Welkom bij mijn eerste persconferentie als manager van Athletic Club. Allereerst wil ik de club bedanken voor het vertrouwen wat zij in mij hebben dat ik deze kans krijg. Ik kijk er naar uit met deze groep te gaan samenwerken, waarvan ik met een groot aantal van de spelers nog samen op het veld heb gestaan.
Visie en speelstijl
Voordat ik over ga op jullie vragen die jullie ongetwijfeld hebben wil ik eerst wat toelichten over mijn kijk op voetbal en hoe ik komend seizoen wil gaan spelen. Ik vind dat we met Athletic uit moeten gaan van onze eigen kracht en vanuit ons positiespel tot kansen komen. Vanuit een hoog baltempo en lopende mensen tot kansen komen, het liefst met korte combinaties maar een lange bal is geen doodzonde. In de korte tijd dat ik terug ben ik er nog niet ingeslaagd de ideale formatie te vinden, al is de kans groot dat er ook niet één formatie is die bij deze speelwijze past. Een aanpassing aan de basisformatie hoeft ook niet te betekenen dat je niet meer van eigen kracht uitgaat, voor mij is dat juist een middel om onze eigen kracht te versterken. Op dit moment denk ik dat een 4-2-3-1 het beste past bij het elftal, al zullen we vandaaruit iedere week weer kijken of we accenten gaan verleggen.
@D5981: “Het grootste kritiekpunt van uw voorganger was de behoudende speelstijl.
Bent u aangesteld omdat u zoveel avontuurlijker wil gaan spelen?”
Beñat: De wijze waarop er gespeeld wordt is erg belangrijk voor Athletic. Deze spelers zijn trots het shirt te mogen dragen en willen met passie en hartstocht voor een resultaat gaan. Het is mijn intentie om een minder behoudende speelstijl te hanteren, dat wil zeggen meer initiatief tonen aan de bal en ook eerder de bal weer te veroveren. In balbezit willen we met behulp van combinaties, lopende mensen en passes in de diepte tot kansen komen. Of dit vanaf dag 1 gaat lukken is de vraag, maar het begint bij de intentie.
@D5981 “Een finale Copa del Rey en plaatsing voor Europa League was niet genoeg voor Marcelino:
Wat is dan wél genoeg?”
Beñat: Een hele goede vraag en ik zal eerlijk zijn, deze vraag heb ik zelf ook gesteld nadat ik benaderd ben. Ik kan mij voorstellen dat er nu een beeld kan ontstaan dat de club irreële doelen heeft. Vorig seizoen was een lastig seizoen met een zwakke start, een trainerswissel, twee bekerfinales en uiteindelijk toch nog Europees voetbal. Al met al kan je dan niet stellen dat het een slecht seizoen is, ook al verlies je beide finales. De manier waarop deze resultaten werden behaald bood voor de clubleiding echter geen perspectief dat het in de toekomst nog beter zou worden. Marcelino heeft hier krap een half jaar gewerkt, je kan niet zeggen dat de rek eruit was, maar soms is er sprake van een mismatch.
@RVDH “Wat is de doelstelling op korte en lange termijn?”
Beñat: We willen ons komend seizoen weer plaatsen voor Europees voetbal. Daarnaast vind ik dat deze club altijd moet proberen voor de Copa te gaan. We hebben bovendien wat recht te zetten na beide verloren finales van afgelopen jaar. In de Europa League willen we in elk geval overwinteren, daarna zal er een beetje geluk bij moeten komen kijken willen we echt ver reiken. De laatste jaren zie je gewoon hele goeie ploegen in de eindfase van het toernooi. Ajax, Chelsea, Atlético, Inter, Manchester United om maar even een rijtje te noemen, als je die vroeg treft in de knock-out ga je echt niet 1,2,3 door. Op de lange termijn willen we weer naar de Champions League en het Barcelona, Real Madrid en Atlético Madrid lastig gaan maken.
@Joostvans “Oihan Sancet, Unai Vencedor, Nico Williams en Nico Serrano worden door Spaanse voetbalkenners gezien als veelbelovende talenten, maar vooralsnog lijkt aartsrivaal Real Sociedad succesvoller te zijn met het integreren van spelers uit de eigen jeugdopleiding. Hoe kijk je naar het succes van de aartsrivaal en op welke manier probeer je daar rekening mee te houden in het transferbeleid?”
Beñat: Ik ben met je eens dat we met Oihan, Unai en beide Nico’s vier veelbelovende talenten hebben. Ook bij Real Sociedad lopen een aantal grote talenten rond, Baskenland is een vruchtbare grond voor voetbaltalent. Of ze in San Sebastian er beter in slagen talent te integreren weet ik niet, ik denk dat we dat beide vrij succesvol doen. Er is in het voetbal ook altijd sprake van conjuctuur, niet iedere lichting jeugdspelers is even talentvol of wordt even succesvol. Het speuren naar lokaal talent hoort bij ons en dat zullen onze scouts dan ook blijven doen. Of het mogelijk is spelers van Real Sociedad aan te trekken ligt denk ik in de eerste plaats aan de speler zelf. Voor de clubs is het vrij simpel, is de ander bereid aan de clausule te voldaan dan is het aan de speler om te bepalen wel of niet te gaan. Ik verwacht echter dat een directe overstap niet snel zal plaatsvinden, maar wie weet na een of meerdere andere tussenstappen dat het een optie kan zijn. Yuri Beriche bijvoorbeeld speelde bij beide clubs in de jeugd, ging naar Engeland en kwam via Real Sociedad, PSG uiteindelijk toch hier in het eerste te spelen.