Andrea Pirlo | AC Milan | A New Era

Lijkt mij een erg goede aankoop. Ook ik denk dat hij het best uit de voeten kan op de tien positie. Succes tegen Juventus!

Prima aankoop inderdaad! Komen er nog meer aankopen?

Invaller Cuadrado beslist finale binnen vijf minuten.

12 augustus 2018, Juventus Stadium, Turijn.

De eerste officiële wedstrijd van Andrea Pirlo als hoofdcoach van AC Milan is meteen een lastige. In Turijn, in het Juventus Stadium, wacht landskampioen Juventus voor de eerste prijs van het jaar; de finale van de Supercoppa Nazionale. Waar Oscar aan de ene kant zijn debuut maakt, is aan de andere kant Cristiano Ronaldo degene die voor het eerst op een wedstrijdformulier van Juventus staat.

Massimiliano Allegri, coach van de thuisploeg, heeft voor deze wedstrijd een aanvallende 4-3-3 opstelling bedacht, waar AC Milan met een verdedigende 4-5-1-opstelling en vanuit de omschakeling Juventus wil proberen te verrassen.

Juventus: Szczęsny; Cancelo, Bonucci, Chiellini, Sandro; Matuidi (55’ Khedira), Dybala, Pjanić; Costa (62’ Cuadrado), Ronaldo (75’ Kean), Mandžukić.
AC Milan: Donnarumma; Calabria, Caldara, Romagnoli, Rodríguez; Bakayoko, Biglia (45’ Ҫalhanoǧlu); Suso (80’ Bonaventura), Oscar, Castillejo (64’ Cutrone), Higuaín.

Na een ietwat saaie openingsfase, zonder al teveel kansen heen en weer, was het Paolo Dybala die na 22 minuten na een fraaie combinatie met Cristiano Ronaldo het doel trof. Zijn schot leek even naast te gaan, maar via binnenkant paal belandde het afstandsschot in het doel van Gianluigi Donnarumma. Twee minuten later was het bijna weer raak. Na slordig balverlies van Lucas Biglia was het nu Ronaldo zelf die de bal langs de doelman, maar net naast schoot. Ook in de resterende tijd van de eerste helft was het vooral tegenhouden voor de ploeg van Andrea Pirlo. Met zes schoten op doel voor Juventus en maar één serieuze uitbraak voor Milan was het dan ook een terechte ruststand; 1-0.

In de tweede helft werd er wat aanvallender gestart, vandaar ook dat Hakan Ҫalhanoǧlu in de ploeg kwam voor Biglia, waardoor Oscar naast Bakayoko kwam te staan. Dit leverde wel de nodige kansen op, maar vooral Gonzalo Higuaín miste scherpte in de afronding. Nu was het vooral Juventus dat via de omschakeling gevaarlijk werd. Met de net ingevallen Juan Cuadrado counterde de thuisploeg naar een solide 2-0 voorsprong in de 67e minuut. Milan deed via Higuaín meteen iets terug, maar het was Wojciech Szczęsny die met een fabuleuze redding het schot tot een corner verwerkte. Direct uit de counter van die corner maakte Cuadrado er 3-0 van en besliste de wedstrijd.

Andrea Pirlo is teleurgesteld, maar blijft realistisch. “Dit Juventus is een maatje te groot voor ons. Op elke positie hebben zij gewoon wereldklasse spelers rondlopen. Het leek de hele wedstrijd wel alsof ze met twee man meer aan het voetballen waren. Dit is misschien wel het beste Juventus sinds tijden, ik zie hun als dé favoriet voor de Champions League. Ik kan alleen maar naar ons eigen spel kijken en proberen daar de foutjes uit te halen. De eerste helft waren we nergens, misschien waren we te verdedigend ingesteld en lieten we ze teveel voetballen. De tweede helft hebben we geprobeerd om het om te draaien en dan begin je zo sterk, dan is het wachten op de gelijkmaker. In plaats daarvan beslissen zij met twee counters binnen vijf minuten de wedstrijd, tsja, zo is voetbal. Op naar de Serie A.”

image
Invaller Juan Cuadrado beslist de finale met twee doelpunten in vijf minuten.

Jammer van de nederlaag maar van Juve verliezen is natuurlijk geen schande. Hopelijk gaat het in de Serie A beter.

Supercoppa Nazionale, finale
Juventus 3-0 AC Milan
22’ Paolo Dybala
56’ Juan Cuadrado
61’ Juan Cuadrado

Serie A TIM, speelronde 1
AC Milan 0 – 0 Genoa,
88’ Higuaín mist penalty.

