Manager Story | AFC Ajax - succesvolle lijn doortrekken

Origineel om corona ook in de story te betrekken natuurlijk. Trouwens een mooie overwinning. Ga zo door!

Hoop dat je niet teveel real-life transfers doorgaat voeren en juist je eigen draai eraan gaat geven. Paar parels uit Zuid-Amerika erbij of Ihattaren bij PSV wegkapen. Of je banden met Barcelona aansterken nu Koeman daar zit en daar wat B-materiaal overnemen.

Alles beter dan Klaassen terughalen. Beperkte voetballer.

Nou, de belangrijkste updates zijn er nu zo’n beetje dus we kunnen nu écht los.

Ik denk dat ik het maand voor maand ga doen, om het tempo erin te houden en daarmee tot een lang verhaal over vele seizoenen te kunnen komen.

1 like

Ajax staat voor lastige ouverture

Ajax begint in de eerste maand met vijf Eredivisiewedstrijden, waarvan de eerste drie als tamelijk pittig mogen worden gezien. De Amsterdammers beginnen uit bij FC Twente. Daarna volgt een thuisduel tegen FC Utrecht en de eerste topper is de uitwedstrijd bij AZ. Daarna komt Emmen op bezoek, gevolgd door een uitwedstrijd bij Fortuna in Sittard.

Ook zijn inmiddels de groepslotingen verricht voor de Europese voetbaltoernooien. Bekijk hieronder de lotingen in zowel de Champions League, alsmede de Europa League.

UEFA Champions League loting

UEFA Europa League loting

Pittige start en heel apart dat je meteen de eerste drie wedstrijden uit speelt. Ook dat 4 van de eerste 5 wedstrijden uit zijn. Als je hier meteen goede resultaten behaald, is er wel een mooie bodem gelegd voor de rest van de competitie.

Erg aparte en pittige start van de competitie inderdaad. Toch vervelend om direct al een Utrecht en AZ te treffen, zeker gezien het ook nog eens uit is.

preview AZ-AJAX: opnieuw strijd om koppositie

AZ en Ajax zijn het nieuwe seizoen begonnen zoals het oude door ze was geeindigd. De Amsterdammers hielden het door COVID-19 onderbroken voetbalseizoen de club uit Alkmaar nipt achter zich op doelsaldo. Ook nu leidt Ajax op basis van één doelpuntje meer gescoord. Ronde 3 van de Eredivisie zal dus weer om de koppositie gaan.

De afgelopen twee confrontaties tussen beide teams in Alkmaar eindigden in 1:0 winst voor de thuisclub. Maar in het geval van een gelijkspel zouden Feyenoord of ADO Den Haag spekkoper kunnen zijn, aangezien de twee volksclubs ook nog zonder puntverlies zijn.

Ajax begon het nieuwe seizoen met twee overtuigende zeges tegen Twente (1:3 uit) en Utrecht (4:0 thuis). Quincy Promes heeft meteen zijn vizier op scherp staan met drie treffers, welke hem samen met de bij Groningen teruggekeerde Arjen Robben topscorer maakt in de Eredivisie. Assist-koning is vooralsnog Ryan Gravenberch, die drie treffers voorbereidde en er zelf ook nog eentje wist te maken.

AZ had moeite tijdens de seizoensouverture tegen Vitesse (1:0 thuis), maar maakte korte metten met Sparta in Rotterdam (0:5 uit). Feyenoord heeft echter de meeste indruk achtergelaten door PSV makkelijk opzij te zetten in De Kuip (3:1 thuis) en Twente even zo makkelijk in Enschede (0:3 uit). De Tukkers zijn daarom niet verrassend de hekkensluiter op dit moment.

TWENTE vs AJAX

AJAX vs UTRECHT

STAND EREDIVISIE

Knappe start! Meteen 2 klinkende overwinningen tegen 2 niet de minste teams.

Uitgelichte wedstrijd:
Topper AZ - Ajax opnieuw onbesliste streekderby

Ajax en AZ hebben elkaar in balans gehouden, tijdens een wedstrijd die bol stond van spektakel in de eerste helft, terwijl de tweede helft door velen als tijdsverdoening zal worden beschouwd. Ajax is er in ieder geval achter, dat er wel degelijk tegenstand zal zijn in de zogenaamde Mickey Mouse competitie en dat een volgende titel niet zomaar een uitgemaakte zaak is. Daarentegen is voor de eerste keer in drie jaar dat Ajax niet met lege handen Almaar verliet.

Het eerste schot van Ajax was meteen raak dankzij Ryan Gravenberch. Het duurde even voordat AZ op stoom kwam, maar dankzij een door Teun Koopmeiners genomen penalty (Jordy Clasie ging makkelijk naar de grond na een lichte touché met Lisandro Martínez) kwamen de Alkmaarders langszij net voordat het eerste half uur erop zat.

