MEI 2025 – Het seizoen 24/25 is weer achter de rug. De kampioenen, degradanten en promovendi zijn weer bekend. Zo keren Southampton, Ipswich & Leicester allen na 1 seizoen weer terug naar de Championship. Ondergaan Holstein Kiel, Angers SCO, Venezia FC & RCD Espanyol hetzelfde lot en degraderen al na een seizoen in de hoogste divisie. De maand mei was een zeer hectische met een eventuele overstap van Ancelotti, die op de valreep wel kampioen wist te worden met Real Madrid, naar de Braziliaanse ‘Seleção’. Stortte Napoli ten onder en viel het na een goed seizoen verassend buiten de Champions League plaatsen. Ook kreeg PSG een mega straf voor het omzeilen van Franse Belastingswetten en ging OGC Nice er met het kampioenschap vandoor. Zo draait ook de geruchtencarrousel op volle touren. Gaat Trent Alexander Arnold nu wel naar Real, gaat FC Barcelona nu voor Alvarez of voor ex-Willem ll spits Isak. Is nu Jurgen Klopp of Xabi Alonso de nieuwe leidsman in het witte deel van de hoofdstad van Spanje? Maar zijn we dan niet een ding vergeten? Is de een na langst zittende coach in de Premier League Thomas Frank (Brentford FC) niet toe aan een stap hogerop?
De Deen, die al sinds het seizoen 18/19 de scepter zwaait bij de club uit het westen van Londen, verlengde enkele maanden terug zijn contract nog bij Brentford maar lijkt toch verder te gaan kijken. Dit omdat ploegen uit de top van Engeland en Duitsland te kennen hebben gegeven dat ze wel zien zitten in 51 jarige Deen, die hiervoor aan het roer stond bij diverse Deense jeugdelftallen en het Zweedse Brondby IF.
De twee grote vraagstellingen zijn dan ook deze zomer in west Londen: Waar ligt de toekomst van Thomas Frank? De eerste vraag is al moeilijk te beantwoorden, maar Tottenham die na een teleurstellend seizoen Ange Postecoglou aan de kant schoof zou naar verluid op pole position liggen. Ook RB Leipzig schijnt, na het ontslag van Marco Rose en het niet verder willen met Zsolt Löw, vergaande interesse te hebben. Dus zal het vraagstuk niet zijn of Frank ‘zijn’ Brentford verlaat, maar voor welke club hij dat gaat doen? De tweede vraag lijkt me iets lastiger, Frank die helemaal verweven was met het Moneyball principe bij Brentford lijkt moeilijk te vervangen. Enkele namen zingen rond zo lijkt Kjetil Knudsen na het behalen van de halve finale Europa League met Bodo Glimt toe aan een stap richting een top 5 competitie. Ook Franck Haise lijkt een stap hogerop te ambiëren na het behaalde kamioenschap in Frankrijk, al lijkt dit te hoog gegrepen voor de nummer 10 van Engeland. Wie zie jij graag naar West Londen komen?
Ben benieuwd naar je story! Ziet er al goed uit, met een mooie opbouw. Wie ik vind passen is lastig te zeggen. Heb niet zo een naam in mijn hoofd die met het Moneyball principe bezig is en opkomend lijkt.
Nice! Toevallig op de EA Forums heb ik een Career Mode maatje, Justin uit Denemarken. En hij maakte juist een career over Thomas Frank, die in zijn career terug naar Denemarken ging om eerst Brøndby, later Viborg te managen.
Succes ermee! Ik zal nog maar een naam opwerpen: Jon Dahl Tomasson. Het vlot niet met hem als bondscoach van Zweden, dus misschien kan Brentford uitkomst bieden.
Christian Eriksen maakt deze zomer transfervrij de overstap van Manchester United naar Brentford FC. De 33-jarige Deen keert terug naar de club waar hij in 2022, na zijn hartstilstand op het EK, zijn rentree maakte.
Eriksen verlaat Manchester United waar hij, na het vertrek van Erik Ten Hag, maar op een beperkt aantal speelminuten kon rekenen. Bij Brentford tekent hij een contract voor drie jaar en wordt gezien als een belangrijke versterking voor het middenveld.
Manager Thomas Frank reageerde positief op de terugkeer van zijn langenoot: "Christian is een speler van wereldklasse en als zo’n kans zich voordoet moet je zeker toeslaan. Hij kent onze waarden en weet wat we hier hebben opgebouwd en nog aan het opbouwen zijn.‘’
Tegelijkertijd gingen er geruchten over een eventueel vertrek van Frank, onder meer Tottenham Hotspur en RB Leipzig lijken vergaande interesse te hebben. Over de laatst genoemde club zei hij het volgende: “ik heb veel respect voor het project waar Leipzig de laatste jaren aan werkt. Er zijn gesprekken gaande, en meer kan ik er op dit moment niet over zeggen.”
Met Eriksen’s komst hoopt Brentford onder Frank’s leiding, hoe lang die ook nog duurt, opnieuw hoge ogen te gooien in de Premier League.
5 juni 2025 | RB Leipzig is verheugd om aan te kondigen dat Thomas Frank met ingang van het seizoen 2025/2026 is aangesteld als nieuwe hoofdcoach van de club. De 51-jarige Deen komt over van het Engelse Brentford FC, waar hij sinds 2018 met indrukwekkende prestaties furore maakte in de Premier League.
Met zijn aanvallende speelstijl, tactisch inzicht en talent voor het ontwikkelen van jonge spelers past Thomas Frank perfect binnen de filosofie en ambities van RB Leipzig. Onder zijn leiding hoopt de club de volgende stap te zetten in de nationale en internationale ambities.
Sportdirecteur Rouven Schröder: “Thomas heeft in Engeland laten zien dat hij met beperkte middelen teams kan bouwen die niet alleen succesvol zijn, maar ook aantrekkelijk voetbal spelen. Zijn visie op het spel en zijn leiderschap maken hem de ideale man om onze sportieve koers voort te zetten.”
Thomas Frank over zijn aanstelling: “Ik ben enorm trots om deel uit te gaan maken van RB Leipzig. Deze club heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een vaste waarde in de top van het Duitse en Europese voetbal. Ik kijk ernaar uit om met deze ambitieuze spelersgroep en staf te werken, en samen mooie successen te boeken.”
Frank tekent een contract tot de zomer van 2028. Verdere details over de samenstelling van zijn technische staf zullen in een later stadium worden bekendgemaakt.
@Begiristain: Dankjewel! Het is ook best moeilijk om iemand te vinden die met het moneyball principe bezig is. Ik ben gegaan voor een coach die dezelfde formatie gebruikt. Ik kon de transfervrije Eriksen niet laten liggen. Wel op leeftijd maar kan zeker nog wel mee.
@D5981 Na jouw comment heb ik ook gaan kijken op de EA Forums en staan er ook vele interessante carrières. Tomasson was zeker een mooie naam geweest, maar ik ben helemaal een andere weg ingeslagen haha. Dat leek me toch iets te makkelijk.
@josolympia: Er zijn veel Scandinavische kandidaten genoemd haha.