FC Barcelona - Tornar on pertanyem

‘Joan Laporta heeft niet langer het vertrouwen van de clubleden, achterban vraagt om modern en duurzaam beleid in nieuwe verkiezingen’

De terugkeer van voormalig voorzitter Joan Laporta is uitgelopen op een teleurstelling. “De clubleden hebben gesproken”, aldus de 62-jarige Catalaan. “In de afgelopen jaren hebben we ontzettend hard gewerkt om de club te herstellen van jarenlang wanbeleid. Onder mijn leiding hebben we weer controle over de financiële situatie, we zijn bijvoorbeeld teruggekeerd onder de 1:1 regel en mogen weer in de selectie gaan investeren. We hebben gebouwd aan een selectie voor de toekomst, met Ronald Araujo, Gavi, Pedri en Lamine Yamal als boegbeelden. Het is teleurstellend dat ik niet langer de tijd krijg om het succes van deze generatie als voorzitter mee te maken”.

“Het moment is aangebroken voor een jongere generatie om de club vorm te geven. Dat zal een loodzware uitdaging zijn, en daarom blijf ik graag als adviseur betrokken bij de club”, geeft Joan Laporta aan tijdens zijn laatste algemene ledenvergadering. Clubleden zijn van mening dat er onverantwoorde financiële risico’s zijn genomen tijdens de wederopbouw, en vragen om een modern en duurzaam beleid richting de toekomst:

• “Barcelona concurreert tegenwoordig niet alleen met de traditionele topclubs, maar ook nog eens met hun satellietclubs (i.e., Girona, Strasbourg, Red Bull Salzburg, etc.). Als de club op een duurzame manier wil gaan concurreren, dan moet de clubleiding een soortgelijke strategie gaan ontwikkelen”.
  • “Barcelona gedraagt zich onverantwoord op de transfermarkt, zeker met de beperkte speelruimte onder de huidige financiële spelregels. De technisch directeur heeft teveel macht binnen de club en versterkingen waarvoor financiële risico’s genomen worden moeten breed gedragen zijn binnen de club. Nico Williams? No-brainer. Vitor Roque? High risk, high reward op basis van een persoonlijk netwerk van Deco”.
  • “Leiderschap betekent het herkennen en erkennen van persoonlijke tekortkomingen, en het zoeken naar mensen die daar kunnen bijdragen. García Pimienta, Ramón Planes, Mateu Alemany… Waarom verlaten deze mensen de club vroegtijdig? Omdat de voorzitter geen tegenspraak tolereert”.
4 likes

Gerard Piqué verkoopt zijn meerderheidsbelang in FC Andorra en presenteert zijn plannen als voorzitter van Barcelona

Joan Laporta heeft tijdens een persconferentie zijn steun uitgesproken richting enkele kandidaatsvoorzitters: “De club is in goede handen. Luisterend naar de verhalen van Víctor Font, Rafael Yuste en Gerard Piqué, dan denk ik dat de clubleden de keuze hebben uit meerdere kandidaten met een duidelijke visie”. Víctor Font presenteert een campagne gebouwd rondom de terugkeer van Xavi Hernández als centraal figuur, terwijl Rafael Yuste verder wil bouwen op de lijn die is ingezet onder Joan Laporta. Gerard Piqué, in tegenstelling tot andere kandidaten, heeft echter al meer concrete stappen ondernomen om zich voor te bereiden op een bestuursrol. De 37-jarige voormalig verdediger heeft namelijk zijn meerderheidsbelang in FC Andorra verkocht en lijkt actief bezig te zijn om mensen om zich heen te verzamelen.

Mateu Alemany is in beeld om terug te keren in een rol als algemeen directeur, terwijl de functie van technisch directeur opgesplitst gaat worden in twee rollen. Fernando Carro (bestuursvoorzitter van Bayer Leverkusen) wordt verantwoordelijk voor directe versterkingen in het eerste elftal, terwijl Mario Gómez zich gaat richten op versterkingen voor jeugdelftallen en satellietclubs. De voormalig Duits international komt over van Red Bull GmbH, waar hij fungeerde als technisch directeur van RB Leipzig, Red Bull New York en Red Bull Bragantino.

