Manager Story | AJAX for the FUTURE

Ben je serieus over Bakker en Botman? Beide lieten het gewoon niet zien in Jong. Botman is echt een hype puur om het verdedigen. Maar voetballend is hij nog slechter dan Alvarez. Bakker doet leuk mee bij PSG maar als het er om gaat staat ie gewoon aan de kant.

Ontopic : benieuwd wat je er van gaat maken. Ik zou alleen Lang en Marin niet terug halen.

1 like

Stel dat ik zou beginnen met Ajax, dan zou ik denk ik kijken of Bakker terug te halen is. Zal dan terug kunnen keren naar z’n oude club, meer speeltijd krijgen en hij heeft nu op een redelijk niveau laten zien dat hij wel redelijk niveau heeft.

1 like

off: Ik hoor Ten Hag constant over ‘de breedte van de selectie’, ik denk dat je met Bakker en Botman dat defensief beter voor elkaar had gehad, dan nu het geval is.

on: thaks: het is allemaal nog niet definitief :wink: = wachten op transferdeadline

Geprobeerd: te duur. Met name qua salaris.
Ik hanteer zeer strikte regels als het gaat om transfers: geen marktwaarde hoger dan 15 mln.
Geen salarissen hoger dan 20k, tenzij een cruciale speler, dan: 20-30k.
Anders wordt het te snel te makkelijk.

Wellicht is het probleem van ‘buitenstaander’ Ten Hag ook wel dat hij juist als trainer niet uit de Ajaxschool minder krediet heeft en daardoor eerder voor het resultaat gaat. Dat je de aankoop van Tagliafico neerzet als in de schoot van Ten Hag geworpen maar de aankopen die niet renderen hem wel aanrekent vind ik een beetje dubbel. Evenals met de talenten die zich wel of niet ontwikkelt hebben of verkocht zijn. De publieke opinie keert ook gewoon heel snel, afgelopen zomer was het rondom Botman zo dat de enige verklaring die men aan kon leveren dat Lille 10 miljoen voor hem wilde betalen was dat hij van Ajax kwam en nu is het een gigantische fout dat ze hem hebben laten gaan. Feit is denk ik wel dat bijvoorbeeld een Botman, maar ook Noa Lang, gewoon te maken zou hebben met heel erg veel concurrentie bij Ajax en dan ook nog eens van spelers die hoger in de pikorde staan. Ik denk namelijk niet dat Heitinga Blind had laten banken voor Botman, of dat Antony, Neres of Tadic met elkaar zouden rouleren zodat Lang in de basis kan staan.

Lang verhaal kort, denk dat iedere trainer ‘fouten’ kent qua keuzes die tot een stagnerende ontwikkeling leiden en spelers tot bloei laat komen. Net als dat elke trainer een aankoop totaal niet laat renderen of een topper in de schoot geworpen krijgt, vind het heel zwaar om dit Ten Hag aan te rekenen.

1 like

Goed. Het is bijna juli 2021, Ten Hag is weg en Ajax heeft de keuze gemaakt voor Heitinga.
We gaan zien of dat (achteraf) ook een fout is, of juist goed heeft uitgepakt.

Kleine wijzigingen doordat ik de Career opnieuw ben gestart.
Check de kleine wijzigingen in de eerdere posts.

Trouwens, wie wordt er Europees kampioen? Vanaf de kwartfinale verhuist het hele circus naar Londen. Die ronde wordt verdeeld over de standions van Arsenal, Chelsea, West Ham en Tottenham. De halve finale en finale worden (zoals aanvankelijk gepland) gespeeld op Wembley.

Wat voor wijzigingen allemaal? Ik zie in elk geval een wat ruimer jeugdteam, dat belooft een mooie doorstroom aan talenten! Voor het EK, Frankrijk, Duitsland en Spanje hebben de beste selectie, ik zet mijn geld op Spanje.

