Andrea Pirlo | AC Milan | A New Era

Kiev – 26 mei 2018, 22:15. Real Madrid wint zojuist de Champions League finale 2018/2019 van Liverpool. Goals van Karim Benzema, Sadio Mané en een dubbelslag van Gareth Bale zorgde voor een klinkende 3-1 overwinning van de Spanjaarden, die het ‘miljardenbal’ nu voor de derde keer achter elkaar en de dertiende keer in de geschiedenis van de club hebben gewonnen.

Als je iedere voetbalfan vraagt naar de favoriet voor de Champions League winst zal je meestal dezelfde teams voorbij horen komen. De namen die het meeste zullen vallen zijn Real Madrid, FC Barcelona en Juventus. Paris Saint-Germain, Atlético Madrid, Bayern München en Manchester City zullen de revue ook enige keer passeren net als de verliezend finalist van vorig jaar, Liverpool.

We gaan op een kleine reis terug in de tijd, in het seizoen 2002-2003. De opzet van de Champions League is niet zoals we van deze tijd gewend zijn. Na een groepsfase met vier ploegen, zoals het nu ook is, volgen er geen knock-out wedstrijden maar een volgende groepsfase waar uiteindelijk acht ploegen doorstoten naar de kwartfinales. De uiteindelijke finale, tussen Juventus en AC Milan, werd door laatstgenoemde na strafschoppen gewonnen.

Een kleine stap richting het heden dan, naar het jaar 2006-2007, waar wederom AC Milan de titel won. Dit keer is niet de finale de wedstrijd waar we naar op zoek zijn, maar liggen de halve finales tegen Manchester United onder de loep. Het tweeluik, waarin uiteindelijk de Italianen de sterkste bleken, zou nu zomaar een wedstrijd in de Europa League kunnen zijn.

Als we een kleine vergelijking maken naar het AC Milan van 2002-2003 en het Manchester United van 2006-2007 valt er één ding bij beide teams op. De selectie zaaide angst in bij de tegenstander. San Siro en Old Trafford, daar was één ding zeker, daar viel niks te halen. Teams kwamen met angst in de broek naar deze stadions, bang voor vernedering. Met grootheden als Rivaldo, Pirlo, Inzaghi, Shevchenko, Rui Costa, Nesta en Maldini in het 2003-team bij de Italianen en spelers als Ronaldo, Rooney, Van der Sar, Scholes, en Giggs bij de Engelsen (2006-2007) op het wedstrijdformulier stond je op het moment van de aftrap al met 1-0 voor. Supporters waren verwend, ook de prijzen werden aaneengeregen. Beiden in eigen land titelkandidaat nummer één.

We nemen wederom een stap in de tijd, back to reality. Terug naar het heden. Beide stadions zijn niet meer een ‘onneembaar fort’ maar meer een stadion waar ‘iets te halen valt’. Ploegen gaan hier niet meer heen met angst in de broek, maar met het idee om hier één of misschien wel drie punten gepakt kunnen worden. Grote namen als Rivaldo, Shevchenko, Pirlo, Scholes en Giggs hebben nu plaats gemaakt voor spelers als Fellaini, Herrera, Musacchio, Lindelöf en Borini. Uiteraard zitten hier ook uitstekende spelers als Pogba, Higuaín en De Gea tussen, maar de algehele selectie is bij beide ploegen drastisch verminderd in opzichte van hun eerdere jaren.

In deze story kruip ik in de huid van een levende legende. Een speler die het reilen en zeilen van een topclub kent. Die weet wat het is om een van de smaakmakers van een dominerend team te zijn en onder zijn leiding ga ik met een ietwat ‘vervallen’ club en haar oude filosofie deze club proberen terug te brengen op het niveau waar ze hoort. In het volgende stukje wordt er ingegaan op welke legende en bij welke club dit gaat zijn. Tot die tijd hou ik jullie graag in spanning.

Interessante inleiding van je story! Ik ben benieuwd. Ik gok op een story met AC Milan met Inzaghi als trainer.

1 like

Begin van een nieuw tijdperk

MILAN, 21-07-2018.

Yonghong Li, succesvol Chinese zakenman, nam in april 2017 samen met het Amerikaanse hedgefonds Elliot Advisers AC Milan over van Fininvest, de beleggingsmaatschappij van Silvio Berlusconi. De 50-jarige eigenaar liet op 6 juli jongstleden echter een betalingstermijn van 32 miljoen euro verlopen, waardoor Elliot het eigenaarschap kon opeisen. Vandaag kondigt de nieuwe eigenaar een nieuw tijdperk voor de Italiaanse gevallen grootmacht aan.

Nu de nieuwe eigenaren gesetteld en geïnstalleerd zijn is de eerste hand meteen zichtbaar. Zo werd Marco Fassone, tot voor kort voorzitter van ‘De Roodzwarten’, opgevolgd door interim-preses Paolo Scaroni. Dit alles met als doel om de Italiaanse club weer te brengen waar het hoort te staan en weer op Champions League niveau te brengen. Elliot is van plan voor het aankomende seizoen ruim vijftig miljoen in de club te investeren, aangezien zij ervan overtuigd zijn dat dit een belangrijk fundament gaat zijn voor de aankomende stappen die de club zal gaan maken. Met deze vijftig miljoen zou er in ieder geval geïnvesteerd gaan worden in de jeugdopleiding.

Na Fassone heeft ook Gennaro Gatusso de club moeten verlaten. De trainer, die sinds 27 november 2017 aan het roer stond, genoot niet meer het vertrouwen van de Amerikanen. “We willen een hele nieuwe start maken. In onderling overleg is uitgekomen dat er niet genoeg vertrouwen is dat hij de juiste man is om Milan opnieuw te laten schitteren en ons te brengen waar we horen te staan.”

Vanmiddag werd duidelijk wie de oud-international gaat opvolgen. AC Milan maakte in een persbericht bekend dat clublegende Andrea Pirlo het roer overneemt. “Andrea was een strateeg op het middenveld. Niemand las het spelletje beter dan hij. Hopelijk kan hij dit ook op zijn spelers overbrengen,” aldus Scaroni. Pirlo speelde zelf 284 wedstrijden voor de Italianen en won hier negen prijzen, waaronder tweemaal de Champions League en eenmaal de wereldbeker voor clubteams.

image

Verrassende aanstelling! Ben benieuwd hoe het nieuwe Milan er uit moet komen te gaan zien.

1 like

Tekstueel erg sterk! Leuke club, leuke coach, ben benieuwd wat je er van gaat maken. Had toevallig zelf ook het idee om na mijn Swansea story er ook eentje met Milan te gaan beginnen haha.

1 like

Dus toch AC Milan. Ik ben benieuwd hoe Pirlo het gaat doen. Een goede speler maakt immers niet altijd ook een goede trainer. Maar hopelijk kan hij Milan weer aan Champions League-voetbal helpen.

1 like

Mooie clubkeuze, al vind ik het aan de ene kant wel jammer dat je Gatusso aan de kant schuift. Heeft het in een periode van grote onrust toch redelijk op de rit gekregen afgelopen seizoen. Pirlo is natuurlijk qua verhaal een hele mooie naam om als trainer aan te stellen, hopelijk weet hij de club weer naar de Champions League te brengen.

1 like

Leuke clubkeuze en een leuke trainer. Denk dat het doel voor de komende jaren wel duidelijk is. Ben erg benieuwd wat je ervan weet te maken.

1 like

Mooie club om mee te beginnen. Leuk dat je voor Pirlo kiest. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

1 like

AC Milan excelleert in Colombia, Musacchio twee maanden in de lappenmand

Andrea Pirlo kan tevreden terugkijken op zijn eerste twee weken als hoofdcoach van AC Milan. De 39-jarige oefenmeester vertrok met zijn team richting Colombia, waar werd gestreden om de Champions Trophy, een oefentoernooi waar onder andere het Portugese Benfica en het Engelse West Ham United aan deelnamen.

In de groepsfase werden de ‘Roodzwarten’ geloot aan de Colombiaanse clubs Junior FC en Millonarios FC. West Ham United completeert de poule. In de andere groep was Borussia Dortmund de grootste club, samen met Benfica, Villarreal en het Argentijnse Buenos Aires.

Milan stond in de eerste wedstrijd van het toernooi en van de loopbaan van Andrea Pirlo tegenover West Ham United. In een gelijk opgaande wedstrijd was het Gonzalo Higuaín die met een goed ingeschoten penalty zijn nieuwe trainer aan zijn eerste overwinning hielp. Vervolgens werden ook Junior FC (4-0) en Millonarios FC (2-0) verslagen. De Italianen kenden dus een prima poulefase, met negen punten uit drie wedstrijden en zonder enige tegentreffer.

Het eerste tegendoelpunt viel in de halve finale, waarin Benfica de tegenstander was. Jonas zette de ploeg uit Milaan met een harde kopbal voor het eerst dit toernooi op achterstand. Echter was AC Milan het team die aan het langste eind trok. De penalty’s, nadat Davide Calabria in reguliere speeltijd nog de gelijkmaker binnenschoot, werden door de Italianen beter genomen, 5-4. Enige smet op deze wedstrijd was het uitvallen van Mateo Musacchio. In een duel met doelpuntenmaker Jonas verdraaide de 27-jarige Argentijn zich, waarna een scan uitwees dat de verdediger een gescheurde gewrichtsband heeft opgelopen en zo’n twee maanden buitenspel staat.

De andere halve finale, tussen West Ham United en Villarreal, werd door laatstgenoemde gewonnen, zodat AC Milan en Villarreal de finale zouden spelen. Na een spannende eerste helft, waarin Hakan Çalhanoğlu de Milanezen op een 1-0 ruststand zette, was het vooral éénrichtingsverkeer richting het doel van Gianluigi Donnarumma, maar met een paar prachtige katachtige reddingen van de negentienjarige doelman bleef de ploeg van Pirlo zijn voorsprong behouden. Deze werd zelfs uitgebreid toen Patrick Cutrone in een razendsnelle counter de marge verdubbelde. Villarreal deed in de vorm van Dani Raba nog wel wat terug, maar het weerhield AC Milan niet om haar eerste toernooiwinst onder Andrea Pirlo aan de prijzenkast toe te voegen.

image

Groepsfase, wedstrijd 1: AC Milan 1 – 0 West Ham United
34’ Gonzalo Higuaín (pen.)

Groepsfase, wedstrijd 2: Junior FC 0 – 4 AC Milan
9’ Patrick Cutrone
44’ Alen Halilovic
50’ Patrick Cutrone
85’ Andrea Conti

Groepsfase, wedstrijd 3: AC Milan 2 - 0 Millonarios
56’ Hakan Çalhanoğlu
81’ Hakan Çalhanoğlu

Halve finale: AC Milan 1 – 1 Benfica (Milan wint na strafschoppen; 5-4)
62’ Jonas
78’ Davide Calabria

Finale: AC Milan 2 – 1 Villarreal
44’ Hakan Çalhanoğlu
52’ Patrick Cutrone
71’ Dani Raba

Uitstekende voorbereiding, al is de blessure van Mussachio wel balen natuurlijk. Ga je nog aankopen doen?

1 like

Een goed toernooi met Cutrone en Calhanoglu als opvallende namen als je naar de doelpuntenmakers kijkt, hoe doet Higuain het? Zie dat hij behalve een penalty verder niet tot scoren kwam terwijl hij toch wel je beste aanvaller is.

1 like

AC Milan Magazine: Vijf vragen aan…

In deze rubriek stellen we vijf vragen aan een belangrijk persoon binnen de AC Milan familie. Vandaag staat de nieuwe coach centraal; vijf vragen aan… Andrea Pirlo.

image

1. Welkom Andrea. We stellen het op prijs dat je, nu je net aan het roer bij onze mooie club staat, kostbare tijd voor ons vrij maakt. Ben je al een beetje gewend, weer terug in Milaan?
Toen ik opnieuw voor de eerste keer een voet zette op de parkeerplaats van San Siro, voelde het meteen weer vertrouwd. In principe is er qua omgeving niet zoveel veranderd. Veel mensen ken ik nog uit mijn eerste periode hier, als speler. Ik kom binnen in een warm bad.

2. Het nieuwe AC Milan gaf meteen haar visitekaartje af door beslag te leggen op de Champions Trophy. Hoe heb jij deze eerste twee weken beleefd?
Het uiteindelijke doel van het toernooi was om de spelers beter te leren kennen, verschillende tactieken en opstellingen te proberen en de breedte van de selectie te overzien. In de afgelopen vijf wedstrijden hebben we zeker vier opstellingen uitgeprobeerd. De ene beviel wat meer dan de andere, maar dat ligt ook misschien aan de spelers die op het veld stonden. Iedereen heeft minstens een halve wedstrijd gespeeld, dus ik begin al een goed overzicht van onze selectie te krijgen. Dat we uiteindelijk het toernooi hebben gewonnen is uiteraard een heerlijk begin van mijn carrière en het vernieuwde AC Milan, maar dat was vooraf niet de doelstelling. De spelers die actief zijn geweest op het WK, zoals Gonzalo Higuaín en Ricardo Rodríguez hebben wat extra rust gehad dit toernooi, dus ook zij zullen dit nieuwe seizoen fit en uitgerust beginnen.

3. Je zegt dat je dus al redelijk wat informatie over de selectie hebt vergaard. AC Milan heeft via Elliot Analyses, de nieuwe eigenaar, een extra bedrag om te investeren. Verwacht je hierdoor ook nog grote aankopen?
Er wordt een groot deel van dit bedrag geïnvesteerd in de jeugdopleiding. Ook het scoutingssysteem van AC Milan gaat flink op de schop. Natuurlijk zullen er één of meerdere spelers worden aangetrokken, maar ik verwacht geen shocking transfers. Ik kan op dit moment nog geen namen noemen, maar zover ik weet is de directie in onderhandeling met een middenvelder en staan er ook wat aanvallers op de verlanglijst.

4. Een middenvelder en een aanvaller dus. Kan ik hieruit concluderen dat de blessure van Mateo Musacchio intern opgelost gaat worden?
De prioriteit ligt inderdaad meer op het middenveld en in de aanval. Centraal achterin is de spoeling ruimer dan op de as en op de vleugels. Mateo staat twee maanden buitenspel, dit is prima op te vangen met onder andere Alessio Romagnoli, Mattia Caldara, de ervaren Cristian Zapata en de talentvolle Stefan Simič.

5. Tot slot, wat verwacht je te gaan bereiken met AC Milan. Wat zijn je doelstellingen en waar liggen je prioriteiten?
Mijn doelstelling voor dit seizoen is om ons te plaatsen voor de Champions League. We zijn nu een nieuwe weg ingeslagen, maar dit kost tijd. We zullen nu een goede basis moeten leggen voor volgend seizoen, of misschien wel het seizoen daarop. Het uiteindelijke doel is om AC Milan weer de grootste club van Italië te maken, maar zoals gezegd kost dit tijd. We zijn, ook met een paar goede aankopen, nog niet beter dan bijvoorbeeld Juventus en Napoli, zo eerlijk moeten we dan ook weer zijn. We gaan er gewoon een mooi seizoen van maken, mooi voetbal op de mat leggen en zoveel mogelijk winnen!

@Jesse
Mooi stuk! Ik ben vorige maand naar Milaan geweest en heb de wedstrijd Inter - AC Milan van dichtbij mee mogen maken. Ook ben ik in ‘Casa Milan’ geweest het museum van AC Milan en wat is het toch een mooie club met veel historie en vooral veel geweldige spelers die er hebben gespeeld! Zelf ben ik erg fan van Cutrone en hoop dat hij genoeg kansen krijgt . P.S. het is te hopen dat je misschien nog een nieuw trio (van Basten, Rijkaard, Gullit) kan maken. :tongue:

1 like

Goed interview met Pirlo, al ben ik het niet helemaal met hem eens dat de spoeling centraal achterin ruimer is dan in de as en op de vleugel. Caldara en Romagnoli zijn natuurlijk prima verdedigers en Musacchio is een prima back-up maar Zapata vind ik heel matig en Simic vind ik niet echt een bijzonder talent. In wat voor systeem speel je eigenlijk? Denk dat het vooral een uitdaging is om een systeem te vinden waarin je zowel Higuain als Cutrone kwijt kan, goed om te zien trouwens dat je indirect op mijn vraag in gaat over waardoor het komt dat Higuain weinig heeft gescoord op het toernooi doordat hij veel rust kreeg!

1 like

Leuk interview! Denk dat je op een realistische manier naar de toekomst kijkt en hoop dat je snel Champions League voetbal weet te halen. Ook mooi dat je meteen het voorbereidings-toernooi weet te winnen.

1 like

Mooi stuk, geen op- of aanmerkingen verder! Benieuwd naar je nieuwe middenvelder.

1 like

AC Milan haalt Braziliaan terug naar Europa

image

De kogel is door de kerk. Oscar dos Santos Emboaba Júnior, beter bekend als Oscar, tekende vanmorgen een vijfjarig contract bij AC Milan. De Braziliaan, die sinds de winter van 2017 onder contract stond bij Shanghai SIPG FC, komt voor een onbekend bedrag over van de Chinese topclub, waar ook Hulk onder contract staat.

De 26-jarige middenvelder is de eerste aankoop onder het vernieuwde AC Milan. Coach Andrea Pirlo heeft hoge verwachtingen van de spelmaker: “Oscar is een geweldige voetballer. Dit heeft hij in de Premier League en de Champions League al veelvuldig laten zien. Hij zal voor ons van onschatbare waarde zijn en kan zowel op de ‘nummer 10’ als op de ‘nummer 8’ uit de voeten. Hij heeft een geweldig schot en een heerlijke pass in de benen en ik geloof erin dat hij dé spelmaker op het middenveld gaat worden.” De rechtspoot gaat in Milaan met rugnummer vijftien spelen.

Oscar stond tussen 2012 en 2017 bij Engelse topclub Chelsea onder contract. Waar hij in 131 wedstrijden 21 keer het net trof. Hij won in deze periode éénmaal de Champions League en werd één keer landskampioen. De 32-voudig international speelde eerder voor de Braziliaanse clubs São Paolo en Internacional. Hij speelde in totaal veertig wedstrijden voor Shanghai, waarin hij negen maal tot scoren kwam.

Goede aankoop? Volgend stukje: de Supercoppa tegen Juventus!

Mooie aankoop voor het nieuwe Milan, al ben ik wel heel benieuwd hoe je hem in gaat passen. Vind hem eigenlijk alleen als nummer tien of als vleugelspeler bruikbaar, als acht vind ik hem te aanvallend. Succes in de strijd om de Supercoppa, jammer dat deze op FIFA niet net als IRL rond de jaarwisseling wordt gespeeld.

Goede aankoop! Mooi dat Oscar weer te bewonderen is op de Europese velden. Persoonlijk zie ik in hem meer een ‘tien’ dan een ‘acht’. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen!