FIFA 21 | Manager Story | FC Barcelona | Xavi Hernández

Toch jammer dat je Emerson wil verkopen. Lijkt me de perfecte concurrent voor Dest. Hij biedt ook wat anders aan, aangezien hij wel sterker is op verdedigend vlak dan de oud-Ajacied.

1 like

@Imparator, volgens mij is het een weloverwogen beslissing om afscheid te nemen van Emerson. Sergi Roberto blijft in mijn carrière de rechtsback met de meeste speelminuten, terwijl Sergiño Dest in principe een capabele stand-in is. Daarnaast lijkt de 16-jarige David Gil een veelbelovende speler op die positie, waardoor Emerson relatief veel waarde vertegenwoordigd voor een speler die weinig aan spelen toe zal komen. Had hem er graag bijgehouden, maar andere posities genieten op dit moment de prioriteit. Mocht Miralem Pjanic voor de hoofdprijs vertrekken, dan is het natuurlijk ook denkbaar dat Emerson slechts op huurbasis vertrekt.

In zijn eerste maand werd Hugo Carvalho meteen genomineerd voor Speler van de Maand!

Denk er zelf aan om in S2 Firpo en Pjanic te verkopen, Roberto vaker op het middenveld te gebruiken en Emerson en Dest op rechtsback laten concurreren terwijl Dest ook als back-up van Alba fungeert. Pas in S3 zal Grimaldo komen.

Denk dat er meerdere manieren zijn om de selectie te balanceren, de vraag is alleen welke positie de meeste aandacht nodig heeft. Presteerde Sergi Roberto niet naar behoren op de rechtsbackpositie? Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat Emerson en Sergiño Dest de voorkeur krijgen en je Sergi Roberto als middenvelder gebruikt. In mijn carrière blijft Sergi Roberto de onbetwiste rechtsback, vooral omdat hij als middenvelder niet meer bracht dan dat Pedri, Riqui Puig, Carles Aleñá en Ilaix Moriba konden brengen. Dus dan zou ik moeten kiezen tussen Sergiño Dest en Emerson.

1 like

Onrustige voorbereiding voor Barcelona
Enkele uren na de vriendschappelijke wedstrijd tegen RasenBallsport Leipzig heeft Miralem Pjanic een transferverzoek neergelegd bij de clubleiding van Barcelona. Ondanks dat de 31-jarige middenvelder in de eerste helft een behoorlijk niveau haalde werd hij tijdens de rust naar de kant gehaald door Xavi Hernández. In een interview na de wedstrijd gaf de oefenmeester aan verbaasd te zijn over de reactie van de Bosniër: ‘Volgens mij was het voor iedereen duidelijk dat er in de tweede helft bijna een volledig nieuw elftal aan zou treden. Uiteindelijk hebben we besloten om de verdediging en het middenveld grotendeels intact te laten, waardoor Monchu een kans kreeg op de positie van Miralem Pjanic. Natuurlijk begrijp ik zijn teleurstelling, maar zijn reactie is onacceptabel’. Het transferverzoek kwam niet als een verrassing bij de clubleiding aangezien de oud-speler van Olympique Lyon, AS Roma en Juventus enkele maanden eerder al zijn onvrede had geuit over zijn speeltijd. Over interesse heeft hij in ieder geval niets te klagen. Arsenal, Everton, AS Monaco, Paris Saint-Germain, Juventus en Napoli hebben zich inmiddels gemeld bij Barcelona.

In een reactie op het transferverzoek nam de clubleiding direct contact op met de zaakwaarnemers van Lucas Torreira (Arsenal) en Allan (Everton) en bereikte een persoonlijk akkoord met beide spelers over een soortgelijk tweejarig contract. Een akkoord met beide clubs liet niet lang op zich wachten. Zowel Arsenal als Everton nam genoegen met een transfersom van dertig miljoen euro plus twintig procent aan variabele bonussen. Het is nu aan Xavi Hernández om een keuze te maken tussen beide verdedigende middenvelders.

Lucas Torreira (Arsenal) lijkt meer loopvermogen en techniek te hebben, terwijl Allan (Everton) sterker is in fysieke duels. Daardoor staat de Uruguyaan relatief vaker op de juiste plaats om de bal te onderscheppen, terwijl de Braziliaan procentueel gezien vaker duels wint. Het leeftijdsverschil is geen issue, voornamelijk doordat Torreira niet de potentie heeft om het niveau van Allan te ontstijgen.

Daarnaast heeft Xavi Hernández besloten om dragende spelers als Marc-André ter Stegen, Sergi Roberto, Gerard Piqué, Jordi Alba, Sergio Busquets, Frenkie de Jong en Lionel Messi langer de tijd te geven om te herstellen van afgelopen seizoen. Zij zullen pas na de groepsfase van het vriendschappelijke toernooi in China aansluiten bij de groep. Ook Jean-Clair Todibo (OGC Nice) en Álex Collado (Elche CF) maken geen deel uit van de selectie, zij besloten in samenspraak met de club dat het verstandiger is om nog twaalf maanden langer bij een andere club te spelen. Barcelona is daarom met de volgende namen afgereisd naar Guangzhou (China):

Iñaki Peña, Arnau Tenas; Emerson, Sergiño Dest, David Gil, Alejandro Francés, Ronald Araújo, Eric García, Chadi Riad, Óscar Mingueza, Samuel Umtiti, Alejandro Grimaldo, Juan Miranda; Jandro Orellana, Monchu, Riqui Puig, Miralem Pjanic, Ilaix Moriba, Carles Aleñá, Pedri, Hugo Carvalho, Ousmane Dembélé, Francisco Trincão, Kylian Mbappé, Ansu Fati, Ezequiel Agudelo.

FC Barcelona – RB Leipzig: 4-0

FC Barcelona XI: Iñaki Peña (Arnau Tenas); Emerson (Chadi Riad), Ronald Araújo, Eric García; Riqui Puig, Miralem Pjanic (Monchu), Pedri; Hugo Carvalho (Carles Aleñá); Ansu Fati (Ousmane Dembélé), Kylian Mbappé (Ezequiel Agudelo), Alejandro Grimaldo (Juan Miranda). (3-3-1-3)

RB Leipzig XI: Josep Martínez; Nordi Mukiele, Willy Orban, Dayot Upamecano, Marcel Halstenberg; Tyler Adams (Kevin Kampl), Marcel Sabitzer; Christopher Nkunku (Emil Forsberg), Dani Olmo; Alexander Sørloth (Hugo Novoa), Yussuf Poulsen (Hwang Hee Chan). (4-2-2-2)

:soccer: 4’ 1-0 Kylian Mbappé (Pedri)
:soccer: 12’ 2-0 Kylian Mbappé (Pedri)
:soccer: 38’ 3-0 Hugo Carvalho (Kylian Mbappé)
:soccer: 70’ 4-0 Ousmane Dembélé (Riqui Puig)

Ajax – FC Barcelona: (7 juli 2021)

FC Barcelona – Arsenal: (10 juli 2021)

Bij de keuze tussen Allan en Torreira moet je denk ik vooral de afweging maken waar je diegene neer wilt zetten en als back-up van wie. Lijkt mij dat het om de back-up voor Busquets gaat, als je dan puur naar posities kijkt dan lijkt Allan mij de beste keuze. Vraag me af hoe goed Torreira rendeert op de 6 positie, denk dat hij in een dubbele 6 daar wel kan spelen maar je speelt met de punt naar achteren. Torreira wat hoger op 8 en dan Frenkie op 6 lijkt me wel kunnen. Allan daarentegen kan denk ik alleen op 6 spelen, dus ipv Busquets. Torreira zou prima met Frenkie en Busquets een middenveld kunnen vullen lijkt mij. Zou het er dus een beetje vanaf laten hangen wat je met je aankoop wilt, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat je in de topwedstrijden graag wat meer balans wilt op je middenveld en dan lijkt een middenveld met Busquets en Torreira me niet gek.

1 like

@db1512, in principe gaat het niet puur om een stand-in voor Sergio Busquets. Het gaat eerder om een speler die ingebracht kan worden in wedstrijden waarin het middenveld overlopen dreigt te worden of er simpelweg spierballen nodig zijn. Iemand die het elftal wat meer lucht geeft op het moment dat het nodig is. Het punt is alleen dat zo’n type speler doorgaans op de positie van Sergio Busquets speelt, want voor de andere posities op het middenveld komt zo’n type tekort aan techniek, passing en spelinzicht. De enige reden waarom ik zo’n type speler naast Sergio Busquets zou posteren is om de ruimte kleiner te maken die Busquets moet belopen in de omschakeling. Dus dan zou ik zo’n type speler inbrengen op de RCM-positie met de instructies stay back while attacking, aggressive interceptions en cover center. Dus zelfs als zo’n speler niet op de CDM-positie speelt, dan alsnog is zijn primaire taak om ballen te veroveren en duels uit te vechten. Maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Begrijp trouwens precies waarom je een voorkeur hebt voor Allan, want in de praktijk kies ik waarschijnlijk eerder voor spelers als Carles Aleñá, Riqui Puig of Philippe Coutinho op het moment dat er gewisseld moet worden op de RCM- of LCM-positie. En waarom komt Allan of Lucas Torreira dan doorgaans te spelen? Exact. Op de positie van Sergio Busquets. En is Allan in dat geval niet beter geschikt dan Lucas Torreira? Waarschijnlijk wel.

