Manager Story - De oude tijden

Seizoen 2023/2024 staat voor de deur. Een seizoen met veel nieuwe uitdagingen, maar ook met rentrees. Zo is het bijvoorbeeld het eerste seizoen op het hoogste niveau voor Almere City en het Engelse Luton Town, die binnen tien jaar maar liefst vier maal wist te promoveren. Zo vond Sergio Ramos zijn weg opnieuw richting het Ramón Sánchez-Pizjuán om daar het vertrouwde witte shirt van Sevilla aan te trekken en na twintig jaar wist het overgenomen Newcastle United zich te plaatsen voor de Champions League!

Bij die club blijven we momenteel even. Menig voetbalfan herinnert zich de Tyne-Wear derby. Een ware oorlog tussen twee steden die praktisch tegen elkaar aan liggen. Voor velen, vroeger, dé wedstrijd van het jaar, waar Newcastle het opnam tegen Sunderland. De laatste ontmoeting is echter alweer lang geleden; 20 maart 2016. Deze strijd kende 156 edities, eindigde 53 maal in een overwinning voor Newcastle en 53 keer trok Sunderland aan het langste eind: gelijk opgaand dus. Newcastle United is vorig jaar overgenomen en speelt dit jaar sinds lange tijd weer in de Champions League. Bij Sunderland ziet het er allemaal iets minder rooskleurig uit. Na promotie vorig jaar, waar ze op de vijfde plaats eindigde in de EFL League One haalden ze het jaar daarop knap de play-offs door in de EFL Championship op de zesde plek het seizoen af te sluiten. In de play-offs werd Sunderland verrassend uitgeschakeld door Luton Town (3-2 na twee wedstrijden), die uiteindelijk de Premier League wist te bereiken.

Het wordt tijd om de oude tijden te herleven. De Tyne-Wear derby is te lang niet gespeeld en hoort een van de mooiste wedstrijden van de Premier League te zijn. Daarom kruip ik in de huid van Tony Mowbray en zal ik niet rusten tot deze derby niet alleen terug komt, maar ook nog een van de topwedstrijden van de Premier League gaat zijn. De weg naar de top word ingezet.

Dit seizoen:

Voor mijn gevoel is de EFL Championship sterker dan ooit en zijn er zeker zes à zeven clubs die eventueel kampioen kunnen worden. De doelstelling van dit seizoen is duidelijk. Het linkerrijtje moet behaald worden en de selectie moet worden klaargestoomd voor de strijd voor promotie volgend jaar. Mocht de play-offs gehaald worden is dat natuurlijk een pre, maar dat zal niet de doelstelling zijn. Vooral de jeugdopleiding zal op poten worden gezet, samen met het wereld wijde netwerk.

In seizoen 1 hebben we niet veel budget te besteden. Voor nu staat er zeven miljoen op de bank. We zullen dus creatief met eventuele aankopen moeten zijn, of een van onze duurdere spelers verkopen. In de volgende update ga ik dieper in op de selectie, tactiek en speelwijze.

7 likes

Following! Benieuwd hoe het eruit gaat zien en of de andere Bellingham ook zo’n talent is :wink:

2 likes

Ben ook heel benieuwd! Een carrière met Sunderland staat al lang op m’n lijstje, maar ik wacht nog een paar edities zodat Newcastle echt één van de sterkste selecties ter wereld heeft om er een echt David versus Goliath verhouding van te maken.

Je hebt in ieder geval een jonge selectie waar mooi voetbal mee gespeeld kan worden.

2 likes

Deze ga ik zeker volgen. Hoewel ik beide clubs mooi vind, is het een mooie uitdaging om tegen een steenrijke rivaal te concurreren. Ben zeer benieuwd!

1 like

Na het bekijken van de selectie word de tactiek van de aankomend seizoen al snel duidelijk. We zullen zoveel mogelijk vanuit een gesloten verdediging proberen te voetballen, aangezien we in potentie een erg goede selectie hebben, maar er gewoon een redelijk aantal teams op dit moment simpelweg beter zijn. Het eerste waar we ons op gaan focussen is de verdediging en daarna zien we wel verder. Uiteraard is alleen verdedigen niet alles en zullen we met de snelheid van bijvoorbeeld Jack Clarke en Patrick Roberts de flanken proberen op te zoeken.

Nu de tactiek bepaald is is het tijd om de selectie per linie te bekijken, om te zien in hoeverre het team voor aankomend seizoen staat. Hier komen de volgende bevindingen uit:

Twee doelmannen in mijn selectie vind ik voorlopig voldoende, waar Anthony Patterson de beoogde eerste doelman wordt. Nathan Bishop is beduidend minder en zal zodoende enkel de bekerwedstrijden spelen. Alex Bass is momenteel op hetzelfde niveau als Bishop, maar is uitgeleend aan AFC Wimbledon.

In de verdediging zijn beide back-posities in ieder geval dubbel bezet. Centraal achterin is echter dunbevolkt. De selectie telt vijf centrale verdedigers, waarvan drie het beoogde niveau (nog) niet hebben. Dit zal dan ook de eerste prioriteit voor versterkingen worden.

Het middenveld telt veel spelers, waarbij er eigenlijk geen back-up is voor de rechterflank. Ook hier zal dus nog naar versterkingen worden gezocht, terwijl er twee overbodige spelers op de transferlijst gaan; Ellis Taylor, Bradley Dack en Jay Matete. Van de eerste twee lopen hun contract volgend jaar af en op deze manier kan ik nog wat geld voor ze vangen. Matete heeft gewoonweg het niveau niet en gaat daar ook niet komen.

Voorin gaan we op zoek naar een sterke spits. De enige die eventueel goed genoeg zou zijn voor de basis is de Oekraïner Nazariy Rusyn, maar ik heb voor deze tactiek een fysieke en kopsterke spits op het oog en Rusyn heeft maar 59 kracht en 66 nauwkeurige kopballen.

Voor de eerste transferperiode zijn de doelwitten duidelijk:

Een sterke CV voor in de basis. Het liefst linksbenig, zodat hij naast Ballard / O’Nien kan spelen.
Een sterke SP die de bal vast kan houden zodat de flanken eroverheen kunnen. Kopsterk.
Mocht er geld over zijn: een back up voor de RM. Rechtsbenig.

De maand juli is voorbij en hierin hebben we afscheid genomen van een aantal spelers, een oefentoernooi in Nederland gespeeld en twee nieuwe spelers mogen verwelkomen! Dit is hoe het ging:

Allereerst staken we met de volledige selectie de Noordzee over om in Nederland mee te doen aan de zogeheten European International Cup. Hier speelde we drie wedstrijden; tegen CD Leganés, Moreirense FC en Vitesse. Deze drie wedstrijden werden voornamelijk gebruikt om de spelers te leren kennen en ze aan het nieuw geïntroduceerde systeem te laten wennen. De sterke en zwakke punten van deze selectie wilde ik op een rijtje hebben. Resultaat maakte in mijn ogen totaal niet uit. Ik ga hier dan ook kort over zijn; tegen Vitesse (2-2) hebben we het enige punt van het toernooi behaald. Leganés, die later het toernooi won, was met 2-1 te sterk en ook van Moreirense verloren we in de slotminuten; 0-1.

In mijn vorige update waren mijn twee transferprioriteiten duidelijk. Er moest een sterke, linksbenige centrale verdediger komen, samen met een kopsterke en balvaste spits. Voor een bedrag van net iets meer dan twee miljoen euro wist ik Engelsman Colby David Bishop bij Portsmouth op te halen. Een 26 jarige rechtsbenige spits, 70 ALG, die vooral opvalt door zijn hoge fysiek. Met 90 uithoudingsvermogen en 80 kracht is hij precies de spits die ik voor ogen had om de bal vast te houden tot de vleugelspelers eroverheen gaan. Bishop zal gaan spelen met rugnummer 11.

