FIFA 21 | Manager Story | FC Barcelona | Xavi Hernández

Google maar eens, Real Madrid posters boven zijn bed :smiley:

Daarom zou deze transfer alsnog wel prima kunnen. Het financiële aspect daar gelaten, IRL dan…

1 like

@Spoon0612, precies! Voor het eerst sinds het vertrek van Neymar heeft Barcelona weer een voorhoede waar de tegenstanders met knikkende knieën tegenover staan.

@db1512, heb eigenlijk altijd gedacht dat Kylian Mbappé de Braziliaanse Ronaldo als voorbeeld had. Misschien komt dat doordat ze qua speelstijl ontzettend veel op elkaar lijken? Maar geloof dat ik het al die tijd bij het verkeerde eind heb gehad. :sweat_smile:

@Bundesliga, in mijn carrière heb ik natuurlijk het geluk gehad dat Norberto Neto, Júnior Firpo en Martin Braithwaite behoorlijke transfersommen op hebben geleverd. Daarnaast heeft Antoine Griezmann zijn martkwaarde verhoogd door een flink aantal doelpunten en assists. Maar vrees eerlijk gezegd wel dat ik nog een speler van de hand moet doen om de gaten in de financiële huishouding te dichten.

Kwam dit artikel trouwens tegen over de financiën van zowel Real en Barca op VI. Denk dat dit zeker interessant is mocht je wat meer willen weten over de financiële huishouding van grote clubs.

https://www.vi.nl/pro/zwarte-cijfers-real-madrid-pijnlijk-voor-barca

1 like

Onrust bij Barcelona B door het mislopen van promotie, Thiago Motta krijgt nieuwe kans in Italië
Na bijna tien maanden komt er een einde aan de periode van Thiago Motta als eindverantwoordelijke van Barcelona B. Onder zijn leiding was men niet in staat om promotie af te dwingen, ondanks dat er miljoenen werden uitgegeven aan spelers die op zijn voorspraak naar de club kwamen. Alejandro Francés (Real Zaragoza) heeft vooralsnog weinig indruk gemaakt in de minuten die hij mocht spelen voor het eerste elftal, terwijl hij in het tweede elftal voorrang moest verlenen aan David Gil, Óscar Mingueza en Mateo Cuesta. Het is daarom niet ondenkbaar dat de clubleiding hem tijdelijk onderbrengt bij een andere club. Miguel Rodríguez (Celta Vigo) werd op huurbasis naar de club gehaald en maakte wél indruk in de minuten die hij kreeg van Xavi Hernández (twee doelpunten en twee assists in drie wedstrijden). Onder Thiago Motta was hij echter niet in staat om uit te groeien tot dragende speler voor Barcelona B. In de komende weken neemt de clubleiding een besluit over zijn toekomst.


Ilaix Moriba ontwikkelde zich tot absolute sterkhouder op het middenveld van Barcelona B, maar uiteindelijk was het niet genoeg om promotie af te dwingen.

Na een lastige periode in Barcelona krijgt Thiago Motta een nieuwe kans op het hoogste niveau bij het Italiaanse Genoa. Meer dan tien jaar geleden was hij nog als speler actief voor il Grifone . Destijds speelde hij samen met spelers als Sokratis, Stephan El Shaarawy en Diego Milito. Onder zijn leiding hoopt Genoa weer aansluiting te vinden met de Italiaanse middenmoot.


Niet alleen toekomstig winnaars van de Champions League als Thiago Motta en Diego Milito speelden in 08/09 voor Genoa, ook spelers als Leonardo Bonucci, Hernán Crespo, een 16-jarige Mattia Perin en een 15-jarige Stephan El Shaarawy maakten onderdeel uit van de selectie.

Enkele dagen na het vertrek van Thiago Motta maakte de clubleiding bekend dat Javier Mascherano in een nieuwe functie terugkeert in Barcelona. De 36-jarige Argentijn maakte zes maanden geleden een einde aan zijn spelerscarrière en besloot zich daarna te oriënteren op een carrière als oefenmeester. Sindsdien kreeg hij de kans om achter de schermen te kijken bij Pep Guardiola (Manchester City), Marcelo Bielsa (Leeds United), Jürgen Klopp (Liverpool) en Marcelo Gallardo (River Plate). De 147-voudig international krijgt met Barcelona B de doelstelling om op korte termijn te promoveren naar de Segunda División en spelers voor te bereiden op een carrière op het hoogste niveau. Om die doelstellingen te bereiken krijgt hij net als zijn voorganger de vrijheid om enkele toptalenten naar de club te halen. Javier Mascherano krijgt in ieder geval de beschikking over de 16-jarige Spaanse verdediger Mateo Cuesta, de 16-jarige Braziliaanse middenvelder Hugo Carvalho en de 16-jarige Spaanse vleugelaanvaller Iván Sastre. Daarnaast keren Chadi Riad (CE Sabadell), Monchu (Girona) en Álex Collado (Elche CF) terug na een periode op huurbasis bij andere clubs.

Javier Mascherano blikte samen met Gerard Piqué terug op zijn periode bij Barcelona en Liverpool toen hij afscheid nam van de Catalaanse club. Blijft een bijzonder karakter!

1 like

Mooi dat Mascherano terugkeert, toch altijd wel een zwak voor hem gehad. Nadat hij er op het middenveld niet aan te pas kwam heeft hij zich uitstekend ontwikkelt tot verdediger van wereldformaat. Volgens mij ook een heel fijne persoon om in je selectie te hebben. Denk dat er wel een goede trainer in hem schuilt, betwijfel overigens om het goed is om de trainer van Barça B een vinger in de pap te geven met betrekking tot het aankoopbeleid. Zou zeggen dat dit op hoger niveau besloten dient te worden door de TD en Xavi zelf. Cuesta, Carvalho en Sastre heb je gevonden met je jeugdscouts?

1 like

@db1512, in principe gaat die ‘vinger in de pap’ van Javier Mascherano niet verder dan een enkele zomerse versterking. Onder de streep blijft Barcelona B natuurlijk een ploeg waar veelbelovende talenten hun laatste stap richting het eerste elftal kunnen maken. Spelers als David Gil, Mateo Cuesta, Hugo Carvalho en Iván Sastre stromen door vanuit andere jeugdelftallen, net zoals het merendeel van de selectie dat in het verleden deed. Toch is er plaats voor een enkele gerichte versterking. Heb dat al eerder in deze manager story uitgelegd als de Marlon y Halilovic methode. In dat geval worden er miljoenen neergeteld voor een getalenteerde speler die binnen twee seizoenen in het eerste elftal moet gaan spelen. Dat deed de club in het recente verleden bijvoorbeeld met Marlon Santos (Fluminense) en Alen Halilovic (Dinamo Zagreb). In dat geval moet zo’n speler de steun krijgen van Javier Mascherano, Xavi Hernández en andere belangrijke pionnen binnen de club. João Pedro (Watford), Bryan Gil (Eibar) en Yusuf Demir (SK Rapid Wien) zouden bijvoorbeeld interessante spelers zijn voor zo’n traject.

Miralem Pjanic onverwachts populair bij de Europese top
Ondanks een torenhoge vraagprijs van Barcelona hebben meerdere clubs interesse getoond in Miralem Pjanic. In de afgelopen weken waren Arsenal, Everton, AS Monaco, Paris Saint-Germain, Juventus en Napoli bereid om te voldoen aan de vraagprijs van zestig miljoen euro voor de 31-jarige middenvelder. De interesse in de Bosniër komt de clubleiding niet ongelegen, voornamelijk doordat men nog met een tekort van dertig miljoen euro kampt door de komst van Kylian Mbappé. Mocht men uiteindelijk een akkoord vinden over een transfer van Miralem Pjanic, dan heeft Barcelona ‘slechts’ dertig miljoen euro beschikbaar om een vervanger aan te trekken.

gettyimages-655180180-612x612
In zijn periode bij Sampdoria was Lucas Torreira een ware nachtmerrie voor Miralem Pjanic. Met zijn duelkracht en loopvermogen had de Bosniër geen enkel moment om even rustig adem te halen. Deze onderlinge duels waren voor scouts een ideale graadmeter voor het niveau van Torreira.

Eerder bereikte Barcelona al een mondeling akkoord met AS Monaco over de terugkeer van Cesc Fábregas, maar zijn komst wordt heroverwogen door de clubleiding. Door het mogelijke vertrek van Miralem Pjanic heeft de club aanzienlijk meer middelen beschikbaar om de selectie te versterken dan in eerste instantie verwacht werd. Door de stormachtige ontwikkeling van Monchu (Girona) en Álex Collado (Elche CF) op huurbasis bij andere clubs en de doorbraak van Ilaix Moriba staat de mogelijke vervangers van Pjanic al onder contract bij de club. Zelfs de interesse in Rodrigo Hernández (Manchester City) wordt heroverwogen door de clubleiding. Sergio Busquets haalt nog altijd een ongekend hoog niveau en bewijst wekelijks zijn waarde in de basiself van Xavi Hernández. Waarom zou de club de hoofdprijs betalen voor een speler die hem vanaf het eerste moment uit de basis moet verdringen? Misschien is het verstandiger om te investeren in een pure balafpakker die in dienst kan spelen van het talloze creatieve talent in de selectie. Lucas Torreira (Atlético Madrid) maakte indruk in de onderlinge duels, maar de Madrileense club heeft besloten om de optie tot koop in het huurcontract niet te lichten. De Uruguyaanse middenvelder is niet meer in beeld bij Mikel Arteta (Arsenal), maar hij zou het Catalaanse middenveld voorzien van duelkracht en loopvermogen.


Miguel Rodríguez ruilt volgend seizoen zijn oude rugnummer (32) in voor het rugnummer van David Juncà (17). Daarmee krijgt hij een definitieve plaats in de selectie van Eduardo Coudet.

Daarnaast hebben Barcelona en Celta Vigo een akkoord bereikt over de terugkeer van Miguel Rodríguez in Estadio Balaídos. De Catalaanse club had de optie om de vleugelaanvaller voor €3,000,000 definitief over te nemen, maar op verzoek van de speler zelf wordt die optie niet geactiveerd. Vanaf volgend seizoen wordt hij namelijk definitief opgenomen in de eerste selectie van de Galiciërs, terwijl hij anders nog een seizoen langer in het tweede elftal zou spelen. Toch blijft Barcelona niet met lege handen achter. De club heeft een optie om Miguel Rodríguez voor medio 2024 voor €10,000,000 terug te halen naar Camp Nou. In de komende maanden gaan scouts in Brazilië op zoek naar een nieuwe talentvolle aanvaller voor Barcelona B (hopelijk met soortgelijk succes als Diogo Moreira bij het Real Valladolid van @db1512). Een andere optie is Alan Velasco (Independiente), wiens transfer naar Barcelona twaalf maanden geleden niet doorging door een vervelende knieblessure.

Kan het zijn dat ik al vaker de vraag Barça/Torreira in je verhalen tegen ben gekomen? Had je hem al niet in de vorige FIFA, oid? Als hij toen beviel zou het een optie kunnen zijn. In RL zie ik hem het niveau niet halen.

1 like

@Begiristain, het is niet vreemd dat de naam van Lucas Torreira je nogal bekend voorkomt. De zoektocht naar een ‘atypische middenvelder’ voor Barcelona is niet nieuw en hoe langer die zoektocht duurt, hoe duidelijk wordt dat Lucas Torreira een ideale versterking is. Kijk bijvoorbeeld eens naar de selecties van historische seizoenen als 04/05, 08/09, 10/11 en 14/15. Natuurlijk waren het doorgaans creatieve spelers die het verschil maakten, maar voor fysiek zware duels hadden die selecties altijd een speler op de bank die men in kon brengen om de balans terug te brengen op het middenveld. Frank Rijkaard huurde bijvoorbeeld Edgar Davids voor die rol en dat is een schot in de roos gebleken. Dus zo’n pure balafpakker hoeft niet per sé ‘het niveau te halen’ of te concurreren voor een onbetwiste basisplaats. Probeer maar eens te zoeken naar zo’n type speler, dan kom je niet verder dan Lucas Torreira (Arsenal) of Allan (Everton). Eigenlijk wilde ik geen speler halen die ik al eerder heb gebruikt in een carrière, maar eerlijk gezegd zie ik geen enkel alternatief op dit moment.

Nicolas Dominguez van Bologna al eens bekeken? Zelf heb ik Roca in de schoot geworpen gekregen omdat Bayern een ruildeal wilde maken met Pjanic, ben erg tevreden over de positionering van de Spanjaard. Ondanks dat die statistiek maar 60 is.

1 like

@Spoon0612, Nicolás Dominguez (Bologna) heb ik inderdaad al eens bekeken en uiteindelijk niet aangetrokken omdat hij meer een box-to-box is dan een pure balafpakker. Door zijn high/high workrates en waardeloze defensive awareness merkte ik dat hij relatief vaak uit positie loopt. Terwijl dat juist het meest belangrijke is voor een speler die eigenlijk puur en alleen in de selectie is opgenomen om ballen af te pakken. Marc Roca (Bayern München) heeft de workrates die passen bij zo’n rol, maar in zijn geval ontbreekt het aan aggression en moet zeggen dat statistieken als interceptions, stamina en defensieve statistieken niet goed genoeg zijn voor een rol als pure balafpakker. Het is een behoorlijk specifieke rol waarvoor ik Lucas Torreira aan zou trekken en dat is precies de reden waarom ik niet bij een speler van een hoger niveau dan Torreira uitkom. :sweat_smile:

Caqueret (Olympique Lyon) lijkt me ook een goede optie.

1 like

@Imparator, Maxence Caqueret (Olympique Lyon) heb ik ook overwogen. Uiteindelijk was hij geen ideale kandidaat door een gebrek aan fysieke kracht en high/high workrates. Daarnaast stond ik niet te popelen om nóg een Fransman toe te voegen aan de selectie.

Oh, trouwens voor iedereen die reageert met suggesties. Ontzettend bedankt! Probeer bij iedere suggestie aan te geven waarom ik heb besloten om die af te wijzen, maar laat dat jullie er niet van weerhouden om mee te denken in deze zoektocht. Iedere suggestie helpt om alternatieven te vinden of dichter bij een ideale versterking te komen, ondanks dat jouw suggestie misschien niet meteen een ideale versterking is.

Gini Wijnaldum (Liverpool), Ibrahim Sangaré (PSV) en Fred (Manchester United) zijn nog een paar namen die me nu binnen schieten.

1 like

Orel Mangala had ik al eens aanbevolen maar weet niet of je hem als pure balafpakker kan nemen al kan je hem zeker wel tot balafpakker kneden.

1 like

@Imparator, Georginio Wijnaldum (Liverpool) heeft high/high workrates en lijkt me meer een box-to-box dan een pure balafpakker. Dat zie je terug in relatief lage aggression. Maar wat betreft de andere statistieken komt hij in de buurt. Daarnaast ben ik voorzichtig om teveel spelers met dezelfde nationaliteit in de selectie te hebben. Ibrahim Sangaré (PSV) heeft de juiste workrates en komt qua profiel in de buurt. Maar haalt hij nou een hoger niveau dan Lucas Torreira in de rol van pure balafpakker? Dat denk ik niet. Ook Fred (Manchester United) is een goede suggestie, maar heeft ook high/high workrates en heeft net als Caqueret misschien een wat lage waarde voor strength. Denk dat hij niet eens zo’n gekke optie is, zal hem eens gaan uitproberen!

@Aron1997, Orel Mangala (VfB Stuttgart) is qua niveau natuurlijk wel duidelijk minder dan Lucas Torreira. Misschien dat hij beter geschikt is voor een carrière met een Europese subtopper.

2 likes

En wat mist een Konrad Laimer? Lijkt me ook een top optie

1 like

Konrad Laimer (RB Leipzig) mist in principe niets. Hij heeft de juiste workrates, het loopvermogen, de duelkracht en de speelstijl die past bij de rol waarvoor hij gehaald wordt. Dat is precies het type speler waar ik naar op zoek ben. Mijn enige twijfels komen door zijn huidige rol onder Julian Nagelsmann en zijn nationaliteit. Welke incentive heeft Konrad Laimer om een Duitse (sub)topper in te ruilen voor een club van het kaliber Barcelona? Het spelsysteem van RB Leipzig is hem op het lijf geschreven, met zijn club plaatst hij zich consequent voor de Champions League en hij heeft een onbetwiste basisplaats. Daarnaast gebeurt het niet vaak dat een Duitser in Camp Nou tekent. Bernd Schuster en Marc-André ter Stegen zijn eigenlijk de enige spelers uit Duitsland die een langere periode bij de club gespeeld hebben. Maar goed, Konrad Laimer blijft een suggestie die dicht bij de ideale kandidaat komt. Zal hem eens uitgebreid gaan testen en je laten weten wat ik ervan denk!

Samenvattend, volgens mij zijn er een aantal suggesties langsgekomen die wat uitgebreider getest moeten worden. Lucas Torreira (Atlético Madrid), Konrad Laimer (RB Leipzig) en Fred (Manchester United) waren de opties die het dichtst bij een ideale kandidaat in de buurt kwamen. Nu heb ik hun statistieken even naast elkaar gelegd en kreeg vervolgens een aantal andere spelers aanbevolen die ook interessant kunnen zijn: Thomas Partey (Arsenal), Marcelo Brozovic (Internazionale), Allan (Everton), Idrissa Gueye (Paris Saint-Germain), Pierre-Emile Højbjerg (Tottenham Hotspur) en Santiago Ascacíbar (Hertha BSC) vond ik geen verkeerde opties. Wat denken jullie?

Oh, en dan ben ik in deze hele zoektocht ook nog eens uit het oog verloren dat het budget voor deze rol in principe ‘maar’ dertig miljoen euro is. Niet alle suggesties zijn dus haalbaar zonder dan er andere spelers verkocht moeten worden.

Behalve dat je Laimer een oostenrijker is is het een mooie analyse. Prijskaartje zal bij velen inderdaad wel lastig worden met 30M budget zonder eventuele verkopen. Staan wel een aantal mooie namen tussen. Voordeel voor Laimer in speeltijd is wel dat hij op verschillende posities uit de voeten kan. Ook de rechtsachter of op de 8 zou hij kunnen depanneren.

1 like