Even later verraste Ajax de thuisploeg met een venijnige uitbraak en het was de man in vorm Quincy Promes die raak schoot. Echter, door slordig uitverdedigen van Nicolas Tagliafico kwam de bal in de loop van, opnieuw, Koopmeiners die de bal hard in het net roste, vlak voor de theepauze: 2-2.

Ajax speelde een behoudende tweede helft, met als enige wapenfeit een gevaarlijke mogelijkheid van de laat ingevallen Mohammed Kudus. De thuisploeg deelde iets meer speldenprikken uit, maar gelukkig voor Ajax had Myron Boadu zijn vizier niet op scherp en was bovendien Ajax-doelman André Onana alert en betrouwbaar.

Ajax-manager Daniel Marzec kan leven met het behaalde punt: “AZ is een formidabele tegenstander. De laatste twee jaargangen gingen wij hier met 1-0 de boot in, dus dan is 2-2 al iets beter. De tegentreffers van hun waren onze fout, dat is onnauwkeurigheid die eruit moet bij ons. En zij hadden Teun Koopmeiners; die had ik graag vandaag bij ons gezien. Wat een kanjer is dat, zeg!”

Ajax-aanvoerder Dusan Tadic haakte daar op in: “Zo iemand als Koopmeiners kunnen wij goed gebruiken. Je ziet wat er met dit Ajax gebeuren kan als de eerste veertien in de pikorde het laten afweten. Dan is de spoeling in onze selectie wel érg dun. Ik hoop dat we in elke linie nog een versterking kunnen verwelkomen voordat de transferperiode eindigt over twee weken.”

AJAX v EMMEN

FORTUNA v AJAX

STAND EREDIVISIE

Sluiting transferperiode is aanstaande. En het gaat moeizaam; mijn eerste keuze wordt het niet…

Ook wel weer een beetje arrogant vanuit het Ajax kamp natuurlijk om te stellen dat AZ een dief van de eigen portomonnee is als ze haar spelers niet naar Amsterdam wil laten gaan. Persoonlijk denk ik dat het juist slecht is voor de Eredivisie als de top vier elkaar leeg gaat kopen. Stel Ajax koopt de toppers van AZ dan wordt Ajax er inderdaad sterker op en dit zal wellicht een keer in Europa goed uitkomen, maar de competitie wordt daar echt niet sterker van is mijn mening.

3 likes

Ik ben het wel eens met je. Maar mijn personage vertegenwoordigt Ajax, niet de Eredivisie: hij is gekleurd, bevooroordeeld.

Daarbij, ze willen meer dan 30 mln voor Koopmeiners! Wijndal en Stengs voor resp. 35 en zelfs 40 mln! Alleen Boadu is voor “slechts” 22 mln op te halen, maar die spreekt al met buitenlandse clubs…

Maar ik heb goed gescout; we toveren nog iets moois uit de hoed: stay tuned…

Snap het vanuit Marzec zijn perspectief dan inderdaad wel. Wel bizar dat Boadu dan voor zo’n relatief laag bedrag op te halen is, maar als hij al met buitenlandse clubs praat denk ik dat het wel realistisch is dat je hem niet aantrekt. De spits positie is overigens wel de positie waar Ajax het hardst iemand nodig heeft, ondanks de huidige vorm van Traore.
Ben benieuwd wie je gescout hebt, zelf vind ik Joey Veerman erg goed bij Ajax passen maar ben als Heerenveen-fan wellicht een beetje gekleurd daarin.

Hij is gescout; staat op mijn lijstje. Maar mijn middenveld is op niveau, dus het is geen prio. En Gravenberch is een pareltje…

Je beste spelers aan Ajax verkopen is je eigen kansen verminderen om bovenin mee te draaien. Ik snap AZ wel :stuck_out_tongue:.

Ajax hoeft inderdaad niet zoals Juventus of Bayern te worden… De rivaal van haar beste spelers gaan beroven met een hoog kapitaal die ze toch met gemak kunnen betalen. In het opzicht van AZ kan ik begrijpen dat ze mannen als Stengs en Koopmeijners dan ook bijhouden. Ik ben trouwens benieuwd wie je gaat halen via de scouting.

Moet eerlijk bekennen dat ik het stuk omtrent Tadic niet helemaal reëel vind. Een vaste kern van veetien spelers vind ik gezien de kwaliteit van de selectie (in combinatie met de sterkte van de Eredivisie) niet kloppen. Daarnaast zou ik mijn aanvoerder zijn band afpakken wanneer hij aangeeft dat de selectie te smal is en er in elke linie een versterking nodig is.

Overigens vind ik het wel jammer dat het niet gelukt is om een speler bij AZ los te weken. Hoewel het voor de Eredivisie misschien slecht zou zijn (zoals hierboven aangegeven), denk ik dat het voor AZ slechts een kwestie van tijd is voordat deze spelers vertrekken en dan zie ik ze liever in de Eredivisie bij Ajax, dan mislukken in het buitenland.

Dan denk je niet aan de Champions League en Tadic wel :wink:

Verhaal ligt even stil: kapotte ventilator in de laptop dus hij ligt een aantal dagen bij een repareerder.