  • PSV heeft de dubbel gepakt in 2021 (in de vorige career was Feyenoord landskampioen en Ajax had beker als ‘troostprijs’)
  • Uitslagen buitenlandse competitie anders (in tegenstelling tot vorige career minder verassingen)
  • Andere, betere jeugdspelers dan in vorige career
  • In vorige career was Martínez dicht bij overstap naar Lazio; nu Neres naar Atletico.
EURO 2020, uitslagen tweede ronde









AJAX START MET BIJNA COMPLETE SELECTIE

Amsterdam, 28 juni 2021

John Heitinga begint zijn periode als hoofdtrainer van Ajax met een vrijwel volledige selectie. Alleen Daley Blind en Davy Klaassen ontbreken; de twee zijn net uitgeschakeld met het Nederlands elftal op het EURO 2020 voetbaltoernooi. Zij sluiten aan op 14 juli aanstaande.
Heitinga voegt voor de aanloop naar het seizoen enkele spelers toe met wie hij vorig jaar nog werkte bij het hoogste Ajax opleidingsteam. Linkscentrale verdediger Fredrik Berg, middenvelder Marco Jonker, wonderkind Martín Pinto en mede-Argentijn spits Antonio Castro (allen 18 jaar) worden toegevoegd aan de eerste selectie.
Naast de jongelingen die de kans krijgen om Heitinga ook bij Ajax 1 te overtuigen, keren ook een aantal huurlingen terug in Amsterdam. Lisandro Magallán, Kik Pierie, Danilo, Carel Eiting, Victor Jensen en Noa Lang trainen weer in de Nederlandse hoofdstad. Alleen Razvan Marín, verhuurd aan Cagliari vorig seizoen, keert niet terug. De Roemeense speler zou aanvankelijk door een verplichte kooptoptie op Sardinië zijn gebleven, ware het niet dat de Italiaanse club hardop nadenkt over een doorverkoop.
Ondertussen staat het trainingskamp in Spanje en de daarmee gepaarde oefenwedstrijden op losse schroeven. Clubmanagement denkt na over eventuele alternatieven, inclusief nieuwe tegenstanders voor oefenwedstrijden in het voorseizoen.

JULY 2021

UEFA EURO 2020, uitslagen kwartfinales





Met Rusland een verrassende halve finalist. Wat verwacht je van de terug gekeerde huurlingen? Is er perspectief of kunnen ze hun heil ergens anders gaan zoeken.


week 27

5 july 2021 - MARIN DOORVERKOCHT AAN MILAN

Razvan Marin, die na een mislukt seizoen bij Ajax eindigde bij Cagliari op huurbasis, is doorverkocht aan AC Milan. Cagliari had een verplichte koopoptie bedongen bij Ajax, maar zag kansen de Roemeense middenvelder met flinke winst door te verkopen.

6 july 2021 - OVERMARS DUIDELIJK: 'HUURLINGEN MOGEN VERTREKKEN’

Technisch Directeur Marc Overmars heeft duidelijk gemaakt dat de teruggekeerde huurlingen geen toekomst hebben bij Ajax. De breedte van de selectie en het mislopen van de Champions League zijn redenen dat Kik Pierie, Lisandro Magallán, Carel Eiting en Victor Jensen Amsterdam mogen verlaten. Laatstgenoemde wordt ingezet als ruilmiddel voor Kamaldeen Sulemana van FC Nordsjælland. Over de toekomst van Danilo bestaat nog onzekerheid. Sébastien Haller is uiteraard is eerste spits bij Ajax, maar na het vertrek van eerst Klaas Jan Huntelaar (Schalke) en ook Brian Brobbey (Inter), lijkt speeltijd nog steeds een reële optie. Noa Lang is bewust teruggekocht en zal niet van de hand worden gedaan.
UEFA EURO 2020, uitslagen halve finales


7 july 2021 - SJAAK SWART: 'DUITSLAND SPEELT MOOI VOETBAL’

Als het aan Sjaak Swart ligt, mag Duitsland de nieuwe Europees kampioen worden. Mister Ajax vindt de oosterburen mooi voetballen en dat mag beloond worden: 'Ze spelen een beetje zoals wij in de jaren ‘70 met ons totaalvoetbal. Heel vloeiend, heel mooi, heel aanvallend. Veel beter dan Frankrijk. Dat speelt, ondanks dat ze zulke mooie voetballers hebben, zo stug en akelig. Bovendien hebben ze al een prijs.’ Frankrijk is de heersend wereldkampioen en treft Duitsland in de finale van EURO 2020 op zondag 11 july.