Pfoe, het is niet makkelijk kiezen tussen die twee zeg. :sweat_smile:

Als ik het zo bekijk is allan in alles beter behalve dat hij net iets trager maar dat valt nog zeer goed mee, passing stats, ball control lijken allemaal ik zijn voordeel. Is ook groter en sterker en heeft een nog grotere motor. Defensieve stats zijn ook al waanzinnig. Het enige is dat aan Torreira nog aardig verdient kan aan worden door zijn jongere leeftijd, alhoewel ook dat aan te passen is door Allan zijn positie naar CVM te veranderen. Heb de indruk dat Allan dan ook 1-2 ratings zal stijgen.

1 like

@Aron1997, volgens mij zijn de financiële consequenties niet dusdanig groot op het moment dat ik voor een oudere speler zou gaan. Kreeg ook het gevoel dat hij met minimaal twee ALG stijgt op een andere positie. Daarmee is hij ook behoorlijk waardevast over de periode waarin hij uiteindelijk bij de club speelt. Want laten we eerlijk zijn, op het moment dat Sergio Busquets niet meer in staat is om wekelijks te spelen komt Rodrigo Hernández (Manchester City) natuurlijk weer in beeld.

Volgens mij is Kylian Mbappé opgelucht op het moment dat hij niet meer tegenover Allan zou staan.

1 like

Klopt inderdaad is precies wat ik bedoel moest je voor Allan gaan. Heerlijk filmpje ook!

Xavi Hernández zet de verhoudingen op scherp na slappe eerste helft tegen Ajax
‘In de afgelopen dagen hebben we ons doelbewust bezig gehouden met de komst van Allan (Everton) omdat we het gevoel hadden dat ons middenveld een extra slot op de deur nodig had. We zijn ontzettend blij dat hij voor ons heeft gekozen, maar blijkbaar denken onze andere middenvelders dat ze plotseling niet meer hoeven te verdedigen. Natuurlijk kunnen we die gemakzucht bestempelen als een compliment richting Allan omdat hij een goede indruk achterliet op de trainingen, maar in mijn ogen mogen we meer vragen van onze middenvelders dan wat ze vandaag lieten zien. Wat mij betreft mogen ze een voorbeeld nemen aan Alejandro Grimaldo, die vandaag wél de persoonlijkheid en vechtlust toonde waarmee we wedstrijden over de streep trekken’.

Allan Marques Loureiro zorgde tijdens zijn officieuze debuut er hoogstpersoonlijk voor dat Barcelona geen enkel schot op doel incasseerde, ondanks dat hij weinig steun kreeg van de andere middenvelders.

Ajax – FC Barcelona: 0-3

Ajax XI: André Onana; Sean Klaiber, Jurriën Timber, Daley Blind, Nicolás Tagliafico; Ryan Gravenberch, Lisandro Martínez; Antony, Quincy Promes, Oussama Idrissi (Mohammed Kudus); Sébastien Haller. (4-2-3-1)

FC Barcelona XI: Iñaki Peña (Arnau Tenas); David Gil (Sergiño Dest), Ronald Araújo, Alejandro Francés (Óscar Mingueza), Alejandro Grimaldo; Ilaix Moriba, Allan (Monchu), Carles Aleñá (Philippe Coutinho); Francisco Trincão (Ansu Fati), Kylian Mbappé, Ezequiel Agudelo (Hugo Carvalho). (4-3-3)

:soccer: 55’ 0-1 Alejandro Grimaldo (Philippe Coutinho)
:soccer: 64’ 0-2 Hugo Carvalho (Alejandro Grimaldo)
:soccer: 85’ 3-0 Philippe Coutinho (Kylian Mbappé)