Serie A TIM, speelronde 2
Napoli 0 – 2 AC Milan
23’ Gonzalo Higuaín (Tiémoué Bakayoko)
64’ Oscar (Patrick Cutrone)

Woord van de trainer.

Na elke maand wordt er door Andrea Pirlo teruggekeken op wat er deze maand heeft plaatsgevonden.

“Deze maand is nogal een maand van twee gezichten. Aan de ene kant is natuurlijk de kansloze 3-0 nederlaag tegen Juventus een klap die hard is aangekomen. Dat samen met het doelpuntloze gelijkspel thuis tegen Genoa zijn de minpunten van deze maand. Pluspunt is natuurlijk de topper tegen Napoli die in hun stadion gewonnen werd. Ik zie ook aanwinst Oscar als een grote klapper en ook op transfer deadline day staat er nog een klapper op de planning. September kan een heerlijke maand worden voor ons. Naast de thuiswedstrijd tegen AS Roma en de Europa League wedstrijd tegen Olympiacos staat Cagliari (uit), Atalanta (thuis), Empoli (uit) en Sassuolo (uit) op het programma.”

TRANSFERNIEUWS: Vandaag maakt TSG Hoffenheim op de website bekend dat het rond is met AC Milan over de overstap van Andrea Bertolacci. De 27-jarige middenvelder, die in Italië weinig vertrouwen genoot van hoofdcoach Andrea Pirlo, komt voor een bedrag van €7.700.000 over, exclusief 10 % doorverkoop-percentage.

Volgende stukje: Big transfernews! Laat de geruchtenmolen maar draaien.

Opzicht herstel je je best prima na de forse nederlaag tegen Juve, jammer dat Higuain in de laatste minuten tegen Genoa een penal mist anders sta je gewoon op zes punten uit twee wedstrijden. Ben benieuwd wie erbij gaat komen, ook op welke positie daar je het eigenlijk allemaal wel redelijk op orde hebt volgens mij.

1 like

Knap resultaat tegen Napoli! Was ook wel een belangrijke om een drama seizoenstart te voorkomen natuurlijk. Ben erg benieuwd wie je nog gaat halen, ik kan zelf zo niemand verzinnen.

BREAKING NEWS

Later meer…

Vrijdag 31 augustus 2018

De kogel is door de kerk. Na veel speculeren vertrekt Memphis Depay op de laatste dag van de transfermarkt alsnog naar AC Milan. De Nederlander, die vorig jaar Manchester United inruilde voor Olympique Lyon, spreekt van een heerlijke nieuwe uitdaging. “AC Milan is in mijn ogen nog steeds een van de grootste clubs van Italië. Ik heb de laatste tijd veel met Andrea Pirlo gesproken over zijn visie, over de nieuwe eigenaren en wat hun doelstellingen zijn. Deze zijn veelbelovend en ik vertrouw erop dat ik hierin een grote rol kan spelen. Ik kijk er naar uit om te worden getraind door één van ’s werelds beste middenvelders ooit en hoop dat ik later net zo herinnerd word als Marco van Basten,” besluit Memphis met een knipoog.

Bij PSV speelde de geboren Moordrechter voornamelijk aan de linkerflank, net als bij Manchester United. In Frankrijk stond de 24-jarige international echter vaker centraal in de spits. Zelf heeft Memphis geen voorkeur. “Ik speel op beide posities eigenlijk lekker. Op links is er wat vaker ruimte voor een mooie actie, terwijl ik centraal wat vaker op doel kan schieten. Waar de trainer me nodig heeft, daar zal ik zijn.

Dit seizoen werd er door de nieuwe eigenaren over een ‘nieuw tijdperk’ gesproken. Sindsdien zijn dus Memphis Depay en eerder al Oscar aangetrokken. Op de vraag of de fans nog nieuwe gezichten kunnen verwachten deze deadline dag was Andrea Pirlo stellig. “We hebben ons met Oscar en Memphis Depay goed versterkt deze zomer. Op Bertolacci na is er ook niemand vertrokken. Wel is er erg veel geïnvesteerd in een ijzersterke jeugdopleiding, waar we hopelijk later dit jaar of begin volgend seizoen de vruchten van gaan plukken.”

Nog nooit is er voor zoveel geld spelers getransfereerd op transfer deadline day. Vandaag is er voor ruim één miljard euro aan spelers uitgegeven, waaronder dus de transfer van de Nederlandse aanvaller. Hieronder zien we de top 5 duurste transfers van deze periode:

  • Kalidou Koulibaly: Napoli > Chelsea - €95.100.000

  • Sergio Agüero: Manchester City > Real Madrid - €85.500.000

  • Leroy Sané: Manchester City > Juventus - €85.500.000

  • Ciro Immobile: Lazio Roma > Liverpool - €73.500.000

  • Memphis Depay: Olympique Lyon > AC Milan - €62.000.000

Mooie aankoop met Depay, denk zeker dat hij bij Milan past door zijn fysiek en technisch vermogen. Weet Pirlo al waar hij hem gaat gebruiken? Of wordt het variërend tussen LV en SP?

1 like

Mooie transfer, Depay vind ik ook heel lekker spelen dit jaar dus ik denk dat je veel plezier aan hem gaat beleven. Ben wel benieuwd hoe je je voorhoede nu in gaat richten met Depay, Cutrone, Higuain en Suso die eigenlijk allemaal speeltijd verdienen.

1 like

MILAAN – Met ruim tweehonderd supporters werd Memphis Depay vrijdag warm onthaalt op luchthaven Milaan. De nieuwe aanvaller van AC Milan kwam op transfer deadline dag voor 62 miljoen euro over van Olympique Lyon, waar hij in 69 wedstrijden 27 keer het doel trof. Wij van FIFABenelux-voetbalnieuws voorspellen een gelukkig huwelijk tussen de Milanese club en Memphis, zeker met het oog op de volgende zaken.

  • In de spits positie zijn er twee spitsen, Gonzalo Higuaín en Patrick Cutrone. De Argentijn is ondertussen al dertig en kampte al eerder met spierproblemen. Met oog op de competitie, Europa League en Coppa Nazzionale is een extra spits geen overbodige luxe.

  • Op de linkerflank was het rendement afgelopen seizoen behoorlijk laag. Hakan Çalhanoğlu, die vorig jaar onder Gennaro Gattuso vaste linksbuiten was, scoorde zes keer in 31 wedstrijden. Zijn stand-in Fabio Borini trof tweemaal het doel in bijna evenveel wedstrijden. Bovendien ziet Andrea Pirlo geen linksbuiten in de Turk, maar een aanvallende middenvelder en zal hij de back-up voor Oscar worden. Nu speelt Castillejo samen met Suso op de flanken, maar daar is er dus geen back-up voor.

  • Memphis heeft in het verleden al laten zien dat hij heel gevaarlijk is als hij van de linkerkant naar binnentrekt. Hier zou hij dan ruimte maken voor linksback Ricardo Rodríguez, die veel opkomt. In het laatste half jaar bij Lyon heeft de 24-jarige aanvaller laten zien dat hij ook in de spits uitstekend uit de voeten kan.

  • Pirlo heeft aangegeven met Depay een sleutelspeler gevonden te hebben waardoor hij Milan in verschillende systemen kan laten spelen. Nu speelt Milan nog vaak in een 4-3-3 opstelling, maar met Memphis aan de selectie toegevoegd zou de Italiaanse oud-international sneller geneigd zijn om met twee spitsen te spelen, aangezien nu er een vervanger zou zijn mocht er één geblesseerd raken of niet in vorm zijn.

image

Nederlanders en AC Milan is vaak toch een succesformule gebleken. Memphis zal zeker een van de bepalende spelers in je elftal kunnen worden. Alleen is het te hopen dat hij zich niet al te veel ‘het mannetje’ gaat voelen, al denk ik dat hij daar in Milaan zo snel de kans voor krijgt.

Mooie transfer, uitstekende aankoop voor Milan! Ook leuk dat je nog even de punten opsomt waarin je voordeel zult genieten van Depay :slight_smile:

De maand September:

Serie A TIM, speelronde 3
AC Milan 2 – 0 AS Roma
31’ Memphis Depay (Gonzalo Higuaín)
73’ Memphis Depay (Suso)

Serie A TIM, speelronde 4
Cagliari 3 - 4 AC Milan
16’ Suso (Tiémoué Bakayoko)
55’ João Pedro (Alberto Cerri)
66’ Gonzalo Higuaín (Hakan Çalhanoğlu)
67’ Leonardo Pavoletti (João Pedro)
79’ Gonzalo Higuaín (Suso)
81’ Joan Jordán (Leonardo Pavoletti)
88’ Gonzalo Higuaín (Lucas Biglia)

UEFA Europa League, Groepsfase wedstrijd 1
AC Milan 2 - 2 Olympiacos
16’ Oscar (Giacomo Bonaventura)
36’ Daniel Podence (Kostantinos Fortounis)
71’ Suso (Giacomo Bonaventura)
75’ Daniel Podence (Kostantinos Fortounis)
Bijz. Memphis Depay loopt schouderblessure op, 5 dagen out, mist alleen de thuiswedstrijd tegen Atalanta.

