FIFA 21 | Manager Story | FC Barcelona | Xavi Hernández

Console! Dus weinig keuze wat dat betreft.

Dit soort kleine dingetjes blijf ik trouwens interessant vinden als het gaat om dit soort ervaren breedteversterkingen. Onder Joan Laporta schijnt Radamel Falcao een absoluut droomdoelwit te zijn geweest van Barcelona. Althans, dat geeft hij aan in een interview met het Colombiaanse RED MÁS Noticias. Blijkbaar ging een transfer op het laatste moment niet door omdat hij geblesseerd raakte aan zijn knie en de club waar hij destijds speelde plotseling hogere eisen stelde. Oh, en raad eens wie Radamel Falcao twaalf maanden geleden naar Al-Sadd probeerde te halen? Juist. Xavi Hernández. Blijkbaar zien zowel Laporta als Xavi toch iets bijzonders in die jongen.

Een andere mogelijke verhaallijn zou bijvoorbeeld Zlatan Ibrahimovic zijn. Terugkeren op de enige plek waar hij in zijn carrière niet helemaal uit de verf was gekomen en uiteindelijk tóch gewoon de Champions League winnen. De enige prijs die nog ontbreekt in zijn persoonlijke prijzenkast. Zonder de grote boosdoener in zijn eerdere periode bij de club (Pep Guardiola) is er misschien toch ruimte voor hem in de kleedkamer?

Begrijp trouwens ook wel waarom @Begiristain Sergio Agüero als versterking ziet voor Barcelona. Hij heeft al meerdere malen uitgesproken ooit eens samen met boezemvriend Lionel Messi bij dezelfde club te willen spelen. Dit is misschien wel hun laatste kans om dat te doen.

@Begiristain, dan zou ik lekker opnieuw beginnen. Denk namelijk dat Ilaix Moriba en Óscar Mingueza het verloop van je carrière echt beïnvloeden. Ben erg benieuwd naar wat je gaat doen met Barcelona!

Vergeet trouwens steeds dat Kylian Mbappé natuurlijk ook in het centrum uit de voeten kan en inmiddels het uithoudingsvermogen heeft om bijna iedere wedstrijd te spelen. En volgens mij vergeet ik steeds dat Dani Olmo (RB Leipzig) aankomende zomer naar de club komt en hij in het Spaanse nationale elftal doorgaans centraal voorin speelt onder Luis Enrique. Blijf het idee van een speler met de status van Falcao of Ibrahimovic als een soort stand-in (op welke positie dan ook) wel interessant vinden, dus misschien doe ik dat wel voor een andere positie in de toekomst.

Lionel Messi en Kylian Mbappé moeten al hun krachten aanspreken om de eerste gezamenlijke prijs te pakken tegen een ijzersterk Atlético Madrid

De finale van de Spaanse Supercopa heeft een spannende strijd tussen de twee sterkste ploegen in Spanje opgeleverd. Landskampioen en bekerwinnaar Barcelona was in de halve finale te sterk voor Sevilla (3-0), terwijl Champions League winnaar Atlético Madrid hun aartsrivaal Real Madrid versloeg (2-1). In de onderlinge strijd hadden de mannen van Diego Simeone vanaf het eerste moment de bovenliggende hand, voornamelijk omdat het tactisch plan van Xavi Hernández niet werkte. De Catalaanse toptrainer liet zijn manschappen in een 3-4-2-1 systeem aantreden met de gedachte om één-tegen-één te spelen op de vleugels. In de eerste helft had Atlético Madrid meer balbezit en scoorde Ángel Correa tot overmaat van ramp tweemaal via omschakelmomenten. Opvallend genoeg waren het Sául Ñíguez en Koke die de controle over het middenveld hadden in plaats van de middenvelders van Barcelona. Daarom besloot Xavi Hernández om in de tweede helft terug te keren naar de vertrouwde 4-3-3 en tijdens de rust meteen drie wissels door te voeren. In eerste instantie leek die beslissing weinig effect te hebben, maar na de zestigste minuut kreeg Barcelona eindelijk weer de controle over de wedstrijd. Kylian Mbappé en Lionel Messi maakten daarna het verschil voor de Catalaanse ploeg.

