Manager Story | MAKE AJAX GREAT AGAIN

Brugge (BE) | 14 maart 2024
AJAX EFFECTIEF WANNEER HET ER TOE DOET

De return tussen Club Brugge en Ajax was, net als de eerste wedstrijd, een gelijke strijd. In de tweede helft sloeg Ajax toe wanneer het er het meest toe deed. Na het tweede doelpunt gaf de Belgische thuisploeg het op. Het werd een rampzalige avond voor het Belgische voetbal: met de nederlaag tegen Ajax verdween België (dat de avond nog met drie kansrijke clubs begon) helemaal van het Europese toneel, met geen enkele club in een van de kwartfinales van de door de UEFA georganiseerde clubtoernooien.

Nu de uitregel niet langer van toepassing is, wisten beide teams dat een doelpunt nodig was om extra tijd of een strafschoppenserie te voorkomen. En wat was een beter moment om toe te slaan op een moment dat het voor de tegenstander vrijwel onmogelijk zou zijn om de achterstand ongedaan te maken? Dat was duidelijk de gedachte van beide ploegen, al vond Ajax in de eerste helft makkelijker manieren om het strafschopgebied van Brugge binnen te dringen.

Het vuurwerk kwam in de tweede helft, toen Stevie Bergwijn in de 55e minuut een tackle uitvoerde op de rechterhoekvlag; een verhitte discussie resulteerde in een gele kaart voor de Ajax-vleugelspeler, maar vanwege de aanvankelijke overtreding ging de vrije trap wel naar Ajax. Steven Berghuis krulde de bal prachtig voor het doel en hoewel de kopbal van Brobbey nog gered werd door Simon Mignolet, belandde de volley van Brobbey in de rebound wel in het net: 0-1.

Er was genoeg tijd voor Club Brugge om zich te herstellen, maar Ajax verdedigde het strafschopgebied uitstekend. Club probeerde daarna gewoon de achterlijn te halen en in plaats daarvan hoekschoppen te krijgen. Het aantal corners steeg wel, maar serieus gevaarlijke pogingen bleven uit.

In de 72ste minuut werd zo’n hoekschop snel omgezet in een tegenaanval voor Ajax, met Amourricho die over de linkerflank snelde. In een bijna exacte kopie van het beslissende doelpunt tegen Feyenoord werd de bal naar Georges Mikautadze gespeeld, die de bal verlengde naar Kenneth Taylor. In plaats van een ferme uithaal zoals tegen Feyenoord, krulde Taylor de bal dit keer om Mignolet heen, waarbij hij de binnenkant van de paal benutte om de allesbeslissende 0-2 te scoren.

LOTING: TRIP DOWN MEMORY LANE

De loting voor de kwartfinales van alle UEFA clubtoernooien heeft geresulteerd in wedstrijden die historisch zeer interessant blijken.

In de UEFA Champions League wordt de finale van 1994 tussen Milan en Barcelona 30 jaar later opnieuw gespeeld. Tegelijkertijd moeten Bayern en Leipzig beslissen welk Duits team doorgaat naar de halve finale.

In de UEFA Europa League komen Manchester United en Villarreal elkaar weer tegen, net als in de gedenkwaardige finale van 2021 waarin Villarreal United versloeg op strafschoppen. In het seizoen daarna versloeg Manchester United Villarreal twee keer in de Champions League-groepsfase. In een verder verleden ontmoetten de twee elkaar vier keer eerder, alle wedstrijden resulteerden in 0-0. In totaal zijn deze kwartfinales de 8e en 9e keer dat deze twee ploegen tegen elkaar spelen.

Tot slot ontmoet Ajax in de UEFA Conference League het Kroatische Hajduk Split. De laatste keer dat de twee elkaar troffen in een Europese kwartfinale was in de Champions League van 1994/1995, die uiteindelijk door Ajax werd gewonnen: een 0-0 gelijkspel in Kroatië werd gevolgd door een 3-0 overwinning in Amsterdam. Ajax zou later Bayern en Milan verslaan in hun weg naar Europese glorie. Een seizoen eerder ontmoetten Ajax en Hajduk elkaar voor het eerst in de eerste ronde van de 1993/1994 Europa Cup voor Bekerwinnaars, de destijds zogenaamde Europa Cup II: Ajax verloor met 1-0 in Kroatië, maar maakte de schade thuis ongedaan door met 6-0 te winnen!

