Manager Story | AFC AJAX NOG AMBITIEUZER

Weer een mooie update. Hoe maak je dat zo?

@robert-neef de meeste heb ik twee/drie jaar geleden gemaakt. Omdat ik iedere FIFA begin met een CM met mijn twee favoriete clubs: Ajax (stad waar ik vandaan kom) en Wisla Kraków (stad waar ik nu woon). Ieder jaar werk ik ze een klein beetje bij (met photoshop), maar de basis blijft hetzelfde. Houdt het ook makkelijk om het tweetalig te doen (ik doe gelijk aan deze, een Engelstalige op EA Sports forum).

HALLER OP JACHT NAAR RECORDS

HEERENVEEN, 16 OKT 2021 | Ajax had een makkelijke avond in het noorden van Nederland. De voetbalploeg oogde verfrist na de interlandbreak en had geen enkele moeite met SC Heerenveen (0-5).

Sebastièn Haller (foto beneden) opende de score met twee doelpunten, waarmee hij zijn teller op dertien bracht in negen wedstrijden. Het Eredivisie-record van Coen Dillen (43 goals in 34 wedstrijden, PSV 1956/'57) is nog ver weg, maar als Haller zo doorgaat, ligt hij op koers voor 49 doelpunten aan het eind van het seizoen.

De overige doelpunten werden gescoord door Nicolas Tagliafico, Davy Klaassen en Dusan Tadic. De Ajax-aanvoerder heeft inmiddels ook een keurige zeven goals gemaakt. Een extra bonus voor Ajax was dat stuntploeg PEC Zwolle PSV verraste (2-1), terwijl Utrecht verloor van AZ Alkmaar (1-0), waardoor laatstgenoemde de tweede plek in de rangschikking overneemt.

AJAX VERSLAAT SPORTING IN EUROPESE THRILLER

Amsterdam, 20 OKT 2021 | Ajax heeft ook haar tweede thuiswedstrijd in Groep C van de UEFA Champions League weten te winnen: Portugees kampioen Sporting werd na een ware nagelbijter van een wedstrijd verslagen (3-2). Door de zege neemt Ajax de leiding over in Groep C.

Voorafgaand aan de wedstrijd was de verwachting dat Sporting net zo’n grote bedreiging voor Ajax zou kunnen vormen als Borussia Dortmund. Bij laatstgenoemde is het een kwestie van pure kwaliteit, maar het defensieve spel van de Portugezen is een moeilijk te bestrijden strategie voor de Amsterdammers, zoals de geschiedenis al vaak heeft uitgewezen.

De vrees werd in eerste instantie bewaarheid. Ajax liep bij het eerste noemenswaardige spelmoment meteen in het mes van de tegenstander. Na in de eerste tien minuten het meeste balbezit te hebben gehad, opende een snelle tegenaanval van Sporting de score. De Portugezen veroverden de bal op eigen helft. Daniel Bragança pikte de bal op in de loop rond de middenlijn, versloeg Daley Blind op pure snelheid en schoof de bal langs Maarten Stekelenburg.

Sporting ging vervolgens in de verdediging en zette twee rijen van elk vijf spelers achter de bal. Ajax controleerde een groot deel van de tijd het balbezit, maar was niet in staat om door de verdediging van de ploeg uit Lissabon heen te breken. Het duurde tot het einde van de eerste helft voordat Ajax het laatste derde deel van het veld overbezette en eindelijk een doelpunt maakte. De aanval ging van links naar rechts van Dusan Tadic, via Nicolas Tagliafico, Sebastièn Haller en Steven Berghuis om uiteindelijk Davy Klaassen te bereiken. De betrouwbare middenvelder bewoog snel en glipte langs Sporting-verdediger Neto: 1-1.

De tweede helft verliep grotendeels hetzelfde, alleen was Ajax iets voorzichtiger om niet twee keer in dezelfde Sporting-val te lopen. Maar die terughoudendheid zorgde ervoor dat de ploeg uit de Nederlandse hoofdstad het de bezoekers uit Lissabon niet moeilijk kon maken. Er was een draai en een dribbel van Ryan Gravenberch voor nodig, om zichzelf voor het doel te openen en de 2-1 te scoren.