FC Barcelona - Atlético Madrid: 3-2
:soccer: 19’ 0-1 Ángel Correa (Koke)
:soccer: 38’ 1-1 Lionel Messi (Kylian Mbappé)
:soccer: 42’ 1-2 Ángel Correa (Sául Ñíguez)
:soccer: 64’ 2-2 Kyian Mbappé (Pedri)
:soccer: 89’ 3-2 Lionel Messi (Sergiño Dest)

FC Barcelona XI: Iñaki Peña; Eric García (Sergio Busquets), Gerard Piqué, Clément Lenglet; Sergi Roberto (Sergiño Dest), Riqui Puig, Frenkie de Jong (Hugo Carvalho), Jordi Alba; Lionel Messi, Kylian Mbappé, Pedri. (3-4-2-1, 4-3-3)

Atlético Madrid XI: Jan Oblak; Gonzalo Montiel, José Maria Giménez (Stefan Savic), Felipe, Renan Lodi; Ángel Correa, Koke, Saúl Ñíguez, Thomas Lemar; Luis Suárez (Sergio Camello), Moussa Dembélé (João Félix). (4-4-2)

Kylian Mbappé staat maandenlang buitenspel door een harde botsing tijdens Levante UD - FC Barcelona
Door een ongelukkige botsing met Rúben Vezo (Levante UD) staat Kylian Mbappé (FC Barcelona) voorlopig aan de kant met een zware enkelblessure. De Franse aanvaller probeerde op het laatste moment voor zijn directe tegenstander te komen op een lage voorzet van Jordi Alba, maar kwam daarbij hard in botsing met de Portugese verdediger. In eerste instantie dacht men aan een wekenlange absentie, maar de blessure lijkt ernstiger te zijn dan verwacht. Xavi Hernández verwacht zijn sterspeler minimaal drie maanden kwijt te zijn en hoopt dat hij in de aanloop naar de halve finales van de Champions League weer een beroep kan doen op zijn clubtopscorer.

Gelukkig geeft de winterse transferperiode Barcelona de kans om de selectie te versterken met een tijdelijke vervanger. De meest logische oplossing is een vervroegde terugkeer van Dani Olmo (RB Leipzig). In principe stond de komst van de multifunctionele middenvelder op de planning voor de zomerse transferperiode, maar door de blessure van Kylian Mbappé zou hij al zes maanden eerder kunnen terugkeren bij Barcelona. Onder Julian Nagelsmann won hij afgelopen seizoen de Europa League en werd hij zelfs opgenomen in het Bundesliga Team of the Year. In de Spaanse nationale ploeg speelde al eerder centraal voorin en zou diezelfde rol kunnen vervullen voor het elftal van Xavi Hernández.

1 like

Erg jammer dat je Mbappé de eerste maanden van het jaar moet missen, ik denk dat je je voor een vervanger vooral af moet vragen of die vervanger de doelpuntenproductie ook grotendeels over moet gaan nemen of dat andere spelers wel op staan. Als je echt doelpunten/een afmaker nodig hebt dan lijkt Olmo mij niet de meest geschikte man, dat lijkt me meer een jongen van de beslissende pass.

1 like

@db1512, in principe hoeft het verlies van Kylian Mbappé geen hoofdpijndossier te zijn. De doelpuntenproductie is ook zonder de Fransman van een uitzonderlijk niveau. Ousmane Dembélé (rechts), Lionel Messi (centraal) en Ansu Fati (links) gaan de voorhoede vormen de komende maanden. In eerste instantie was de gedachte om een ervaren aanvaller aan te trekken á la Radamel Falcao, Sergio Agüero of Sergi Enrich voor de komende zes maanden. Maar in de zomerse transferperiode zou Dani Olmo toch al naar de club komen en hij kan op meerdere posities uit de voeten (RCM, LCM, CAM, CF, RW, ST, LW). Natuurlijk is hij geen pure afmaker, maar hij is ijzersterk in het kiezen van een positie waarin hij gevaarlijk kan worden. Een beetje zoals Cesc Fábregas in zijn periode onder Guardiola.