RANGLIJST UEFA-COËFFICIËNTEN

Per land:

Per club:

Eind maart 2023
OM BEURTEN KOPLOPER

Net als Feyenoord moest Ajax een misstap op bezoek bij RKC Waalwijk (1-1) incasseren, wat hen tijdelijk de koppositie in de Eredivisie kostte, omdat Feyenoord thuis won van Volendam (2-1). Echter, in de laatste speelronde van maart boekte Ajax echter een solide 2-0 thuisoverwinning op Twente, terwijl Feyenoord met 2-2 gelijkspeelde tegen stadsrivalen Sparta Rotterdam.

Vijf speelronden tot het einde houden de twee titelpretendenten elkaar in evenwicht, hoewel Ajax nog steeds een klein voordeel heeft vanwege een beter doelsaldo. PSV lijkt zeker van de derde plaats (UEFA Conference League), terwijl het nog steeds een outsider is in de titelstrijd. Twente is ingehaald door AZ Alkmaar, terwijl Fortuna in de strijd om Europees voetbal nog niet helemaal eruit ligt.

Net als de titelstrijd lijkt ook de strijd om de Gouden Schoen (topscorer) een driestrijd te worden, met Vangelis Pavlidis (AZ) en Brian Brobbey (Ajax) aan de leiding en Noa Lang (PSV) korte erachter.

Onderin ziet het er met elke speelronde slechter uit voor PEC Zwolle, met een achterstand van vijf punten op naaste rivalen Almere en een vrijwel onoverbrugbare achterstand van acht punten op absolute veiligheid boven de degradatiestreep.

Sittard | 6 april 2024
VOORDEEL AJAX

Ajax had een gemakkelijke aanloop naar de Europese dubbele ontmoeting tegen het Kroatische Hajduk Split in de kwartfinales van de UEFA Conference League. Ajax versloeg Fortuna met gemak en leidde al in de 20e minuut met 3-0. Na deze zege en met nog slechts vier wedstrijden te gaan, trekt Ajax het voordeel naar zich toe, want Feyenoord kwam niet verder dan een 2-2 gelijkspel tegen degradatiekandidaat Almere. PSV boekte een 3-1 zege op bezoek bij GA Eagles, waardoor de Eindhovense ploeg nog steeds binnen bereik van de koplopers is: de achterstand op Feyenoord bedraagt slechts zes punten.

* Twee fouten in recente beelden:
Eind maart had Ajax een doelsaldo van +38 (dus na Fortuna +42)
en de wedstrijden tegen Hajduk zijn de kwartfinales (geen halve finales)

Split, 11 april 2024
EMIR SAHITI PLAAG VOOR AJAX

Ajax moest een nederlaag slikken in Kroatië tijdens de eerste wedstrijd van de kwartfinales van de UEFA Conference League (2-1). Stortregens en een kletsnat veld hielpen niet bij het vloeiende vleugelspel waar Ajax normaal gesproken de voorkeur aan geeft, maar aan de kant van de thuisploeg was er een speler die helemaal in zijn element was.

De Kosovaarse vleugelspeler Emir Sahiti plaagde Ajax veelvuldig vanaf zijn rechterflank, terwijl Ajax-linkervleugelback Borna Sosa een avond beleefde om snel te vergeten in zijn thuisland. Twee goals van Sahiti brachten Hajduk Split op een 2-0 voorsprong, voordat Ajax kort na het uur wist terug te komen via Brian Brobbey.

Het was de derde keer dat Ajax in Poljud speelde en voor de derde keer wisten de Amsterdammers niet te winnen (1993, 0-1; 1995, 0-0). De eerste twee keer maakte Ajax de schade thuis echter altijd ongedaan: “Ik vertrouw erop dat we dit keer hetzelfde zullen doen”, zei Ajax-manager Daniel Marzec.