Engelse en Catalaanse media spreken van ‘LAKHO-geboorte’ na oorwassing van Arsenal
Gary Lineker, Alan Shearer en Ian Wright waren tijdens Match of the Day lyrisch over het optreden van de jonge voorhoede van Barcelona: ‘Het wordt hoog tijd dat we een bijnaam gaan verzinnen voor deze voorhoede. Vanavond hebben we de geboorte gezien van een aanvalslinie die in de komende jaren de voetbalwereld gaat veroveren. Lionel Messi, Luis Suárez en Neymar vormden MSN, hoe gaan we deze jongens noemen? LAKHO lijkt me een catchy bijnaam; Lionel, Ansu, Kylian, Hugo en Ousmane’.

267A893C00000578-0-image-a-27_1425930140048

Roy Keane besloot niet mee te doen aan de feestvreugde en richtte zijn kritiek voornamelijk op de vleugelverdedigers van Arsenal: ‘Oefenwedstrijd of niet, het is onacceptabel om je te laten vernederen door jongens die pas net komen kijken in de voetbalwereld. Als je met vijf verdedigers speelt mag je verwachten dat er weinig ruimte ontstaat in de rug van de vleugelverdedigers. Hector Bellerín en Bukayo Saka namen teveel risico met hun aanvallende loopacties, terwijl Rob Holding en Kieran Tierney de overgebleven ruimte niet goed verdedigden. De aanvallers van Barcelona kregen alle ruimte om zichzelf te laten zien’.

Voor Jandro Orellana was de oefenwedstrijd voorlopig zijn laatste in het shirt van Barcelona, hij verdedigt de komende twee seizoenen de kleuren van Vitória Guimarães. Bij de Portugese subtopper is hij de opvolger van Pepelu, wiens huurperiode afgelopen zomer ten einde kwam en terugkeerde bij Levante.

FC Barcelona - Arsenal: 5-0

FC Barcelona XI: Arnau Tenas (Iñaki Peña); Sergiño Dest, Eric García (Ronald Araújo), Clément Lenglet, Juan Miranda (Alejandro Grimaldo); Riqui Puig, Allan (Jandro Orellana), Pedri (Philippe Coutinho); Ansu Fati (Ousmane Dembélé), Hugo Carvalho, Kylian Mbappé (Konrad de la Fuente). (4-3-3)

Arsenal XI: Bernd Leno; Hector Bellerín, Rob Holding (David Luiz), Gabriel, Kieran Tierney, Bukayo Saka; Thomas Partey (Martin Ødegaard), Granit Xhaka; Willian, Alexandre Lacazette (Tyreece John-Jules), Gabriel Martinelli. (5-2-3)

:soccer: 33’ 1-0 Hugo Carvalho (Ansu Fati)
:soccer: 36’ 2-0 Kylian Mbappé (Hugo Carvalho)
:soccer: 38’ 3-0 Pedri (Ansu Fati)
:soccer: 69’ 4-0 Konrad de la Fuente (Ousmane Dembélé)
:soccer: 81’ 5-0 Ousmane Dembélé (Riqui Puig)

Uitbundig vierende Júnior Firpo haalt woede op de hals van voormalig ploeggenoten
In de laatste twee oefenwedstrijden van het voorseizoen heeft Barcelona met moeite gewonnen van Bayern München en Internazionale. Zonder de geblesseerde Robert Lewandowski was de Duitse recordkampioen oppermachtig via aanvalsspel over de flanken. Benjamin Pavard en Alphonso Davies wisten hun directe tegenstander constant buitenspel te zetten door op het juiste moment te stappen, terwijl Serge Gnabry en Leroy Sané met individuele acties gevaarlijk waren. Toch wist Barcelona de wedstrijd naar zich toe te trekken na doorzettingsvermogen van de nieuwe aanwinst Allan. De Braziliaanse middenvelder ontfutselde de bal van Joshua Kimmich, won daarna een stevig duel van Marc Roca en zette daarmee de aanval op die uiteindelijk tot het doelpunt van Kylian Mbappé leidde.

In tegenstelling tot twaalf maanden geleden had Barcelona het ontzettend moeilijk met Internazionale in een oefenduel. Antonio Conte had duidelijk tactische aanpassingen gedaan om de ruimte voor de Catalaanse vleugelaanvallers kleiner te maken. Uitgerekend Júnior Firpo maakte het doelpunt voor Internazionale en vierde dat uitbundig met zijn nieuwe teamgenoten. Daarmee haalde hij de woede van zijn voormalig teamgenoten op de hals. ‘Natuurlijk mag je juichen als je een doelpunt maakt tegen je oude club, maar een ingestudeerd dansje voor onze fans tijdens een oefenwedstrijd slaat nergens op. Volgens mij weet hij dat zelf ook wel’, aldus Gerard Piqué. Door een geweldige individuele actie van Ansu Fati en een intikker van Frenkie de Jong dwong Barcelona op het laatste moment nog strafschoppen af. Andrea Pinamonti werd in die serie de schlemiel door de laatste strafschop te missen. Marc-André ter Stegen kon het slappe schot relatief eenvoudig keren.

Bayern München - FC Barcelona: 0-1

Bayern München XI: Manuel Neuer; Benjamin Pavard, Niklas Süle, Tanguy Nianzou Kouassi, Alphonso Davies (Lucas Hernández); Joshua Kimmich, Marc Roca (Corentin Tolisso); Serge Gnabry, Leon Goretzka, Leroy Sané (Kingsley Coman); Louis Younes (Thomas Müller). (4-2-3-1)

FC Barcelona XI: Iñaki Peña; Sergi Roberto (Emerson), Gerard Piqué, Eric García (Ronald Araújo), Alejandro Grimaldo (Jordi Alba); Frenkie de Jong, Allan (Sergio Busquets), Pedri (Riqui Puig); Ansu Fati (Ousmane Dembélé), Lionel Messi, Kylian Mbappé (Philippe Coutinho). (4-3-3)

:soccer: 31’ 0-1 Kylian Mbappé (Pedri)

FC Barcelona - Internazionale: 1-1 (5-4 na strafschoppen)

FC Barcelona XI: Iñaki Peña (Marc-André ter Stegen); Sergiño Dest (Sergi Roberto), Gerard Piqué, Eric García (Clément Lenglet), Jordi Alba; Riqui Puig (Pedri), Allan (Sergio Busquets), Frenkie de Jong; Ousmane Dembélé (Kylian Mbappé), Hugo Carvalho (Lionel Messi), Ansu Fati. (4-3-3)

Internazionale XI: Samir Handanovic; Milan Skriniar, Stefan de Vrij, Alessandro Bastoni; Achraf Hakimi (Valentino Lazaro), Arturo Vidal (Stefano Sensi), Marcelo Brozovic, Júnior Firpo (Matteo Politano); Christian Eriksen; Lautaro Martínez, Romelu Lukaku (Andrea Pinamonti). (3-4-1-2)

:soccer: 23’ 0-1 Júnior Firpo (Lautaro Martínez)
:soccer: 89’ 1-1 Frenkie de Jong (Ansu Fati)
:soccer: 120’ 1-2 Lionel Messi (strafschop)
:soccer: 120’ 2-2 Christian Eriksen (strafschop)
:soccer: 120’ 2-3 Kylian Mbappé (strafschop)
:soccer: 120’ 3-3 Lautaro Martínez (strafschop)
:soccer: 120’ 3-4 Ansu Fati (strafschop)
:soccer: 120’ 4-4 Marcelo Brozovic (strafschop)
:soccer: 120’ 4-5 Gerard Piqué (strafschop)
:soccer: 120’ 5-5 Matteo Politano (strafschop)
:soccer: 120’ 5-6 Sergio Busquets (strafschop)
:x: 120’ 5-6 Andrea Pinamonti (redding Marc-André ter Stegen)

Transfers
Transferoverzicht

Zo te horen laat Allan in de voorbereiding direct zien uit wat voor hout hij gesneden is, mooie toevoeging aan je selectie. Met deze resultaten lijkt het team wel klaar voor de competitie.

1 like

@db1512, de voorbereiding was een ideaal moment om het elftal te laten wennen aan een nieuwe speler op het middenveld. Tegen Bayern München was hij oppermachtig, maar tegen Internazionale werd duidelijk dat Sergio Busquets of Frenkie de Jong duidelijk meer bijdraagt op het moment dat Barcelona de controle over de wedstrijd heeft. Kortom, hij doet precies wat er van hem verwacht wordt. Niets meer, niets minder.

De resultaten lijken op het eerste oog positief, maar het is wel zorgwekkend dat Barcelona bij vlagen geen enkele grip op de wedstrijd kreeg tegen Bayern München en Internazionale. De afstemming tussen Lionel Messi en Kylian Mbappé (en het middenveld op omschakelmomenten) lijkt nog wel wat werk nodig te hebben. Daarnaast kreeg Samuel Umtiti onbewust geen speelminuten in het voorseizoen, dat lijkt me ook geen goed voorteken voor het restant van het seizoen.

In de wandelgangen: Europees transferoverzicht.

:it: Miralem Pjanic keert na twaalf maanden weer terug op de Italiaanse velden. Antonio Conte heeft de clubleiding van Internazionale ervan weten te overtuigen om maar liefst zestig miljoen euro neer te tellen voor de middenvelder. Tijdens de vriendschappelijke wedstrijd tussen beide clubs werden de eerste contacten gelegd over een mogelijke transfer. (Gazzetta Dello Sport)

:ceuta_and_melilla: Florentino Pérez heeft besloten om flink te investeren in de selectie van Real Madrid. Na een tegenvallend seizoen is de voorzitter van mening dat de komst van een multifunctionele verdediger, een fysiek sterke middenvelder en een aanvaller noodzakelijk is. David Alaba (Bayern München), Paul Pogba (Manchester United), Mohamed Salah (Liverpool), Erling Braut Håland (Borussia Dortmund) en Heung-Min Son (Tottenham Hotspur) zijn de meest genoemde namen in de Madrileense media. (Marca)

:netherlands: André Onana dreigt transfervrij te vertrekken uit Amsterdam. De Kameroense doelman is in gesprek met de directie over zijn aflopende contract. Die gesprekken verlopen vooralsnog moeizaam, voornamelijk doordat zijn marktwaarde is gekelderd na het dopingincident enkele maanden geleden. Daardoor zijn Europese topclubs huiverig om de hoofdprijs voor hem neer te tellen. (Voetbal International)

:uk: Rodrigo Hernández is bereid om te wachten op Barcelona. De Catalaanse topclub had afgelopen zomer niet de financiële middelen om zijn komst mogelijk te maken en stelde zijn komst daarom met minimaal twaalf maanden uit. De middenvelder heeft inmiddels zelf aangegeven te willen wachten tot beide clubs wél tot een overeenkomst kunnen komen. (BBC)

:ceuta_and_melilla: Atlético Madrid slaat een enorme slag met het oog op de toekomst. De Madrilenen hebben een akkoord bereikt met Diego Simeone over een nieuw vierjarig contract. Daarnaast komen Gonzalo Montiel (River Plate) en Moussa Dembélé (Olympique Lyon) de gelederen versterken voor het komende seizoen. De Franse aanvaller speelde afgelopen seizoen al op huurbasis voor Atlético Madrid. (AS)

:de: Carles Puyol is in de afgelopen maanden meermaals gespot op de tribunes van de Red Bull Arena in Leipzig. Joško Gvardiol, Angeliño en Dani Olmo staan volgens de lokale media in belangstelling van Barcelona. De kersverse winnaar van de Europa League heeft echter aangegeven dat er een passende transfersom op tafel moet komen voordat de onderhandelingen worden geopend. (BILD)

:fr: Pierre-Emerick Aubameyang maakt voor ruim zeventig miljoen euro de overstap naar Paris Saint-Germain. In de Franse hoofdstad wordt hij de opvolger van de naar Barcelona vertrokken Kylian Mbappé. De 31-jarige Gabonees speelde eerder voor clubs als AC Milan, AS Saint-Etienne en Borussia Dortmund. (L’Equipe)

:ceuta_and_melilla: Riqui Puig, Pedri, Ander Barrenetxea en Bryan Gil mogen dromen van hun debuut voor de nationale ploeg. De Spaanse bondscoach heeft besloten om in de laatste twee kwalificatiewedstrijden kansen te geven aan veelbelovende talenten. De vaste kern van de selectie krijgt tijdens de interlandperiode langer rust. (Spaanse voetbalbond)

:ceuta_and_melilla: Met de terugkeer van Javi Martínez hoopt Athletic Club serieus mee te doen om plaatsing voor de Champions League. In het afgelopen seizoen bleken de Basken niet de longen te hebben om tot het laatste moment mee te strijden om de bovenste vier plaatsen. Na een veelbelovende start wist men de goede vorm niet vast te houden. (Mundo Deportivo)

