. Theo Hernández ging de één-twee met de spits aan en haalde de achterlijn, waarna Zlatan met het hoofd doeltreffend afrondde. Milan was dominant en kwam geen moment echt in de problemen, al was Ancelotti na afloop kritisch op het feit dat zijn ploeg er niet net als tegen Ajax in wist te slagen het overwicht in de score uit te drukken: “Defensief hadden we het uitstekend voor elkaar, maar in aanvallend opzicht moeten we meer creëren.”
:soccer: Ibrahimovic

10 juli 2021 - Manchester United - AC Milan 0-2
AC Milan heeft ook het derde duel tijdens de voorbereiding winnend afgesloten. Lange tijd ging het gelijk op tussen beide voormalig Champions League winnaars, maar in de laatste twintig minuten sloegen de Italianen toe. Eerst was het Ismaël Bennacer die na een combinatie met Brian Brobbey, die voor het eerst speeltijd kreeg deze voorbereiding, binnenschoot, even later waren het de vleugelverdedigers van Milan die het duel in het slot gooiden. Theo kwam door op links en zette scherp voor, alles en iedereen miste de inzet van de Fransman maar Saelemakers wist bij de tweede paal toch nog een voetje tegen de bal te krijgen: 2-0.
:soccer: Bennacer, Saelemakers

Sergio Ramos maakt direct indruk in de defensie van AC Milan. De Spaanse routinier leidde zijn ploeg naar drie cleansheets.

@Aron1997 kan me wel vinden in de redenatie van @Begiristain dat Leão beter tot zijn recht komt naast een wat sterkere spits. Ondanks dat hij zelf ook redelijk groot en sterk is ligt zijn kracht denk ik eerder in het zoeken van de diepte.
Dit is een beetje het idee qua speelstijl:

1 like

Yes, dat was ook wat ik bedoelde.

Achterin zit je gebakken! Dit viel mijzelf ook op toen ik vorig jaar een lange CM met Milan deed. Eén goede aankoop achterin en het is geregeld. Merk je dat er genoeg creativiteit op de flanken is? Gezien daar nu veelal de backs komen.

1 like

@Begiristain tot nu toe merk ik vooral dat ik in deze formatie vooral erg goed ben in het in de ploeg houden van de bal en dan kom ik uiteindelijk wel tot kansen. In de opbouw speel ik eigenlijk alleen maar door het centrum, de backs komen pas rond de middellijn aan de bal. Vanuit daar probeer ik door het centrum te combineren of m’n back de één-twee aan te laten gaan met de buitenste middenvelder of een van de spitsen. Theo, Calabria en Saelemakers hebben gelukkig voldoende snelheid en loopvermogen om dat aan te kunnen. Als ik naar de eerste uitslagen kijk dan denk ik dat ze vanuit die rol genoeg creativiteit toevoegen (Theo 2 assists en een goal, Saelemakers een goal).

Tijdens de International Champions Cup heeft AC Milan twee extra versterkingen aangekondigd. Ryan Gravenberch speelde eerder nog met Ajax tegen de Italianen, maar zal in het restant van het toernooi voor de Milanezen uitkomen. Ook het Braziliaanse talent Kaio Jorge tekent bij Milan en zal in het vervolg van het toernooi een kans krijgen zich te laten zien.

Ryan Gravenberch kiest voor Italië als vervolgstap in zijn carrière. De middenvelder maakt voor veertig miljoen euro de overstap van de Johan Cruijff Arena naar San Siro. Bij i Rossoneri treft Gravenberch zijn oud-ploeggenoot Brian Brobbey, die deze zomer transfervrij dezelfde overstap maakte. Beide talenten zitten in de stal bij zaakwaarnemer Mino Raiola, die ook de belangen van o.a. Alessio Romagnoli, Gianluigi Donnarumma en Zlatan Ibrahimovic behartigt. Gravenberch zal zich waarschijnlijk moeten richten op een van de twee posities naast regisseur Sandro Tonali, waar de plek van rechter centrale middenvelder het meest waarschijnlijk is. Met Franck Yannick Kessié zal de Amsterdammer dan de strijd aan moeten gaan.

Naast de talentvolle centrale middenvelder heeft technisch directeur Paolo Maldini ook een talentvolle aanvaller weten te strikken. Kaio Jorge komt voor €15 miljoen over van Santos en wordt gezien als de volgende ster uit de befaamde jeugdopleiding van Alvinegro Praiano. De 19-jarige aanvaller kan op alle plekken in de voorhoede uit de voeten en lijkt met Ante Rebic en Rafael Leão te gaan strijden voor de positie van Trequarista in het team. Een positie waar Kaio Jorge’s landgenoot en huidig assistent van Milan Ricardo Kaká fuore maakte in San Siro tijdens Carlo Ancelotti zijn eerste termijn in Milaan.

1 like

Fantastisch om te lezen als Milan fan. Mooie aankopen gedaan en de sterkhouders behouden. Wat zijn je doelstellingen voor dit seizoen?

1 like



Kaio Jorge laat zich zien, Ancelotti blikt vooruit
Kaio Jorge heeft zich direct laten gelden in het laatste duel in de voorbereiding van AC Milan. De Braziliaanse aanvaller scoorde twee keer tegen Borussia Mönchengladbach en lijkt een gooi te doen naar een basisplaats. Manager Carlo Ancelotti was tevreden over de voorbereiding van zijn team en ontvouwde de ambities die hij voor komend seizoen heeft.

Milan had geen kind aan de Duitsers en nam in de eerste helft al een comfortabele voorsprong. Kaio Jorge tikte een lage voorzet van Davide Calabria binnen voor de 1-0 en op slag van rust verschalkte hij doelman Yann Sommer met een subtiele stift: 2-0. BMG wist zich geen moment echt in de wedstrijd te spelen en creëerde dan ook amper kansen. In het laatste kwartier van het duel deed Hakan Calhanoglu zelfs nog een duit in het zakje door ook de 3-0 te verzorgen, dit keer met Jorge als aangever in plaats van afmaker.

Na afloop was Ancelotti erg tevreden met de optredens die hij van zijn ploeg had gezien gedurende de hele voorbereiding. “We hebben vier keer gespeeld, vier keer gewonnen en vier keer de nul gehouden. We hebben tien keer gescoord en veel verschillende spelers hebben gescoord, ik denk dat we er goed voorstaan”, aldus Don Carlo. Over de ambities van zijn ploeg is de 62-jarige Italiaan helder: “Vorig seizoen heeft Milan lang mee gedaan voor de Scudetto en dit jaar zijn we door de transfers die we hebben gedaan nog sterker, onze ambitie is om weer mee te spelen voor het kampioenschap.”

Technisch directeur Paolo Maldini kwam ook nog aan het woord en liet weten dat qua inkomende transfers i Rossoneri in principe klaar zijn. De club trok in de afgelopen weken Sergio Ramos, Brian Brobbey, Ryan Gravenberch en Kaio Jorge aan, terwijl het de contracten van Zlatan Ibrahimovic, Gianluigi Donnarumma en Calhanoglu wist te verlengen. Enkel spelers zonder toekomstperspectief zouden nog op de nominatie staan te vertrekken, terwijl voor een aantal talentvolle jongelingen nog naar een mogelijke oplossing wordt gezocht om op huurbasis ergens speelminuten te maken. Voor Milan begint de competitie over drie weken met een thuisduel met Sassuolo.



Hakan Calhanoglu keert terug naar Bayer Leverkusen. De Turkse spelmaker met Duitse roots keert terug naar de club die hij in 2017 verliet voor een contract in Milaan en die terugkeer is op z’n zachtst gezegd opvallend te noemen. De aanvallende middenvelder tekende vlak voor de voorbereiding namelijk een nieuw contract waarmee een transfervrij vertrek afgewend werd, ruim een maand later ziet AC Milan zijn nummer tien voor dertig miljoen euro alsnog vertrekken.

