Manager Story | Los Leones

Dienstverband Marcelino in San Mames blijft beperkt tot half jaar


25 juni 2021 - Athletic Club de Bilbao neemt na een half jaar alweer afscheid van trainer Marcelino. De 55-jarige Spanjaard nam het stokje in januari over van Gaizka Garitano om de Basken. Hoewel de voormalig manager van Valencia de ploeg vanuit de middenmoot toch nog naar de subtop wist te leiden blijven vooral de twee verloren finales om de Copa del Rey kleven.

Marcelino volgde op 4 januari van dit jaar de taken over van Garitano. Onder Garitano, die in de jeugd voor Los Leones speelde en 112 duels voor het tweede speelde maar nooit het eerste haalde, kende de club een slechte seizoenstart en uiteindelijk kostte dat de in Bilbao geboren manager dan ook de kop. Onder Marcelino volgde een opleving, al was dat met name doordat Athletic Club er onder Marcelino in slaagde minder wedstrijden te verliezen. Met een behoudendere speelwijze speelden de Basken veelal gelijk, hoewel de lijn naar boven wel werd ingezet. Uiteindelijk wist Marcelino zich met zijn elftal wel te plaatsen voor de Europa League, desondanks maakt de clubleiding gebruik van het evaluatiemoment wat beide partijen in januari met elkaar besproken hebben.

Aanleiding voor de clubleiding om te breken met de manager zijn de behoudende speelwijze en de twee verloren bekerfinales. Athletic Club zal waarschijnlijk de enige club blijven die in twee weken tijd twee Copa del Rey finales verliest. De finale van het vorige afgebroken seizoen tegen aartsrivaal Real Sociedad ging met 1-0 verloren, waarna het FC Barcelona van Ronald Koeman twee weken later veel te sterk was (0-4). Het bestuur geeft met het breken met Marcelino bovendien gehoor aan de roep van de fans, die hun voorkeur uitspraken voor een manager met meer binding met de club. De verwachting is dan ook dat de opvolger van Marcelino bekend is met de club en de regio.

1 like

Een echte cupfighter! Na Barcelona de meest succesvolle club in de Spaanse beker.

Dat vind ik ook de ironie van dat toernooi: De Copa del Rey (De Koningscup) wordt gedomineerd door twee teams die uitgesproken tegen de Spaanse staat zijn (dus ook de Kroon) en een uitgesproken separatistische identiteit aannemen en dat ook trots uitdragen.

Bilbao is natuurlijk vanwege de sterke Baskische identiteit een vrij beperkende club. Ik hoop dat daar wél rekening mee is/wordt gehouden. In ieder geval goed onderzoek doen, of de spelers die beoogd zijn een link hebben met (Groot-)Baskenland (dus, Zuidwest-Frankrijk incluis). Of, met een plausibele beleidswijziging juist het verhaal verrijken.

Dan ben ik benieuwd wie de nieuwe trainer word, maar ik vermoed dat het legende Aduriz word!

Er zijn weinig clubs waar je een carrière kan bouwen rondom de uitgesproken identiteit van een club. Crewe Alexandra, St. Pauli, Ajax, Barcelona (al is dat de laatste jaren ook een beetje zoek)… Verder kom ik niet. Geweldige keuze! Hopelijk kan je nieuwe oefenmeester weer een beetje van het voetbal van Marcelo Bielsa terugbrengen bij de club.

Voor degenen die Athletic Club onder Marcelo Bielsa niet hebben meegekregen...

Deze twee filmpjes zijn tekenend voor zijn periode bij de club, zonder dat je überhaupt een bal ziet rollen. In mijn ogen kan je hem in hetzelfde rijtje plaatsen als Pep Guardiola bij Barcelona, Maurizio Sarri bij Napoli, Paco Jémez bij Rayo Vallecano en Quique Sétien bij Las Palmas. Stuk voor stuk oefenmeesters met een unieke aanpak en volledig bezeten van het spelletje. En het risicovolle en aanvallende voetbal dat er gespeeld werd… Om je vingers bij af te likken!

https://www.youtube.com/watch?v=85bJmlSthNk

https://www.youtube.com/watch?v=MkwKsHWvDGY

Beñat beëindigt carrière voor het trainersvak


Beñat Etxebarria, voetbalnaam Beñat, keert na een jaar terug in San Mames. De middenvelder zag zijn contract in de zomer van 2020 niet verlengd worden, waardoor hij voor het eerst in zijn carrière buiten Spanje ging voetballen. Na een jaar bij het Australische Macarthur FC volgt een nieuwe hereniging met Athletic Club, ditmaal als manager.

Beñat groeide op in Igorre, een dorpje onder de rook van Bilbao, en stroomde op zijn elfde in bij de befaamde jeugdopleiding van Los Leones. De middenvelder doorliep op Lezama de gehele jeugdopleiding maar doorbreken in het eerste lukte niet. Beñat maakte zijn minuten in het tweede en zou uiteindelijk tot één wedstrijd in het eerste komen, een invalbeurt van zes minuten. De club besloot zijn contract niet te verlengen, waardoor hij transfervrij bij Real Betis kon tekenen. Na een jaar in het tweede wist de middenvelder zich bij de Andalusiërs in de basis te spelen en had de Bask een belangrijk aandeel in de terugkeer van Betis naar het hoogste niveau en het handhaven in La Liga.

Tijdens zijn periode bij Betis wist Beñat zelfs het nationale elftal te halen. De Bask speelde uiteindelijk vier (vriendschappelijke) interlands, waarvan twee in de aanloop naar het door Spanje gewonnen EK van 2012. Ook na het EK mocht de middenvelder nog twee keer het tricot van La Fura Roja aantrekken. Na vier jaar besloot Athletic Club haar voormalige jeugdspeler terug naar Baskenland te halen voor een bedrag van €8 miljoen. In de opvolgende zeven seizoenen wist de middenvelder tot 181 wedstrijden in La Liga te komen. Met de Basken won Beñat de Supercopa de España in 2015.


Beñat zou uiteindelijk 242 keer het rood-wit van Athletic Club aan mogen trekken en scoorde elf goals.

@D5981 ik zal de Cantera policy van Athletic Bilbao ook toepassen in m’n carrière. Ik zal in een latere update wat dieper in gaan op hoe ik dit ga toepassen.

2 likes

Rayo Vallecano, Livorno, Omonia Nicosia en Celtic komen ook in mij op. Ik weet eigenlijk niet precies wat de uitgesproken indentiteit van Crewe Alexandra is.

@db1512 Beñat is een interessante keuze en iemand die perfect past binnen de identiteit van de club.

Lezama: de levensader van het alleen-Basken beleid van Athletic Club


Athletic Bilbao houdt zich al jaren stand in de hoogste Spaanse divisie, samen met FC Barcelona en Real Madrid is het zelfs het enige team wat nog nooit degradeerde. Nog knapper aan deze prestatie is dat Athletic Club enkel spelers toe laat die binding met de club en regio hebben. Geen enkele club ter wereld is zo afhankelijk van het zelf opleiden van spelers als de Basken. Het befaamde trainingscomplex Lezama is de kraamkamer van al dit talent van eigen bodem. Het overgrote deel van de selectie bestaat dan ook uit spelers die in de jeugd al op Lezama speelden en trainden.

Dit allemaal vanwege de door de Basken gehanteerde Cantera policy die de club verplicht enkel spelers met die binding hebben met Baskenland toe te laten. Spelers moeten aan één van de volgende voorwaarden voldoen als ze voor Athletic Club uit willen komen:

  1. Geboren en/of opgegroeid zijn in Baskenland
  2. Geboren en/of opgegroeid zijn in Navarre
  3. Geboren en/of opgegroeid zijn in Frans Baskenland
  4. Baskische ouders/grootouders hebben
  5. De jeugdopleiding van een Baskische club doorlopen hebben vanaf of voor hun 16e

Voor sportief directeur Rafael Alkorta en zijn scoutingsteam ligt hier de grootste uitdaging. Het opspore van Baskisch aanstormend talent. Daarbij zal ook de al doorgebroken poule Baskische spelers nadrukkelijk gevolgd worden. Om dit toe te passen in deze carrière zullen er dus ook alleen maar spelers worden aangetrokken die aan de policy voldoen. Voor het scouten van jeugdspelers brengt dit ook restricties met zich mee. Er zal steevast in Spanje gescout worden, waarbij enkel spelers met een Baskische naam toegelaten zullen worden. Hiermee kom ik denk ik het dichts in de buurt van regel 1/4. De jeugdspeler moet dus in elk geval een Baskische voor- of achternaam hebben. Verder wordt er ook gescout in landen waar voorheen ook Baskische groepen geleefd hebben. Hier zal echter wel nog stricter gescout worden zodat het echt om een enkele speler gaat uit landen als Venezuëla, Roemenië, Bosnië en Frankrijk.