“Ons spel was behoorlijk, dat laten de statistieken duidelijk zien. Onder betere omstandigheden en op een beter veld behoren we volgende week te moeten winnen. Maar we weten dat Hajduk er dan een fysiek gevecht van zal maken. Dus ik ben blij dat er geen competitiewedstrijd tussen zit en dat we ons een hele week kunnen voorbereiden op de return.”

Amsterdam, 18 april 2024
BENAUWDE ONTSNAPPING VOOR LUCKY AJAX

Ajax is door naar de halve finale van de UEFA Conference League! In de return wist Ajax de 2-1 achterstand uit de 1e wedstrijd ongedaan te maken, al had de Amsterdamse ploeg daarbij extreem veel geluk.

Ajax nam het initiatief en domineerde de eerste helft: met 60% balbezit en twee doelpunten van Branco van den Boomen leek de thuisploeg op weg naar de volgende ronde.

Maar in de tweede helft werd Ajax ruw wakker geschud, toen Hajduk met opportuun aanvalsspel kwam. Hajduk zette na vijf minuten een makkelijk gegeven strafschop om in 2-1. Het spel werd grimmiger en agressiever en uiteindelijk bezweek Ajax enigszins onder de druk. Devyne Rensch vloerde een vrije Marko Livaja en kreeg rood. Maar waar Livaja de eerste strafschop omzette, werd zijn weg naar het doel deze keer geblokkeerd door keeper Geronimo Rulli.

In de slotminuten golfde het spel op en neer, toen uiteindelijk Hajduk-doelman Lovre Kalinic een fout maakte bij het nemen van een doeltrap. De bal belandde in de voeten van Georges Mikautadze, die de gouden kans die hij kreeg door de blunder van Kalinic welwillend omzette: in plaats van 2-2 werd het 3-1, Ajax kruipt door het oog van de naald en is door naar de volgende ronde!

VOETBAL in EUROPA

:x::x::x:NIEUWS:x::x::x:

• Door zijn rode kaart in de laatste Europese wedstrijd tegen Hajduk Split is rechtervleugelverdediger Devyne Rensch niet speelgerechtigd voor het eerste duel van de halve finale van de UEFA Conference League tegen SC Freiburg. Vanwege een tweede gele kaart over meerdere wedstrijden geldt hetzelfde voor middenvelder Kenneth Taylor. Ajax-manager Daniel Marzec reageert: “We hebben nog drie competitiewedstrijden voor de boeg om een werkbaar alternatief te vinden, maar ik kan niet ontkennen dat deze twee een sleutelrol spelen in de manier waarop we de laatste maanden spelen.”

• De 20-jarige linksback Prince Aning en de 19-jarige aanvaller Julian Rijkhoff (beiden onder contract bij Borussia Dortmund, beiden deel uitmakend van het tweede elftal dat uitkomt in de Duitse 3. Liga) zullen terugkeren naar Ajax. Rijkhoff verliet de jeugdopleiding van Ajax in de zomer van 2021, maar keerde begin 2024 al terug naar Amsterdam toen Ajax hem al op huurbasis terug overnam van Dortmund. Aning vertrok een jaar later en maakt thans nog het seizoen af bij Dortmund II. Beide Nederlandse talenten hebben een vijfjarig contract getekend, dat ingaat op 1 juli 2024.

• AZ Alkmaar heeft de KNVB Beker gewonnen. De ploeg versloeg SC Heerenveen met 2-0. Door de bekerwinst speelt AZ volgend seizoen in de UEFA Europa League. Hierdoor zijn er geen play-offs meer nodig in de Eredivisie voor het laatst overgebleven ticket voor de UEFA Conference League; beide tickets gaan nu naar de hoogst geplaatste ploegen in de Eredivisie 2023/24, buiten de top twee. Op dit moment zijn dat PSV (3e) en Twente (4e).

Weer even helemaal bijgelezen. Ziet er goed uit! Erg spannend wie er kampioen gaat worden ook. Bij de topscorers viel mij Unuvar op, met 14 goals. Is hij iemand die mogelijk komend seizoen een kans krijgt?

