Manager story | Luton Town FC | Werken aan een sprookje

"Augustus drukke maand voor Mitchell vd Gaag"

8 wedstrijden in 29 dagen, vd Gaag kon meteen aan de bak in de maand augustus. De League Cup stond op het programma en een thuiswedstrijd tegen de grote rivaal Watford. Geen makkelijk begin, maar wel meteen een mooie uitdaging.

Uitslagen

Brimingham City - Luton Town 4-1

  • 1-0
  • 2-0
  • 2-1, Mpanzu
  • 3-1
  • 4-1

Luton Town - Preston 4-1

  • 0-1
  • 1-1, Cornick
  • 2-1, Mpanzu
  • 3-1, Collins
  • 4-1, Collins

1e ronde League Cup
Cardiff City - Luton Town 1-1 (3-4wns)

  • 0-1, Gooch
  • 1-1

Middlesbrough - Luton Town 4-1

  • 1-0
  • 1-1, Clark
  • 2-1
  • 3-1
  • 4-1

Luton Town - Watford 0-1

  • 0-1

Bournemouth - Luton Town 1-4

  • 0-1, Cornick
  • 0-2, Cornick
  • 0-3, Curtis
  • 1-3
  • 1-4, Collins

2e ronde League Cup
Luton Town - Sheffield Wednesday 2-0

  • 1-0, Cornick
  • 2-0, Berry

Luton Town - Wycombe 5-2

  • 1-0, Cornick
  • 2-0, Mpanzu
  • 2-1
  • 3-1, Cornick
  • 4-1, Curtis
  • 5-1, Collins
  • 5-2

Mitchell vd Gaag: De maand augustus zit erop en al met al ben ik zeker niet ontevreden. We begonnen natuurlijk heel slecht uit bij Birmingham met een 4-1 nederlaag. We herstelde ons prima voor eigen publiek met een 4-1 overwinning op Preston.

Daarna begon ons bekeravontuur in de League Cup, die bloedstollend spannend was. Na strafschoppen trokken wij aan het langste eind, Stockdale pakte 2 penalty’s bij zijn debuut.

Hierna volgde 2 nederlagen tegen Middlesbrough en uitgerekend aartsrivaal Watford. Tegen Watford pakte Sluga nog wel een penalty maar kon de nederlaag niet voorkomen. Dan begint het geroezemoes al een beetje te komen. Zeker als Bournemouth uit de volgende is.

Wij hebben die week met elkaar om de tafel gezeten en elkaar vertelt wat we van elkaar verwachten dit seizoen en waar we naartoe willen. Het leek alsof het kwartje begon te vallen. Vechten voor elke meter en voor elkaar. Binnen 16 minuten stond het 0-3 uit bij Bournemouth. Ik glunderde en wist met Pearson en Bradley centraal gaan wij deze wedstrijd uitspelen en dat gebeurde, 1-4.
De 2e ronde van de League Cup was weer een tegenstander uit de Championship, Sheffield Wednesday. Een zakelijke 2-0 overwinning betekende een ronde verder.

Het spitsenduo C&C (Cornick en Collins), raakt steeds meer op elkaar ingespeeld en het hele elftal begint langzaam te draaien. Dat blijkt ook wel uit onze laatste wedstrijd tegen Wycombe, waarin wij lieten zien waarom zij nog niet klaar zijn voor dit niveau. Thuis, samen met het publiek werd het een eenvoudige 5-2 overwinning. Op naar meer moois."

Stand

Al met al geen slecht begin. 2 rondes verder in de League Cup en een 10e plek in de competitie na 6 wedstrijden met 2 punten achterstand op play-offs plekken.
De maand september wordt zeker niet makkelijk. 5 competitie wedstrijden waarvan 3 uit. Wel mogen de supporters zich verheugen op een mooi affiche in de 3e ronde van de League Cup, een uitwedstrijd in het Emirates Stadium tegen Arsenal.

Programma september
Coventry City - Luton Town
Millwall - Luton Town
Luton Town - Bristol City
Arsenal - Luton Town (3e ronde League Cup)
Nottingham Forrest - Luton Town
Luton Town - Huddersfield Town

Wat vinden jullie ervan? Goed begin? Zien jullie kansen bij Arsenal uit?

Vinden jullie het zo prettig lezen of moet ik dingen anders doen? Aanvullingen of vragen?
Tips/Tops

1 like

Al bij al een mooi begin. In totaal 8 wedstrijden gespeeld 5x gewonnen 3x gelijk is zeker niet slecht. Je scoort ook makkelijk met 2,5 goals per wedstrijd in de competitie. Echter is je verdediging wel een groot vraagteken. Ligt het aan de tactiek of is het de kwaliteit van de verdedigende spelers/keeper? 13 goals tegen in 6 wedstrijden is wel echt veel voor een club die bovenaan de middenmoot wilt spelen en stiekem hoopt op plaats 6. Als je dat in orde kan brengen zit er zeker iets in tegen Arsenal en op meer dan een voorlopige 10e plek.

1 like

@Aron1997
Ik ben inderdaad nog een beetje zoekende met de verdediging. Het is te vroeg om nu al te zeggen dat ik versterking nodig heb dus we gaan er gewoon aan werken!

Ik snap alleen niet waar je de 3 gelijk spellen vandaan haalt?

1 like

Bedoelde 3x verloren ipv gelijk

1 like

Prima begin lijkt me.
Gezien het aantal tegengoals denk ik dat je redelijk kansloos bent tegen Arsenal.

Doe je eigenlijk ook iets met de jeugdafdeling? (of heb ik dat gemist :wink:)

1 like

@Remsko

Ik heb 1 scout in Engeland lopen. Maar vind het persoonlijk leuker om zelf bij clubs jonge talenten in de gaten te houden dan dat ik spelers neem die door fifa zo erin gemaakt zijn als je snapt wat ik bedoel.

Tegen Arsenal zou echt een masterclass nodig zijn en misschien wel een tactische omzetting van vd Gaag

2 likes

"Scorend vermogen Luton camoufleert slecht verdedigen"

Uitslagen

Coventry City - Luton Town 4-1

  • 0-1, Collins
  • 1-1
  • 2-1
  • 3-1
  • 4-1

Millwall - Luton Town 1-5

  • 0-1, Berry
  • 1-1
  • 1-2, Cornick
  • 1-3, Curtis
  • 1-4, LuaLua
  • 1-5, Clark

Luton Town - Bristol City 6-2

  • 1-0, Gooch
  • 2-0, Cornick
  • 3-0, LuaLua
  • 3-1
  • 3-2
  • 4-2, LuaLua
  • 5-2, LuaLua
  • 6-2, Gooch

3e ronde League Cup
Arsenal - Luton Town 3-1

  • 1-0
  • 1-1, Cornick
  • 2-1
  • 3-1

Nottingham Forrest - Luton Town 2-2

  • 0-1, Mpanzu
  • 0-2, Collins
  • 1-2
  • 2-2

Luton Town - Huddersfield Town 3-1

  • 1-0, Collins
  • 2-0, Rea
  • 2-1
  • 3-1, Cornick

De maand september begon echt schandalig met een 4-1 nederlaag uit bij promovendus Coventry City. Daar wil ik eigenlijk niet teveel woorden aan vuil maken.
Gelukkig waren de 2 wedstrijden daarna een goedmakertje voor de supporters, maar liefst 11x konden zij juichen. Maar het dingetje blijf wel dat we minimaal 2x moeten scoren per wedstrijd omdat we er altijd 1 tegen krijgen, dat moet er echt uit. Het wordt wel al minder en dat heeft er mee te maken dat Lockyer zijn kans heeft gepakt en Pearson uit de basis heeft gespeeld.
Toen mochten we aantreden tegen het grote Arsenal in de League Cup. Een tactisch strijdplan van Mitchell vd Gaag leek te werken met zijn 5-3-2 formatie. We haalden met 1-1 de rust. Uiteindeijk na wat wissels bij Arsenal bleken ze toch een maatje te groot en gingen we er verdienstelijk met 3-1 van af. Maar zeker niet ontevreden over het vertoonde spel.

Deze lijn wilde we graag doortrekken tegen Nottingham Forrest. Dat ging goed, 0-2 voor (80e min.) er leek geen vuiltje aan de lucht. Maar dan toch krijgen wij het voor elkaar om de wedstrijd uit handen te geven en dat mag echt niet. We moeten meedogelozer worden en zo’n wedstrijd dan doodspelen.
De laatste wedstrijd van de maand september was een professionele 3-1 overwinning op Hudderfield Town.
De conclusie na 11 wedstrijden is dat we veel scorend vermogen hebben en dat we kunnen bouwen op het koppel Cornick en Collins. Maar het feit is wel dat we in de competitie nog geen 1x de nul hebben weten te houden. We gaan kijken hoe dat zich verder ontwikkelt.

Over ontwikkelen gesproken. Ik ben zeer te spreken over alle drie de flankspelers. Curtis is een vaste waarde en vaak begin in met Clark aan de rechterkant. Maar de Amerikaan Gooch staat ook zeker zijn mannetje en komt steeds vaken aan spelen toe!

Stand

Nieuwtjes

  • We hebben een scoutnetwerk opgezet in zowel Engeland als Wales. We hebben onze scouts beide 9 maanden op pad gestuurd.
  • Mitchell vd Gaag heeft 2 aanbiedingen gehad als bondscoach voor het respectievelijke Finland en Bolivia. Maar voorlopig is een bondscoachschap zeker niet aan de orde.
  • Onze aanvoerder en laatste man Bradley
    Heeft zijn contract verlengt met 2 jaar.
  • Nadat Lockyer zeer sterk een basisplaats heeft weten te veroveren, is hij nu ook opgeroepen voor het elftal van Wales.

Programma Oktober

  • Swansea City - Luton Town
  • Stoke City - Luton Town
  • Luton Town - Cardiff City
  • Luton Town - Derby County
  • Sheffield Wednesday - Luton Town

Al met al niet een super druk schema maar wel zitten er een paar grote testen tussen. Goeie tegenstanders en aan ons de taak hier het maximale uit te halen.

Wat verwachten jullie? Moet ik nu al de conclusie trekken dat ik een nieuwe verdediger nodig heb?

Vinden jullie het fijn om zo te lezen of kan ik dingen anders doen?
Tips/Tops?

1 like

Ik zou nog even geduld hebben met op zoek gaan naar een nieuwe verdediger. Qua rating heb je best een aardige defensie vergeleken met je concurrenten. Je zou eigenlijk bij je tegengoals moeten kijken wat er fout gaat. Dan kan je misschien beslissen een verdediger te halen met bepaalde kwaliteiten.

Hoeveel geld heb je eigenlijk nog over in je transferbudget. Dan kunnen wij ook misschien nog meedenken wat er allemaal (financieel) nog mogelijk is.

1 like