Liverpool - You'll never walk alone

EXCLUSIEF: Klopp over Kiev, transfers en de hoge verwachtingen

image

De trainer is in een goed humeur en heeft duidelijk zin in het exclusieve interview met FIFABENELUX. Hij wil graag praten en stapt enthousiast binnen. Aan zijn voetstappen hoor je dat er iets is veranderd deze zomer. Hij ziet eruit als een man die klaar is om spijkers met koppen te slaan. Zo klinkt hij ook en dat straalt hij uit. Hij gelooft in zijn vermogen om de hooggespannen verwachtingen waar te maken.

Kiev voelt als een eeuwigheid geleden. De pijn van de verloren Champions League-finale wordt misschien wel nooit helemaal uitgewist, maar Klopp zei luttele uren na het laatste fluitsignaal al dat hij klaar was om verder te gaan. Een dag later dook een video op waarbij de trainer luidkeels vanuit de keuken meezong met een Duitse punkband. Hij zag eruit alsof hij flink wat borreltjes had genuttigd.

“Heb je die video gezien, ja?” Hij lacht en verbergt zijn gezicht even achter zijn handen. “Tja, iedereen had toen een beetje te veel alcohol op en als dat gebeurt kun je beter alle smartphones wegdoen! Dat is het beste advies”, grinnikt de Duitser, voordat hij het over een serieuze boeg gooit.

“Dit kan ik je zeggen. Met alles wat ik in me heb, wil ik winnen. Ik haat verliezen. Ik heb moeten leren om het te accepteren, maar ik haat het nog steeds. Toch verspil ik mijn tijd niet door te lijden. Ik draag het verlies niet met me mee. Ik pak even een moment voor mezelf en dan ben ik er klaar mee.”

De gevierde oefenmeester zegt dat het hem niet zou helpen als hij in het verlies blijft hangen. “Je moet het van je afzetten. Je kunt de wedstrijd niet opnieuw blijven beleven en zeggen ‘maar dit en dat’. Ik kan zo van alles zeggen over die wedstrijd, maar ik voel het niet meer. Zo werkt dat voor mij.”

Voor Klopp was het alweer een gemiste kans, weer een verloren finale. Dat is de zesde in mineur afgesloten finale op rij, en daar is hij zich maar al te goed van bewust. Het begon in 2013 ook met een verloren CL-finale. Zijn toenmalige ploeg Borussia Dortmund legde het af tegen Bayern MĂŒnchen. Toch valt het niet mee om overeenkomsten te vinden tussen het gevoel van toen bij BVB en het gevoel bij zijn huidige ploeg Liverpool.

“Je hebt gelijk, het is anders”, beaamt hij. “We raakten Mario Götze kwijt na de finale in 2013. Het was niet ‘voorbij’ voor Dortmund na die finale, we hadden nog steeds een goed team dat tweede kon worden en de bekerfinale kon winnen, maar het was niet hetzelfde. Sommigen voelden zich te goed en wilden niet de volgende stap zetten.”

Daarin zit hem het grote verschil met toen en nu, denkt Klopp. “Met Liverpool voelde niemand dat Kiev de laatste stap zou zijn. We zijn halverwege onze ontwikkeling. We zijn niet onverslaanbaar, we zijn niet het beste team ter wereld, maar we hebben een specifieke speelstijl wat ons een heel sterk team maakt.”

image

Hij heeft gelijk. Waar zijn Dortmund-team direct na de wedstrijd werd verzwakt, lijkt zijn ploeg bij Liverpool juist sterker. Fabinho tekende twee dagen na de finale, Naby KeĂŻta kwam een maand later en Xherdan Shaqiri en doelman Alisson Becker zijn ook aan het team toegevoegd, terwijl alleen Emre Can de ploeg transfervrij verliet. Bookmakers zien de ploeg als de Ă©Ă©n na grootste kanshebber voor de Premier League (achter landskampioen Manchester City) en ook voor de Champions League zien gokkers in de Reds een goede kandidaat. De verwachtingen zijn hoog!

“Ik twijfelde niet aan mijn team voor de wedstrijd en dat deed ik ook niet na de finale”, bezweert Klopp. “We hadden een kans en lieten het liggen. Alweer lukte het niet. Ik moest vijf jaar wachten en een andere club kiezen om een nieuwe kans te krijgen, maar zo is het leven. Veel van mijn collega’s probeerden hun hele leven om de finale te halen en het lukte hen nooit. Ik stond er al twee keer, wat geweldig is, maar het is nog niet de ultieme ervaring die je moet beleven als je wint. Het kan nog beter”, meent Klopp. “Je kunt een finale winnen met een slecht team, als je maar geluk hebt. Niemand wil per se het mooiste voetbal spelen in de finale, als je maar wint. Voor ons lukte het echter niet.”

Dus waarom zou het een volgende keer wel lukken met dit team? Betere wisselspelers? Ervaring? Geluk?

“Als je succesvol wilt zijn in beide competities - de Premier League en de Champions League - moet je zorgen dat je veel en erg goede reservespelers hebt. Daar zijn we nu hard mee bezig. Eigenlijk hadden we vorig seizoen ook al heel wat opties, maar in Ă©Ă©n week verloren we drie spelers en dan denk je ‘wow’! Het hele middenveld was zeg maar, verdwenen, en dat is heel intens. Je ziet de spelers van links naar rechts rennen en dan denk je 
”
Het doorgaans vrolijke gezicht van Klopp krijgt even een diepe frons en dan verdwijnt het in zijn handen om zijn wanhoop van dat moment na te bootsen.

“Dat was zwaar, maar het hoort erbij”, meent de oefenmeester. “Niemand klaagde erover. Je kunt daar niemand de schuld van geven en dat proberen we niet te doen. In plaats daarvan proberen we onze selectie nog groter te maken met spelers van dezelfde kwaliteit en op die manier proberen we samen de volgende stap te zetten. Hopelijk kan iedereen dat zien.”

En het is te zien. Het is riskant om al te positief te schrijven over Liverpool - ze hebben immers onder Klopp nog geen prijs gewonnen - maar er is onweerlegbaar verbetering zichtbaar bij de club. Op Ă©n naast het veld. Dat uit zich het meest op de transfermarkt. Wat voor de Reds lange tijd een achilleshiel was, ziet er nu uit als een krachtpunt. Directeur voetbalzaken Michael Edwards doet geweldige aankopen en al helemaal sinds Klopp zich er zelf ook mee bemoeit.

“Het belangrijkste is het om altijd samen te werken”, antwoordt Klopp. “Hoe kan ik hier nu zitten en zeggen hier komt het door en dat doet er niet toe? We spreken met elkaar over posities, noemen wat namen en vervolgens komen er video’s en krijgen we een nog beter beeld. Zo werkt het. Er is niet Ă©Ă©n genie die opstaat en zegt ‘oh, hem moeten we hebben en dan
’ Zo werkt het niet.”

“Om Salah hierheen te halen hebben we allemaal samengewerkt, Sadio (ManĂ©) kwam ook dankzij het hele team en nu met Shaqiri is het niet anders. Zo is het. Iemand komt met een idee, een ander zet de volgende stap en uiteindelijk maak ik de beslissing: werkt het of past hij niet bij de ploeg? Als ik denk dat het een goede match is, gaan we ervoor.”

“Zo hebben we het de afgelopen jaren gedaan, bijvoorbeeld ook met Virgil (van Dijk) in januari, en nu weer met Alisson.”

image

Daarmee noemt hij allerlei grote namen op waarvan iedereen wel aanvoelde dat het aanwinsten zouden zijn, maar ook in andere gevallen gaat het volgens Klopp op deze manier. “Laat me Robbo (Andrew Robertson) als voorbeeld nemen. Over hem moesten we heel lang nadenken. Voor hem stonden geen twintig clubs in de rij. Net gedegradeerd met zijn club en dan hier binnen komen als nieuwe linksback? Het was duidelijk dat hij tijd nodig zou hebben, maar hij nam de tijd en nu
 Als ik hem zou willen verkopen zijn er nu zeker wel meer dan twintig gegadigden voor hem, en ze zouden veel meer willen betalen dan wij hebben gedaan!”

image

Daar is het weer. Die kenmerkende positiviteit van Klopp. “Het hele team geeft spelers de kans om snel aan te haken en hun kwaliteiten te benutten om zelf ook op een hoger niveau te komen. Dat is erg cool en ik hoop dat we zo door kunnen gaan”, besluit de trainer. Geheel in stijl eindigt hij met een positieve noot. Klopp vertrekt met een lach en een groet. Tijd om weer naar de ploeg te gaan, er is werk te doen.

Het afgelopen jaar is al een achtbaan geweest voor fans van Liverpool, maar het kan dit seizoen nog wel eens beter worden. Het moet alleen nog wel ‘even’ gebeuren


Mooie inleiding voor hopelijk een heel mooie story. Als echte Liverpool-fan ga ik deze story echt zeker wel volgen. Zelf ook carriere met Liverpool
 echt een aanrader inderdaad!
Succes!!

1 like

Sterk eerste stuk en een fantastische club om een story mee te beginnen.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken met Klopp.
Succes!

1 like

Mooi eerste stuk, ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Lijkt me zelf ook nog wel een leuke club om weer een carriĂšre mee te doen, prachtige selectie met ook een aantal goede Engelse/Britse talenten.

1 like

Sterk begin! Ben meteen erg benieuwd naar het vervolg en krijg ook zelf zin om met Liverpool aan de slag te gaan, al denk ik daar toch nog even mee te wachten.

1 like

M’n favoriete buitenlandse club! Deze gaan we volgen, openingsstuk beloofd veel goeds.

1 like

Premier League, hier is Liverpool: Reds maken in 3-0-zege meteen brandhout van West Ham

Een statement, de zege van Liverpool. Niet alleen de 3-0-cijfers ogen indrukwekkend, ook de manier waarop de ‘Reds’ West Ham degradeerden tot speelbal, tonen dat er meer dan ooit met dit Liverpool rekening moet gehouden voor de landstitel in Engeland. “Are You Watching”, Manchester City?

image

Wordt de strijd om de titel in de Premier League een race tussen twee toprenpaarden? Uittredend kampioen Manchester City en eerste uitdager Liverpool? Het weliswaar new-look West Ham mag dan geen echte graadmeter zijn, de wijze waarop Klopp zijn Reds zag razen, was indrukwekkend. De topschutter staat er al meteen: Salah, vorig seizoen goed voor 32 goals, had deze namiddag 37 minuten nodig om te scoren. De Egyptenaar deed er daar in minuut 75 een tweede bovenop. De 3-0 van de pas ingevallen Shaqiri was er eentje voor de statistieken. Bovendien is Liverpool een pak versterkt in de breedte dankzij de aankopen Fabinho (Monaco), Shaqiri (Stoke City), Alisson (AS Roma) en Naby Keita (RB Leipzig). Alleen die laatste twee stonden vandaag in de basis. Shaqiri viel in en scoorde, Fabinho zat nog niet in de selectie.

image

”We zijn nog altijd Rocky Balboa en niet Ivan Drago”, mag Jurgen Klopp dan wel zeggen, ongetwijfeld hoopt hij in mei dat Rocky met de Premier League-beker staat te zwaaien.

image

Liverpool

3 (37’ 75’ Salah, 90’ Shaqiri)

0

West Ham United

XI: Alisson, Alexander-Arnold, Gomez, van Dijk, Robertson, Keita (78’ Henderson), Wijnaldum, Milner ©, Salah (90’ Oxlade-Chamberlain), Firmino (73’ Shaqiri), ManĂ©

Sterk begonnen in de PL!
Ga je het met deze selectie doen of gaat er nog wat gebeuren qua transfers?
Ik denk dat de opstelling wel vrij logisch is en ik neem aan dat als Fabinho erbij is dat hij waarschijnlijk een basisplaats krijgt (of er zeer dicht tegenaan zit).

1 like

Met deze selectie gaan we het inderdaad doen tot de winter, heb de eerste transferperiode uit staan. Ik vind het realistischer om dit zo te doen en iedereen een eerlijke kans te geven.
Ik zit een paar matchen voor op deze story, hij heeft ondertussen een basisplaats afgedwongen met een heel sterke prestatie in zijn eerste PL-wedstrijd voor de club, maar dat kom je te weten als je deze story blijft volgen :wink:

Mooi eerste stuk en ook goed dat de eerste wedstrijd meteen is gewonnen. Als Liverpool-fan ga ik zeker je story verder volgen!

1 like

Liverpool krijgt moedig Crystal Palace toch op de knieën

Liverpool is na twee speelronden nog foutloos in de Premier League. Na de simpele 3-0 zege van vorige week op West Ham United pakte het team van JĂŒrgen Klopp ook maandagavond de drie punten bij Crystal Palace. Er werd met 1-2 gewonnen door doelpunten van Milner en Firmino in de tweede helft.

Liverpool won de voorgaande drie duels van Crystal Palace allemaal en was ook maandagavond een maatje te groot voor het team uit Londen. De thuisploeg, met Patrick van Aanholt in de defensie, weerde zich echter kranig. Wilfried Zaha schoot net voor rust de 1-0 geweldig in de kruising. In de tweede helft voerde de Reds de druk op en in minuut 75 verzilverde James Milner het overwicht: 1-1. 8 minuten later ging Liverpool er over met een doelpunt van Firmino.

image

Crystal Palace ging in de absoluut slotfase met vrijwel de gehele ploeg naar voren maar zonder gevaar.

Bij Liverpool speelden Virgil van Dijk en Georginio Wijnaldum negentig minuten. Aanwinst Fabinho zat opvallend genoeg niet bij de selectie.

Crystal Palace 1 (40’ Zaha)

Liverpool 2 (75’ Milner, 83’ Firmino)

XI: Alisson, Alexander-Arnold, Gomez, van Dijk, Robertson, Keita (64’ Henderson), Wijnaldum, Milner © (90’ Lovren), Salah, Firmino, ManĂ© (56’ Shaqiri)

Prima overwinning op Palace al denk ik toch wel dat Klopp niet heel tevreden is, Milner doet het goed bij jou terwijl hij bij vele ernaast gezet zal worden mooi om te zien!
Apart dat Fabinho nog niet bij de selectie zit, is er iets met hem of moet hij nog gewoon aanpassen etc?
Succes met je volgende wedstrijden!

1 like

Milner doet het gewoon goed. Al 2 wedstrijden is hij bij de uitblinkers.
Fabinho gaat rustig gebracht worden, ook omdat Milner en Wijnaldum tot nu toe onbetwist basisspelers zijn.

Goede overwinning op Palace! Snap je keuze om Fabinho nog niet bij de selectie te zetten enigzins wel, want waarom zou je aanpassingen maken als het goed loopt.