1 like

Thanks! Ja, einde seizoen komt Naci Ünüvar samen met elf andere huurlingen terug naar Ajax. Dus dan moeten we keuzes gaan maken. Maar zowel Alex Kroes in real life als ik in deze career hebben duidelijk aangegeven dat we het tijdperk-Mislintat ongedaan willen maken en terug willen gaan naar een meer traditioneel Ajax (veel eigen jeugd, vroeg gescout talent, enkele veteranen met Ajax-DNA).

Daarbij is er zonder landstitel geen garantie op Champions League-deelname en dat kan gevolgen hebben voor de financiële positie van de club. Dus, in beide gevallen staat Naci Ünüvar er goed op bij Ajax (naar het zich er nu laat uitzien…)

AMSTERDAM, 21 april 2024
ZEER KOSTBARE MISSTAP AJAX

Niets wees er rond de rust op dat Ajax in de problemen zou komen, toen de Amsterdammers in de kleedkamers zaten bij een 1-0 voorsprong. Maar 45 minuten later liep de thuisploeg in Amsterdam van het veld, nadat het op schokkende wijze de eerste Eredivisie-nederlaag sinds 29 oktober had geleden. Na een onverklaarbare, totale inzinking van Ajax maakte Vitesse de achterstand ongedaan en ging het met een 3-2 overwinning en drie punten in de tas terug naar Arnhem.

“Dit was een gevalletje oude spoken uit het verleden”, mompelde Ajax-manager Daniel Marzec. Hij doelde op de eerste twee doelpunten van Vitesse. Twee keer wisten de bezoekers uit vaste spelfragmenten te scoren; een vrije trap en een kopbal uit een corner gingen er allebei in. Eerder in het seizoen was Ajax vaker kwetsbaar met vaste spelmomenten en incasseerde het onnodig veel doelpunten en dat was na lange tijd nu weer het geval. Het derde doelpunt was echter een heerlijke trucbal van de Frans-Marokkaanse Vitesse-speler Amine Boutrah, die eerst Gaston Avila om de tuin leidde en daarna met een panna keeper Jay Gorter bediende.

Brian Brobbey claimde in de 77e minuut een doelpunt terug en invallers Georges Mikautadze en Gabriel Misehouy hadden de gelijkmaker voor het grijpen en zouden daarmee minimaal een punt gered hebben, maar het geluk was Ajax vandaag niet gunstig gezind. De misstap van Ajax kan grote gevolgen hebben voor de titelstrijd. Rivaal Feyenoord won met 2-0 in een uitwedstrijd tegen Twente en springt nu over Ajax heen. En terwijl Feyenoord nog twee thuiswedstrijden voor de boeg heeft, speelt Ajax alle laatste drie speelrondes buitenshuis, hoewel dat niet per se een slechte zaak is.

Ajax is nog steeds ongeslagen in uitwedstrijden, met 9 overwinningen en 5 gelijke spelen (32 punten in 14 uitwedstrijden), waardoor het maar 10 punten liet liggen. Thuis heeft Ajax echter 11 punten gemorst in 17 wedstrijden, door drie thuisnederlagen (Heracles, PSV en nu Vitesse) en een gelijkspel tegen Heerenveen in de openingsronde van de competitie op 30 juli vorig jaar. “We kunnen zoveel vertrouwen op onze uitvorm als we willen”, zei Marzec, “maar Feyenoord is thuis briljant en heeft nu het initiatief heroverd. We hebben het niet meer in eigen hand…”

GROTE ZEGES, GEEN VOORUITGANG

Ajax doet er alles aan, maar ondanks twee overtuigende overwinningen op Utrecht (4-1) en PSV (5-2) blijft Feyenoord een punt voor. Het komt allemaal aan op de laatste speelronde.

Tegen Utrecht maakte Steven Bergwijn nog voor rust een hattrick. “Daarna wilde ik dat mijn ploeg de wedstrijd controleerde, want dat is wat we moeten doen in de Europese wedstrijden tegen Freiburg”, zei Ajax-manager Daniel Marzec.