Serie A TIM, speelronde 5
AC Milan 4 - 2 Atalanta
23’ Duván Zapata (Marten de Roon)
30’ Oscar (Ivan Strinić)
48’ Mateo Musacchio (Oscar)
55’ Duván Zapata (Remo Freuler)
58’ Patrick Cutrone (Hakan Ҫalhanoǧlu)
76’ Oscar (Patrick Cutrone)

Serie A TIM, speelronde 6
Empoli 1 – 2 AC Milan
39’ José Mauri (Alen Halilović)
44’ Francesco Caputo (Gary Hooper)
74’ Gonzalo Higuaín (Davide Calabria)

Serie A TIM, speelronde 7
AC Milan 4 - 2 Sassuolo,
6’ Kevin ‘Prince’ Boateng (Manuel Locatelli)
59’ Kevin ‘Prince’ Boateng (Pol Lirola)
61’ Franck Yannick Kessié (Memphis Depay)
68’ Memphis Depay (Giacomo Bonaventura)
72’ Hakan Ҫalhanoǧlu (Riccardo Rodríguez)
80’ Memphis Depay (Hakan Ҫalhanoǧlu)


Woord van de trainer.

Na elke maand wordt er door Andrea Pirlo teruggekeken op wat er deze maand heeft plaatsgevonden.

“Deze maand is er wederom eentje met gemengde gevoelens. Vijf wedstrijden in de Serie A TIM die alle vijf gewonnen werden. Vier goals en één assist van nieuwkomer Memphis waarmee hij eigenhandig de topper met AS Roma beslist en de achterstand tegen Sassuolo wegwerkte. Gonzalo Higuaín die met vijf goals in zes wedstrijden bovenaan de topscorerslijst staat en niet te vergeten; de ranglijst waar we met één punt meer dan Inter bovenaan staan.

Toch ben ik niet tevreden. Hoewel we dus weliswaar ongeslagen uit de maand september zijn gekomen, hebben we alleen tegen Roma de heilige 0 gehouden. Drie tegengoals tegen Cagliari, twee tegen Sassuolo en Atalanta en het 2-2 gelijkspel tegen Olympiacos in de UEFA Europa League, nota bene in eigen huis, knagen heel erg. Dit zijn er echt teveel. Hier moeten we echt op focussen de volgende maand. In oktober spelen we tweemaal voor de Europa League. Zo gaan we richting Spanje voor de wedstrijd tegen Real Betis en ontvangen we het Engelse Watford in eigen huis. In de competitie zijn Chievo Verona en Sampdoria de thuiswedstrijden, terwijl we daartussen de topper tegen Inter spelen. Pas na die wedstrijden kunnen we een eerlijke balans opmaken, zowel in de Europa League als in de competitie.

Leuke bijkomstigheid: Ricardo Rodríguez uitgeroepen tot Player of the Month September!

Ik vind zelf dat je niks te klagen hebt qua uitslagen , wel heeft Pirlo gelijk dat Milan nog teveel tegendoelpunten krijgt.
Jammer dat je gelijkspeelt voor de EL in eigen huis.
Zo te zien heeft Depay aardig zijn draai gevonden in Milaan.
Gelukkig was hij maar 5 dagen geblesseerd want hij is denk ik erg belangrijk geworden in korte tijd.
Zegt toch wel wat dat Rodriguez speler van de maand is terwijl 2 aanvallers flink wat doelpunten maken.

Mooi hoe je Pirlo kritisch opstelt ondanks de vijf overwinningen in competitieverband! Met een beetje werk aan de winkel ga je zeker meespelen om het kampioenschap als je deze resultaten vast weet te houden. Van waar heb jij voor Watford gekozen in je poule in de EL? Ik heb zelf Legia Warschau in mijn poule gestopt ipv Dudelange, omdat zij door Dudelange zijn uitgeschakeld irl en de kans dus aanwezig was dat zij in de poule hadden gezeten.