FIFA 20 Realistische carrière-topic

Leuke carriere zo te lezen. Mooi dat je nog Europees hebt gehaald. Ik ben zelf pas met Milan begonnen. In Italie spelen veel clubs in een verschillende formatie, waardoor ik drie formaties heb om me te weren. 433 punt naar achter, 4231 en 352 zoals jouw Torino. Ben pas paar duels onderweg maar 352 bevalt mij enorm tegen de kleine clubs of die met 2 aanvallers spelen.

Je hebt leuke aanwinsten gehaald. Lucimi ziet eruit als een beest maar valt dus vooral tegen. Ogbonna is ook lcv, alleen wel 32 in S2. Was het niet lastig om Belotti te behouden?

Nee, er kwamen alleen aanbiedingen van teams waar hij tweede keuze zou zijn. Dat hij kapitein is maakt het ook iets makkelijker om hem te houden.

Heerlijke carrière! Izzo doet mij altijd denken aan Sergio Ramos, zowel qua voorkomen als qua kenmerken als speler.

Klopt. Izzo is ook een beetje gek en gewelddadig, heeft zichtbare nektattoo’s en een ‘kapsel’. Zelfs redelijk vergelijkbaar qua tattoo’s met Ramos, als ik me niet vergis.

1 like
Carrière: Erwin Koeman
FC Groningen - seizoen 1

In mijn managers carrière heb ik besloten om te gaan coachen met Erwin Koeman. Vanaf het begin van dit seizoen 2019-2020 zal Koeman trainer van FC Groningen zijn. De eerste transferperiode (zomer 2019) zal uitstaan en dus starten we met de huidige selectie.

Doelstellingen bestuur:
Jeugdafdeling: Op de korte termijn zullen we minimaal 2-spelers 10 ALG-punten beter moeten maken en zorgen dat deze 5 wedstrijden als basis- of wisselspeler spelen. Op de lange termijn, binnen twee seizoenen, moeten we € 8.000,00 winst maken door het verkopen van jeugdspelers.

Naamsbekendheid: We hebben 3 seizoenen de tijd om minimaal 10% seizoenskaarthouders meer te krijgen in het stadion.

Financieel: Aan het eind van dit seizoen zullen we € 3.000.000 financiële middelen moeten hebben. Daarnaast hebben we twee seizoenen de tijd om de clubwaarde met 50% te verdubbelen.

Succes thuis: Dit seizoen willen we in de eredivisie graag eindigen in de middenmoot en in de KNVB Beker willen we graag de kwartfinale bereiken. Binnen twee seizoenen willen we graag structureel mee doen in de middenmoot en hierin hoger eindigen.

Voorbereiding seizoen 2019 - 2020
Tijdens de voorbereiding op het seizoen zullen we naar Duitsland afreizen om een trainingskamp te volgen. Tijdens de voorbereiding hebben we twee poules met 4 teams, daarna volgen de halve finale en finale.

Poule A: FC Groningen / Ipswich Town FC / VfL Osnabrück / SV Wehen Wiesbaden
Poule B: Gil Vicente FC / Dinamo Boekarest / SSV Jahn Regensburg / Holstein Kiel

3 juli 2019:
FC Groningen - VfL Osnabrück 1 - 1
goal: Kaj Sierhuis
SV Wehen Wiesbaden - Ipswich Town FC 2 - 2

7 juli 2019:
FC Groningen - SV Wehen Wiesbaden 2 - 2
goals: Ajdin Hrustić, Kaj Sierhuis
Ipswich Town FC - VfL Osnabrück 0 - 2

10 juli 2019:
FC Groningen - Ipswich Town 3 - 2
Goals: Mike te Wierik, Ajdin Hrustić, Nicklas Strunck Jakobsen
Blessure: Tapmahoe Sopacua heeft een gescheurde kuitspier opgelopen en is 6 weken uit de roulatie.
VfL Osnabrück - SV Wehen Wiesbaden 1 - 1

Halve finale:
Gil Vicente FC - FC Groningen 1 - 0
VfL Osnabrück - Dinamo Boekarest 1 - 0

Finale:
Gil Vicente FC - VfL Osnabrück 1 - 2

Ondanks dat we niet tot de finale zijn gekomen, hebben we een goeie prestatie neergezet als team. We hebben met diverse spelers gespeeld, om zo ieder wat speeltijd te gunnen. In de competitie moeten we het gaan doen met een vaste kern als basisteam en nemen we wisselspelers en jonge spelers mee voor de toekomst om zo af en toe minuten te maken.

Augustus 2019
3 augustus 2019
FC Emmen - FC Groningen 1 - 0

10 augustus 2019
FC Groningen - FC Twente 2 - 0
goals: Kaj Sierhuis (2x)
blessure: Tapmahoe Sopacua is herstelt van zijn blessure en kan weer mee als dit nodig is

18 augustus 2019
AZ - FC Groningen 1 - 0
Ramon Pascal Lundqvist is geschorst door zijn aantal gele kaarten

24 augustus 2019
PSV - FC Gronningen 3 - 1
goals: Kaj Sierhuis

31 augustus 2019
FC Groningen - Heracles Almelo 2 - 1
goals: Kaj Sierhuis (2x)

Augustus is voor ons een vrij teleurstellende maand geweest. De openingswedstrijd ging verloren tegen FC Emmen en tegen de sterkere tegenstanders AZ en PSV waren we helaas ook niet opgewassen. Opvallend is dat deze wedstrijden ook allemaal uit-wedstrijden waren. Thuis waren we een stuk sterker, hier werden namelijk twee wedstrijden gespeeld tegen FC Twente en Heracles Almelo waar we twee keer 3 punten behaalden. Op dit moment zijn we terug te vinden op een 10e plaats in de Eredivisie.

Volgende keer zal ik de maanden september en oktober doornemen.

Prijzenkast

Tot aan de start van afgelopen seizoen was de enige uitdaging in La Liga nog om ongeslagen kampioen te worden, wat tot op heden nog niet gelukt is. Het landskampioenschap was tot voorheen slechts een formaliteit, maar in het lopende seizoen blijken Real Madrid, Atletico Madrid en Villarreal serieuze uitdagers te zijn. In de Champions League staat een zware confrontatie met AC Milan te wachten, dat zich onlangs versterkte met Andrea Belotti en Sergej Milinkovic-Savic. De Copa del Rey was in de afgelopen jaren geen prioriteit en een competitie waarin jeugdspelers de kans kregen. Dit seizoen werden Atletico Madrid, Real Madrid, Valencia en Villarreal vroegtijdig uitgeschakeld, waardoor de kans op winst in de nationale beker groter is geworden.

Formatie

Bellerín (87), Piqué (84), Jordi Alba (86), Arthur (89), Thiago (89), Dembélé (89) en Lautaro Martínez (87) maken deel uit van de vaste kern die de meeste wedstrijden speelt. Andere formaties waarmee gespeeld wordt zijn 3-3-1-3, 3-1-4-2 en 3-3-4. In dat geval krijgt Lionel Messi een centrale rol als vrije nummer tien en verhuist Bernardo Silva naar de rechterflank (of Ousmane Dembélé krijgt speelminuten).

Huidige selectie
Format: Naam | rugnummer | positie waarin de speler doorgaans speelt | leeftijd | rating

Marc-André ter Stegen | 1 | GK | 29 jaar | 92 ALG

Iñaki Peña | 13 | GK | 22 jaar | 75 ALG

Martín Miguel* | 25 | GK | 18 jaar | 74 ALG

Sergi Roberto | 20 | RB/CM | 30 jaar | 86 ALG

Hector Bellerín | 2 | RB/RW | 26 jaar | 87 ALG

Emerson | 22 | RB | 23 jaar | 79 ALG

Yan Couto | 32 | RB/RW | 18 jaar | 74 ALG

Gerard Piqué | 3 | CB | 34 jaar | 84 ALG

Matthijs de Ligt | 4 | CB | 22 jaar | 87 ALG

Eric García | 15 | CB | 21 jaar | 76 ALG

Samuel Umtiti | 23 | CB | 28 jaar | 92 ALG

Mikel Merino | 24 | CB/CDM | 25 jaar | 83 ALG

Jordi Alba | 18 | LB/LW | 32 jaar | 86 ALG

Alejandro Grimaldo | 14 | LB/LW | 26 jaar | 87 ALG

Arthur | 8 | CM | 25 jaar | 89 ALG

Thiago Alcántara | 6 | CM/CDM | 29 jaar | 89 ALG

Riqui Puig | 28 | CM/CAM | 22 jaar | 78 ALG

Sergio Busquets | 5 | CDM | 33 jaar | 89 ALG

Frenkie de Jong | 21 | CDM/CM | 24 jaar | 90 ALG

Bernardo Silva | 19 | CM/CAM/RW | 26 jaar | 91 ALG

Carles Aleñá | 16 | CM/RW | 24 jaar | 81 ALG

Lionel Messi | 10 | RW/CF/CAM | 33 jaar | 93 ALG

Ousmane Dembélé | 7 | RW/LW | 24 jaar | 89 ALG

Francisco Trincão | 27 | RW | 22 jaar | 78 ALG

Antoine Griezmann | 17 | CF/ST/LW | 30 jaar | 90 ALG

Lautaro Martínez | 9 | ST | 24 jaar | 87 ALG

Neymar | 11 | LW | 29 jaar | 93 ALG

Ansu Fati | 31 | LW/RW | 19 jaar | 80 ALG

Pedri | 30 | LW/CAM/CM | 19 jaar | 78 ALG

Uitgeleend

Andrés Ferreras* | 22 | RB/RW | 18 jaar | 67 ALG | uitgeleend aan Benevento (twee seizoenen)

Rafael Henriques* | 17 | RB/RW | 18 jaar | 73 ALG | uitgeleend aan Moreirense FC (een seizoen)

José Miguel* | 42 | CB/CDM | 19 jaar | 76 ALG | uitgeleend aan Girona (een seizoen)

Santi Aguirre* | 32 | CB | 17 jaar | 68 ALG | uitgeleend aan CD Tondela (twee seizoenen)

Jean-Clair Todibo | 6 | CB | 22 jaar | 76 ALG | uitgeleend aan Villarreal (een seizoen)

Jorge Cuenca | 21 | CB | 22 jaar | 71 ALG | uitgeleend aan Montpellier (een seizoen)

Juan Miranda | 3 | LB/CB | 22 jaar | 76 ALG | uitgeleend aan Napoli (een seizoen)

Diego Menendez* | 21 | LB | 16 jaar | 64 ALG | uitgeleend aan Portimonense SC (twee seizoenen)

Marc Cucurella | 3 | LB/LW | 23 jaar | 81 ALG | uitgeleend aan Tottenham Hotspur (twee seizoenen)

Oriol Busquets | 13 | CDM/CB | 22 jaar | 73 ALG | uitgeleend aan Real Sociedad (een seizoen)

Xavier Arangoa* | 18 | CDM/CM | 17 jaar | 66 ALG | uitgeleend aan FC Basel (twee seizoenen)

Idrissa Akoto* | 22 | CDM/CM | 16 jaar | 67 ALG | uitgeleend aan Vitoria Guimaraes (een seizoen)

Jeppe Clausen* | 30 | CM/CAM | 17 jaar | 70 ALG | uitgeleend aan Angers SCO (een seizoen)

Juan Nuñez* | 10 | CM/CAM | 18 jaar | 72 ALG | uitgeleend aan SD Huesca (twee seizoenen)

Alessandro Branco* | 30 | CAM/CF | 18 jaar | 70 ALG | uitgeleend aan Internacional (twee seizoenen)

Carles Pérez | 27 | RW/LW | 24 jaar | 76 ALG | uitgeleend aan Leicester City (een seizoen)

Abel Ruiz | 9 | ST | 22 jaar | 78 ALG | uitgeleend aan Girona (een seizoen)

Cléber Menezes* | 7 | LW | 19 jaar | 78 ALG | uitgeleend aan RB Leipzig (twee seizoenen)

Yago Bello* | 8 | LW/CF | 20 jaar | 79 ALG | uitgeleend aan Udinese (een seizoen)

Sergio Moreno* | 14 | LW/ST | 16 jaar | 68 ALG | uitgeleend aan Rayo Vallecano (twee seizoenen)

Uitblinkers en toekomstige sterren

De kracht van dit elftal ligt duidelijk voorin: Lionel Messi, Antoine Griezmann en Bernardo Silva zijn dragende spelers en spelen een centrale rol in het spelsysteem. Neymar heeft dit seizoen nog moeite om zijn oude niveau terug te vinden. Daarnaast zijn Frenkie de Jong en Marc-André ter Stegen uitblinkers. In de nabije toekomst verwacht ik dat Marc Cucurella, Riqui Puig, Idrissa Akoto en Ansu Fati door zullen breken en hun plaats in de vaste kern zullen opeisen.

Uitdaging
Dan nog een vraag aan jullie: waar denken jullie dat de huidige selectie nog te verbeteren is? Zien jullie zwakkere posities of een positie waar nog een betere speler beschikbaar is?

3 likes

Eventueel volgende spelers i.p.v Umtiti

  • upamecano =Leipzig
  • Gomez = Liverpool
  • sule = Bayern
  • koulibaly = Napoli

Afhankelijk in welk seizoen je al zit?

Eventueel volgende spelers i.p.v Umtiti

  • upamecano =Leipzig
  • Gomez = Liverpool
  • sule = Bayern
  • koulibaly = Napoli

Afhankelijk in welk seizoen je al zit?

@Fifabeest, waarom zou ik Samuel Umtiti vervangen? Hij is op dit moment de beste verdediger ter wereld (92 ALG). Ben het met je eens dat de verdediging versterking kan gebruiken, dus zal je namen voor die rol in overweging nemen. Joe Gomez (Liverpool) zie ik als Engelsman niet naar Barcelona komen, de andere namen zal ik bekijken.

Ik ga nog eens een serieuze carrière beginnen met Eintracht Frankfurt. Heb nog niks gehad in Duitsland dus is een beetje nieuw voor me. Ken de club niet echt goed. Ik zou graag wel een team op termijn bouwen die zich jaarlijks kan vestigen in top 5 of top 3. Met misschien een Europees succesje in de EL. Omdat ik de ploeg niet zo goed ken weet ik eigenlijk niet wie ik moet of kan halen. Is het realistisch om te mikken op spelers als Milivojevic, Lovren, Sergi Gomez, Dolberg? Of zou ik hoger kunnen mikken op spelers zoals Draxler, Mustafi, Foyth, Rakitic, Onana ? Waar zouden jullie grenzen liggen? En bij welke andere Duitse ploegen zou ik spelers kunnen wegkapen?

Na een lange tijd geen carrière te hebben gestart ga ik nu aan de slag bij Celtic. De club uit Glasgow steekt al jaren met kop en schouders boven iedereen uit in Schotland, maar is in Europa meestal ongelukkig en is de laatste jaren geen vaste Champions League deelnemer meer.

Maar wie herinnert zich nog de mooie avondjes Champions League op Celtic Park tegen ondermeer het ‘grote’ FC Barcelona (2-1). In deze carrière hoop ik niet alleen dat Champions League gevoel terug te brengen, maar zal ook opzoek gaan naar opvolgers van vroegere Celtic helden zoals:

Henrik Larsson: ‘Overseas’ speler met de meeste duels op zijn naam voor Celtic. En een speler met grote clubs en vele goals op zijn cv.

Virgil van Dijk: Hier hoef ik eigenlijk niet veel te benoemen. Oud Celtic speler die vanuit de eredivisie via Celtic en de premier League uitgegroeid is tot beste verdediger te wereld.

Shunsuke Nakamura: Japanner met een geweldige trap in de benen. Schoot Celtic voor het eerst naar de knock-out ronde in de Champions League.

Dit alles zal onder een verhaallijn ontstaan met een Nederlands tintje hier en daar. De eerste verandering binnen ‘The Celts’ kun je hier beneden lezen. Veel plezier en alle ideeën zijn welkom.

’Wim Jansen (73) aan de slag als adviseur voetbalzaken bij Celtic’
afbeelding

14 juni 2019 - Celtic heeft voor het eerst
in de club geschiedenis een adviseur
voetbalzaken aangesteld. De club uit
Glasgow is in de zoektocht uitgekomen
bij oud Celtic en Feyenoord trainer Wim
Jansen.

Dat weet The Guardian. Jansen, die
sinds 2011 zijn trainers kennis deelde
aan de jeugdtrainers binnen Feyenoord,
gaat zich in Schotland vooral bezig
houden met het trainers- en
spelersbeleid. Eerder was Jansen actief
bij Vitesse, Feyenoord en SVV in
dezelfde rol.

Celtic is regerend landskampioen, maar
is niet tevreden over het doorbreken en
aantrekken van potentiële toppers zoals
in het verleden gebeurde bij ondermeer
Virgil van Dijk. Jansen zal zijn kennis en
contacten gebruiken om talenten
wereldwijd naar Glasgow te halen.

Op onana en rakitic na denk ik dat alle spelers haalbaar zijn.

Na lang twijfelen en een beetje tegen mijn zin een carriere begonnen met RB Leipzig en moet eerlijk bekennen,het bevalt me wel.Enkele mooie talenten aanwezig,leuk stadion,realistische doelstellingen,…
Nunmaar de vraag of ik het blijf volhouden want het blijft natuurlijk Leipzig,toch wel een erg gehate ploeg in het voetbalwereldtje.Als het me blijft boeien volgen dan wel enkele verslagen.

Da’s mooi, maar in dit topic is het toch vooral de bedoeling dat er opstellingen, eventueel aangevuld met transfers, gepost worden.

Carrière: Erwin Koeman

FC Groningen - seizoen 1

Vervolg op mijn vorige verslag. De maanden september tot en met december, aangezien het anders iets langer duurde dan ik vanuit ging. Zie hieronder:

September 2019
14 september 2019
VVV Venlo - FC Groningen 0 - 4
goals: Gabriel Gudmundsson (2x), El Messaoudi, Charlison Benschop

21 september 2019
FC Groningen - PEC Zwolle 3 - 0
goals: Ajdin Hrustic, Gabriel Gudmundsson, Pascal Lundqvist

28 september 2019
AFC Ajax - FC Groningen 0 - 0

Oktober 2019
4 oktober 2019
FC Groningen - RKC Waalwijk 4 - 0
goals: Ajdin Hrustic, Pascal Lundqvist, Kaj Sierhuis (2x)

Amir Absalem is verkocht voor een bedrag van € 1.150.000 euro. Dit aan Kayserispor uit Turkije.

20 oktober 2019
FC Groningen - Sparta Rotterdam 3 - 1
goals: Ajdin Hrustic, Pascal Lundqvist, Kaj Sierhuis

27 oktober 2019
Heerenveen - FC Groningen 2 - 0
blessure: Ajdin Hrustic heeft een gebroken rib overgehouden aan deze wedstrijd en is 3 maanden niet in zetbaar.

November 2019
3 november 2019
FC Groningen - Willem II 1 - 1
goals: Charlison Benschop

8 november 2019
Vitesse - FC Groningen 0 - 1
goals: Pascal Lundqvist

24 november 2019
FC Groningen - Feyenoord 0 - 3

30 november 2019
Fortuna - FC Groningen 1 - 3
goals: Bart van Hintum, Pascal Lundqvist (2x)

December 2019
8 december 2019
FC Groningen - FC Utrecht 2 - 0
goals: Django Warmerdam, Bart van Hintum

14 december 2019
ADO - FC Groningen 1 - 4
goals: Pascal Lundqvist (2x), Ahmed El Messaoudi (2x)
blessure: Kaj Sierhuis is 7 dagen niet in zetbaar door een verrekte hemstring.

17 december 2019 (KNVB Beker)
PEC Zwolle - FC Groningen 3 - 1
goals: Ahmed El Messaoudi

blessure: Kaj Sierhuis is terug, maar niet 100% wedstrijd fit en zal dus nog op de bank plaats nemen.

22 december 2019
FC Groningen - FC Emmen 3 - 1
goals: Pascal Lundqvist (2x), Romano Postema

De competitie verloopt redelijk goed. Van de teams waarvan we op papier zouden winnen, hebben we ook van gewonnen. Zelfs tegen teams waarmee we om Europees voetbal spelen hebben we een paar keer weten te winnen. Echter tegen de topteams (Ajax en Feyenoord) werd gelijk gespeeld en verloren, helaas. Ook tegen de rivaal, Heerenveen, werdt niet gewonnen. Uiteindelijk staan we eind december op een 5e plaats in de competitie.

De beker liggen we er helaas al uit door een wedstrijd tegen PEC Zwolle, waar we in de competitie thuis nog met redelijke cijfers van wonnen.

In januari is de transfermarkt geopend in Nederland. We gaan kijken of we jonge spelers kunnen verhuren, zodat deze ergens minuten kunnen maken. Bij interesse in een van onze spelers kijken we of we mee kunnen werken, mits we dit kunnen opvangen. Ideeën voor spelers hoor ik ook graag.

2 likes

Zou de selectie even hier neerzetten, zo krijgen we zicht op wat er is en wat je eventueel nog kan gaan halen. Vijfde plaats is een prima prestatie toch!

Leicester City, februari 2020

Het eerste halve seizoen met Leicester City zit erop en we doen het naar behoren. Samen met Wolverhampton Wanderers en Manchester United zijn we verwikkeld in een strijd om plek 5. De CL plekken lijken een beetje uit zicht.

Het gat met Chelsea is dus liefst 10 punten, al zijn zij wel onze eerstvolgende tegenstander. Met plaatsing voor de Europa League zou ik trouwens ook niet ontevreden zijn. De snelste weg naar de EL is op dit moment de League Cup finale, die we later deze maand tegen Manchester City spelen. Nadat we Manchester United in de kwartfinales na penalties wisten te verslaan troffen we Spurs in de halve finales. De eerste wedstrijd eindigde in 1-1, waarna we uit in de laatste minuut met 0-1 wisten te winnen door een prachtige goal van Vardy (zie filmpje).

Door het vele blessureleed op het middenveld trokken we in januari een extra middenvelder aan. Dit is Will Hughes geworden, die voor 20 miljoen euro overkomt van het tegen degradatiestrijdende Watford (18e plek). Maddison en Tielemans zijn ondertussen terug van blessures, Praet staat nog minimaal 2 maanden aan de kant.

Ook in de aanval miste ik iemand doordat Perez toch een beetje tegenvalt op rechts. De keuze is gevallen op Leon Bailey, die voor 45 miljoen euro over is gekomen van Bayer Leverkusen. In zijn eerste wedstrijden direct al belangrijk met een goal en assist in het Carabao tweeluik tegen Spurs.

De opstelling ziet er nu als volgt uit:

Bank:
Ward - GK - 75 algemeen
Justin - RA - 72 algemeen
Morgan - CV - 73 algemeen
Choudhury - CVM - 76 algemeen
Hughes - CM - 79 algemeen
Perez - RV - 79 algemeen
Iheanacho - SP - 75 algemeen

In de zomer nemen we dus afscheid van Ricardo Pereira, die voor 65 miljoen naar Manchester United gaat. Door dit bedrag kan ik het me veroorloven om maximaal één andere sterkhouder te laten gaan. Kijkend naar de bank zal de uitdaging, naast het vervangen van topspelers die verkocht worden, vooral zitten in het in de breedte groeien als club.

Tips en aanmerkingen zijn uiteraard welkom! Ook vervangers voor Pereira mag je melden.

2 likes

@db1512 ziet er goed uit! Je staat goed in de competitie en leuke aankopen.

Wil je Pereira opvangen met een topper? Anders kun je kijken naar Elvedi (BMG). Of een degelijke back dan kun je kijken naar: Bustos (Independiente), Henrichs (AS Monaco), Aarons (Norwich).

BAYERN MÜNCHEN

image

Seizoen 1

Bayern München begon het seizoen schitterend met 27 op 27. Op speeldag 10 verloren we kansloos met 3-1 in Eintracht Frankfurt. De Rekordmeister herpakte zich de volgende match tegen Dortmund met een 4-1 winst in de topper. Robert Lewandowski scoorde vier doelpunten en bracht zijn totaal op 16 doelpunten. Ook Thomas Müller bewees zijn waarde en gaf in deze wedstrijd drie assists. Voor de winterstop verloren we nog twee keer thuis tegen Leverkusen en Wolfsburg. Halfweg de competitie zat de top 6 op een zakdoek:

  1. Bayern München 42
  2. RB Leipzig 42
  3. Eintracht Frankfurt 41
  4. Borussia Dortmund 40
  5. Bayer Leverkusen 39
  6. M’Gladbach 36

Tijdens de winterstop werd Alexander Nübel al gratis aangetrokken voor volgend seizoen. Hij zal het Neuer moeilijk moeten maken. Ook Joshua Zirkzee werd overgeheveld van Bayern II om te trainen met het eerste elftal.

De tweede wedstrijd van de terugronde werd thuis opnieuw verloren van Schalke 04, de vierde nederlaag van het seizoen. Er was een kleine ‘crisis’ bij de Rekordmeister. Leroy Sané werd aangetrokken voor 75 miljoen €. Bij zijn debuut tegen Mainz was hij al onmiddellijk goed voor een goal en een assist.
Ook die andere “nieuweling” liet van zich horen. Joshua Zirkzee scoorde zijn eerste doelpunt bij zijn eerste invalbeurt in Keulen. Ook bij zijn eerste basisplaats scoorde hij tegen Paderborn.

We haalden ondertussen de halve finale van de DFB Pokal. Er werd na verlengingen gewonnen tegen Leipzig dankzij twee doelpunten van good old Thomas Müller.

Na het overleven van de groepsfase in de Champions League met 16 op 18 in een groep met Tottenham, Olympiakos en Helsinki stond in de knock-out fase Juventus op het programma. We wonnen in Turijn met 2-3 dankzij twee doelpunten van Lewandowski en Gnabry maakte het winnende doelpunt. In de terugwedstrijd stonden we na een halfuur al 2-0 in het krijt maar dankzij goals van Thiago en Kimmich stootten we door naar de kwartfinale.

Na de nederlaag tegen Schalke wonnen we zeven wedstrijden op rij in de Bundesliga. We verloren dan verrassend tegen een gemotiveerd Union Berlin. Dortmund ging me in de stand voorbij op doelpuntensaldo.

Op speeldag 28 stond de kraker in Dortmund op het programma. We konden ons niet optimaal voorbereiden met een interlandperiode en tal van spelers die met hun land de voorbereiding startten van het EK. De eerste mail kwam binnen: Joshua Kimmich heeft een gebroken scheenbeen opgelopen en is 4 maanden buiten strijd. Enkele dagen later een tweede mail: Robert Lewandowski heeft zijn mediale bank gescheurd, 2 maanden buiten strijd. Beiden voor de rest van het seizoen uitgeschakeld in volle strijd voor drie prijzen. In een paar dagen mijn topschutter en assistenkoning weg, adieu!
De wedstrijd werd dus als underdog begonnen maar we streden voor elke meter en kwamen op voorsprong door de vervanger van de geblesseerde Lewandowski, de 30-jarige Thomas Müller. Dortmund kwam via een vrije trap van Marco Reus snel op gelijke hoogte. De wedstrijd leek op een gelijkspel te eindigen, tot in minuut 84 de 18-jarige Joshua Zirkzee de match besliste met een knappe goal: 1-2 en weer drie punten voor op Dortmund met nog zes wedstrijden te spelen.

We gingen er in de kwartfinale van de Champions League kansloos uit tegen Tottenham. We verloren eerst in Londen met 3-2, thuis verloren we met 0-2. In de DFB Pokal verloren we in de halve finale met 1-2 van Dortmund. Na deze wedstrijd opnieuw slecht nieuws: Kingsley Coman viel uit met een zware knieblessure, verdict: 4 maanden buiten strijd.

Alles op de competitie dus waar we in Leverkusen gelijk speelden. Dortmund terug op 1 punt. Er werd vervolgens gewonnen van Düsseldorf, Mönchengladbach en Werder Bremen. Dortmund verloor thuis tegen Mainz. Met nog twee wedstrijden te gaan stonden we 4 punten voor. Thuis tegen Freiburg werd met 2-1 gewonnen en waren we alweer Deutsche Meister.

EINDSTAND BUNDESLIGA

  1. Bayern München 85
  2. Borussia Dortmund 81
  3. Bayer Leverkusen 78
  4. RB Leipzig 78
  5. Eintracht Frankfurt 77
  6. M’Gladbach 67
  7. VFL Wolfsburg 58
  8. TSG Hoffenheim 49

Toch nog een prijs dit seizoen. Maar dankzij zware blessures van mijn twee beste spelers werden de kansen zwaar gehypoticeerd.

Seizoen 2

Er werd afscheid genomen van Philippe Coutinho, Ivan Perisic en Alvaro Odriozola. Zij konden niet overtuigen en gaan terug naar hun ploeg.
Adrian Fein en Franck Evina kwamen terug. De laatste werd onmiddellijk verkocht aan het Turkse Göztepe.

We miste nog 1 speler in de jacht naar een quadruple: Kai Havertz, de 21-jarige Duitser werd voor 90 miljoen € overgenomen van Bayer Leverkusen.

Er zijn ook drie jeugspelers gepromoveerd naar het eerste team: de 18-jarige rechtsback Tobias Albrecht heeft al een rating van 74 en wordt nu al gezien als de nieuwe Philip Lahm, de 18-jarige winger Torben Prott heeft een rating van 72. Simon König, linksvoetige centrale verdediger is met zijn 17 lentes de jongste maar heeft ondertussen ook al een rating van 68.
Deze drie gaan dit seizoen zeker een kans krijgen om hun te laten zien.

Er staan nog enkele spelers aan de uitgang van München. Sven Ulreich staat te koop. Michael Cuisance, Adrian Fein en Jan Fiete Arp gaan uitgeleend worden voor een jaar. Jerome Boateng en Javi Martinez mogen bij een juist bod vertrekken.

Het team

GK: Neuer (34j - 87) / Nübel (23 - 79) / Ulreich (32 - 79)
RB: Pavard (24j - 82) / Albrecht (18j - 74)
RCB: Süle (24j - 87) / Boateng (31j - 81)
LCB: Hernandez (24j - 86) / König (17j - 68)
LB: Alaba (28j - 86) / Davies (19j - 81)
CDM: Kimmich (25j - 90) / Javi Martinez (31j - 81)
RCM: Thiago (29j - 86) / Tolisso (25j - 85) / Fein (21j - 75)
LCM: Havertz (21j - 86) / Goretzka (25j - 87) / Cuisance (20j - 75)
RM: Gnabry (25j - 87) / Prott (18j - 72)
LM: Sané (24j - 88) / Coman (24j - 85)
ST: Lewandowski (31j - 90) / Müller (30j - 85) / Zirkzee (19j - 73) / Arp (20j -73)

Er mag centraal achteraan zeker nog iemand bijkomen, iemand suggesties?

Deutsche Supercup

Borussia Dortmund - Bayern München 1-2
De kampioen nam het op tegen de bekerwinnaar. Dortmund had zich enorm versterkt met: Umtiti, de Vrij, Tadic en Lacazette stonden allemaal in de basis waardoor Haland zelfs op de bank zat.
Bayern München begon zonder de Europese kampioenen: Süle, Goretzka, Havertz, Gnabry en Sané aan de wedstrijd, zij kregen extra vakantie. De kampioen was heer en meester in de eerste twintig minuten maar Dortmund kwam tegen de gang van het spel op voorsprong door Hazard. Ook daarna volgde bij Bayern de kansen in sneltempo elkaar op, Bürki was de held van Dortmund. In minuut 81 scoorde supertalent Zirkzee de knappe gelijkmaker. De wedstrijd leek op verlengingen af te stevenen maar Bürki speelde bij een uittrap de bal in de voeten van Zirkzee die de winning goal in een leeg doel kon trappen: 1-2 en de eerste prijs van het seizoen gaat verdiend naar Bayern München.

XI: Neuer ©, Pavard, Hernandez, Alaba, Davies, Kimmich, Thiago, Tolisso, Müller, Zirkzee (90’ Javi Martinez), Lewandowski
23’ 1-0 Hazard
81’ 1-1 Zirkzee (Thiago)
90’ 1-2 Zirkzee

@RVDH, leuke carrière en interessant om te zien dat Zirkzee al zo’n doorslaggevende rol in het elftal heeft! Denk dat je het elftal op een paar cruciale posities hebt versterkt. De rechtsbackpositie lijkt nog wat mager bezet, maar Joshua Kimmich kan daar natuurlijk ook uit de voeten. De Duitser staat trouwens hoog bij ‘mijn’ Barcelona op de verlanglijst. Wat is jouw indruk van zijn spel in jouw carrière?