“Het is eigenlijk grappig: dat gevoel van controle dat ik tegen Utrecht zag, dat heb ik tegen PSV nooit gevoeld - maar we scoorden net zo makkelijk.” Ajax verraste de tegenstander in Eindhoven aan het begin van beide helften, met Kenneth Taylor die de score snel opende en Brian Brobbey die de score snel na rust verdubbelde. Joey Veerman deed nog iets terug, maar het verzet brak nadat Brobbey en Branco van den Boomen de voorsprong in de 66e minuut vergrootten naar 4-1. “Helaas raakte Brobbey geblesseerd tijdens het scoren van dat tweede doelpunt en zal hij waarschijnlijk niet spelen tegen Freiburg.”

Ondanks negen doelpunten en zes punten voor Ajax gaat Feyenoord nog steeds aan de leiding. De titelverdedigers versloegen Fortuna (3-0) in De Kuip, terwijl een late goal van Igor Paixão tegen AZ in Alkmaar voor een minimale overwinning zorgde (1-0). “Ik wil me richten op de dingen waar we invloed op hebben en dat zijn de Europese wedstrijden tegen Freiburg. Wat betreft de competitie kunnen we alleen maar ons best doen, maar zolang Feyenoord geen punten laat liggen boeken we geen vooruitgang. We kunnen we maar één keer scoren of een dozijn keer: het zijn evenveel punten waard”, reageerde Marzec.

“Tegen Freiburg missen we Devyne Rensch en Kenneth Taylor door schorsingen en Brian Brobbey door een blessure. Onze missie is om heel gedisciplineerd aan de bal te spelen, het spel te controleren en de kans te grijpen als die zich voordoet. Maar zonder die drie zal het moeilijk worden.”

1 like

Amsterdam, 2 mei 2024
TACTISCH SPEL ZORGT VOOR LATE WINNAAR

De eerste helft van de halve finale van de UEFA Conference League tussen Ajax en Freiburg was er één van uitersten. In de eerste helft probeerde Ajax balbezit en tempo te controleren, wat 30 minuten lang heel goed lukte. Daarna zette één moment de wedstrijd volledig op zijn kop.

Daniel Marzec had in competitiewedstrijden tegen Utrecht en PSV geëxperimenteerd met de aanpak van tempobeheersing met gemengde resultaten. In de openingsfase tegen Freiburg leek het echter de juiste aanpak. Bovendien miste Ajax Devyne Rensch, Kenneth Taylor en Brian Brobbey en verloor het veteraan en aanvoerder Steven Berghuis in de 3e minuut van de wedstrijd door een ongelukkige botsing met Ritsu Doan (die ook gewisseld moest worden). Dus, zonder veel van zijn kanonnen beschikbaar, koos manager Daniel Marzec voor de voorzichtige aanpak.

Mét veel balbezit maar zónder enige doelpogingen, vertrouwde Ajax op balbezit in het eerste half uur. Maar tijdens de eerste uitbraak sloeg Freiburg toe. In de 30e minuut vanaf de linkerflank gaf Vincenzo Grifo de bal voor en tegen de verhouding in kopte Christian Günter de 0-1 binnen. Marzec leek zich echter niet al te druk te maken: “Toen zag ik al wat we misten en dat kon ik vanaf de zijlijn toch niet op dat moment rechtzetten. Mijn enige hoop was dat de score voor rust niet nog meer in ons nadeel zou veranderen. Maar nogmaals, ik ben niet iemand die zich opwindt over dingen waarvan ik weet dat ik er geen invloed op heb.”

Na rust speelde Ajax zonder spits. Marzec trok Georges Mikautadze naar de rechterflank, terwijl Stevie Bergwijn meer als klassieke nummer 10 of Enganche opereerde. “In wezen was de verdediging van Freiburg niet al te beweeglijk, maar we hadden niet genoeg tempo in ons spel om ze uit elkaar te spelen. Dus vroeg ik mijn spelers in de rust om de tegenstander uit de verdediging naar het middenveld te lokken, dan via een directe dieptepass in dat gat te duiken via de snelle Mikautadze, Bergwijn of (Berghuis’ vervanger) Carlos Forbs.”

Rond het uur incasseerde Bergwijn de bal op het middenveld, maar in tegenstelling tot de tactiek sloeg hij gewoon toe vanaf 30 meter afstand. Middels een geometrisch perfecte streep door de lucht, vloog de bal pardoes in het net: 1-1! “Waarschijnlijk het mooiste doelpunt dat ik dit seizoen heb gezien en wat een moment om hem te scoren!”, erkende Marzec. De wedstrijd ging nu verder en nadat hij aanvankelijk wisselspelers had gespaard, keerde Marzec terug naar een meer traditionele tactiek, met een targetspeler voorin: omdat Brobbey geblesseerd was, ging die kans naar de 20-jarige Julian Rijkhoff, die onlangs een vijfjarige overeenkomst tekende bij Ajax, waardoor de spits definitief terugkeerde van Dortmund II naar de plek waar hij zijn voetbalopleiding genoot.

De wedstrijd leek in een gelijkspel te eindigen, maar in een laatste poging van Gabriel Misehouy werkte Freiburg-doelman Florian Müller de bal naar zijn linkerkant. In een zeer krappe hoek wist invaller Julian Rijkhoff de bal binnen te tikken en zijn ploeg op voorsprong te zetten voor de return van volgende week: 2-1. De Johan Cruijff Arena barstte in vreugde en opwinding uit in wat de laatste officiële thuiswedstrijd van het seizoen was.

De beslissing van de Eredivisie voor Ajax valt in Volendam, terwijl de return wacht in Freiburg. Een mogelijke finale wordt gehouden in het Fritz-Walter-Stadion in het Duitse Kaiserslautern - ironisch genoeg niet al te ver weg van de twee overgebleven Duitse ploegen in het toernooi. Naast Ajax-tegenstander Freiburg is dat Eintracht Frankfurt, dat hun heenwedstrijd thuis tegen Aston Villa met 4-2 won.

Ongekend spannende titelstrijd. Zag dat Hato cdm speelde tegen Hajduk, was dat nood gedwongen of juist een experiment? Ben zelf net begonnen met CM Ajax.

1 like

Ik volg dit ook al een tijdje zonder te reageren. Fijne stukjes die snel te lezen zijn en grafisch prima.
Ga zo door!

1 like

Devyne Rensch en Jorrel Hato zijn inzetbaar als controlerende middenvelders.

Sivert Mannsverk is te licht (hij is niet goed genoeg in passing noch tackelen), Vos is met name een breker/tackelaar maar qua opbouw niet sterk. Dan heb ik Dirk Proper van NEC gehaald in de winterstop, maar ook die is te licht tegen betere tegenstanders. Dus heb ik het uiteindelijk ook met Rensch en Hato geprobeerd en vooral die laatste beviel zeer.

Ik moet nog zien hoe het met transfers gaat lopen, maar allicht dat ik van Hato een #6 maak. Hij is in het spel bovendien tweebenig dus dat maakt hem extra geschikt op die plek.

Dank!

Volendam, 5 mei 2024
AJAX KOMT TE KORT IN TITELRACE

Ondanks de 1-0 zege van Ajax in Volendam is Feyenoord opnieuw kampioen van de Nederlandse Eredivisie. Ondanks overwinningen op Utrecht (4-1), PSV (5-2) en nu Volendam (1-0) liet Feyenoord geen enkel punt liggen in de eindfase van de competitie, waardoor Ajax de schade na hun misstap tegen Vitesse niet meer ongedaan kon maken. Ajax-manager Daniel Marzec is het er echter niet mee eens dat de titel op dat moment in de titelrace verloren ging.

“Ik ben heel trots op dit team”, reageerde de Ajax-baas nadat hij hoorde dat Feyenoord met 2-1 had gewonnen van NEC, waardoor de titel in Rotterdam zou blijven. “Maar het is niet zo dat we de titelrace tegen Vitesse in speelronde 30 hebben verloren. Die hebben we in de openingsronden verloren door de enorme chaos op en naast het veld bij deze club.”

