Bournemouth AFC: The Cherries

AFC Bournemouth neemt hoge vlucht

Vorig seizoen eindigden The Cherries twaalfde. Een onverhoopt resultaat want ook al bestaat AFC Bournemouth al 119 jaar, het blijft toch één van de meest bescheiden Engelse eersteklassers, met de uitstraling van een provincieclub.

In het eigen Vitality Stadium is er amper plaats voor 11.360 toeschouwers. De ticketverkoop bedraagt er dan ook maar een vierde van Leicester City en een twintigste van Arsenal. Maar de club blijft zijn identiteit trouw, ook al wordt er stevig nagedacht over een stadionuitbreiding.

image

Bournemouth beschikt over een nagenoeg exclusief Angelsaksische spelerskern, met manager Eddie Howe (40) aan het hoofd. Hij blijft een rare vogel, de jongste coach in de laatste veertig jaar van de Premier League, maar rijgt wel de successen aan elkaar met zijn compact spel. Een big spender is de oud-verdediger niet. Begin augustus verbrak Howe wel het clubrecord met de komst van de Colombiaanse middenvelder Jefferson Lerma (23) voor 28 miljoen euro van Levante UD.

image

AFC Bournemouth leeft van de mirakels, sinds ze in het seizoen 2008/09 op het nippertje in de League Two (vierde klasse) bleven. Daarna volgde de hoge vlucht. Howe, die als speler 352 van zijn 354 profduels uitkwam voor The Cherries, kreeg eind 2008 de sportieve sleutels in handen. Bij de opeenvolgende promoties kreeg hij de steun van trouwe clubspelers als Charlie Daniels, Steve Cook en Simon Francis.

Interessante story. Mooie club ook gekozen. Ik ga je zeker volgen! Succes!

1 like

Leuke club! Ik heb in FIFA 18 een lange en leuke carriere gehad met Bouremouth. Het mooiste is om voornamelijk spelers uit het verenigd koninkrijk aan te trekken op uitzonderingen na zoals Lerma, Ake etc.

1 like

Alweer een interessante story om te volgen met een mooie club en selectie.
Ben benieuwd wat je kan met Bournemouth en hoe je het gaat doen met transfers etc.
Succes met je story!

1 like

Ook deze gaat gevolgd worden! Erg goed geschreven openingsstukje!

1 like

Heerlijk openingsstukje en meteen interesse gewekt.
Doet me een beetje denken aan het ‘Excelsior van Engeland’ om één of andere reden.

Aan de ene kant mooi om te zien hoe je met relatief goedkope aankopen je staande gaat houden in de Premier League, aan de andere kant zou ik het ook mooi vinden om te zien wat je allemaal wel niet kan bereiken als je wél ineens aankopen gaat doen…

1 like

Het mooie verhaal van Bournemouth onder succescoach Eddie Howe

Eddie Howe kwam al op zijn tiende binnen in de jeugdopleiding van Bournemouth en speelde tussen 1994 en 2002 liefst 276 duels in de lagere divisies voor The Cherries. Nadat Howe vanwege zijn knieproblemen op zijn 29ste al moest stoppen werd hij trainer van de jeugd bij Bournemouth. Toen kwam er op 1 januari 2008 een telefoontje van voorzitter Jeff Mostyn. Terwijl Howe aangeschoten op een feestje was, kreeg hij het verzoek om de nieuwe manager van Bournemouth te worden. Howe was op dat moment nog altijd pas 29 jaar. Ook geen onbelangrijk detail: Bournemouth bungelde op dat moment onderaan in de League Two (het vierde en laagste profniveau van Engeland) met -10 punten nadat het vanwege financiële problemen het seizoen was begonnen op -17 punten.

Howe dacht dat hij in de maling werd genomen en gaf via de telefoon aan dat hij niet de juiste man was om de club er bovenop te helpen. Het bestuur van Bournemouth had z’n besluit echter al gemaakt en kreeg het toch voor elkaar om Howe over te halen. Howe verloor zijn eerste wedstrijd, 2-1 uit bij Darlington en Bournemouth wist uiteindelijk pas op de slotdag van dat seizoen degradatie richting de hoogste Engelse amateurafdeling te voorkomen. "Ik kan nu lachen om die periode, maar het was toen echt geen pretje. De spelers kregen maandenlang niet betaald en de club stond op de rand van faillissement, terwijl ik mezelf moest uitvinden als trainer. Op een bepaald moment waren we een kwartiertje van een faillissement verwijderd, dat kan ik me nog goed herinneren. Gelukkig is het nooit zover gekomen.”

Howe hield vol en zag Bournemouth langzaam opkrabbelen. Ondanks zeer beperkte mogelijkheden en een transferverbod promoveerde hij in zijn eerste volledige seizoen naar de League One. De weg omhoog was ingezet.

Uitstapje naar Burnley

Eddie Howe na afloop van Manchester United - Bournemouth vorig seizoen.

In de League One bleef Bournemouth goed presteren. Howe kreeg als 33-jarige coach plots aanbiedingen van drie clubs: Burnley, Charlton Athletic en Crystal Palace. Hij koos voor Burnley, waar Howe opnieuw indruk maakte met zijn goede prestaties en heldere, positieve manier van coachen. Toch koos Howe er in oktober 2012 voor om zijn contract bij Burnley in te leveren en terug te keren naar Bournemouth, zodat hij weer dicht bij zijn familie kon zijn na het overlijden van zijn moeder. "Veel mensen vonden dat raar en zeiden dat ik geen ambitie had, maar op dat moment was dat allemaal niet belangrijk.”

Bournemouth ontving Howe uiteraard met open armen en de club promoveerde direct door naar de Championship. In het tweede seizoen werd Bournemouth kampioen op het tweede niveau van Engeland, waardoor de club voor het eerst in de Premier League zou gaan uitkomen. Daarin eindigde de ploeg van Howe de afgelopen seizoenen op plek 16, 9 en 12.

Howe blijft nuchter onder zijn bijzondere prestaties. "Ik heb alles aan de club te danken, niet andersom. De club heeft altijd vertrouwen in mij gehad en daardoor kan ik hier in alle rust werken. Bournemouth is een kleine gemeenschap, maar ik ben hier op mijn plek. Ik maak lange dagen op de club, maar verder vind ik het heerlijk om samen met mijn hond over het strand van Bournemouth te wandelen.”

Beleefd en vriendelijk

image

Howe is een beschaafde en rustige Southern, altijd en overal even beleefd en vriendelijk, maar is ondanks zijn ervaring van het Engelse voetbal zeker geen man van kick & rush. Zijn ploegen spelen altijd fris en aanvallend voetbal, met veel snelheid op de flanken. Vanwege zijn vriendelijke karakter en de aantrekkelijke manier waarop hij zijn teams laat spelen, groeit in Engeland de bewondering voor het werk van Howe met de week. Afgelopen zomer werd Howe al genoemd bij Arsenal en Everton, maar deze clubs kozen met Unai Emery en Marco Silva nog voor coaches uit Spanje en Portugal.

Het lijkt een kwestie van tijd voor Howe de overstap maakt naar een topclub, maar voorlopig lijkt hij prima op zijn plek op Dean Court in Bournemouth. Howe probeert vermaak te koppelen aan de prestaties van zijn team, iets waar hij al ruim tien jaar uitstekend in slaagt.

Leuk stukje over de trainer en het verleden van de club!
Ik hoop dat je dit kan doorzetten en dat je van Bournemouth een team maakt waar vele clubs met knikkende knieën heen gaan.
Ben benieuwd naar je volgende post.

Bournemouth wint dankzij debutant

Bournemouth won tegen nieuwkomer Cardiff zijn eerste wedstrijd van het seizoen met het kleinste verschil: 1-0. Debutant en recordaankoop Jefferson Lerma zorgde voor het enige doelpunt van de partij. Voor Bournemouth is dit de eerste zege ooit op speeldag 1 in de Premier League.

Bournemouth greep Cardiff direct bij de keel en kreeg enorm veel kansen, keeper Smithies hield de ploeg uit Wales lange tijd recht tot Ryan Fraser op links met een sterke actie de bal voor doel gooide waar Lerma via de paal de bal binnenplaatste: 1-0. Tien minuten later omspeelde Wilson de keeper en kreeg een duw van Cunningham: penalty en geel. Wilson zette zich zelf achter de bal maar opnieuw Smithies hield zijn ploeg recht. Cardiff kreeg geen enkele kans over de hele wedstrijd en Bournemouth speelde de match rustig uit.

image

Eddie Howe reageerde: “We hadden de volledige controle over de match, spijtig dat we die penalty gemist hebben. Het hele team heeft hard verdedigd, chapeau. We hielden de nul, iets wat vorig seizoen niet zo vaak gelukt is. Ryan Fraser was voor mij de uitblinker. Als hij fit kan blijven zal hij heel belangrijk voor ons zijn dit seizoen.”

Bournemouth - Cardiff City 1-0
65’ 1-0 Lerma (assist: Fraser)
75’ Wilson mist penalty

Begovic, Smith, S. Cook, Aké, Daniels, Brooks (73’ Stanislas), Lerma (88’ Gosling), L. Cook, Fraser, King (68’ Surman), Wilson

Lekker dat je de eerste wedstrijd van het seizoen weet te winnen.
Mooi om te zien dat Lerma ook meteen een belangrijk doelpunt maakt bij zijn debuut.

Altijd lekker een overwinning in je 1e wedstrijd van het seizoen.
Goed om te zien dat Lerma gelijk weet te scoren.
Fraser kan weleens heel wat assists gaan geven heb ik het idee.
Succes met je volgende wedstrijden!

Lekker begin zo! Wel vind ik je schrijfstijl in dit stukje niet zo fijn. Het lijkt een beetje afgeraffeld en het is mij onduidelijk wie wie is. De zin ‘Tien minuten later omspeelde Wilson de keeper en kreeg een duw van Cunningham: penalty en geel’ bijvoorbeeld, Bournemouth is niet direct de bekendste club dus denk dat voor anderen hier veel spelers ook onbekend zijn. Dan zou ik de zin eerder zo doen:

‘Tien minuten later omspeelde Wilson de keeper en krijgt een vrije scoringskans, maar de spits van Bournemouth krijgt een duw in zijn rug van Cunningham. Tot ieders verbazing krijgt de Cardiff-back slechts de gele kaart te zien, maar Wilson mag wel aanlopen voor een strafschop.’

Hoeft niet precies op deze manier natuurlijk maar dit is wel een voorbeeld hoe je het duidelijker maakt bij welke club welke speler hoort. Ook zou ik, als je een speler voor het eerst benoemt, zijn voornaam erbij gebruiken. Vanaf de tweede keer dat je hem noemt is alleen achternaam wel voldoende.

Ik ben benieuwd naar je volgende stukje!

West Ham - Bournemouth 0-0
Saaie wedstrijd. West Ham kreeg wel enkele goeie kansen, met onder andere een bal op de lat van Obiang. Begovic werd terecht man van de match.

Bournemouth - Everton 3-0
Geweldige wedstrijd van The Cherries. In de tweede helft doelpunten van Wilson (2x) en Brooks. Invallers Brooks en Surman beslissen mee de wedstrijd.
65’ 1-0 Wilson (Fraser)
81’ 2-0 Brooks (rebound)
90’ 3-0 Wilson (Surman)

We starten dus sterk met een 7 op 9. Enkel Chelsea en Tottenham starten met 9 op 9 beter. Volgende wedstrijden: Carabao Cup ronde 2 in Gillingham en dan de topper in en tegen Chelsea.

Mijn stukjes over de wedstrijden gaan korter zijn omdat ik hier heel weinig tijd voor heb om dit helemaal uit te werken. Bij topwedstrijden en stukjes over spelers zullen ze wel langer zijn.

De overwinning op Everton vind ik zeer sterk, ook het gelijkspel uit bij West Ham vind ik niet eens zo slecht.
Ik neem aan dat je een aantal spelers rust geeft in de Carabao Cup gezien de wedstrijd erna tegen Chelsea.