:de: Onder leiding van Marco Rose heeft Borussia Dortmund zich voorgenomen om het middenveld te versterken. Florian Neuhaus (Borussia Mönchengladbach) en Eduardo Camavinga (Stade Rennes) zijn in beeld om de tweede zomerse versterking te worden na Karim Adeyemi. De Duitse aanvaller komt voor ongeveer acht miljoen euro over van Red Bull Salzburg). (Kicker)

:ceuta_and_melilla: In het teken van individuele ontwikkeling hebben enkele talentvolle spelers van Barcelona besloten om de komende twee seizoenen elders ervaring op te doen. Emerson (Real Sociedad), Óscar Mingueza (Deportivo Alavés), Chadi Riad (Moreirense FC), Juan Miranda (FC Porto), Jandro Orellana (Vítoria Guimarãres), Álex Collado (Elche CF) en Fabián Luzzi (SD Eibar) lijken op langere termijn wél toekomst te hebben in Camp Nou. (RAC1)

:eu: Overige Europese transfers: Adam Hlozek (RB Leipzig), Ricardo Goulart (AS Roma), Oleksandr Zinchenko (Hertha BSC).

Spaanse en Catalaanse voetballiefhebbers mogen weer dromen over een rooskleurige toekomst na een historische start van het seizoen
Onder leiding van Xavi Hernández is Barcelona het seizoen ijzersterk begonnen met overwinningen op Cádiz (0-5), CD Leganés (5-0), Sevilla FC (0-4) en Granada (5-1). Toch blijft de oefenmeester kritisch op de prestaties van zijn ploeg: ‘Met alle respect voor onze tegenstanders, maar we speelden natuurlijk wel tegen een promovendus en twee ploegen die vorig seizoen tot het laatste moment moesten strijden tegen degradatie. Op het moment dat we meer weerstand kregen van ploegen als Bayern München, Internazionale of Sevilla blijkt dat er nog genoeg verbeterpunten zijn. Daarnaast geloof ik dat het elftal moet wennen aan de snelheid van onze vleugelaanvallers. Volgens mij hebben we al meer buitenspelgevallen in de eerste vier wedstrijden dan in het gehele vorige seizoen’. Ondanks de gewenningsproblemen behoren Lionel Messi (vier doelpunten, drie assists), Kylian Mbappé (zes doelpunten, twee assists) en Ansu Fati (drie doelpunten, vier assists) wekelijks tot de uitblinkers.

In zijn tweede seizoen als eindverantwoordelijke blijven de verwachtingen onverminderd hoog. Het officiële Instagram-account van de club is duidelijk en verwijst naar eerdere uitspraken van Gareth Bale: ‘Champions League, La Liga, Copa del Rey. In that order’.

Voorafgaand aan de eerste thuiswedstrijd van het seizoen werd de selectie gepresenteerd aan het thuispubliek. Lionel Messi herhaalde zijn ambitie om de Champions League terug naar Camp Nou te brengen, Kylian Mbappé sprak enkele woorden gebrekkig Catalaans en Xavi Hernández benadrukte dat de steun van het publiek ontzettend belangrijk is voor de ploeg. Víctor Font had een optimistische boodschap voor de achterban: ‘Door het afsluiten van nieuwe sponsorcontracten en het herfinancieren van schulden hebben we flinke stappen gemaakt richting een gezonde toekomst van de club. Het lijkt erop dat we over twaalf maanden weer voorzichtig mogen denken aan investeringen zonder dat daar direct inkomsten tegenover moeten staan. In de afgelopen maanden hebben we een aantal onpopulaire maatregelen moeten nemen, maar we zijn ontzettend blij dat we nog altijd kunnen rekenen op de steun van onze achterban’.

Loting voor de groepsfase van de Champions League
Groep A: :uk: Manchester City, :it: Lazio Roma, :portugal: FC Porto, :ru: Lokomotiv Moskou
Groep B: :ceuta_and_melilla: FC Barcelona, :de: Bayern München, :netherlands: AFC Ajax, :austria: Red Bull Salzburg
Groep C: :ceuta_and_melilla: Real Madrid, :de: Bayer 04 Leverkusen, :belgium: Club Brugge, :croatia: Dinamo Zagreb
Groep D: :uk: Liverpool FC, :it: Napoli SSC, :de: RasenBallsport Leipzig, :ru: Spartak Moskou
Groep E: :fr: Paris Saint-Germain, :it: Internazionale, :ukraine: Shakthar Donetsk, :tr: Besiktas
Groep F: :uk: Chelsea FC, :ceuta_and_melilla: Sevilla FC, :fr: Olympique Lyonnais, :switzerland: FC Basel 1893
Groep G: :ceuta_and_melilla: Atlético de Madrid, :uk: Manchester United, :portugal: SL Benfica, :ukraine: Dynamo Kiev
Groep H: :it: Juventus, :de: Borussia Dortmund, :fr: AS Monaco, :ru: CSKA Moskou