“Vergeet niet dat de achterstand op een gegeven moment elf punten was en we vijfde of zesde stonden. Dus om als tweede te eindigen met een kans op deelname aan de UEFA Champions League van volgend seizoen is iets om trots op te zijn!” Feyenoord zit al in de groepsfase van de UEFA Champions League; bekerwinnaar AZ speelt UEFA Europa League, terwijl PSV en Twente uitkomen in de UEFA Conference League, het toernooi dat Ajax dit seizoen mogelijk nog kan winnen.

Daar wil Marzec zich nu volledig richten: “Freiburg en de return in de halve finale van de UEFA Conference League! Devyne Rensch en Kenneth Taylor zijn zeker terug na een schorsing, terwijl de geblesseerden Brian Brobbey en Steven Berghuis goede kans maken om erbij te kunnen zijn. Het is een gouden kans om een kroon te zetten op wat ik onze comebackcampagne zou willen noemen. We staan 2-1 voor. We gaan op zoek naar een snelle goal en proberen vanaf dat punt de wedstrijd te controleren: dat is het plan.”

Gevraagd naar volgend seizoen, gaf de Ajax-trainer met een knipoog een dubbelzinnig antwoord nu speculaties gaan over een career-switch van Marzec richting de oosterburen: “Voor mij is de toekomst Duitsland…: eerst Freiburg, dan een mogelijke finale in Duitsland en dan mijn beste spelers uitzwaaien als ze met hun nationale teams naar Duitsland gaan voor EURO 2024.”

1 like

Freiburg, 9 mei 2024
AJAX ONDANKS DAPPER FREIBURG NAAR FINALE

Het plan voor Ajax was om snel een doelpunt te vinden en vervolgens de voorsprong in en tegen Freiburg te verdedigen. Maar de plaatselijke SC kwam beter voorbereid dan verwacht: terwijl ze het balbezit aan Ajax overlieten, was het Freiburg dat de tegenstander verraste met razendsnelle tegenaanvallen.

Ajax besefte al snel dat het zijn plannen moest wijzigen, want die snelle goal zou er niet komen. Toch verdedigde de Amsterdamse ploeg een 2-1 voorsprong uit de heenwedstrijd. Freiburg werd echter steeds gevaarlijker naarmate de eerste helft vorderde. De gouden kans ontstond toen de thuisploeg een penalty kreeg. Vicenzo Grifo koos echter dezelfde hoek als Ajax-goalie Geronimo Rulli en de bal belandde niet in het net.

De rebound van de daaropvolgende corner resulteerde wel in een Freiburg-doelpunt. In de scrimage voor het doel belandde de bal voor de voeten van Christian Günter: 1-0! De tweede helft zou beginnen met beide ploegen op gelijke hoogte.

Voor deze tweede helft voerde Ajax-coach Daniel Marzec enkele tactische wijzigingen door. In plaats van veel druk en balbezit, nam Ajax een meer behoudende houding aan: “Net als in de eerste wedstrijd, was het plan om ze naar voren te lokken en zo ruimte voor ons te creëren. Dat gat zouden we dan moeten induiken omdat we weten dat we kunnen vertrouwen op de snelheid en efficiëntie van de voorste drie: Bergwijn, Brobbey en Berghuis”, legde Marzec uit.

Een hoekschop belandde via het hoofd van Brian Brobbey in het net: 1-1. Nu moest Freiburg weer op zoek naar een doelpunt en dat zorgde ervoor dat de situatie op het veld precies werd zoals Marzec had voorzien. Gebruikmakend van de vermoeidheid van de tegenstander in de latere fase, scoorden Stevie Bergwijn en Kenneth Taylor laat uit snelle counteraanvallen.

Met een eindstand van 3-1 voor Ajax zijn de Amsterdammers door naar de finale van de UEFA Conference League. Daarin treffen ze Eintracht Frankfurt dat in Birmingham met 2-1 verloor van Aston Villa, maar door de eerdere 4-2 thuisoverwinning toch doorgaat.

TWEE EUROPESE CUPS MOGELIJK VOOR ENGELSE OF DUITSE TEAMS

1 like