Door het vertrek van Calhanoglu heeft Carlo Ancelotti nemen de opties voor de twee plekken achter de spits af, al verwacht de Italiaan niet dat zijn ploeg nog veel gaat doen op de transfermarkt. Don Carlo is tevreden met de selectie die hij tot zijn beschikking heeft: “Ook zonder Hakan hebben wij een uitstekende selectie, al had ik hem erg graag bij gehad dit seizoen. Met Isco heeft hij er een pittige concurrent bij gekregen, maar hij kwam zeker nog in onze plannen voor. Voor Daniele Maldini betekent dit dat hij een plekje opschuift in de hiërarchie, hij mag niet meer op huurbasis vertrekken.”

Voor een aantal andere spelers is technisch directeur Paolo Maldini nog wel op zoek naar een tijdelijke oplossing voor meer speeltijd. De Franse rechtsback Pierre Kalulu vertrok afgelopen week op huurbasis naar LOSC Lille, terwijl de gesprekken met het Portugese Famalicão gaande zijn over een huurovereenkomst over Giacomo Olzer. Ook de achttienjarige Sergio Mancini mag op huurbasis ervaring op doen, AZ, Club Brugge en Vitesse zouden in de markt zijn voor de linksbuiten. Ook voor Mattia Caldara, Andrea Conti en Lenny Borges wordt nog naar een oplossing gezocht, voor dit drietal probeert Maldini echter geen huurovereenkomst te sluiten maar een permanente transfer.

Logische transfer; prima bedrag en je hebt een opvolger in huis.

De start van de Serie A staat voor de deur! Dit is de selectie waarmee we het gaan doen de komende weken, de transfermarkt is nog even open maar ik verwacht geen grote verschuivingen.

keepers:

  • :chad: 1. Ciprian Tatarusanu - GK - 35 jaar - 75 algemeen
  • :it: 90. Antonio Donnarumma - GK - 31 jaar - 66 algemeen
  • :it: 99. Gianluigi Donnarumma - GK - 22 jaar - 89 algemeen

verdediging:

  • :it: 2. Davide Calabria - RA - 24 jaar - 82 algemeen
  • :es: 4. Sergio Ramos - CV - 35 jaar - 89 algemeen
  • :it: 13. Alessio Romagnoli - CV - 26 jaar - 86 algemeen ©
  • :fr: 19. Theo Hernández - LA - 23 jaar - 87 algemeen
  • :slovenia: 44. Aljaz Rupnik - CV - 18 jaar - 69 algemeen
  • :it: 46. Matteo Gabbia - CV - 21 jaar - 72 algemeen
  • :belgium: 56. Alexis Saelemakers - RVV - 22 jaar - 78 algemeen

middenveld

  • :algeria: 5. Ismaël Bennacer - CM - 23 jaar - 81 algemeen
  • :netherlands: 8. Ryan Gravenberch - CM - 19 jaar - 78 algemeen
  • :it: 21. Sandro Tonali - CVM - 21 jaar - 84 algemeen
  • :es: 22. Isco Alarcón - CAM - 29 jaar - 83 algemeen
  • :it: 25. Tomasso Pobega - CM - 22 jaar - 72 algemeen
  • :it: 27. Daniele Maldini - CAM - 19 jaar - 68 algemeen
  • :cote_divoire: 79. Franck Yannick Kessié - CM - 24 jaar - 82 algemeen

aanvallers

  • :brazil: 7. Kaio Jorge - CA - 19 jaar - 74 algemeen
  • :sweden: 11. Zlatan Ibrahimovic - SP - 39 jaar - 83 algemeen
  • :croatia: 12. Ante Rebic - CA - 27 jaar - 80 algemeen
  • :portugal: 17. Rafael Leão - SP - 22 jaar - 78 algemeen
  • :netherlands: 30. Brian Brobbey - SP - 19 jaar - 73 algemeen

De sterkste formatie:

1 like

Heerlijke selectie zeg. Niet een beetje weinig backs? Maar drie voor twee posities. Vierde erbij is denk ik geen overbodige luxe.