Verder laat regel 5 ook ruimte om regens vast te leggen van de andere Baskische clubs. Daardoor zullen de Baskische concurrenten, bestaande uit: Real Sociedad, SD Eibar, Deportivo Alavés en Osasuna, in de gaten worden gehouden mocht daar een jeugdspeler doorbreken die interessant zouden kunnen zijn voor de club. Voor regens bij de rest van de clubs geldt de voorwaarde dat ze een Baskische naam moeten hebben, dan wordt het uitgangspunt dat ze Baskische voorouders hebben.

Belangrijk om te vermelden is denk ik dat het beleid van Athletic Club niet zwart-wit is en er door de jaren heen verschillende discussies ontstaan zijn over spelers die wel aan een voorwaarde voldoen, maar desondanks als niet-Baskisch worden aangemerkt omdat ze te weinig binding met de regio zouden hebben. De bekendste voorbeelden hiervan zijn Gonzalo Higuaín, Marco Asensio en Antoine Griezmann. Higuaín heeft een Baskische overgroot opa, maar die link werd door Alkorta als te zwak geïdentificeerd. Asensio’s vader is een geboren Bask en speelde zelfs in de jeugdopleiding van de club, desondanks vond de clubleiding de destijds nog voor Real Mallorca uitkomende linkspoot niet bij de filosofie passen. Rondom Griezmann is ook veel discussie geweest of hij ooit voor Los Leones uit zou mogen komen. Vanaf zijn 14e werd de spits opgenomen in de jeugdopleiding van aarstrivaal Real Sociedad, maar louter om te voetballen. Griezmann heeft verder geen enkele binding met (Frans) Baskenland waardoor sommigen vonden dat hij net als alle andere aankopen van Baskische clubs niet in aanmerking zou komen het Rood-Wit te dragen.

Kwam toevallig dit tegen, mooi verhaal wel van een van je talenten.

1 like

@LarsCF Nico gaat ook zeker een belangrijke rol spelen in deze carrière!

Dan nu de selectie waarmee we het seizoen gaan beginnen.

Ook een overzicht van de jeugdspelers die momenteel in de jeugdopleiding zitten. Ze hebben niet altijd de beste stats maar ik probeer dus nadrukkelijk naar Baskische namen te zoeken.

image

1 like

Stel je vragen aan Beñat Etxebarria voor zijn eerste persconferentie als manager van Athletic Club. Beñat zal zijn visie op komend seizoen delen, de transfermarkt en speelstijl. Stel vooral je vragen hieronder!

Journalist:

Het grootste kritiekpunt van uw voorganger was de behoudende speelstijl.
Bent u aangesteld omdat u zoveel avontuurlijker wil gaan spelen?

Een finale Copa del Rey en plaatsing voor Europa League was niet genoeg voor Marcelino:
Wat is dan wél genoeg?

1 like

Wat is de doelstelling op korte en lange termijn?

1 like

Oihan Sancet, Unai Vencedor, Nico Williams en Nico Serrano worden door Spaanse voetbalkenners gezien als veelbelovende talenten, maar vooralsnog lijkt aartsrivaal Real Sociedad succesvoller te zijn met het integreren van spelers uit de eigen jeugdopleiding. Hoe kijk je naar het succes van de aartsrivaal en op welke manier probeer je daar rekening mee te houden in het transferbeleid?

1 like


Welkom bij mijn eerste persconferentie als manager van Athletic Club. Allereerst wil ik de club bedanken voor het vertrouwen wat zij in mij hebben dat ik deze kans krijg. Ik kijk er naar uit met deze groep te gaan samenwerken, waarvan ik met een groot aantal van de spelers nog samen op het veld heb gestaan.

Visie en speelstijl
Voordat ik over ga op jullie vragen die jullie ongetwijfeld hebben wil ik eerst wat toelichten over mijn kijk op voetbal en hoe ik komend seizoen wil gaan spelen. Ik vind dat we met Athletic uit moeten gaan van onze eigen kracht en vanuit ons positiespel tot kansen komen. Vanuit een hoog baltempo en lopende mensen tot kansen komen, het liefst met korte combinaties maar een lange bal is geen doodzonde. In de korte tijd dat ik terug ben ik er nog niet ingeslaagd de ideale formatie te vinden, al is de kans groot dat er ook niet één formatie is die bij deze speelwijze past. Een aanpassing aan de basisformatie hoeft ook niet te betekenen dat je niet meer van eigen kracht uitgaat, voor mij is dat juist een middel om onze eigen kracht te versterken. Op dit moment denk ik dat een 4-2-3-1 het beste past bij het elftal, al zullen we vandaaruit iedere week weer kijken of we accenten gaan verleggen.

@D5981: “Het grootste kritiekpunt van uw voorganger was de behoudende speelstijl.
Bent u aangesteld omdat u zoveel avontuurlijker wil gaan spelen?”

Beñat: De wijze waarop er gespeeld wordt is erg belangrijk voor Athletic. Deze spelers zijn trots het shirt te mogen dragen en willen met passie en hartstocht voor een resultaat gaan. Het is mijn intentie om een minder behoudende speelstijl te hanteren, dat wil zeggen meer initiatief tonen aan de bal en ook eerder de bal weer te veroveren. In balbezit willen we met behulp van combinaties, lopende mensen en passes in de diepte tot kansen komen. Of dit vanaf dag 1 gaat lukken is de vraag, maar het begint bij de intentie.

@D5981 “Een finale Copa del Rey en plaatsing voor Europa League was niet genoeg voor Marcelino:
Wat is dan wél genoeg?”

Beñat: Een hele goede vraag en ik zal eerlijk zijn, deze vraag heb ik zelf ook gesteld nadat ik benaderd ben. Ik kan mij voorstellen dat er nu een beeld kan ontstaan dat de club irreële doelen heeft. Vorig seizoen was een lastig seizoen met een zwakke start, een trainerswissel, twee bekerfinales en uiteindelijk toch nog Europees voetbal. Al met al kan je dan niet stellen dat het een slecht seizoen is, ook al verlies je beide finales. De manier waarop deze resultaten werden behaald bood voor de clubleiding echter geen perspectief dat het in de toekomst nog beter zou worden. Marcelino heeft hier krap een half jaar gewerkt, je kan niet zeggen dat de rek eruit was, maar soms is er sprake van een mismatch.

@RVDH “Wat is de doelstelling op korte en lange termijn?”

Beñat: We willen ons komend seizoen weer plaatsen voor Europees voetbal. Daarnaast vind ik dat deze club altijd moet proberen voor de Copa te gaan. We hebben bovendien wat recht te zetten na beide verloren finales van afgelopen jaar. In de Europa League willen we in elk geval overwinteren, daarna zal er een beetje geluk bij moeten komen kijken willen we echt ver reiken. De laatste jaren zie je gewoon hele goeie ploegen in de eindfase van het toernooi. Ajax, Chelsea, Atlético, Inter, Manchester United om maar even een rijtje te noemen, als je die vroeg treft in de knock-out ga je echt niet 1,2,3 door. Op de lange termijn willen we weer naar de Champions League en het Barcelona, Real Madrid en Atlético Madrid lastig gaan maken.

@Joostvans “Oihan Sancet, Unai Vencedor, Nico Williams en Nico Serrano worden door Spaanse voetbalkenners gezien als veelbelovende talenten, maar vooralsnog lijkt aartsrivaal Real Sociedad succesvoller te zijn met het integreren van spelers uit de eigen jeugdopleiding. Hoe kijk je naar het succes van de aartsrivaal en op welke manier probeer je daar rekening mee te houden in het transferbeleid?”

Beñat: Ik ben met je eens dat we met Oihan, Unai en beide Nico’s vier veelbelovende talenten hebben. Ook bij Real Sociedad lopen een aantal grote talenten rond, Baskenland is een vruchtbare grond voor voetbaltalent. Of ze in San Sebastian er beter in slagen talent te integreren weet ik niet, ik denk dat we dat beide vrij succesvol doen. Er is in het voetbal ook altijd sprake van conjuctuur, niet iedere lichting jeugdspelers is even talentvol of wordt even succesvol. Het speuren naar lokaal talent hoort bij ons en dat zullen onze scouts dan ook blijven doen. Of het mogelijk is spelers van Real Sociedad aan te trekken ligt denk ik in de eerste plaats aan de speler zelf. Voor de clubs is het vrij simpel, is de ander bereid aan de clausule te voldaan dan is het aan de speler om te bepalen wel of niet te gaan. Ik verwacht echter dat een directe overstap niet snel zal plaatsvinden, maar wie weet na een of meerdere andere tussenstappen dat het een optie kan zijn. Yuri Beriche bijvoorbeeld speelde bij beide clubs in de jeugd, ging naar Engeland en kwam via Real Sociedad, PSG uiteindelijk toch hier in het eerste te spelen.

2 likes

Javi Martínez keert terug naar Athletic Bilbao


Javi Martínez keert na negen jaar terug naar Athletic Club de Bilbao. De verdedigende middenvelder vertrok in 2012 voor veertig miljoen euro naar Bayern München. Na negen seizoenen en vele prijzen later keert Martínez in de herfst van zijn carrière terug naar de club waar hij doorbrak in het internationale (top)voetbal.

Martínez werd als zeventienjarige opgepikt door Athletic bij Osasuna, dat zes miljoen euro ontving voor de middenvelder zonder ook maar een wedstrijd in het eerste te hebben gespeeld. Martínez speelde uiteindelijk zes jaar voor Los Leones in een periode waarin de Basken wisselende resultaten in La Liga afwisselden met finaleplekken in de Copa del Rey en Europa League. Martínez verloor echter al zijn finales die hij namens Athletic Club speelde (twee Copa’s en een EL finale). Tijdens zijn dienstverband in San Mames wist de in Navarre geboren middenvelder wel twee hoofdprijzen te winnen, al deed hij dit niet met de Basken. Martínez maakte als reservespeler deel uit van de gouden generatie van Spanje, zowel tijdens het WK 2010 als het EK 2012 kwam hij één wedstrijd binnen de lijnen voor La Fura Roja en mag zich daardoor Europees en Wereldkampioen noemen.

Na het EK van 2012 trok Bayern München diep in de buidel om hem naar Zuid-Duitsland te halen. Liefst veertig miljoen euro maakten de Duitsers over, voor beide clubs destijds een clubrecord. In Beieren won Martínez in zijn eerste seizoen direct de treble onder Jupp Heynckes en was onbetwist basisspeler bij Der Rekordmeister. In de jaren die volgden werd de inbreng van Martínez minder, maar desondanks kwam hij ieder seizoen tot een flink aantal wedstrijden. Martínez trekt nu de deur van de Allianz Arena achter zich dicht na negen seizoenen, 268 wedstrijden en liefst 24 prijzen. In Duitsland werd hij in al zijn negen seizoenen kampioen en won hij vijf keer de DFB Pokal en twee Champions Leagues. Ook het WK voor clubteams (2x), de Duitse Supercup (4x) en Europese Supercup (2x) staan op zijn palmares.

Martínez heeft zijn zinnen gezet op het afsluiten van zijn loopbaan met een prijs met Athletic Club, de club waar hij doorbrak. De 32-jarige middenvelder, die in september 33 wordt, zal met zijn ervaring een welkome aanvulling zijn in de selectie van beginnend coach Beñat Etxebarria. De middenvelder won alles wat hij kon winnen en speelde onder de beste managers ter wereld. Met Martínez haalt Athletic Club in elk geval een speler binnen die weet wat er gevraagd wordt op de momenten waar het om gaat.

2 likes

Goede transfer, brengt heel wat ervaring met zich mee en kan zowel als 6 als centraal vanachter uit de voeten. Zijn rating is daar trouwens nog een stuk hoger al mist hij volgens mij wel heel wat snelheid om achterin te spelen.

1 like

Geweldige speler terug gehaald die nog heel bruikbaar kan zijn

1 like

Hoe is oihan sancet? Is het een goede speler op 10, wil hem met kas Eupen proberen te halen na het seizoen

1 like

Keurige transfer, goede routinier. Komt er nog een andere routinier: Laporte?

1 like

@Aron1997 met Martínez erbij kan ik ook makkelijker switchen naar een systeem met 3 centrale verdedigers. Denk dat ik hem voornamelijk in die rol ga gebruiken, in een dubbele 6 lijkt hij me minder geschikt maar als enkele zou wel kunnen. Denk dat bij de huidige selectie een 4-2-3-1 of 3-4-3 het beste past, dus een 4-3-3 punt naar achter zal denk ik niet zo heel vaak gebruikt worden.

@Bart vind hem als enkele 10 wel fijn spelen, oogt af en toe wel wat log maar zijn pass vergoedt veel.

@D5981 ik ben bang dat Laporte op dit moment nog niet haalbaar is, maar is zeker een optie voor later in mijn carrière.