Manager Story | Feyenoord

#6. Spelersportret: João Carlos Vilaça Teixeira

Het seizoen is ondertussen vier speelronden oud en Feyenoord staat na tien punten met AZ en Vitesse op een gedeelde eerste plek. Het team begint te draaien en ook nieuwe spelers als Bryan Linssen en Mark Diemers weten hun plek te vinden. Zo ook nieuwkomer João Carlos Teixeira, die deze zomer overkwam van het Portugese Vitoría Guimarães. Een kleine kijk op deze speler:

João Teixeira is een 27-jarige middenvelder uit Portugal, die via verschillende voetbalacademy’s en een enkel seizoen SC Braga, vertrok naar de jeugd van Sporting Portugal. Na zes jaar verkocht Sporting de Portugees voor 1,2 miljoen euro aan Liverpool, nog voordat hij een officiële wedstrijd voor het eerste van Sporting heeft gespeeld.

Ook in Liverpool kon Teixeira geen indruk maken. Na zes maanden en twee duels voor het Onder-23 team werd hij voor een maand uitgeleend aan Brentford, waar hij zijn eerste twee wedstrijden in een A-selectie speelde. Ook bij terugkomst duurde het lang voordat Teixeira zijn eerste minuten in het eerste van Liverpool mocht maken. 12 Februari 2014, zes maanden na zijn terugkomst bij Liverpool, was het dan zover; het debuut van João Teixeira bij Liverpool. In de 83e minuut viel de Portugees in voor Raheem Sterling en dit waren dan ook meteen zijn enige minuten in het hele seizoen.

Liverpool besloot om hem het hieropvolgende seizoen uit te lenen aan Brighton & Hove Albion, destijds uitkomend in de Championship. Ondanks dat de rechtspoot 32 wedstrijden meespeelde, kon hij niet overtuigen en besloot Liverpool om zijn contract niet te verlengen.

F.C. Porto besloot om de middenvelder een kans te geven en gaf hem een contract tot 2020, maar ook dit mondde uit op een teleurstelling. Na een handjevol wedstrijden en een seizoen te zijn uitgeleend aan de club waar het in de jeugd allemaal begon, SC Braga, vond Teixeira zichzelf terug bij Vitória Guimarães, die een beetje schommelt tussen een subtop-club en een middenmoter. Voor het eerst kreeg de speler uit Laos het vertrouwen van de trainer. In twee seizoenen speelde hij meer dan vijftig wedstrijden en scoorde tien keer.

Reden voor hem om een tweede buitenlandse avontuur aan te gaan; bij Feyenoord, waar hij tegen Sparta Rotterdam nu zijn eerste goal én eerste assist heeft gemaakt en daarmee een groot aandeel in de overwinning had. Ook in de overwinning op Ajax had Teixeira een opvallend aandeel; De van origine middenvelder speelde zowel in de openingswedstrijd tegen Ajax als in de uitwedstrijd bij PSV als ‘valse spits’. “Dat is een rol die ik nog niet eerder had gespeeld, maar het ligt me wel. We zorgde hiermee voor een extra middenvelder als de tegenstander de bal heeft en ik moet zeggen, het pakte prima uit”, grapt Teixeira over de gewonnen wedstrijd tegen Ajax.

Eredivisie, speelronde 3
Feyenoord 3 - 1 Sparta Rotterdam
26’ João Teixeira (Luciano Narsingh)
41’ Reda Kharchouch (Abdou Harroui)
56’ Orkun Kökcü (João Teixeira)
63’ Leroy Fer (Bryan Linssen)

Feyenoord: Bijlow; Geertruida, Botteghin, Senesi, Malacia; Fer, Teixeira, Kökcü (74’ Diemers); Narsingh (53’ Berghuis), Jørgensen (86’ Sinisterra), Linssen
Sparta Rotterdam: Van Leer; Fortes (88’ Abels), Beugelsdijk, Heylen, Meijers; Auassar, Harroui, Burger, Smeets; Kharchouch (82’ Emegha), Gravenberch (62’ Thy)

Goed begonnen aan het seizoen en mooi dat Texeira daar ook een rol bij speelt. Moet zeggen dat ik hem ook een van de lichtpuntjes vond als ik naar Feyenoord aan het kijken was de afgelopen tijd.

1 like

Ik zie het nu pas; dank voor de verwijzing. Altijd leuk als verhalen naar elkaar gaan verwijzen.

1 like

Bizar eigenlijk dat je Ajax en PSV beide al een keer gehad hebt na 4 wedstrijden, vier punten uit die duels is in elk geval een prima resultaat! Leuk stuk over Teixeira ook, lijkt een prima optie als valse spits in de topduels.

1 like

Een goede start met de Rotterdammers. Weer een mooi uitgebreid stuk. Teixeira is gewoon een mooie speler die je er kunt bij hebben in de aanval. Kan wel van belang gaan zijn.

1 like