Ben benieuwd hoe snel Gravenberch zich de basis in gaat spelen. Beide CM’s zijn natuurlijk niet onomstreden.

KIU!

1 like

@Jesse ik heb in m’n jeugdteam nog twee linksbacks zitten die een aardige potentie hebben (16 en 17 jaar), mocht het echt nodig zijn hevel ik een van beide over naar het eerste team. Het lastige is denk ik dat Theo Hernandez in principe alles gaat spelen, dit kan hij qua uithoudingsvermogen ook prima aan. Calabria kan ook op links als Theo die enkele wedstrijd wel een keer rust krijgt, op rechts moeten Calabria en Saelemakers het uit gaan maken. Rupnik zou trouwens ook nog op links kunnen spelen, maar dat is meer een defensieve back dan een aanvallende wingback, mocht ik op die optie uitkomen dan schuif ik mijn linkeraanvaller (Rebic in het plaatje boven) meer naar de linksbuitenpositie om zo alsnog breedte over de linkerkant te creëren.

Speeldag 1 | 21 augustus 2021 | AC Milan - Sassuolo 2-1
:soccer: 19’ 0-1 Djuricic
:soccer: 79’ 1-1 Ibrahimovic (Kaio Jorge)
:soccer: 89’ 2-1 Ramos (Isco)

Carlo Ancelotti heeft zijn eerste officiële duel bij zijn terugkeer als manager van AC Milan gewonnen maar kroop door het oog van de naald. In het laatste kwartier boog i Rossoneri een achterstand om in een voorsprong, waar Sergio Ramos zelfs pas in de 89e minuut de winnende treffer binnen wist te koppen. De Spaanse centrale verdediger doet daarmee direct wat hij bij Real Madrid ook vele malen deed: winnende doelpunten maken. Milan had de gehele voorbereiding geen tegentreffer om de oren gekregen, maar bij de start van de Serie A ging het al snel mis. De ploeg van Ancelotti begon niet scherp aan het duel en Filip Djuricic (voormalig spelmaker van sc Heerenveen) opende na een ruim kwartier de score. Door dit vroege doelpunt ontspon zich een wedstrijd waarin Sassuolo wat terug kon zakken en de thuisploeg het spel kon laten maken. Dit leidde tot een stortvloed aan kansen voor de Milanezen, maar tot echt doelgevaar wisten Zlatan Ibrahimovic en co niet te komen. Lange tijd leek Sassuolo stand te houden, maar zo’n tien minuten voor tijd was het Kaio Jorge die Ibrahimovic met een fraaie pass vrij voor het doel zette. Het was voor de Zweed vervolgens een koud kunstje doelman Andrea Consigli te verschalken. Richting het verstrijken van de officiële speeltijd groeide Ramos dus uit tot de gevierde man in San Siro. Het Real Madrid icoon kopte op aangeven van Isco, die andere van Real Madrid overgekomen aankoop van Ancelotti, uit een hoekschop de winnende treffer binnen.

Speeldag 2 | 29 augustus 2021 | Fiorentina - AC Milan 0-4
:soccer: 12’ 0-1 Kessié
:soccer: 25’ 0-2 Dragowski (eigen doelpunt)
:soccer: 38’ 0-3 Ibrahimovic (Hernández)
:soccer: 74’ 0-4 Leão (Kessié)