Natuurlijk heeft Dani Olmo niet het niveau van Cesc Fábregas, maar hij kan op een soortgelijke manier als een soort ‘diepgaande nummer tien’ aan zijn doelpunten komen. In de ene wedstrijd is dat als valse spits in een 4-3-3, in de andere wedstrijd als diepgaande nummer tien in een 3-3-1-3 of zelfs als middenvelder op de Xavi- of Iniesta-positie. Kortom, doordat de selectie in de loop der jaren ontzettend is uitgedund helpt zo’n multifunctionele speler enorm.

Je hoeft geen Twitter te gebruiken voor je vragen of je aan de onderwerpen te houden, stel al je vragen gerust hieronder met #AskXavi. :wink:

Heel tof, ben benieuwd hoe dit in zijn werking gaat

Heel tof, ben benieuwd hoe dit in zijn werking gaat

Je mag het natuurlijk op Twitter met #AskXavi insturen, maar het is misschien eenvoudiger om de vragen in dit topic te plaatsen. Ik ben benieuwd!

Ik kan me voorstellen dat de club altijd op zoek is naar het Barcelona DNA, maar hoe gaat de club er in de toekomst voor zorgen dat spelers die opgroeien in La Masia met dat DNA niet voor andere clubs kiezen? Drijft een mogelijke aankoop van Dani Olmo jongens als Konrad de la Fuente, Álex Collado, Hugo Carvalho en Hakansson niet naar de uitgang? Olmo is natuurlijk een speler met het echte Barça DNA, maar juist door zijn veelzijdigheid zou hij deze jonge talenten in de weg kunnen zitten.

1 like

Hoe stelt FC Barcelona zich op tegen de kwestie van Catalonische onafhankelijkheid? Tijdens Bartomeu’s presidentschap leek de club aan de kant van het Madrileense regime staan. Is hier verandering in gekomen?

Twitter Q&A met @XaviHernandez

1418833960_extras_noticia_foton_7_0

@db1512: “Ik kan me voorstellen dat de club altijd op zoek is naar het Barcelona DNA, maar hoe gaat de club er in de toekomst voor zorgen dat spelers die opgroeien in La Masia met dat DNA niet voor andere clubs kiezen? Drijft een mogelijke aankoop van Dani Olmo jongens als Konrad de la Fuente, Álex Collado, Hugo Carvalho en Håkansson niet naar de uitgang? Olmo is natuurlijk een speler met het echte Barça DNA, maar juist door zijn veelzijdigheid zou hij deze jonge talenten in de weg kunnen zitten.”
‘Als je vijftien jaar geleden aan Sergio Busquets, Andrés Iniesta en Thiago Alcântara had gevraagd om de naam van een speler te noemen waarvan we overtuigd waren dat hij de toekomst van Barcelona was, dan hadden ze unaniem Marc Crosas geantwoord. Sterker nog, op het moment dat hij de club voor Celtic inruilde dacht ik dat hij binnen twaalf maanden terug zou zijn (Xavi: New Celtic star Crosas is so good that Barca will want him back in a year | Daily Mail Online). Bij een club als Barcelona is het niet genoeg om te teren op je aangeboren talent, dat heb ik de zaakwaarnemers van Konrad de la Fuente, Álex Collado, Hugo Carvalho, Samuel Håkansson en Dani Olmo ook verteld. In mijn elftal krijg je speelminuten op het moment dat je hebt laten zien van toegevoegde waarde te zijn, of je nou een 17-jarig talent of een 23-jarige miljoenenaankoop bent’.

JGiddensEmpics
Xavi Hernández op de trainingen in duel met Marc Crosas. Helaas heeft de laatstgenoemde nooit het niveau gehaald waarvan iedereen dacht dat hij het zou halen. Na avonturen bij Olympique Lyon, Celtic, Volga NN, Santos Laguna, Leonos Negros, CD Cruz Azul en CD Tenerife stopte hij met voetballen in 2017.

‘Toch moeten we realistisch zijn over de kans op speelminuten in het eerste elftal richting talentvolle jeugdspelers. Het is onmogelijk om iedereen te laten spelen en soms is het beter dat jeugdspelers tijdelijk bij een andere club ervaring opdoen. Daarom denk ik dat ons samenwerkingsverband met FC Nordsjælland een belangrijke rol kan spelen in het behouden van spelers met het Barça DNA. Op die manier kunnen we talenten een andere route naar het eerste elftal beloven. Alejandro Baldé, Ezequiel Agudelo en Andrés Serrano spelen bijvoorbeeld op dit moment wekelijks in de Deense Superliga.

@Imparator: “Hoe stelt FC Barcelona zich op tegen de kwestie van Catalonische onafhankelijkheid? Tijdens Bartomeu’s presidentschap leek de club aan de kant van het Madrileense regime staan. Is hier verandering in gekomen?”
‘Ah, een provocerende vraag. Het lijkt me duidelijk dat de Catalaanse identiteit van de club nooit in twijfel is geweest. Natuurlijk had ik graag gezien dat de club een grotere rol had gespeeld tijdens de gebeurtenissen rondom het referendum voor Catalaanse onafhankelijkheid, zeker het spelen in een leeg stadion terwijl de stemloketten werden leeggeroofd door de Spaanse politie staat nog op mijn netvlies. Maar om nou te stellen dat de club onder Bartomeu ‘aan de kant van het Madrileense regime stond’ gaat wel erg ver. De club blijft de Catalaanse belangen vertegenwoordigen, of dat nu met onafhankelijkheid als ultiem doel is of niet’.

De club heeft besloten de selectie op vier posities te versterken. André Onana (Ajax), Joško Gvardiol (RB Leipzig), Rodrigo Hernández (Manchester City) en Bryan Gil (Sevilla) lijken op het eerste oog voornamelijk versterkingen voor de breedte. Op welke manier heb je hen weten te overtuigen om naar de club te komen?
‘André Onana heeft tijdens onze eerste gesprekken aangegeven dat hij zich zorgen maakte over zijn speelminuten op het moment dat hij zou besluiten om terug te keren. Daarom heb ik hem beloofd dat hij minimaal twintig wedstrijden zou spelen. Lukt dat niet, dan mag hij transfervrij vertrekken. Joško Gvardiol hoefde eigenlijk niet overtuigd te worden, hij stond al te trappelen om bij ons aan de slag te gaan. In de komende maanden krijgt hij de kans om te bewijzen dat hij de verdediger van de toekomst is voor de club. Lukt hem dat, dan nemen we hem definitief over voor dertig miljoen euro. Lukt hem dat niet, dan kijken we verder naar andere verdedigers. Over Rodrigo Hernández heb ik al eerder gezegd dat hij de natuurlijk opvolger is van Sergio Busquets en dat hij het “Barcelona profiel” heeft. Door zijn uitzichtloze situatie bij Manchester City had hij weinig extra overtuiging nodig. Ik kan niet wachten om hem in het shirt van Barcelona te zien! Bryan Gil staat natuurlijk al jarenlang te boek als veelbelovende speler en werd meermaals bekeken door onze scouts, dus hij was al langer op de hoogte van onze interesse’.

De meest succesvolle periode in de clubgeschiedenis (2009-2015) wordt door het merendeel van de achterban nog altijd gebruikt als de standaard waarmee de prestaties van de huidige selectie beoordeeld worden. Welke verschillen zijn er tussen die generatie spelers en deze generatie?
‘In het hart van de verdediging is leiderschap en ervaring cruciaal. Onder Frank Rijkaard en Pep Guardiola (2003-2012) was Carles Puyol ontzettend belangrijk in het organiseren van de verdediging en het begeleiden van jonge spelers. Daarmee heeft hij een voorbeeld gegeven aan Gerard Piqué, die op zijn beurt nu Eric García en Ronald Araújo onder zijn hoede neemt. Dat verantwoordelijkheidsgevoel en leiderschap zie ik op dit moment minder bij Clément Lenglet. Op zichzelf geen schande, maar hij lijkt meer bezig te zijn met het verbeteren van zijn eigen spel dan met het organiseren van de verdediging. In mijn ogen is het daarom verstandig om onze jonge verdedigers samen te laten spelen met Gerard Piqué in plaats van Clément Lenglet’.

‘Op het middenveld ontbreekt het in mijn ogen aan een metronoom, of beter gezegd: een speler die het tempo van de wedstrijd kan lezen, bepalen en waar nodig versnellen. Frenkie de Jong en Riqui Puig hebben het vermogen om als metronoom te fungeren, maar onze ervaring is dat jonge voetballers op die leeftijd voornamelijk bezig zijn met het verbeteren van hun eigen spel in plaats van het zoeken naar manieren om hun medespelers beter te laten functioneren. Geen schande natuurlijk, dat had ik ook niet op die leeftijd’.

‘In de afgelopen jaren hebben we behoorlijk geïnvesteerd in onze voorhoede en we denken daarmee genoeg kwaliteit in huis te hebben gehaald om in de komende seizoenen succesvol te zijn. We zijn ervan overtuigd dat Lionel Messi, Kylian Mbappé, Ansu Fati, Ousmane Dembélé en Hugo Carvalho het niveau hebben om zich het hetzelfde rijtje te scharen als Ronaldinho-Eto’o-Messi, Pedro-Messi-Villa en Messi-Suárez-Neymar. Je zou hooguit kunnen stellen dat het de voorhoede ontbreekt aan een pure centrumspits, maar volgens Javier Mascherano (Barcelona B) heeft de 16-jarige Samuel Håkansson het niveau om door te stromen naar het eerste elftal’.

Laten we dan meteen namen en rugnummers noemen. Op welke manier kan Barcelona die tekortkomingen corrigeren in de komende seizoenen?
‘Matthijs de Ligt (Juventus) heeft in Italië meer besef gekregen van de ruimte die hij moet verdedigen en geleerd om beter te verdedigen in omschakelmomenten. Daarnaast is het veelzeggend dat hij de aanvoerdersband heeft overgenomen van Giorgio Chiellini. Dat toont het vertrouwen van Andrea Pirlo en is in mijn ogen een bewijs van zijn leiderschapskwaliteiten. Jules Koundé (Sevilla FC) heeft het vermogen om wedstrijden te lezen en zijn onderscheppingen perfect te timen. Die kwaliteiten zijn cruciaal voor ploegen die met veel ruimte in de rug proberen te verdedigen. Marquinhos (Paris Saint-Germain), Aymeric Laporte (Manchester City), Fabinho (Liverpool), Edmond Tapsoba (Bayer 04 Leverkusen) en Pau Torres (Villarreal CF) zijn andere interessante opties.

img_aollerm_20190110-233936_imagenes_lv_terceros_xavi_thiago_qatar-kD5H--656x371@LaVanguardia-Web
Xavi Hernández probeerde Thiago Alcântara nog te overtuigen om terug te keren bij Barcelona voordat Thiago uiteindelijk voor Liverpool koos. Destijds was hij nog geen eindverantwoordelijke in Camp Nou, misschien dat de situatie nu anders is? @Begiristain

‘Op het middenveld zoeken we naar een speler met meer specifieke kwaliteiten die als leermeester kan fungeren voor spelers als Riqui Puig, Ilaix Moriba en Pedri. Volgens mij heb ik tijdens mijn spelerscarrière al eens mijn verbazing uitgesproken over het feit dat Santi Cazorla (Al-Sadd) en David Silva (Real Sociedad) nooit het shirt van Barcelona hebben gedragen. Joshua Kimmich (Bayern München) en Marco Verratti (Paris Saint-Germain) horen in mijn ogen ook in die categorie. Daarnaast hadden Thiago Alcântara (Liverpool) en Arthur (Juventus) behouden moeten blijven voor de club.

Uitslag heenduel kwartfinale Champions League

Manchester United – FC Barcelona: 0-3
:soccer: ‘14 0-1 Lionel Messi (Ousmane Dembélé)
:soccer: ‘37 0-2 Ousmane Dembélé (Sergi Roberto)
:x: ’64 0-2 Lionel Messi (gemiste strafschop)
:soccer: ’90 0-3 Lionel Messi (Riqui Puig)

Manchester United XI: David de Gea; Aaron Wan-Bissaka (Diogo Dalot), Eric Bailly, Victor Lindelöf, Alex Telles; Scott McTominay, Donny van de Beek; Mason Greenwood (Daniel James), Bruno Fernandes, Marcus Rashford; Anthony Martial. (4-2-3-1)

Barcelona XI: Marc-André ter Stegen; Sergi Roberto, Ronald Araújo (Eric García), Gerard Piqué, Jordi Alba; Frenkie de Jong, Sergio Busquets, Pedri (Riqui Puig); Ousmane Dembélé (Dani Olmo), Lionel Messi, Ansu Fati. (4-3-3)

1 like

Doen! Thiago Alcantara is een Barça-speler in hart en nieren. Heb 'm in mijn vorige CM ook gehaald en geen seconde spijt van gehad. Eindelijk waar hij hoort. Ben nu, ondanks dat ik in S4 was, opnieuw begonnen en hij staat wederom op de shortlist.

1 like

De laatste vriendschappelijke wedstrijden tegen Venezuela en Polen zijn een ideaal moment om enkele spelers een laatste kans te geven om zich te bewijzen. Marcos Llorente krijg een kans op de rechtsbackpositie, terwijl Iñigo Martínez en Sergio Reguilón een dusdanige indruk weten te maken dat ze Pau Torres en Angeliño passeren in de pikorde. Op het middenveld moet er een keuze gemaakt worden tussen Fabián Ruiz en Mikel Merino voor de rol als stand-in voor Saúl Ñíguez. En Marco Asensio kan zichzelf op het laatste moment nog in de definitieve selectie spelen op het moment dat hij meer indruk maakt dan zijn ploeggenoot Isco. Spelers als Adama Traoré, Pau Torres, Angeliño, Pedri, Álvaro Morata, Isco en Ansu Fati zijn niet opgenomen in de selectie omdat zij in principe al zeker zijn van deelname aan het Europees Kampioenschap (of al genoeg gespeeld hebben om hun waarde te bewijzen).

Na jarenlang gepasseerd te zijn door Didier Deschamps (Frankrijk) heeft Aymeric Laporte overigens voor een Spaanse interlandcarrière gekozen. Blijkbaar vond de Franse bondscoach dat hij qua persoonlijkheid minder goed bij de ploeg past, waardoor spelers als Kurt Zouma, Adil Rami, Presnel Kimpembe en Mamadou Sakho in de afgelopen jaren de voorkeur hebben gekregen.

Leuk hoe wij verschillen van selectie. Ik zit inmiddels in S3 en heb bijna alle 30+ niet meer geselecteerd. Enkel De Gea en Thiago, het betreft wel EK kwalificatie duels ipv een oefenronde. Werk meestal met 2 keepers en ook maar 3 centrale verdedigers om een extra middenvelderr/aanvaller te selecteren.

1 like

@Spoon0612, ben eigenlijk wel benieuwd naar de spelers die jij hebt geselecteerd in je carrière. Vriendschappelijke wedstrijden zijn ideaal om nieuwe spelers en jonge talenten een kans te geven, vandaar dat deze selectie misschien wat experimenteel oogt. In de afgelopen maanden heb ik daarom uitgebreid de kans gekregen om spelers uit te proberen, dus de spelers die een indruk hebben achtergelaten krijgen de kans om zich op het Europees Kampioenschap te laten zien. Heb trouwens zelf geen enkel probleem om 30-plussers te selecteren, geloof dat ik zelfs Pepe Reina en Cesc Fábregas heb opgeroepen voor twee vriendschappelijke duels.

Heb ook De Gea en Simon als keepers. Bellerin, Maffeo, Gaya, Grimaldo zijn de backs. Yeray, Hermoso en Pau centrale verdedigers. Merino, Fabian, Rodri, Llorente, Koke, Saul, Olmo zijn mijn middenvelders. Aanvallers : Ferran, Fati, Oyarzabel, Barrenetxea, Moreno, Morata, Williams

1 like

Kylian Mbappé: ‘Deze wedstrijd heb ik vanaf het eerste moment omcirkeld in mijn agenda!’
De voetbalwereld heeft woensdagavond geschokt gereageerd op de vroege terugkeer van Kylian Mbappé voor Barcelona. De 23-jarige aanvaller zou in eerste instantie maandenlang buitenspel staan met een zware enkelblessure, maar tot de verrassing van iedere voetballiefhebber werd hij toch opgenomen in de wedstrijdselectie voor het duel met Borussia Dortmund. Tijdens zijn interview met Champions League Magazine werd duidelijk waar zijn motivatie om te spelen vandaan komt: ‘Onderlinge duels met Erling Håland blijven een speciaal moment voor mij en vanaf het eerste moment heb ik deze wedstrijd omcirkeld in mijn agenda. In de afgelopen jaren hebben we vaker dit soort duels uitgevochten en zijn berichtje via Twitter heb ik zeker gebruikt als motivatie om vandaag aan de aftrap te staan’.

Onder leiding van Edin Terzić probeerde Borussia Dortmund over de vleugels aan te vallen en op het middenveld één-tegen-één te spelen. Door de terugkeer van Kylian Mbappé was Barcelona in staat om de Duitsers over de linkerflank aan te vallen. De Franse aanvaller wist relatief eenvoudig weg te lopen uit de rug van Jadon Sancho, waarna Lionel Messi hem op zijn wenken bediende. Erling Håland kreeg daarna enkele kansen, maar verder dan een hard schot op de lat wist de Noorse spits niet te komen. Barcelona kwam ijzersterk uit de kleedkamer in de tweede helft en maakte meteen het verschil. Ook nu werd gebruik gemaakt van de ruimte in de rug van Jadon Sancho. Jordi Alba gaf de assist voor de 0-2, terwijl Kylian Mbappé zijn hattrick voltooide door simpele loopacties vanaf de linkerflank.

Borussia Dortmund – FC Barcelona: 0-4
:soccer: ‘4 0-1 Kylian Mbappé (Lionel Messi)
:soccer: ’52 0-2 Ansu Fati (Jordi Alba)
:soccer: ’57 0-3 Kylian Mbappé (Pedri)
:soccer: ’65 0-4 Kylian Mbappé (Lionel Messi)

Borussia Dortmund XI : Thomas Strakosha; Manuel Akanji, Mats Hummels, Dan-Axel Zagadou; Thomas Delaney; Jadon Sancho, Emre Can (Axel Witsel), Julian Brandt, Raphaël Guerreiro (Thorgan Hazard); Erling Braut Håland (Reinier), Marco Reus. (3-1-4-2)

Barcelona XI : Marc-André ter Stegen; Sergi Roberto, Ronald Araújo (Eric García), Gerard Piqué, Jordi Alba; Frenkie de Jong, Sergio Busquets, Pedri (Riqui Puig); Ansu Fati (Ousmane Dembélé), Lionel Messi, Kylian Mbappé. (4-3-3)

Uitslagen heenronde kwartfinale Champions League
Manchester City – Juventus: 2-1
Atlético Madrid - Paris Saint-Germain: 2-0
Liverpool - SS Lazio: 2-1

Mbappe toch maar even de puntjes op de i gezet en laten zien dat hij nog steeds de grootste kans maakt om de grootste te worden na het Messi-Ronaldo tijdperk.