8 july 2021 - MAGALLÁN VERVOLGT LOOPBAAN BIJ FULHAM

Lisandro Magallán is definitief vertrokken bij Ajax. De Argentijnse verdediger levert Ajax 4,3 miljoen euro op die betaald worden door het Engelse Fulham, uitkomend in The Championship. Magallán werd aan het begin van 2019 naar Amsterdam gehaald. Maar na slechts vijf wedstrijden in de tweede helft van het seizoen 2018/2019 werd de back al overbodig verklaard. Vorig seizoen kwam hij tot 17 duels bij Álaves in Spanje, dit seizoen was hij basisspeler bij het Italiaanse Crotone.

9 july 2021 - AJAX-WATCHER JANSEN: 'PINTO IS ÉCHT GOED!'

Freek Jansen, die Ajax volgt namens VI, is ontzettend onder de indruk geraakt van jeugdspeler Martín Pinto (18). Afgelopen seizoen speelde hij op tien in het hoogste opleidingselftal onder leiding van John Heitinga, die hem meenam naar het eerste elftal. Na een week trainen is Jansen helemaal lyrisch over Pinto: ‘Hij is écht goed. Hij kan op tien, of op de vleugel. Er zit iets Messiaans aan deze jongen en hij loopt gewoon rond bij Ajax! Zaka Labyad is inmiddels duidelijk overbodig, die mag vertrekken.’

10 july 2021 - AJAX ONDERHANDELT MET LANÚS OVER ALEXANDRO BERNABEI

Na het vertrek van Nicolas Tagliafico is het prioriteit geworden voor Ajax de positie van linker(vleugel)verdediger te versterken. Hierbij is het oog gevallen op Tagliafico’s landgenoot Alexandro Bernabei (20). De speler van Lanús kan overal uit de voeten op de linkerflank. “Hij is een Ajax-speler bij uitstek”, vindt Ronald de Boer, “hij heeft longen als een paard, een drang naar voren en goede techniek. Hij mag tactisch en positioneel nog wat sterker worden, maar hij maakt dat nu al grotendeels goed met typisch Latijns-Amerikaanse spirit. Ik zie in hem een goede aankoop.” Bernabei zou Ajax vijf tot acht miljoen moeten kosten.

De finale van UEFA EURO 2020 © was met Frankrijk tegen Duitsland een kopie van de openingswedstrijd van de vooraf sterkst geachte poule in het toernooi. In groep F troffen de twee grootmachten elkaar eerder en toen won Frankrijk met 2-0. Les Bleus zouden de groep winnen met zeven punten, terwijl Duitsland zich herstelde van de nederlaag en uiteindelijk met zes punten tweede werd.
Na de poulefase rekende Frankrijk af met achtereenvolgens Wales (2-1, na verlenging), Tsjechië (2-1, na verlenging) en Italië (1-0), terwijl Duitsland zich voorbij Engeland (2-1, na verlenging), Spanje (2-0) en Rusland (3-0) wist te werken. Voor Die Mannschaft was het de eerste EK-finale sinds 2008, de Fransen daarentegen waren verliezend finalst vijf jaar terug, tijdens het toernooi in eigen land. Duitsland is met Spanje drievoudig Europees kampioen, iets dat Frankrijk zou kunnen worden indien het zou winnen.

De eerste helft was zoals men kon verwachten in een finale. Beide teams speelden voorzichtig om niet in het mes van de tegenstander te lopen. Frankrijk-spits Olivier Giroud stuitte op Manuel Neuer na een dozijn minuten, terwijl aan de andere kant Hugo Lloris aan de bak moest na een leep boogballetje van Kai Havertz. Anders dan dat waren er geen wapenfeiten in de eerste 45 mnuten.
Na de rust opende de wedstrijd zich. Duitsland nam het initiatief in handen, terwijl Frankrijk rekende op efficiënte uitbraken dankzij de snelheid van Kylian Mbappé en Anthony Martial, die Giroud verving na ruim een uur. Op dat moment was Frankrijk net op achterstand geraakt, nadat Havertz er in slaagde Clément Lenglet uit te kappen en de bal kanp in het Franse doel te schieten.