AC Milan had in haar tweede wedstrijd van het seizoen beduidend minder moeite met Fiorentina dan dat het tijdens de openingsronde met Sassuolo had. In Florence liep de ploeg van Carlo Ancelotti in de eerste helft simpel uit naar een 0-3 voorsprong, waarna de spanning wel uit het duel was. Ryan Gravenberch begon in het Artemio Franchi Stadion op de bank en zag één van zijn directe concurrenten Franck Yannick Kessié een uitstekende wedstrijd spelen. De Ivoriaanse middenvelder tekende voor het openingsdoelpunt door het meest alert te reageren bij een kluts situatie voor het doel van La Viola en gaf ook de assist bij het slotakkoord van Rafael Leão. Bij de 2-0 van i Rossoneri was er een hoofdrol voor Sergio Ramos. De Spanjaard, die vorige week nog de winnende treffer maakte tegen Sassuolo, leek wederom te scoren maar zag zijn inzet op de binnenkant van de paal eindigen. Via de paal en doelman Bartlomiej Dragowski belandde de bal echter alsnog in het doel. De Poolse doelman zou de treffer uiteindelijk achter zijn naam krijgen, maar de inbreng van Ramos was wederom groot. Ook Zlatan Ibrahimovic wist zijn naam wederom op het scorebord te krijgen door met het hoofd een voorzet van Theo Hernández binnen te werken.

1 like

Goed om te zien dat Ramos de verwachtingen waar maakt! Prima overwinningen :slight_smile:

1 like

@Jochem, hij maakt ze tot nu toe meer dan waar zoals je ook in deze update kan lezen!

Speeldag 3 | 12 september 2021 | AC Milan - Cagliari 6-1
:soccer: 18’ 1-0 Bennacer (Saelemakers)
:soccer: 20’ 1-1 Rog
:soccer: 38’ 2-1 Ramos (Isco)
:soccer: 56’ 3-1 Ibrahimovic (Hernández)
:soccer: 60’ 4-1 Ibrahimovic (Hernández)
:soccer: 75’ 5-1 Kessié (Hernández)
:soccer: 85’ 6-1 Rebic (Leão)

In de derde speelronde van de Serie A heeft AC Milan weinig heel gehouden van Cagliari. De eilandgangers konden in de openingsfase nog mee met i Rossoneri en wisten zelfs vlot na de openingstreffer van Ismaël Bennacer gelijk te maken. Richting het eind van de eerste helft wist de thuisploeg het verschil weer te maken, het was weer Sergio Ramos die uit een hoekschop van Isco Alarcón wist te scoren. In de tweede helft wist de ploeg van Carlo Ancelotti het krachtsverschil ook daadwerkelijk in de score uit te drukken. Linksback Theo Hernández was de grote man met drie assists in een tijdsbestek van twintig minuten. Twee keer vond de Franse vleugelverdediger Zlatan Ibrahimovic, terwijl ook Franck Yannick Kessié een voorzet van de linkspoot tot doelpunt wist te promoveren. In de slotfase lieten ook invallers Rafael Leão en Ante Rebic zien wat toe te kunnen voegen, na een goede combinatie tussen de Kroaat en Portugees was het Rebic die voor zijn eerste treffer van het seizoen zorgde.

Ook de Champions League gaat van start, de competitie waar we naar terugkeren sinds een afwezigheid van zeven seizoenen. In 2013/2014 vlogen i Rossoneri er in de achtste finale uit nadat Atlético Madrid over twee wedstrijden te sterk was. Daarna volgden drie seizoenen zonder Europees voetbal, waarna de Europa League het speelveld leek te worden waartoe de Milanezen veroordeeld waren. Afgelopen seizoen plaatste Milan zich echter weer voor het Miljardenbal en mag het qua loting niet klagen.

Champions Leage | Speeldag 1 | 15 september 2021 | CFR 1907 Cluj - AC Milan 0-6
:soccer: 17’ 0-1 Ibrahimovic (Pobega)
:soccer: 28’ 0-2 Ibrahimovic (Leão)
:soccer: 35’ 0-3 Leão (Maldini)
:soccer: 38’ 0-4 Maldini (Pobega)
:soccer: 48’ 0-5 Leão (Pobega)
:soccer: 55’ 0-6 Brobbey (Gabbia)

Na de wervelende 6-1 overwinning op Cagliari heeft AC Milan die lijn doorgetrokken in de Champions League. In Roemenië besloot manager Carlo Ancelotti een aantal vaste krachten te sparen, waardoor o.a. de Spaanse aanwinsten Sergio Ramos en Isco Alarcón op de bank begonnen. Ook zonder het duo wat als enige in de selectie al eens de Cup met Grote Oren wist te winnen had Milan weinig moeite met de kampioen van Roemenië. Al in de eerste helft nam de ploeg van Don Carlo afstand aan de hand van Zlatan Ibrahimovic, Daniël Maldini, Rafael Leão en Thomas Pogeba. De Zweedse steraanvaller nam de eerste twee doelpunten voor zijn rekening, terwijl Maldini met een doelpunt en een assist zijn eerste basisplaats van het seizoen ook wist te bekronen. De zoon van technisch directeur Paolo Maldini speelde als aanvallende middenvelder in de rug van Ibrahimovic en leek een uitstekende klik te hebben met de spits. Leão was de derde schakel in de aanvallende Tridente van Milan en was met een doelpunt en een assist ook aanwezig. Vanaf het middenveld speelde de jonge Pobega een uitstekende wedstrijd. De 22-jarige linkspoot keerde afgelopen zomer terug van een huurperiode bij Spezia en toonde zich zowel in defensief als offensief opzicht. Defensief gezien bewaakte hij de balans op de linkerhelft van het veld, terwijl hij ook aanvallend zijn steentje bijdroeg met drie assists.

Na rust wisselde Ancelotti met het oog op de aanstaande topper tegen Lazio Roma. Daardoor bleven o.a. Sandro Tonali en Ibrahimovic in de kleedkamer achter. Brian Brobbey mocht daardoor zijn debuut maken namens AC Milan in een officieel duel. De bonkige spits had vervolgens niet lang nodig om zijn eerste officiële treffer te maken, na tien minuten toonde de 19-jarige naast kracht ook over snelheid te beschikken door na een lange sprint een diepe bal van Matteo Gabbia te controleren en doeltreffend af te ronden. Kleine smet op de ruime zege van de Italianen was het uitvallen van aanvoerder Alessio Romagnoli. De centrale verdediger ging met een pijnlijke schouder na een uur naar de kant en lijkt een aantal dagen aan de kant te staan. De stopper zou daardoor het duel met Lazio naar alle waarschijnlijkheid moeten missen.

Speeldag 4 | 18 september 2021 | Lazio Roma - AC Milan 1-3
:soccer: 38’ 1-0 Immobile
:soccer: 57’ 1-1 Ibrahimovic (Gravenberch)
:soccer: 78’ 1-2 Ramos (vrije trap)
:soccer: 86’ 1-3 Ramos (Isco)

In de eerste topper van dit Serie A seizoen ging de vice-kampioen op bezoek bij de regerend kampioen. Lazio Roma pakte afgelopen jaargang zeer verrassend de Scudetto nadat AC Milan het in de tweede seizoenshelft liet afweten. In het Stadio Olimpico voltrok zich een enerverend duel die in het laatste kwartier door de bezoekers naar zich toe werd getrokken. Twee doelpunten voor Sergio Ramos in het slot van de wedstrijd zorgden voor een 1-3 overwinning. Na afloop echter geen al te vrolijke gezichten in het Milanese kamp, waar Zlatan Ibrahimovic na een hard duel met Sergej Milenkovic-Savic met een ogenschijnlijk zware blessure naar de kant ging.