De gewenste linksbenige centrale verdediger vonden we vervolgens bij Derby County. De 21-jarige Ier Eíran Cashin komt over voor een bedrag van drie miljoen euro. Ook Eíran blinkt uit in zijn fysiek. Met 89 springen en 87 kracht lijkt hij een prima aankoop voor de verdedigende tactiek die we gaan hanteren. Cashin is momenteel 70 ALG, waar de twee overige potentiële basisspelers 69 en 71 zijn. Echter is de nieuwe aankoop de enige linkspoot, waardoor hij waarschijnlijk geregeld in de basis te vinden zal zijn.

We namen tijdelijk afscheid van Zak Johnson (Grimsby Town) en Luís Semedo (Cittadella), die de club tijdelijk op huurbasis gaan verlaten. Ook Ellis Taylor is uitgezwaaid, hij vertrok naar SC Rheindorf Altach om zijn carrière daar nieuw leven in te blazen. Volgens Fabrizio Romano wordt er aan alle kanten getrokken aan Max Thompson en Jay Matete, die beiden van Tony Mowbray vernomen hebben dat ze mogen uitkijken naar een nieuwe werkgever.

Nu de twee topprioriteiten voor de eerste transferperiode vervuld zijn ben ik nog eenmaal door de selectie gegaan. De kern staat, posities zijn dubbel bezet en met toptalenten Jobe Bellingham, Dennis Cirkin en Jack Clarke hebben we goud in handen. De rest van het transferbudget zal ik dus gebruiken om een redelijke scout in te huren. Er is er momenteel een in Engeland aan het zoeken en die wil ik daar houden. De overige scout(s) wil ik om de drie maanden naar een ander land sturen, zodat we een beetje diversiteit in de club houden. Uiteraard zal er in de resterende tijd van de transfermarkt gezocht worden naar eventuele buitenkansjes.

Op de laatste dag van de maand juli speelden we de eerste wedstrijd van de competitie, uit bij Blackburn Rovers. Met debutanten Eíran Cashin en Colby Bishop in de basis waren het de vleugelspelers die van zich lieten horen. Jack Clarke wist tweemaal het net te vinden en Patrick Roberts liet zich gelden met een onvervalste hattrick!

EFL Championship, speelronde 1
Blackburn Rovers 1 - 5 Sunderland
15’ Jack Clarke
22’ Jack Clarke
38’ Niall Ennis
50’ Patrick Roberts
53’ Patrick Roberts
83’ Patrick Roberts

De maand augustus zal moeten uitblijken of Sunderland zich nog zal roeren op de transfermarkt. De selectie lijkt prima in orde, alleen wat dunnetjes. De beoogde basiself voor het eerste deel van het seizoen:

Deze maand ziet het programma er als volgt uit:

EFL Championship: Sunderland - Cardiff
EFL Carabao Cup: Sunderland - Tranmere Rovers
EFL Championship: Leicester City - Sunderland
EFL Championship: Sunderland - Birmingham
EFL Championship: Middlesbrough - Sunderland
EFL Championship: Sunderland - Preston North End

1 like

De maand augustus is voorbijgevlogen en in deze maand wisselen de resultaten elkaar af. Na de goede start met een 1 - 5 uitoverwinning bij Blackburn Rovers (zie vorige update), volgden twee prima overwinningen in op Cardiff City en Leicester City en in de Carabao Cup tussendoor versloegen we vrij gemakkelijk Tranmere Rovers:

EFL Championship, speelronde 2
Sunderland 3 - 2 Cardiff City
45’ Aaron Ramsey
56’ Patrick Roberts
70’ Jack Clarke
90’ Bradley Dack
92’ Callum Robertson

EFL Carabao Cup, ronde 1
Sunderland 4 - 1 Tranmere Rovers
10’ Eliezer Mayenda
15’ Bradley Dack
25’ Adil Aouchiche
45’ Luke Norris
62’ Corry Evans

EFL Championship, speelronde 3
Leicester 1- 2 Sunderland
52’ Patson Daka
54’ Colby Bishop
72’ Colby Bishop

Na negen punten uit drie wedstrijden en een bekerronde verder was de seizoensstart er een om in te lijsten. Vooral tegen een sterk Leicester met spelers als Jamie Vardy, Wilfred Ndidi en Ricardo Pereira kwam een winst een tikkeltje onverwachts. Hierna merkte ik vooral dat de selectie een beetje dun was en dat de volgende wedstrijden, kort achter elkaar, flink in de benen gaan zitten. Dit merkte we vooral tegen Middlesbrough en Preston North End, waar we welgeteld één punt haalde in wedstrijden die we eigenlijk gewoon moeten winnen, willen we richting de Premier League.

EFL Championship, speelronde 4
Sunderland 2 - 4 Birmingham City
19’ Jobe Bellingham
45’ Siriki Dembélé
55’ Koji Miyoshi
68’ Colby Bishop
70’ Siriki Dembélé
89’ Jordan James

EFL Championship, speelronde 5
Sunderland 2 - 2 Middlesbrough
2’ Colby Bishop
17’ Riley McGree
28’ Colby Bishop
64’ Dael Fry

EFL Carabao Cup, ronde 2
Sunderland 2 - 0 Gillingham
23’ Jack Clarke
87’ Jobe Bellingham

EFL Championship, speelronde 6
Preston North End 2 - 0 Sunderland
28’ Liam Lindsay
70’ Robbie Brady

Vier punten in de laatste drie wedstrijden is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven, maar is geen ramp. Birmingham City doet het met een huidige tweede plaats nu gewoon goed en daar kan nou eenmaal van verloren worden. De 2 - 0 nederlaag tegen de, op dat moment, hekkensluiter is wel een schande. De hele wedstrijd beter, maar twee ongelofelijk gelukkige corners voor de thuisploeg doen de das om. Wel weer een ronde verder in de Carabao Cup, al wacht daar nu een hele moeilijke uitwedstrijd bij Aston Villa.

Eigenlijk vanaf dag 1 werd er door de fans om drie spelers gevraagd; Een sterke centrale verdediger, die we vonden in Eíran Cashin van Derby County. Ook een sterke balvaste spits werd gezocht en deze werd gewonden in Colby Bishop, die ons hoogstpersoonlijk naar de overwinning schoot tegen Leicester City en hier en daar zijn doelpunten mee pikt. Het enige wat er nog aan schortte was een degelijke rechtervleugelspeler, aangezien de enige echte optie (Patrick Roberts) dit jaar uit zijn contract loopt en er geen degelijke back-up voor hem in de selectie zit.

Gelukkig kwam er deze week dan ook tweemaal goed nieuws van de kant van Sunderland; de genoemde Roberts verlengde aan het begin van de week zijn contract met een jaar en net voor deadline day maakte de club wereldkundig dat Facundo Buonanotte, 18-jarige Argentijn, voor één jaar gehuurd wordt van Brighton Hove & Albion. Hij zal hierbij de back-up van Roberts worden, terwijl hij ook op de nummer 10 positie uit de voeten kan.

Sunderland is op dit moment terug te vinden op de zevende positie in het klassement, met een gelijk aantal punten met Millwall en Bristol City. Na de wedstrijden in september zien we echter pas hoe de selectie er echt voor staat, wanneer er gespeeld gaat worden tegen onder andere Stoke City, Southampton, Leeds en de bekerwedstrijd tegen Aston Villa.

Op dit moment is het negen uur ’s ochtends op deadline day. Staat er misschien nog een verrassing voor de deur of is de selectie van Sunderland rond? Volgende update wordt de selectie doorgelicht.