Havertz haalt uit: 1-0 voor Duitsland
De Franse bondscoach Didier Deschamps zette zijn formatie om van 4-1-2-1-2 naar 4-3-3, met Antoine Griezmann nu als spits, met de pijlsnelle Mbappé en Martial aan de vleugels. Frankrijk speelde mogelijk haar beste 20 minuten van het toernooi, hoewel de Duitsers dat ook toelieten aangezien zij meer bekommerd waren met het over de eindstreep halen van hun voorsprong.
Kort voor het einde trokken de Fransen de stand gelijk. Martial ontdeed zich van Niklas Süle en kreeg de bal op tijd bijtijds bij Griezmann. Deze schoot een streep langs Manuel Neuer: 1-1.


Griezmann scoort 1-1 namens Frankrijk
In de verlenging kwam geen van beide ploegen in de buurt van het doel van de opponent. Strafschoppen zouden het Europees Kampioenschap voetbal gaan beslissen: de eerste keer sinds 1976 toen Joegoslavië met 5-3 te sterk was voor West-Duitsland.
Paul Pogba opende voor Frankrijk (1-0), terwijl Tony Kroos stuitte op Lloris. Mbappé schoot onberispelijk binnen, maar ook Havertz bleek nauwkeurig (2-1). Net zoals Havertz, klopte ook Griezmann de keeper ten tweede male (3-1), maar Marcel Halstenberg schoot hoog over. Frankrijk stond op matchpoint. Hoewel de inzet van Adrien Rabiot nog werd gekeerd door Neuer, ging Lloris naar de goede hoek bij het beslissende schot van Serge Gnabry.

Wereldkampioen Frankrijk is nu ook Europees kampioen en dat voor de derde keer in 's lands geschiedenis na 1984 en 2000. De laatste keer won Frankrijk het EK óók als heersend wereldkampioen. Duitsland heeft inmiddels de twijfelachtige eer meer EK-finales te hebben verloren dan gewonnen. Tegenover winst in 1972, 1980 (beide als West-Duitsland) en 1996, staan de verloren finales van 1976, 1992, 2008 en nu 2021.



week 28

Maandag 12 july 2021 - Real Sociedad neemt Zakaria Labyad over

Ajax heeft Zakaria Labyad verkocht aan de Spaanse club Real Sociedad. De middenvelder danwel aanvaller laat daarmee de Amsterdamse club achter zich na drie seizoenen. Labyad (28) verkaste in het spoor van trainer Erik ten Hag van Utrecht naar Ajax in 2018, maar groeide nooit uit tot basiskracht. Labyad tekende bij Sociedad voor drie seizoenen. Met de overgang is acht miljoen euro gemoeid.

Dinsdag 13 july 2021 - David Neres naar Atlético Madrid?

Geruchten zwellen aan over een eventuele overgang van David Neres (24) naar Atlético Madrid, de winnaar van de UEFA Champions League afgelopen jaargang. De Madrilenen zouden 30 miljoen over hebben voor de aanvaller. Volgens Valentijn Driessen van De Telegraaf staat Ajax niet onwelwillend tegenover de transfer: ten eerste levert Neres winst op na jaren dienst en daarnaast stond de concurrentiestrijd tussen hem en landgenoot Antony beide in de weg. De Amsterdamse club weigerde echter ieder commentaar.

Woensdag 14 july 2021 - Blind en Klaassen terug op trainingsveld

Daley Blind en Davy Klaassen keerden terug op de training bij Ajax. Het tweetal maakte deel uit van de selectie van het Nederlands elftal op EURO 2020, waar het op 27 juni jl. werd uitgeschakeld door Italië (2-1) in de tweede ronde van het toernooi. Beide spelers zijn fit en lijken zonder problemen de seizoenstart tegen Emmen te gaan halen op Zondag 1 augustus.

Donderdag 15 july 2021 - Ajax presenteert Alexandro Bernabei

Alexandro Bernabei (20) mag zich officieel Ajacied noemen. De linkerflankspeler, inzetbaar als back en als aanvaller, tekende voor vijf seizoenen tot medio 2026 en is gehaald als opvolger van zijn naar Napoli vertrokken landgenoot, Nicolas Tagliafico. Bernabei is afkomstig van het Argentijnse Lanús dat volgens insiders zeven miljoen euro ontvangt voor de speler.

Vrijdag 16 july 2021 - 'Heitinga akkoord met verhuur Antonio Castro’

Antonio Castro (18) mag ervaring op gaan doen bij een andere club. De spits, inmiddels drie jaar in de opleiding van Ajax, heeft volgens hoofdtrainer John Heitinga speeltijd nodig en dat wordt met de aanwezigheid van Sébastien Haller, Danilo en Lassina Traoré moeilijk. Castro wordt mogelijk verhuurd aan een club in zijn thuisland Argentinië.

Zaterdag 17 july 2021 - Ajax en Eiting nemen definitief afscheid van elkaar

Carel Eiting (23) is niet langer in dienst van Ajax. De middenvelder rolde in 2007 op negenjarige leeftijd in de opleiding van Ajax. Tien jaar later volgde zijn officiële debuut in een bekerwedstrijd. In de drie seizoenen erop kwam hij tot in totaal 30 wedstrijden. Eiting was vorige week feitelijk al overbodig verklaard door Technisch Directeur Marc Overmars. De middenvelder, die net terug was van een uitleenbeurt aan het Engelse Huddersfield, vervolgt zijn loopbaan bij Olympique Marseille. Met zijn overgang is zes miljoen euro gemoeid.

Zondag 18 july 2021 - Ajax presenteert Morten Frendrup

De tweede aanwinst voor Ajax deze zomer is middenvelder Morten Frendrup (19) afkomstig van het Deense Brøndbÿ IF. Frendrup is inzetbaar als controlerende middenvelder en als rechterverdediger. Het aantrekken van de Deense jeugdinternational die voor vier jaar tekende, kostte Ajax zes miljoen euro.

Aantal stukken teruggelezen; het ziet er top uit! Je maakt je de carrière eigen en slaat denk ik een goede richting op met de club. Ben benieuwd hoe Frendrup het gaat doen, lijkt goed bij de speelstijl te passen en past ook zeker in het transferbeleid.

1 like

Dank je. Ik probeer het echt op zijn Ajax te doen. Spelers laten doorstromen, of jong inkopen. Dat is trouwens ook een doelstelling van de club in de career (3 spelers onder 20 halen met hoger dan gemiddeld potentieel). De enige ervaren jongens die naar Ajax komen, zijn meestal spelers met een verleden bij de club.

In july zal ik meer dagboekvorm aanhouden. Vanaf het moment dat er wedstrijden komen doen we het per week of per maand, nog even aankijken.

1 like

Klinkt goed! Moet zeggen dat ik bij het lezen ook weer aan een Ajax CM begon te denken, maar vind het jammer dat Ünüvar en Hansen bijv. niet in het spel zitten (speel PS).

1 like

Ik dacht eraan ze van tevoren aan te maken, maar zelfgemaakte spelers hebben meestal een onwerkelijk snelle ontwikkeling, dus heb ik gekozen dat niet te doen.

In plaats daarvan scout ik constant in Nederland op jeugdspelers en doe ik andere landen maximaal 3 maanden. Dat zijn meestal de landen waar andere Ajacieden vandaan komen (Benelux, Scandinavië, Afrikaanse Goudkust, Latijns Amerika, Marokko, Turkije). Op die manier hoopte ik op een grotere kans voor een Nederlands wonderkind, maar tot nu zijn 2 Argentijnen en een Deen mijn beste jeugdexponenten.

1 like