Lazio kwam in het vertrouwde 3-5-2 aan de aftrap in Rome en het was de vraag wat voor samenstelling Ancelotti daar tegenover zou stellen. De Milanezen missen aanvoerder Alessio Romagnoli, waardoor de 18-jarige Aljez Rupnik zijn eerste basisplaats in de Serie A kreeg toebedeeld. Ancelotti koos voor de 4-3-2-1 waardoor beide teams kozen voor een overtal in het centrum van het veld. Milan was in de openingsfase de dominante ploeg en wist via Ante Rebic tot twee mogelijkheden te komen. De Kroaat dook in de gaten die achter de vleugelverdedigers vielen en dwong doelman Thomas Strakosha tweemaal tot een redding. De bezoekers controleerden het duel en probeerde door de defensie van het teruggetrokken Lazio te voetballen, waardoor het verrassend was dat het toch Lazio was dat op voorsprong kwam. Wie anders dan Ciro Immobile verzorgde het eerste doelpunt van het duel, de Italiaanse spits zette zijn lichaam goed tussen man en bal en creëerde zo voldoende ruimte om doeltreffend uit te halen. Op slag van kreeg Milan nog een goede kans om weer gelijk te maken, maar Ibrahimovic zag zijn inzet op de lat uiteenspatten. Ancelotti en zijn mannen zochten de kleedkamer op in de wetenschap dat zij de dominante ploeg waren, een aantal mogelijkheden had gecreëerd en amper wat weg had gegeven. De enige doelpoging die het toe had gestaan was echter wel raak, waardoor er een 1-0 tussenstand op het bord stond in Rome.

Na rust vloog Milan weer uit de startblokken en weer was Rebic de gevaarlijkste man. Isco stuurde de schaduwspits twee keer de diepte in maar wederom waren deze mogelijkheden niet besteed aan de aanvaller. Na een uur wisten de bezoekers zich dan eindelijk te belonen, al had het daar wel een fout van Lazio voor nodig. Ryan Gravenberch, die verder vrij onopvallend speelde, troefde Lucas Leiva in de opbouw af en speelde direct diep. Ibrahimovic hield vervolgens zijn lijf goed tussen de bal en verdediger en passeerde Strakosha met een rollertje. De gelijkmaker was verdiend en Lazio besloot wat minder achterover te leunen en dwong daardoor ook een aantal kansen af. Immobile zette Gianluigi Donnarumma voor het eerst echt aan het werk door na een lange bal het doel onder vuur te nemen, maar de doelman redde met een knappe reflex. Brian Brobbey kwam in het veld voor Ibrahimovic, die met een met pijn vertrokken gezicht naar de kant ging na een duel met Milenkovic-Savic. Het duel leek af te stevenen op een gelijkspel, maar in de 78e minuut kreeg Milan een vrije trap op een erg aantrekkelijke plek. Brobbey werd op de rand van het strafschopgebied in de rug gelopen, waarna Ramos vanaf een meter of twintig aan mocht leggen. Met veel gevoel legde de Spaanse stopper de bal vervolgens over de muur buiten bereik van Strakosha in het doel. Vijf minuten voor tijd kopte de centrale verdediger zelfs zijn tweede van de middag binnen, waarmee hij het duel in het slot gooide.

19 september 2021 | Ibrahimovic rest van het kalenderjaar buitenspel met gebroken teen
Zlatan Ibrahimovic heeft aan het duel met Lazio Roma een gebroken teen overgehouden. De Zweedse spits kwam hard in duel met Sergej Milenkovic-Savic en moest zich direct daarna laten vervangen. De aanvaller zal ongeveer drie maanden aan de kant staan, waardoor de kans klein is dat hij dit kalenderjaar nog in actie komt. De aanvaller wordt over twee weken veertig en de vraag is hoe goed hij dit keer weet te herstellen van een blessure die hem weer meerdere maanden aan de kant houdt.

Manager Carlo Ancelotti baalde van de blessure bij zijn aanvaller, maar benadrukte dat hij vertrouwt op een goede terugkeer van de spits. In de tussentijd heeft de club met Rafael Leão en Brian Brobbey twee spelers die in dezelfde rol als Ibracadabra kunnen spelen, als aanspeelpunt voorin die de voorhoede leidt. De Italiaan sluit niet uit dat beide spelers samen op het veld gaan staan, met name doordat Leão erg goed speelde naast Ibrahimovic.