Sporting moest nu zijn defensieve strategie laten varen, maar creëerde daarmee wel de ruimte waar Ajax zo van houdt voor haar manier van voetballen. In de laatste tien minuten golfde het spel mooi op en neer. Nicolas Tagliafico overlapte Dusan Tadic op de linkerflank en wat een onbesuisde bal leek, gericht op het doelgebied, bleek een precieze voorzet die Steven Berghuis binnen tikte: 3-1.

In de slotminuten slaagde Bragança erin de Ajax-verdedigers opnieuw te verschalken op snelheid. In het strafschopgebied gaf hij de bal af aan teamgenoot Paulinho, die er nog voor het einde van de 90 minuten 3-2 van wist te maken. Maar de open eindfase was duidelijk beter geschikt voor het spel van Ajax. Sporting kwam naar Amsterdam om een doelpunt te maken, zich daarna te verstoppen en te hopen op drie punten, of in ieder geval één. Het duurde lang, maar de constante aanvalsgolven van Ajax wierpen uiteindelijk hun vruchten af en waren uiteindelijk te veel voor de ambities van de kampioenen van Portugal. Over twee weken wacht dezelfde wedstrijd, dan in Lissabon.

FIFA 22 laat veel te wensen over, maar geeft met de juiste instellingen best realistische uitslagen.

GROEPSTANDEN

UEFA Champions League

UEFA Europa League

UEFA Europa Conference League

Ziet er goed uit, ook vrij opvallend dat je zo’n gelijke trend houdt met de realiteit. Toch fijn dat je vrij snel goede sliders hebt gevonden, al is het natuurlijk de vraag hoeveel impact nieuwe titel updates daarop gaan hebben.

kwestie van goed bijhouden: gelukkig kun je sliders binnen CM aanpassen (in tegenstelling tot spelerbeoordelingen)

Gescout als vleugelspeler, maar op basis van zijn lengte, tweebenigheid en goede stats in snelheid, afmaken en koppen heb ik hem omgevormd naar centrumspits in zeven weken.

1 like

Fantastisch talent heb je weten te vinden, merk zelf dat het vaak goed zoeken is naar goede spitsen in de jeugd. Succes tegen PSV, ben benieuwd of je carrière en de realiteit ook na dit weekend nog (redelijk) gelijk op gaan.

Mooi dat je de jeugd blijft onderhouden! Ben benieuwd of de Eindhovenaren je 2x thuis kunnen verslaan.

Ten Hag: 'We winnen door kwaliteit, niet door geluk’

AMSTERDAM 24 OKT 2021 | Ajax heeft een gat weten te slaan in een direct duel met directe titelconcurrent PSV (3-1). In zeer gelijkopgaand duel in de Johan Cruijff Arena was Ajax het gelukkigst in de slotfase; een uitglijder van PSV’er André Ramalho en een ongelukkig weggebokste bal door Joël Drommel leverden Ajax twee goals op, terwijl PSV zelf een wedstrijdkerende strafschop verprutste in de persoon van Mario Götze. Het was voor PSV de tweede nederlaag op rij.

De pers en de kenners spraken al snel van Lucky Ajax, maar daar wilde Erik ten Hag niks van weten: “Wij maken die fouten niet, wij benutten wél de mogelijkheden die ons toekomen. Dat is geen geluk, dat is kwaliteit”, vindt de Ajax-hoofdtrainer.

Het verhaal van de wedstrijd was de relatief vroege wissel bij Ajax van clubtopscorer Sebastièn Haller, ten faveure van de in vergetelheid geraakte Zakaria Labyad. De aanvallende middenvelder die in het kielzog van Ten Hag van Utrecht naar Amsterdam verhuisde, heeft nooit bij Ajax kunnen overtuigen. Vandaag was hij echter goed voor twee doelpunten binnen tien minuten.

“Ik ken de kwaliteiten van mijn spelers”, verklaart Ten Hag “en helemaal die van Zaka, die ik nog wat langer ken.” De Ajax-trainer haalde Haller naar de kant om zo de Tadic-variant te kunnen toepassen. Met de aanvoerder als valse spits was er simpelweg iemand op links nodig. “Dan heb ik thans de keuze uit Mohamed Daramy of Zakaria Labyad. Mohamed is ten eerste nieuw bij de club, moet nog wennen en kan ik goed gebruiken als we diepgang nodig hebben op de flank. Maar met Dusan als valse spits heb je spelers nodig die aansluiten in de punt van de aanval: daarom bracht ik Labyad, Mohammed Kudus en Davy Klaassen, want die kunnen dat. Goede positionering en ieder ook een goed afstandschot.”

Tot tien minuten voor het einde was het 1-1 in de Arena. Dusan Tadic draaide weg van zijn bewaker Ramlho die tevens weggleed. “Ik kon met rechts schieten, of Zakaria de kans geven”, aldus Tadic, “dus ik koos voor het laatste omdat ik beter met links schiet.”

PSV was zeker niet de mindere partij en drong aan op een gelijkmaker. Nicolas Tagliafico vloerde Noni Madueke enkele minuten voor tijd en daarmee kregen de Eindhovenaren een strafschop. Götze legde aan voor de gelijkmaker, maar trof de paal.

De slotminuten waren slordig met veel lange halen over en weer. Ajax wilde de bal weg bij het doel en PSV wilde zo snel als kon de bal weer bij haar aanvallers hebben. Een uitbraak van Ajax leverde een slappe inzet van David Neres op. Joël Drommel stompte de bal echter plomp in de loop van de aansluitende Labyad, die pardoes zijn tweede goal maakte, of eigenlijk het doel inliep.

Met enig gevoel voor sarcasme probeerde Ten Hag het voor zijn collega Roger Schmidt op te nemen. De positie van de PSV-trainer wankelt steeds meer na een tweede competitienederlaag: “Ik vind dat mijn collega bij PSV goed werkt verricht, ook voor ons [knipoog]. Zonder gekkigheid: zijn ploeg stond goed, was gelijkwaardig aan ons en maakte het ons moeilijk. De wedstrijd wordt beslist op individuele fouten: het is niet dat de trainer zelf het veld in kan komen en die strafschop neemt, of zelf de laatste minuten voor het doel gaat staan. Bovendien willen wij de eerste plaats niet afstaan, maar PSV kan nog prima voor de tweede gaan.”

Heel blij met deze: in afgelopen versies van FIFA heb ik altijd moeite met Heracles, Twente en Vitesse gehad. Dus dat deze relatief makkelijk ging was een zegen en een eindigde in een zege :wink:

AJAX SNEL KLAAR MET SPORTING IN LISSABON

Lissabon, 2 NOV 2021 | Ajax is er in de Champions League in geslaagd tegenstander Sporting af te straffen voor eigen fouten; In Lissabon nam de Amsterdamse ploeg voor rust een 2-0 voorsprong. genoeg voor de 2-1 uitzege. Drie punten in de tas gaan mee terug naar de Nederlandse hoofdstad.

De doelpunten kwamen van de ervaren vedetten: Dusan Tadic schoot na amper een kwartier de bal binnen na een onbedoelde scrimmage tussen Sporting-spelers Coates, Neto en doelman Adán. Daley Blind zag diezelfde Adán te ver voor zijn doel staan en schoot net voor het ingaan van de klok op 30 minuten nauwkeurig van afstand raak.

Ajax wist daarna het grootste deel van de wedstrijd te controleren, de winst mee naar huis te nemen en met één been in de volgende ronde te komen. Wat de uitslag in de resterende twee groepswedstrijden ook wordt, Ajax zal actief zijn op de Europese velden, of dat nu Champions League of Europa League is.

Mooie resultaten. En veel succes nog met komende wedstrijden. Ga je nog versterking halen?

Dikke campagne! Hopelijk haal je CL overwintering.

De VI van wat dan volgende week zou moeten zijn: wordt de hoofdtitel werkelijkheid :question: