Manager Story | AJAX for the FUTURE


1 mei 2022 - Eredivisie, speelronde 33
Wedstrijdstatistieken

Eredivisie, stand na speelronde 33

Feyenoord wint en houdt het spannend

Op de tweede speeldag van de Eredivisie, ver terug in augustus 2021, versloeg Ajax in De Kuip Feyenoord met 2-0. De twee aartsrivalen lieten in het vervolg ieder weinig punten liggen. Negen maanden en 31 speeldagen verder, is het verschil nog steeds drie punten. In die periode scoorde Ajax wel iets makkelijker en hield de defensie ook beter doelpunten tegen. Daarom moest Feyenoord in de Johan Cruijf ArenA winnen, wilde het nog een kans maken op de landstitel.
Ajax en Feyenoord zijn beide geplaatst voor de (voorronde van de) UEFA Champions League. De strijd tussen beide ging dus puur om de landstitel (en de winstpremie van €9.500.000,-). Ajax, licht in het voordeel, kreeg van de bezoekers het balbezit in de openingsfase. De thuisclub had aan een gelijkspel voldoende en dus drong het niet al te aggressief aan; het hield gewoon de bal in de ploeg.
Het wedstrijdbeeld veranderde in de tweede helft. Met Jurriën Timber in de ploeg in plaats van de meer diepgaande Devyne Rensch, beperkte Ajax zich tot het houden van de nul. Het gaf Feyenoord meer ruimte om te spelen en dat zouden de Rotterdammers ook doen. Gezegend met twee snelle en dit seizoen doeltreffende vleugelspelers kwam Feyenoord steeds dichter bij het doel van Ajax.
Precies een uur in de wedstrijd sloeg Feyenoord toe. Een dieptepass van Orkun Kökçu kwam in de loop van Robert Bozenik die vrij voor doelman Maarten Vandevoordt stond omdat Thilo Kehrer, vervanger van Daley Blind, de bal verkeerd had ingeschat en Bozenik niet meer kon bijhalen: 1-0. (foto)
Ajax-coach schakelde nu om met twee frisse vleugelspelers en zocht verwoed de aanval. En daarmee kwam er steeds meer ruimte achterin bij de Amsterdammers en nog meer ruimte voor een Rotterdamse tegenstoot. Uiteindelijk was het de invaller Jurriën Timber die Luis Sinisterra niet binnendoor het strafschopgebied van Ajax liet ingaan en de rappe Colombiaan vloerde (foto). De strafschop werd benut door Steven Berghuis (foto eronder). Daar het vijf minuten voor het einde van de reguliere speeltijd was, berustte Ajax zich in de 2-0 nederlaag.

“Ons plan was goed”, stelde Heitinga, “tot een uur in de wedstrijd, maar door een individuele concentratiefout kwamen we toen op achterstand. Daarna moesten we risico nemen en dat is verkeerd voor ons afgelopen.” De Ajax-trainer is niet ongerust dat zijn club uiteindelijk nog de landstitel gaat mislopen: “We hebben geleid vanaf de eerste speeldag toen we Emmen hier versloegen met 4-0. We gaan de klus ook tegen Emmen afmaken!”
Daar was Feyenoord-trainer Arne Slot het niet mee eens: “Wij hebben terecht gewonnen. We hebben geduldig gewacht op onze kansen en die kwamen in de tweede helft. Zo spelen we al het gehele seizoen en dat heeft ons constant in de buurt van de eerste plaats gehouden. Wij verdienen het om kampioen te worden. Bovendien is er in Drenthe nog nooit een kampioenschap gevierd, door geen enkele club”, knipoogde de zegevierende coach.
En dus houdt Feyenoord de spanning er nog voor even in. De beslissing in de Eredivisie moet vallen op de laatste speeldag. Hoewel gelijk in punten heeft Ajax een gunstiger soelsaldo; de Amsterdammers deden het tot dusver tien doelpunten beter dan de Rotterdammers. Beide teams spelen tegen degradatieklanten: de Godenzonen gaan op bezoek bij FC Emmen (17e), terwijl de Stadionclub Vitesse (18e) zal ontvangen.

Zo dan. Zeldzaam dit. Emmen wel goed te doen.


5 MEI 2022 - UEFA Europa League, halve finale (terugwedstrijd)
Opstellingen


Wedstrijdstatistieken

Uitslagen Champions League & Europa League

Ajax strandt in halve finales na 0-0 in Londen

De campagne van Ajax in UEFA Europe League dit seizoen is ten einde. Na twee wedstrijden in de play-offs (Servette), zes in de groepsfase (Eintracht Frankfurt, Sparta Praag en Austria Wien) en acht in de afvalronden (Basaksehir, Chelsea, Fiorentina en Arsenal) zijn de Amsterdammers gestrand in de halve finales. Het 0-0 resultaat vanavond in Londen tegen Arsenal was onvoldoende om de 2-1 thuisnederlaag van vorige week weg te werken.
Het is voor Ajax de derde keer in de laatste zes seizoenen, dat op de weg naar Europese glorie een Engelse club dwarsligt. Eerder dwarsboomden Manchester United (2017, finale Europa League) en Tottenham Hotspur (2019, halve finale Champions League) de Amsterdamse club.
In de wedstrijden tegen Arsenal kwam Ajax duidelijk tekort. Hoofdtrainer John Heitinga speelde vol op de aanval in een 3-4-3 formatie, waarbij een centrale verdediger was opgeofferd voor defensieve middenvelder Morten Frendrup. De aanvalsdrang overviel Arsenal even in de openingsfase en Ajax kwam tot een goede kans met Mohammed Kudus, maar diens schot werd gekeerd door Gunners-goalie Bernd Leno.
En met dat enige wapenfeit viel de wedstrijd feitelijk stil: Arsenal hoefde niet, Ajax was tot weinig in staat. In de tweede helft was de pijp duidelijk leeg bij Ajax en deed Arsenal nog enkele verwoede pogingen om tot een goal en een definitief nekschot voor Ajax te komen, maar de Amsterdammers hielden in ieder geval dapper en op het tandvlees de nul.
Daarmee eindigde een goede Europese campagne. Ajax haalde veel coëfficiëntiepunten binnen voor zichzelf, maar ook voor Nederland dat dankzij de Amsterdamse punten stevig op de zevende plek staat in het landenklassement.
Maar dat is voor Heitinga geen pleister op de wonde: “Tot drie weken geleden deden we mee om drie prijzen. We zijn net tekort gekomen in de beker en nu ook net tekort gekomen in Europa. Het is belangrijk dat dit niet eindigt als een seizoen waarin alles net niet lukte. We hebben nog één duel voor de boeg en daarin moeten we winnen om zeker te zijn van toch wel de belangrijkste van de drie prijzen.”
8 mei 2002 - Eredivisie, slotdag
Het is speelronde 34, de slotdag van de Eredivisie, en het landskampioenschap kan nog naar Ajax of naar Feyenoord. Beide teams staan gelijk in punten, hoewel Ajax (+59) een voordeel heeft wegens een beter doelsaldo ten opzichte van Feyenoord (+49).
Ajax (1e) bezoekt FC Emmen (17e) en Feyenoord (2e) ontvangt Vitesse (18e). Ook om de derde plek wordt nog gestreden: PSV (3e) speelt in Den Haag tegen ADO (16e), terwijl AZ (4e) opmoet in Venlo tegen het reeds veilig gesoeelde VVV-Venlo (11e).
De tegenstanders van Ajax, Feyenoord en PSV zijn onderaan de ranglijst ook bezig met een strijd directe degradatie te ontlopen. Vanwege het coronavirus promoveerde of degradeerde er niemand afgelopen seizoen. Deze jaargang degraderen er twee direct en speelt de nummer 16 een beslissingsduel tegen de winnaar van de play-offs gespeeld door de periodekampioenen van de Eerste Divisie.

Alle wedstrijden worden gelijktijdig afgewerkt. Dit is de situatie voorafgaand aan de wedstrijden.

10"
AZ krijgt een strafschap tegen VVV; Dani de Wit scoort: 1-0

12"
Luis Sinisterra scoort voor Feyenoord tegen Vitesse: 1-0.

18"
Simon Tibbling van Emmen verrast Ajax: 1-0.

stand na 20 minuten

30"
Ehan Zahavi schiet een vrije trap binnen namens PSV tegen ADO: 1-0.

32"
Sinisterra verdubbelt de voorsprong van Feyenoord op Vitesse: 2-0.
Feyenoord ligt op koers voor het kampioenschap, Vitesse is op weg naar de Eerste Divisie.

36"
DUSAN TADIC MIST PENALTY! Emmen - Ajax blijft voorlopig 1-0

44"
AZ komt op 2-0 tegen VVV-Venlo dankzij Jesper Karlsson.

stand bij rust

49"
Sinisterra scoort zijn derde van de wedstrijd: Feyenoord - Vitesse 3-0

55"
VVV doet iets terug met een goal van Giorgos Giakoumakis; AZ leidt nog steeds in Venlo met 2-1.

64"
PSV komt op 2-0 tegen ADO. Mario Götze schiet de bal erin. PSV lijkt zeker van de derde plek.
ADO Den Haag koerst af op directe degradatie…

stand na 70 minuten

71"
Noa Lang schiet Ajax langszij tegen Emmen: 1-1.

77"
Orkun Kökçü maakt er 4-0 van, namens Feyenoord tegen Vitesse.

79"
Albert Gudmundsson schiet AZ naar 3-1 in Venlo.

stand na 80 minuten

85"
GOAL ANTONY! Ajax pakt vijf minuten voor tijd eindelijk de leiding in Emmen en is weer koploper!

90"

Op het nippertje heeft Ajax een zege weggesleept bij Emmen en daarmee het kampioenschap!

Feyenoord eindigt ondanks een comfortabele zege als tweede. Vitesse en Emmen degraderen!

stand na 90 minuten

Wedstrijdstatistieken Ajax

Eindstand Eredivisie 2021-2022

2 likes

Wat een slotdag! Denk je even in veilige haven het kampioenschap binnen te halen krijg je een ware thriller. Wat verrassend dat Vitesse zo slecht heeft gepresteerd zeg. Geweldig dat je de landstitel nog hebt weten te pakken, dat spoelt de wrange nasmaak van de EL en beker toch weg. Waar liggen de verbeter punten om volgend jaar meer zilverwerk binnen te halen denk je of lag het voornamelijk aan de blessures van Klaassen en Blind (ervaring)

1 like
EINDE SEIZOEN 2021-22



Europa


2 likes

Gefeliciteerd met het kampioenschap! Emmen-uit altijd lastig, haha! Wat heeft Kudus trouwens een fantastisch seizoen gehad. Die is echt enorm belangrijk geweest. Ook opvallend dat Vitesse ‘degradeert’, die hebben toch wel een aardige selectie dacht ik zo.

1 like

Mooi verslag, thriller! En dat Vitesse…

1 like

Spannend seg. En vitesse wat is er daar gebeurd? Zit bazoer er nog?

1 like

@Spoon0612 @Aron1997 @Larsenal @Begiristain thanks!

Ja, Vitesse was een shock. Praktisch dezelfde ploeg als dit lopende seizoen (dus: mét Bazoer, Tannane, Borja) maar toch de zwakste van allemaal. En in mijn verhaal gaan ze ook écht degraderen. Maar uitgerekend tegen hen wél een 3-0 thuisnederlaag…, apart.

Spoon vroeg nog over verbeterpunten: ik denk dat uiteindelijk gebrek aan breedte in de selectie me heeft opgebroken. Ik dacht dat wat jeugdspelers sneller zouden doorkomen, maar Pinto en Jakobsen brachten (nog) niet wat ik ervan verwacht had. Kehrer was een miskoop, past compleet niet in mijn manier van spelen.

Dus breedteaankopen worden belangrijk in de transferzomer. Blind (wordt 33), Tadic (wordt 34) en Klaassen (wordt 30) zijn mijn ervaren lui; dat is de ruggengraat van deze selectie - die houd ik ook bij de club. De hamvraag wordt of ik Antony, Haller, Kudus en Gravenberch kan behouden. De rest voldoet, maar er kunnen wel wat breedtespelers bij.

Maar ik zal volgens Ajax-stijl aankopen blijven doen en natuurlijk was het jaar ervoor (2021) zwaar vanwege COVID-19 en een gebrek aan inkomsten. Dus het zal een beetje met de hand op de knip moeten: Marc Netto Overmars in het kwadraat, zeg maar.

1 like

Wellicht kun je voor Kudus aardig wat vragen na zijn geweldige seizoen. Idem geldt voor Antony al zou ik er ook niet veel meer dan twee verkopen. Zou je Bazoer overwegen als vervanger van Kudus en dan Klaassen naar ‘10’ schuiven of helemaal niet naar gekeken?

Bazoer staat op mijn lijstje :wink:
Maar ik ben zeer strict in onderhandelingen qua voorwaarden. Dus hij zou naar Ajax kunnen komen, maar nog lang niet zeker. Op die basis is het in de winter ook stukgelopen met Joey Veerman en kwam ik uiteindelijk bij Marcel Ruiz van Tijuana.

Salaris plafond of hoe moet ik dat zien?

Ja.

Limiet op transfersom (< 25 mln)
op salaris (< 30k)
selectierol, ik wil nooit een afkoopclausule, ik weiger ook prestatiebonussen.

Dus dan gaan vrij veel onderhandelingen stroef of zelfs stuk, maar dat houdt het ook spannend. Anders kan ik met een bak met geld smijten en halen wie ik wil, maar dan is de lol er na twee seizoenen ook vanaf.

1 like

Frankrijk verdedigt wereldtitel succesvol
Frankrijk versloeg in haar openingswedstrijd als titelverdediger op het wereldkampioenschap de Verenigde Staten met 4-1 en deed dat in de finale opnieuw. Dat was het WK in een notendop. België stelde teleur met tweemaal een gelijkspel en een verrassende nederlaag tgen Polen, wat onvoldoende bleek door de groepsfase heen te komen. Nederland reikte tot de halve finales en streed -net zoals in 2014- uiteindelijk om de derde plaats met Brazilië. Deze keer waren de Zuid-Amerikanen echter de sterkere partij…
Naast dat België (2 punten) haar meerdere moest erkennen in Engeland (5 punten) en Polen (6 punten), waren er nog enkele sensaties in de groepsfase. Turkije versloeg Brazilië (3-1) en werd groepswinnaar in Groep D. Egypte deed hetzelfde tegen Spanje (2-1) en won Groep E. Finland kwam wonderwel een 5-1 verlies als WK-debuut te boven en na een 2-0 zege op Australië zouden de Finnen Groep G zelfs overleven.
Maar vanaf de afvalronden was het business as usual en kwamen de traditionele toernooiploegen op stoom. Brazilië nam wraak op hun vernedering door Duitsland in 2014, door deze keer de ploeg van scheidend bondscoach Joachim Löw te verslaan met 3-1, terwijl Nederland hetzelfde deed met Engeland. Frankrijk rekende af met Spanje (1-0) en Argentinië met Italië (3-1).
In de kwartfinale zag de wereld Leo Messi hoogstwaarschijnlijk afscheid nemen van het WK of zelfs het internationale landenvoetbal, nadat Argentinië uitgeschakeld werd door de Verenigde Staten met strafschoppen. De Barça-vedette was pijnlijk genoeg één van de spelers die een strafschop tijdens de serie miste. Brazilië, Nederland en ook Frankrijk stootten door.
Nederland was tot dusver de ploeg die makkelijkst leek te winnen. Na een doelpuntloze opening tegen Mexico, won het van Ecuador (3-1), Rusland (3-0), Engeland (3-1) en Turkije (2-0). Met name Donyell Malen bleek goed op schot; hij zou uiteindelijk topscorer worden van het toernooi. Maar in de halve finale moest Oranje haar meerdere erkennen in Les Bleus (2-0). De Verenigde Staten zorgden voor een stunt door Brazilië af te stoppen (1-0) en een droomfinale tussen Frankrijk en Brazilië te voorkomen.
Nederland trof -opnieuw- Brazilië in de kleine finale net zoals acht jaar eerder. Nederland kwam op 1-0 voor maar de Brazilianen maakten nog voor rust gelijk. In de tweede helft besliste een VAR-moment de wedstrijd in het voordeel van de Goddelijke Kanaries.
De finale van het wereldkampioenschap was eigenlijk vooraf beslist. Natuurlijk was het knap dat de Amerikanen zover gekomen waren, maar Frankrijk had al eerder getoond geen kind te hebben aan The Yanks en dat was in de finale niet anders. Net zoals tijdens de openingswedstrijd in hun groep, wonnen de Fransen met 4-1 en daarmee werd het de eerste ploeg sinds Brazilië in 1962 die succesvol hun wereldtitel verdedigden.
Frankrijk wint daarmee een derde internationale prijs op rij, na het WK in 2018 en het naar 2021 verplaatste EK. Het is voor het eerst sinds 2010 dat een Europees Kampioen ook wereldkampioen wordt: destijds was dat Spanje.
Wereldkampioenschap 2022 - overzicht

Over je regels, is 30K niet weinig aangezien er in het echt heel wat spelers in Ajax met meer zijn?

Integendeel. Het publieke geheim bij Ajax is dat niemand meer mag verdienen dan Tadic. In het spel verdient hij 30k, dus dat is het plafond dat ik aanhoud. Dat geeft je nog altijd wel opties, maar ook flink wat beperkingen. Het terughalen van een ervaren speler met een Ajax verleden bijvoorbeeld is lastig. Iemand als Alderweireld, Vertonghen of Luis Suárez laten afbouwen in Amsterdam is me nog niet gelukt.

Dat wist ik maar als je 30k maal 52 weken doet zit je aan 1,560M terwijl Tadic in real life het dubbel had dacht ik? En als je tot 30K blijft dan wordt het terughalen van een Alderweireld om er nu één te noemen toch erg moeilijk lijkt me. Bij Vertonghen heb je geluk dat die nu bij Benfica zit en ze daar al een pak minder verdienen in fifa.

Dat is inderdaad de uitdaging, anders wordt het spelletje ook te makkelijk :wink:


"Doorgaan waar we gebleven zijn"
Het wereldkampioenschap zit er op en er wordt teruggekeerd naar het clubvoetbal. Ajax opent haar seizoen over iets minder dan drie weken op bezoek bij ADO Den Haag. Daarna wacht de eerste horde richting de Champions League, Zweeds kampioen Djurgardens IF. Ajax-hoofdtrainer John Heitinga neemt de stand van zaken bij Ajax door bij aanvang van het tweede seizoen onder zijn leiding.
Fitheid
“Het WK heeft weinig weerslag gehad op de spelers van Ajax”, stelt Heitinga. Daley Blind en Davy Klaassen waren geblesseerd en zaten dus niet in de selectie van het Nederlands elftal. Ryan Gravenberch (Nederland), Antony (Brazilië) en Leonidas Stergiou (Zwitserland) waren wel opgeroepen maar dienden als reserves en hebben weinig speelminuten gemaakt. De enige met een basisplek was Sebastièn Haller, maar de spits van Ivoorkust was na de groepsfase al klaar en heeft inmiddels twee weken rust genoten.
“De groep is fit. Blind en Klaassen zijn aangesloten, Haller traint al mee. De overige drie WK-gangers krijgen nog een week vrijaf omdat hun landen wat verder zijn gekomen. Maar iedereen ligt op koers voor de openingswedstrijd van het seizoen tegen ADO op 30 juli.”
Doelstellingen
Heitinga heeft van de clubleiding te horen gekregen dat Ajax vooral moet ‘doorgaan waar ze gebleven zijn.’ Dat betekent dat er opnieuw voor de nationale dubbel moet worden gegaan. Het salarishuis wordt echter niet verder uitgebreid. “De coronaperikelen van afgelopen jaar staan dat vooralsnog niet toe, dus dat is ook een handicap in de zoektocht naar nieuwe spelers”, erkent Heitinga.
De hardste doelstelling is echter het halen van de kwartfinale in de Champions League. Financieel, zodat het seizoen kostendekkend is, maar ook sportief. Ajax is nu een club in de top tien van de UEFA Coëffitiëntielijst en om die plek te behouden ná dit seizoen is een kwartfinaleplek geboden.
Transfers
“Ik heb aangedrongen bij de directie op een wat bredere kern van de spelersgroep”, erkent Heitinga. “Afgelopen seizoen, tegen de winterstop en ook nabij het einde van het seizoen zag je dat vanwege vermoeidheid we steken lieten vallen. Dat moeten we dit seizoen voorkomen. Dus we zullen moeten investeren. Daarbij hoop ik dat we enkele spelers kunnen behouden”, doelde de trainer op Mohammed Kudus en Antony, “maar ook daar moeten we ons alvast voor indekken in het geval dat het niet zo is.”
In de zomer mochten Danilo (inmiddels Brighton) en Lassina Traoré (inmiddels Stuttgart) Ajax transfervrij verlaten. Jurgen Ekkelenkamp ook, maar hij heeft nog geen club gevonden en mag tot die tijd met Jong Ajax meetrainen om zijn conditie op peil te houden. Er zijn dus in ieder geval middenvelders en aanvallers nodig. Tevens is bekend dat Thilo Kehrer de club verlaten mag, dus ook een de verdediging zal moeten worden aangesterkt.
Voorts viel op de training het ontbreken van Perr Schuurs op. Heitinga erkent dat er mogelijk een transfer loert: “De club heeft een mooi aanbod ontvangen, dus er speelt wel iets. Maar uiteindelijk zal het bij Ajax altijd draaien om doorselecteren met eigen jeugd of veelbelovende spelers van elders: we hebben Jurriën Timber die klaar lijkt voor het grote werk en Julian Smits heeft het goed gedaan bij Jong. Dus het is nog maar de vraag of we specifiek voor die plek de markt op zullen gaan.”
1 like