Daarnaast heeft Gerard Piqué verkennende gesprekken gevoerd met AS Saint-Etienne, AJ Auxerre en FC Basel over mogelijke samenwerkingsverbanden. Één van deze clubs moet als satellietclub gaan functioneren van Barcelona, waar getalenteerde spelers minimaal twee á drie seizoenen hun eerste stappen kunnen maken op een hoog niveau. Dat kunnen jeugdspelers zijn, maar het is ook denkbaar dat een speler wordt aangetrokken en vervolgens op huurbasis voor de satellietclub gaat spelen.

4 likes

Ben heel benieuwd! Sluit mij helemaal aan bij de opinie dat Laporta’s tweede termijn niet helemaal is wat er van verwacht werd. Zijn eerste periode was fantastisch. Heb nog een goed boek over die periode, blijft mooi om te lezen. De tweede periode kenmerkt zich inderdaad door bijzondere, vaak financiële, keuzes. Enerzijds heeft hij best wat voor elkaar gekregen. Anderzijds komt het niet altijd heel doordacht over.

1 like

‘Pep Guardiola gaat zijn contract niet verlengen bij Manchester City en geeft zijn woord aan Gerard Piqué’

Nee, niet als oefenmeester. Als adviseur, erelid en invulling van een sabbatical na een lange periode in de Premier League. Gerard Piqué, recentelijk verkozen als nieuwe voorzitter van Barcelona, heeft de Catalaan gevraagd om mee te denken over de invulling van belangrijke posities binnen de club. De eerste aanbeveling van Pep Guardiola is duidelijk: “Probeer Mikel Arteta weg te halen bij Arsenal”.

De voormalig middenvelder van Barcelona, Everton en Arsenal krijgt het vertrouwen van de clubleiding en mag de selectie op meerdere posities versterken. Daarbij is de speelwijze en structuur duidelijk; 4-3-3 met moderne accenten (i.e., valse vleugelverdedigers, middenvelders die in de ‘halfspace’ opduiken, etc.).

Luisterend naar de woorden van Mikel Arteta, dan lijkt de achterban weinig aan de verbeelding over te hoeven laten: “De voornaamste uitdaging voor de club is om de selectie te gaan bouwen rond onze aanstormende talenten. Kijkend naar de rechterflank, dan lijken we twee complementaire spelers in huis te hebben met Gavi (e.g., een hardwerkende middenvelder die het tempo bepaalt) en Yamal (e.g., een creatieve vleugelaanvaller met een vrije rol). In samenspraak met de clubleiding hebben we besloten voor de langere termijn te gaan zoeken naar een speler met loopvermogen, techniek en flair voor die rol als rechtervleugelverdediger, eigenlijk zoals Dani Alves jarenlang die rol inkleedde”.

Om ervoor te zorgen dat Lamine Yamal vrijheid krijgt op de rechterflank, lijkt het noodzakelijk om een rechtervleugelverdediger aan te trekken die zowel buitenom als binnendoor kan ‘overlappen’.

“Op de linkerflank moeten we ervoor gaan zorgen dat Pedri in de juiste situaties aan de bal komt, zoals we ook hebben gedaan voor Martin Ødegaard bij Arsenal. Daarvoor lijkt me een valse vleugelverdediger en een klassieke vleugelaanvaller ideaal. Dat is echter niet de realiteit, we hebben ook rekening te houden met het spelersprofiel van Balde. We zullen daarom moeten zoeken naar een nieuwe balans op de linkerflank, die ook recht doet aan de manier waarop we op de rechterflank willen spelen”.

Door met een valse vleugelverdediger aan de linkerkant te spelen krijgt de middenvelder voor hem meer vrijheid om het spel te maken.

“Ervaring in de Premier League heeft me geleerd dat loopvermogen en duelkracht enorm belangrijk zijn in het moderne voetbal. Het is niet voor niets dat oefenmeesters proberen om ‘zekerheden’ in te bouwen. Verdedigend ingestelde vleugelverdedigers, fysieke kracht op het middenveld, minder risico nemen in de opbouwende fase… Daarin denk ik dat Barcelona de laatste jaren is achtergebleven ten opzichte van de andere topclubs. In het moderne voetbal is het in omschakelmomenten cruciaal om zowel voetballend als fysiek vermogen in de selectie te hebben. Dergelijke spelers moeten in een vroeg stadium worden geïdentificeerd en aangetrokken, we hebben namelijk gezien dat spelers die beide aspecten in hun spel hebben enorm waardevol zijn op de transfermarkt”.

Ousmane Diomande (Sporting CP) heeft afgelopen seizoen indruk gemaakt door zijn indrukwekkende verschijning in combinatie met zijn voetballend vermogen. Daardoor is hij in staat om zowel in het hart van de verdediging als op het middenveld het verschil te maken. Het is dan ook geen verrassing dat Mikel Arteta hem in beeld had als versterking voor Arsenal. De clubleiding van Barcelona geeft, vooralsnog, echter de voorkeur aan voetballend vermogen voor de rol als controleur.

“Ongeacht de speelstijl en ongeacht de financiële situatie, het lijkt me duidelijk dat La Masía de levensader van Barcelona is. Dat heb ik van dichtbij meegemaakt als speler, en hoop ik nu van dichtbij mee te maken als oefenmeester. Spelers die nu nog deel uitmaken van Barcelona Atlétic, zoals Héctor Fort, Marc Bernal, Guille Fernández, Noah Darvich en Pau Víctor, gaan dus hun kans krijgen onder mijn leiding”.

Reactie op @Begiristain

In mijn ogen heeft Joan Laporta altijd een oog gehad voor mensen om zich heen en probeerde daardoor de juiste mensen om zich heen te verzamelen. Daar leek hij weer in geslaagd te zijn, maar heeft bijvoorbeeld Mateu Alemany toen niet het vertrouwen gegeven wat hij verdiende. De aanstelling van voormalig speler Deco was wat mij betreft een mislukking. Kortom, genoeg om te verbeteren in een FC25-carrière! En misschien blijft Joan Laporta achter de schermen nog wel een rol spelen…

2 likes

Mijn complimenten voor deze story. Ik kan hier oprecht van genieten. Ik zal dit blijven volgen.

1 like

Ziet er goed uit Joost! Ben benieuwd of je het befaamde 3-3-1-3 gaat spelen. Gezien het grote aantal centrumverdedigers en middenvelders en geringe aantal traditionele vleugelverdedigers is de selectie er eigenlijk perfect voor.

1 like

Uitgebreide selectie gepresenteerd voorafgaand aan Trofeo Joan Gamper
FC Barcelona treedt vanavond aan tegen Napoli in de strijd om de Trofeo Joan Gamper, en presenteert zoals gewoonlijk de voltallige selectie aan de achterban. Uniek aan deze jaargang is dat jeugdspelers ook deelnemen aan de presentatie, die normaliter deel gaan uitmaken van Barcelona Átletic.

Legenda

Spelers gemarkeerd met ‘**’ worden voorafgaand aan de carrière handmatig toegevoegd. Daarmee blijven er realistische jeugdspelers beschikbaar, ook in een later stadium in de carrière.

2 likes

Nieuwe voorzitter maakt indruk tijdens toespraak en geeft duidelijkheid aan fans

Gerard Piqué pleit tijdens zijn toespraak voor realiteitszin onder de achterban: “Kijkend naar de afgelopen jaren, dan mogen we een voorbeeld nemen aan de manier waarop Edú Gaspar en Mikel Arteta hebben gebouwd aan de selectie van Arsenal. Iedere transferperiode weer, twee spelers die de selectie van het eerste elftal beter maken. Niets meer, niets minder”. Fernando Carro sluit zich daarbij aan: “Er zijn meerdere clubs waar we een voorbeeld aan kunnen nemen, maar uiteindelijk moeten we dicht bij onszelf blijven. Welke andere club ter wereld heeft zulke getalenteerde spelers die vanuit de jeugdopleiding zijn doorgestroomd naar het eerste elftal? Iñaki Peña, Héctor Fort, Ronald Araujo, Pau Cubarsí, Alejandro Balde, Pablo Gavi, Fermín López, Lamine Yamal, Ansu Fati… Jeugdspelers moeten weten dat er een weg naar het eerste elftal is”.

Gerard Piqué voegt toe: “Dat neemt natuurlijk niet weg dat we ambitieus en slagvaardig zullen zijn op de transfermarkt. En kijkend naar de recente resultaten in La Liga en de Champions League, dan denken we dat er een inhaalslag te maken is ten opzichte van de directe concurrenten”. Martín Zubimendi (Real Sociedad) en Nico Williams (Athletic Club) worden genoemd als gedroomde versterkingen, maar zijn alleen haalbaar als hun huidige club er niet in slaagt om Europees te overwinteren. Daarnaast zijn spelers als Joshua Kimmich (Bayern München), Virgil van Dijk (Liverpool), Heung-Min Son (Tottenham Hotspur), Leroy Sané (Bayern München), Paulo Dybala (AS Roma) en Jorginho (Arsenal) interessant door hun aflopende contract.

Mikel Arteta sluit af: “Lamine Yamal en Nico Williams hebben op het Europees Kampioenschap aan de wereld laten zien dat ze een uitzonderlijk hoog niveau kunnen halen als ze samen spelen. Nico Williams heeft met zijn familie besloten om Europees voetbal te gaan spelen met Athletic Club en daar hebben wij respect voor. Datzelfde geldt voor Martín Zubimendi en Real Sociedad, het is bijzonder om te zien dat spelers in hun situatie besluiten om langer bij hun club te blijven”.

“Iñigo Martínez heeft nog een contract voor twaalf maanden, het is ontzettend belangrijk voor mij om een linksbenige centrale verdediger van een hoog niveau in de selectie te hebben. Daarnaast is het belangrijk om genoeg spelers in de selectie te hebben die hun directe tegenstander één-tegen-één kunnen verslaan”. Mundo Deportivo speculeert de volgende dag meteen over mogelijke transferdoelwitten. Lisandro Martínez (Manchester United), Murillo (Nottingham Forest), Mika Marmól (UD Las Palmas), Theo Hernández (AC Milan), Yarek Gasiorowski (Valencia CF), Piero Hincapié (Bayer Leverkusen) en Pau Torres (Aston Villa) worden genoemd als nieuwe linksbenige verdediger, terwijl Xavi Simons (Paris Saint-Germain, op huurbasis spelend bij RB Leipzig) en Paulo Dybala (aflopend contract bij AS Roma) in beeld zijn in de voorhoede.

1 like

Ik zou ook zeker aan Tah van Bayer Leverkusen denken. Heeft een aflopend contract en wordt ook IRL aan Barcelona gelinkt.

1 like

Clubleiding van Barcelona schakelt razendsnel door na mislopen van João Cancelo

De ervaren vleugelverdediger besloot in de laatste dagen van de zomerse transferperiode om een aanbod van Al-Hilal te accepteren in plaats van terug te keren in Camp Nou. Fernando Carro en Mario Gómez moeten dus noodgedwongen op zoek naar alternatieven. Joshua Kimmich (Bayern München) werd binnen de club gezien als droomversterking, maar bleek na dagenlang onderhandelen niet haalbaar op dit moment. Volgende zomer, wanneer de Duitse controleur uit zijn contract loopt in Beieren, lijkt een logischer moment om over te stappen naar Barcelona.

Aangezien de clubleiding prioriteit geeft aan een controlerende middenvelder en een vleugelaanvaller, lijkt het een uitdaging te worden om de verdediging te versterken. Daarbij helpt het niet dat er verdeeldheid is binnen de clubleiding over welke soort vleugelverdediger moet worden aangetrokken om Lamine Yamal te laten excelleren.

Controlling inverted fullback

Het eerste scenario wordt voornamelijk gedreven door de mogelijkheden op de transfermarkt en in mindere mate door de tactische plannen van Mikel Arteta, of zoals ze in de Amerikaanse sporten zeggen: “just get the best player available and figure things out from there”. In praktijk zou dat betekenen om tot volgende zomer te wachten met de komst van Joshua Kimmich (Bayern München). Het probleem is echter dat een ‘controlling inverted fullback’ indirect ervoor zorgt dat Lamine Yamal wordt gedwongen om het veld breed te houden, terwijl deze versterking er juist voor zou moeten zorgen dat hij meer vrijheid zou krijgen op de rechterflank. Haal je hem naar de linkerflank, dan lijkt hij precies in de ruimte te gaan lopen waar Pedri excelleert. Aan de andere kant krijgt Frenkie de Jong wel weer ruimte om te gaan zwerven op het moment dat Joshua Kimmich naar binnen trekt om zijn positie over te nemen.

Attacking inverted fullback

Het tegenovergestelde van het aantrekken van “the best player available” is het aantrekken van een speler die nagenoeg complementair is aan de spelers die al op de rechterflank spelen. Kortom, een speler die in staat is om Lamine Yamal’s positie kan overnemen om het veld breed te houden en tegelijkertijd in staat is om zelf gevaar te stichten vanuit het middenveld. Probleem? Dergelijke spelers zijn schaars en onhaalbaar. Miljoenen uitgeven om de 30-jarige João Cancelo (Al-Hilal) terug te halen uit de zandbak lijkt onverantwoord. De enige speler die zich kan meten met de vleugelverdedigers van wereldklasse in aanvallend opzicht is Rodrigo Riquelme (Atlético Madrid). Diego Simeone laat hem doorgaans spelen op de linkerflank, maar hij zou natuurlijk ook op rechts uit de voeten kunnen. Andere opties zouden Yan Couto (Borussia Dortmund) of Wenderson Galeno (FC Porto) kunnen zijn.

Rodrigo Riquelme lijkt zich in aanvallend en verdedigend opzicht te kunnen meten met aanvallend ingestelde spelers als João Cancelo, Alejandro Grimaldo, Achraf Hakimi en Theo Hernández. Het enige verschil: in zijn huidige rol bij Atlético Madrid krijgt hij nauwelijks de kans om zich te bewijzen in de opbouw. In een rol waarin hij meer in balbezit komt zou hij een behoorlijke sprong kunnen maken.

Defensive inverted fullback

De laatste mogelijkheid is om de aandacht te verschuiven naar de linkerflank en vertrouwen te geven aan Jules Koundé. In dat geval gaat de club op zoek naar een Zinchecko-esque vleugelverdediger die in de opbouwende fase naast Frenkie de Jong komt te spelen. Voormalig ploeggenoot Lisandro Martinez (Manchester United) is in dat geval een populaire optie. De uitdaging is dan echter om voldoende diepgang te vinden over de rechterflank.

4 likes

Roro zou de perfecte speler kunnen zijn op die positie binnen die filosofie! Maar idd: van Cholo staan de verdedigende taken eerst & dan pas aanvallend mits balbezit. Wel het proberen waard …

PS: wat een geweldig uitgeschreven story!

1 like

@Imparator, er zijn inderdaad meer dan genoeg spelers met een aflopend contract die interessant kunnen zijn voor de club. Kortom, een uitgelezen mogelijkheid voor een club met beperkte financiële middelen om de selectie te versterken. Jonathan Tah lijkt me echter een speler met een soortgelijk profiel als Ronald Araujo. Met Ronald Araujo, Jules Koundé, Pau Cubarsí, Andreas Christensen en Eric García denk ik dat er al genoeg rechtsbenige centrale verdedigers rondlopen in de selectie, dus heb dan een voorkeur voor een linkspoot.

@Matthi9s thanks, waardeer de complimenten. Roro blijft een intrigerende speler omdat hij het vermogen heeft om binnendoor én buitenom te ‘overlappen’, wat me ideaal lijkt voor een speler als Lamine Yamal. Eigenlijk zoals Rico Lewis ook speelt bij Manchester City. Met de juiste begeleiding en ontwikkeling kan hij inderdaad uitgroeien tot een vleugelverdediger van wereldklasse. Toch blijft de afweging lastig op het moment dat een speler als Joshua Kimmich een aflopend contract heeft (terwijl Rodrigo Riquelme minimaal dertig miljoen euro moet gaan kosten).

1 like

Ben het eens met Matthias dat het echt een geweldig stuk is en ook betreffende Tah heb je een punt. Ik overweeg hem zelf (als ik eindelijk het spel aanschaf) te halen als vervanger voor Christensen, wat ook meteen een boekhouding kunstje zou zijn, maar qua profiel heeft hij wel erg veel gemeen met Araujo.

De linksback positie is inderdaad het grootste pijnpunt van Barcelona momenteel. Achter Balde heb je enkel Fort die aan de verkeerde kant uitkomt dan en Gerard Martín die het gewenste niveau niet heeft. Ik overweeg zelf wel andere namen dan jij. Allereerst dacht ik aan Hato, die al gewend is aan een redelijk vergelijkbaar soort voetbal en met zijn potentie de komende vijftien jaar zou kunnen strijden voor de LB, CB en DM positie. Ferdi Kadıoğlu is een andere naam waar ik aan dacht. Van nature een middenvelder, maar speelde bij Fenerbahçe en het Turkse elftal als een inverted linksback. Het probleem met hem is echter dat hij onlangs bij Brighton heeft getekend en echt de hoofdprijs zou kosten, maar het is zeker een naam die ik in de gaten ga houden. Als laatste optie, en onwaarschijnlijk het minst realistische, dacht ik aan Barış Alper Yılmaz die een onverwacht hoge rating heeft gekregen deze editie en de afgelopen 6 maanden alleen al als linksback, rechtsbuiten en spits heeft moeten spelen en een veel aanvallender profiel heeft dan de eerste twee namen.

2 likes

@Imparator, Jonathan Tah lijkt niet de enige speler van niveau te zijn die volgende zomer uit zijn contract loopt. Trent Alexander-Arnold, Joshua Kimmich, Virgil van Dijk, Jorginho, Leroy Sané, Lionel Messi, Paulo Dybala en Heung-Min Son hebben allemaal nog minder dan twaalf maanden te gaan in hun huidige contract. De uitdaging lijkt me dus om gericht te zoeken op de transfermarkt.

Kijkend naar de manier waarop de moderne topclubs (i.e., Manchester City en Arsenal) hun selectie hebben samengesteld, dan lijkt het me verstandig om meerdere profielen per positie te hebben. Daarom heb ik liever een controlerende of verdedigende valse vleugelverdediger aan de linkerkant (omdat Alejandro Balde al een typische wingback is). Kan me overigens wel vinden in je opmerking dat een versterking voor de linkerkant prioriteit zou moeten hebben over de rechterkant. Het liefst zou ik denk ik Joshua Kimmich transfervrij binnenhalen en dan in de transferperiode daarna voor Lisandro Martínez gaan. Weet alleen niet in hoeverre dat haalbaar is.

1 like

Eigenlijk had Geertruida niet misstaan. Speelde onder slot ook rechtsback en schoof bij balbezit op naar de ‘6’ positie. Maar die is zeker niet van het niveau Kimmich. Je zou kunnen kijken of je een speler om kan turnen naar die rechtsback positie.

1 like

Hih, ‘t is Matthias ipv Matthijs! :face_with_hand_over_mouth: Wat ook kon uiteraard … :sweat_smile:

2 likes

Haha, excuses! :sweat_smile:

Zal het aanpassen

1 like

Gerard Piqué en Mario Gómez beginnen aan verkennende gesprekken met mogelijke satellietclubs

Gloednieuw voorzitter Gerard Piqué heeft in zijn eerste presentatie duidelijkheid gegeven over een strategie die Barcelona een duurzame methode moet bieden om verder te groeien: “Manchester City en Girona. Chelsea en Strasbourg. RB Leipzig en Red Bull Salzburg. Om in het hedendaagse voetbal te concurreren om toptalenten moet de club in staat zijn om hen een begeleidingstraject te bieden met speelminuten in een vroeg stadium van hun carrière. In voorgaande jaren konden we talenten overtuigen met speelminuten in Barcelona Átletic en een garantie om daarna overgeheveld te worden naar het eerste elftal. Dat lijkt nu niet langer genoeg en de clubleiding voelt zich genoodzaakt om een nieuwe strategie neer te zetten”.

Marlon Santos werd als veelbelovend talent overgenomen van Fluminense en debuteerde in de Champions League als vervanger van huidig voorzitter Gerard Piqué.

Mario Gómez vervolgt: “Red Bull Group heeft een nieuwe standaard neergezet voor de manier waarop voetbalclubs zich gaan organiseren in het moderne voetbal. Het voornaamste ingrediënt voor een succesvolle samenwerking is wanneer beide clubs profiteren wanneer een talentvolle speler doorbreekt op het hoogste niveau. Soms is dat zekerheid voor de satellietclub dat spelers voor een langere periode voor hen blijven spelen, soms is dat een economische ‘incentive’ waarbij de satellietclub een flink percentage van de transferrechten in handen heeft. Daarbij is het enorm belangrijk dat zo’n satellietclub in een soortgelijke speelstijl speelt, hun spelers een stabiele omgeving biedt om zich verder te ontwikkelen en dat spelers genoeg weerstand krijgen op een hoog niveau”.

Ajax
De voormalig club van spelers als Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong is in de afgelopen jaren afgegleden tot een bedenkelijk niveau. Onder Sven Mislintat hebben de Amsterdammers enorme bedragen uitgegeven op de transfermarkt aan spelers die niet in de speelstijl van de club passen. Klinkt herkenbaar…

Kijkend naar de huidige selectie, dan ontbreekt het aan een doelman, een linksbenige centrale verdediger, een middenvelder met scorend vermogen en een creatieve linkervleugelaanvaller. Iñaki Peña (al spelend voor de club), Yarek Gasiorowski (Valencia CF), Nico González (FC Porto) en Alberto Moleiro (UD Las Palmas) lijken zowel interessante versterkingen op de langere termijn voor Barcelona, als dat het viertaltal direct van toegevoegde waarde zou zijn in de Johan Cruijff Arena. Door hen zekerheid te geven dat deze spelers minimaal twee seizoenen in Amsterdam blijven spelen, ontstaat er een win-win situatie: Ajax heeft de broodnodige stabiliteit, Barcelona heeft een situatie waarin talentvolle spelers de volgende stap in hun carrière maken zonder dat de club controle verliest over hun toekomst.

AS Saint-Etienne
De Franse promovendus dacht afgelopen zomer de loterij te winnen door terug te keren op het hoogste niveau, maar heeft het onverwachts financieel lastig door het uitblijven van een overeenkomst over televisierechten. In het verleden kon de club in dergelijke situaties vertrouwen op hun jeugdopleiding, denk bijvoorbeeld aan William Saliba, Wesley Fofana, Lucas Gourna-Douath, Alan Saint-Maximin en Pierre-Emerick Aubameyang. In de afgelopen jaren is dat helaas lastiger gebleken dan verwacht, waardoor de club wanhopig zoekt naar spelers die de club dit seizoen op het hoogte niveau kunnen houden. De clubleiding van Barcelona twijfelt of dit een gezonde omgeving is om veelbelovende talenten in onder te brengen.

Le Havre
Paul Pogba, Riyad Mahrez, Ferland Mendy, Loïc Badé, Brice Samba, Saëd Kumbedi, Pape Gueye, Steve Mandanda… Bijzonder indrukwekkend voor een club die in de afgelopen vijftien jaar slechts tweemaal op het hoogste niveau heeft gespeeld. Onder de 38-jarige Didier Digard (voormalig speler van Real Betis, CA Osasuna, OGC Nice, Middlesbrough en Le Havre) gaat de club proberen op actief te blijven op het hoogste niveau. Door een gebrek aan talent en creativiteit in de huidige selectie lijkt hij daarvoor genoodzaakt om in een defensieve 5-4-1 aan te treden. Met de nodige begeleiding en toestroom vanuit Barcelona is het wellicht mogelijk om met een meer aanvallende speelstijl te overleven op het hoogste niveau.

Anderlecht
De jeugdelftallen van de Belgische club halen doorgaans een hoog niveau, maar het eerste elftal is in de afgelopen tien jaar slechts eenmaal landskampioen geworden. Teleurstellend voor een club van statuur, met voormalig spelers als Vincent Kompany, Youri Tielemans, Jérémy Doku en Romelu Lukaku. Hoewel een samenwerkingsverband met Barcelona voor een kwaliteitsimpuls op korte termijn kan zorgen, bestaan er twijfels of de Belgische competitie genoeg weerstand biedt voor talenten om zich verder te ontwikkelen.

Vitória Guimarães
In tegenstelling tot Ajax, AS Saint-Etienne, Le Havre en Anderlecht zijn er weinig clubs die een stabielere omgeving bieden dan de Portugese subtopper. De club heeft een duidelijke speelstijl die soortgelijk is aan Barcelona (4-3-3 met aanvallend voetbal) en historisch gezien een sterk scoutingsnetwerk. Onder andere Edmond Tapsoba, Pepelu, Otávio en Raphinha hebben eerder voor Vitória Guimarães gespeeld. Een voordeel ten opzichte van Ajax en Anderlecht is dat spelers meer weerstand krijgen in de Portugese competitie met clubs als SL Benfica, Sporting CP en FC Porto.

• Ajax
  • AS Saint-Étienne
  • Le Havre
  • Anderlecht
  • Vitória Guimarães
0 stemmers
1 like

Voor mij klinkt de Portugese club het meest logisch. Zelfde regio, de competitie staat bekend om de talentontwikkeling en de soortgelijke spelopvatting. De Franse clubs zouden ook goed kunnen, afhankelijk of de infrastructuur daar goed is voor opleiding. Persoonlijk acht ik clubs als Anderlecht en Ajax niet realistisch. Bijvoorbeeld Ajax is de grootste club van het land, met eigen topopleiding, een enorm eigen vermogen en beursgenoteerd. Kan me niet voorstellen dat het geaccepteerd wordt of interessant zou zijn om als een echte satellietclub te fungeren. Een meer intensievere samenwerking eventueel wel.

1 like

Champagne in Amsterdam, Barcelona gaat samen met Ajax investeren in toptalent

Mario Gómez heeft na wekenlange gesprekken met andere clubs een spraakmakend interview gegeven aan Mundo Deportivo: “Het lijkt me duidelijk dat er andere krachten spelen als een club als Barcelona in gesprek gaat met een andere club over mogelijke samenwerkingsverbanden. In mijn periode bij de Red Bull Group konden we enigszins verborgen te werk gaan, dat is nu geen mogelijkheid. We hebben het in de afgelopen weken allemaal meegemaakt: onrust bij de achterban, aandeelhouders die hun eigen belang gaan verdedigen, bestuurders met onredelijke verwachtingen…”.

“Uiteindelijk hebben de gemeenschappelijke historie met Johan Cruijff en constructieve gesprekken in Amsterdam de doorslag gegeven. Daarbij gaat het niet om de gebruikelijke samenwerking die satellietclubs hebben, maar eerder om een situatie waarin beide clubs een win-winsituatie kunnen creëren”. Als onderdeel van het samenwerkingsverband gaan Barcelona en Ajax investeren in veelbelovende talenten die minimaal twee seizoenen gaan spelen in Nederland. Mocht de clubleiding van Barcelona besluiten om een dergelijk talent naar Camp Nou te halen, dan neemt het de resterende vijftig procent van de transferrechten over van Ajax. Een andere mogelijke constructie is een huurperiode in Amsterdam waarbij Ajax een deel van de toekomstige transfersom ontvangt wanneer een speler wordt verkocht op de transfermarkt.

Van links naar rechts: Nico González, Gerard Piqué en Pablo Gavi. De eerstgenoemde staat op dit moment onder contract bij FC Porto, maar Barcelona heeft een ‘buy-back clause’ van dertig miljoen euro opgenomen in zijn contract.

Iñaki Peña (FC Barcelona), Yarek Gasiorowski (Valencia CF) en Nico González (FC Porto) zijn in beeld om de selectie van de Amsterdammers van een kwaliteitsimpuls te voorzien, om vervolgens twee seizoenen later de overstap te maken naar Camp Nou. Mario Gómez, voormalig speler van Bayern München en inmiddels technisch directeur van Barcelona, heeft de interesse in beide spelers inmiddels bevestigd.

Barcelona bevestigt: “Club is nog steeds op zoek naar een ‘traditionele’ satellietclub”

“De Amsterdamse achterban en clubleiding hebben in het eerste stadium van verkennende gesprekken duidelijk gemaakt niet open te staan voor een langdurige samenwerking. De eerdergenoemde win-winsituatie lijkt dus alleen haalbaar voor de korte termijn. Althans, beide clubs zullen hun samenwerking na afloop van ieder seizoen gaan evalueren en op basis daarvan besluiten nemen. We begrijpen namelijk volledig dat Ajax de voorkeur geeft aan de ontwikkeling van eigen talent”, aldus Mario Gómez.

Ondanks de uitstekende relatie tussen beide clubs lijkt een samenwerkingsverband op dit moment slechts voor de korte termijn. Misschien is een langere samenwerking haalbaar op het moment dat beide clubs (blijven) profiteren van hun win-winsituatie?

Gerard Piqué sluit af: “Ondanks dat we erg tevreden zijn over ons samenwerkingsverband met Ajax, blijven we op zoek naar een satellietclub waar jeugdspelers al in een vroeg stadium minuten kunnen maken op het hoogste niveau. Daarbij staat een soortgelijke speelstijl en wekelijkse weerstand centraal. Vitória Guimarães lijkt een interessante gesprekspartner door hun speelstijl, opleiding en stabiliteit. Ook Le Havre is in beeld, met name door hun historie van het opleiden van talent”.

“Laat me afsluiten door duidelijkheid te geven over de intentie van de club rondom deze gesprekken. Het samenwerkingsverband met Ajax geeft ons een concurrentievoordeel in de strijd om toptalent. Het geeft de Nederlanders de mogelijkheid om uitzonderlijk getalenteerde spelers aan te trekken die doorgaans geen trek hebben in de Eredivisie, terwijl het een duidelijk groeitraject geeft aan het talent zelf. Dit gaat duidelijk om een gezamenlijke investering, terwijl het samenwerkingsverband met een mogelijke satellietclub gaat om een club waar jeugdspelers hun eerste stappen op het hoogste niveau kunnen maken”.

2 likes