Loting voor de groepsfase van de Europa League
Groep A: :it: AC Milan, :czech_republic: Slavia Praag, :denmark: FC Midtjylland, :belgium: Royal Antwerp FC
Groep B: :ceuta_and_melilla: Athletic Club de Bilbao, :netherlands: Feyenoord, :czech_republic: Sparta Praag, :poland: Legia Warschau
Groep C: :uk: Leicester City, :tr: Basaksehir, :switzerland: BSC Young Boys, :austria: SK Rapid Wien
Groep D: :uk: Tottenham Hotspur, :portugal: SC Braga, :greece: PAOK Saloniki, :norway: Molde FK
Groep E: :de: Borussia Mönchengladbach, :ceuta_and_melilla: Getafe CF, :belgium: KRC Genk, :sweden: Malmö FF
Groep F: :uk: Arsenal FC, :fr: OGC Nice, :uk: Celtic, :romania: CFR 1907 Cluj
Groep G: :ceuta_and_melilla: Real Sociedad, :belgium: KAA Gent, :tr: Fenerbahçe, :norway: Rosenborg BK
Groep H: :it: AS Roma, :fr: LOSC Lille, :czech_republic: Viktoria Plzen, :romania: FCSB
Groep I: :de: VfL Wolfsburg, :netherlands: AZ Alkmaar, :austria: LASK Linz, :denmark: Aalborg BK
Groep J: :de: Eintracht Frankfurt, :netherlands: PSV Eindhoven, :belgium: Standard Liége, :switzerland: FC Luzern
Groep K: :fr: Olympique de Marseille, :portugal: Sporting Club de Portugal, :denmark: FC Kopenhagen, :uk: Rangers
Groep L: :it: Atalanta Bergamo, :tr: Galatasaray, :greece: AEK Athene, :portugal: Boavista FC

Naar aanleiding van de optimistische uitspraken van Víctor Font speculeren de Catalaanse sportmedia over mogelijke versterkingen voor Barcelona. In de afgelopen weken werden André Onana, Joško Gvardiol, Rodrigo Hernández en Dani Olmo veelvuldig in verband gebracht met de club. Toch zal de club ook een nieuwe generatie aanstormend Spaans talent in de gaten moeten houden. In de eigen jeugdopleiding worden de 16-jarige centrale verdediger Mateo Cuesta, de 15-jarige verdedigende middenvelder Iñaki Garrido en de 15-jarige vleugelspeler Bruno Carrasco gezien als veelbelovende spelers. Daarnaast heeft een nieuwe generatie talenten de kans gekregen in het Spaanse nationale elftal. In de wedstrijden tegen Polen (4-1 overwinning) en Zweden (5-4 nederlaag) werd geëxperimenteerd in een 3-4-2-1 formatie, waarin iedere selectiespeler uiteindelijk minuten heeft gekregen. Angeliño, Mikel Merino, Dani Olmo, Pedri en Álvaro Morata hebben een dusdanige indruk gemaakt dat ze in de komende vriendschappelijke wedstrijden de kans krijgen om een definitieve plaats in de selectie af te dwingen.

Unai Simón, Pepe Reina; Eric García, Hugo Guillamón, Unai Núñez, Igor Zubeldia, Mario Hermoso; Pedro Porro, Adama Traoré, Marcos Llorente, Riqui Puig, Mikel Merino, Joan Jordán, Óscar Rodríguez, Angeliño, Sergio Reguilón; Dani Olmo, Ferrán Torres, Ander Barrenetxea, Pedri, Bryan Gil; Álvaro Morata, Fernando Niño.

Xavi’s prestaties in Qatar zijn indrukwekkend dit seizoen. Hij zou een prima opvolger voor Koeman zijn mocht hij vertrekken. Vind het nog steeds wel jammer dat Xavi in een land vol slaven werkt en het ook nog goed praat.

Geweldige start van het seizoen wel een pittige loting met Bayern en Ajax.

1 like