#6. Vijf vragen aan… Andries Jonker
In de rubriek ‘Vijf vragen aan…’ worden de hoofdrolspelers in de voetbalwereld aan de tand gevoeld. Vandaag de coach die afgelopen zomer het kleine Telstar verliet voor het Engelse voetbal. We bezoeken Andries Jonker in Stoke-On-Trent.
Andries, allereerst gefeliciteerd met de overgang van Telstar naar Stoke City. Je bent nu een aantal maanden actief bij de Engelse club. Wat is je eerste indruk?
Dankjewel. Mijn eerste indruk is erg positief. Ik heb het erg naar mijn zin in Engeland en begin steeds meer mijn draai te vinden. Het team is goed aan het seizoen begonnen en er zit nog zo veel meer rek in. De club leeft zo hier en hoort gewoon in de Premier League.
Was het een grote overstap, van IJmuiden naar Stoke-on-Trent?
Het is in alles een grote overstap. Telstar is een mooie club, een echte cultclub, maar in de verste verte niet te vergelijken met Stoke City. Van een stadion met een capaciteit van drieduizend, die amper gevuld is op een gemiddelde vrijdagavond tegen Almere City, naar een stadion waar ruim dertigduizend mensen in kunnen. Van spelers die er een baantje naast hebben tot spelers met een miljoenensalaris. Het is gewoon een hele andere tak van sport, maar dat is ook leuk!
Al snel werd de eerste Nederlander aan de selectie toegevoegd; Philippe Sandler werd gekocht van Manchester City. Komen er nog meer Nederlanders?
We hebben allereerst Philippe niet gehaald omdat het een Nederlander is, maar om zijn kwaliteiten. Natuurlijk kom ik bij het zoeken naar spelers die in een bepaald profiel passen eerder uit bij Nederlanders, omdat ik die gewoon meer volg dan buitenlanders. In principe is onze selectie nagenoeg rond, al kijken we nog naar een speler. Ik wil daar verder nog niets over loslaten.
Met drie overwinningen in de eerste vier officiële wedstrijden ken je een prima seizoensstart. Hoe realistisch is het om meteen mee te doen voor het kampioenschap.
Laten we vooropstellen dat we altijd voor het hoogst haalbare gaan. In Engeland ligt het allemaal zo ongelofelijk dicht bij elkaar. Alles is hardstikke onvoorspelbaar. Van degraderen in de Premier League, tot twee keer aan toe niet in het linkerrijtje van de Championship eindigen. Het ideale scenario is inderdaad om direct te promoveren, maar het doel is toch wel om binnen twee jaar de Premier League in te gaan.
Laatste vraag dan; Stoke City staat bekend om zijn stugge en ‘Kick & Rush’ voetbal, waar jij toch graag de voetballende ploeg bent. Is het moeilijk om hier een middenweg in te vinden?
Als je naar onze laatste drie wedstrijden hebt gekeken zie je dat wij op dit moment niet de voetballende ploeg zijn, maar juist gevaarlijk zijn via de omschakeling met snelle jongens voorin. Uiteraard proberen we een ploeg te vormen die het allebei kan, zodat we per tegenstander de beste tactiek kunnen handhaven, of dat nou ingraven of domineren is. Ik ben inderdaad persoonlijk meer fan van attractief en aanvallend voetbal. Dit is echter met de huidige selectie niet de beste manier om te spelen, dus pas ik me daaraan aan. Ik ben niet groter dan de selectie.