Manager Story ~ Newcastle United ~ A New Era

Seizoen 2021 – 2022 staat voor de deur en zoals elk jaar staat die weer garant voor spektakel. Opvallende transfers, opvallende trainerswissels of opvallende degradanten en promovendi, van alles komt voorbij. Dit jaar staat in het teken van ‘tijdperken’. Zo kwam er een einde aan het tijdperk van Messi bij Barcelona en aan die van Arjen Robben (nu echt). Ook zijn er clubs die een oud tijdperk opnieuw willen herbeleven. Ik noem een Robert Mühren, die teruggekeerd is naar FC Volendam, maar het grootste voorbeeld hiervan is uiteraard Cristiano Ronaldo die opnieuw te bewonderen is in het rode shirt van Manchester United.

Dan zijn we nog één ding vergeten; het begin van een tijdperk. Want we staan met z’n allen voor ‘a new era.’ Deze afgelopen zomer werd bekend dat de Engelse voetbalclub Newcastle United werd overgenomen door een Saoedisch investeringsfonds. Mike Ashley verkocht het aandelenpakket na veertien jaar voor ongeveer 350 miljoen euro aan het consortium, dit tot grote vreugde van de supporters. Zij verweten hem niet genoeg te investeren in de selectie en de club, waardoor ‘de Magpies’ tweemaal zijn gedegradeerd naar de Championship.

De nieuwe eigenaar van de voetbalclub heeft aan geld in ieder geval geen gebrek; zijn vermogen wordt geschat op zo’n 367 miljard euro. Een kleine vergelijking; de eigenaar van Chelsea heeft 'slechts’ tien miljard en die van Manchester City dertig. Met dit in ogenschouw worden er allemaal spelers in verband gebracht aan de nieuwe steenrijke club. Zo werden in verschillende kranten al de namen van Philippe Coutinho en Clement Lenglet genoemd en kwam zelfs de naam van Erling Haaland voorbij. De kans dat laatstgenoemde komt lijkt, mede doordat Newcastle 'maar’ 200 miljoen euro kan uitgeven in het eerste seizoen, onmogelijk.


Vanaf hier neem ik het stokje over. Als nieuwe eigenaar van Newcastle United heb ik meteen een trainer voor de club gezet die momenteel werkloos is, vorig jaar kampioen werd met zijn club en ervaring heeft in de Premier League. Ook moet hij een groot uithangbord voor onze plannen zijn. Deze trainer heb ik gevonden in Antonio Conte. Ik heb de club een financiële overname gegeven van het bedrag dat ze mogen uitgeven; tweehonderd miljoen euro. Uiteraard ga ik het zo realistisch mogelijk maken; een Haaland of Coutinho zullen dan ook niet komen. Mijn plan is om het structureel, maar ook verstandig te doen. We weten allemaal dat je een kampioenschap of een Champions League niet kan kopen. Ik ga dan ook niet die kant op, maar investeren in een goede jeugdopleiding, talenten en spelers die daadwerkelijk een toevoeging voor Newcastle zijn, maar daarvoor geen stap achteruit hoeven te doen. De striktheid van onderhandelingen staat dan ook op streng.

Welke speler zien jullie graag komen?

1 like

Interessante carrière! Op het moment dat je besluit om de club op een structurele en verstandige manier op te bouwen, dan lijkt me het verstandig om eerst te bedenken in welke speelstijl je wil gaan spelen en daarna pas te denken aan mogelijke versterkingen. Zelf zou ik beginnen met het investeren in Engels talent. Max Aarons (Norwich City), Matty Cash (Aston Villa), Tariq Lamptey (Brighton & Hove Albion), Tyrone Mings (Aston Villa), James Ward-Prowse (Southampton), Noni Madueke (PSV), Adam Armstrong (Southampton) of Dwight McNeil (Burnley) bijvoorbeeld. En als je dan toch de portemonnee wil trekken voor een sterspeler, dan zou ik Wilfried Zaha (Crystal Palace) interessant vinden. Al hoor je mij ook niet klagen als Newcastle United die oliedollars zou gebruiken om Philippe Coutinho weg te halen bij Barcelona. :wink:

1 like

Ben benieuwd! Vind Coutinho niet persé onrealistisch hoor.

Denk je dat Conte wel geschikt is voor zo’n lange termijn project? Heeft toch vaak laten zien dat het een trainer is met weinig geduld of die ten onder gaat omdat die z’n eigen zin doordramt.

1 like

@Joostvans, Bedankt! Ik ga inderdaad eerst goed kijken naar de beschikbare selectie maar heb al wat aankopen in m’n hoofd.
@LarsCF, Conte is ook degene die bovenaan de Saoedische lijstjes staat IRL. dus leek me een goede optie. We gaan zien of hij het gaat redden.



In een afgeladen St. James Park in Newcastle werd vandaag aan ruim vijftigduizend supporters de nieuwe eigenaren en nieuwe hoofdcoach Antonio Conte voorgesteld. “De sfeer is geweldig en het voelt meteen als thuiskomen, zo opnieuw in Engeland,” sprak de Italiaan in de persconferentie nadien. Ook ging hij in op de vragen van interviewers over onder andere de eisen van de eigenaren, het transferbeleid en het spelbeeld wat hij met 'the Magpies’ in gedachten heeft.

‘De nieuwe eigenaren hebben zojuist 350 miljoen betaald voor de overname van de club. Wat voor druk geeft dit met zich mee en wat zijn de verwachtingen van de aankomende periode?’

In het voetbal moet je altijd het hoogst mogelijke willen bereiken, ongeacht een prijskaartje of een nieuwe eigenaar. We moeten echter ook realistisch blijven en niet verwachten dat we nu ineens meedoen om de Champions League. Tijdens de sollicitatieprocedure is mij een duidelijk plan gepresenteerd, die ook haalbaar is. De eigenaars hebben veel geduld en ik kan rustig bouwen aan een nieuw elftal.

In de kranten worden namen van bijvoorbeeld Coutinho, Werner, en zelfs Haaland genoemd. Hoe realistisch zijn die namen?

We zullen inderdaad nieuwe aankopen gaan doen, maar niet van de klasse Haaland. Uiteraard willen we de basis versterken, maar ligt de prioriteit nu in de stuctuur van de club. Aankopen zijn passanten. De focus ligt eerst op de faciliteiten als de trainingsaccomodatie en de jeugdopleiding. Hier kunnen we structureel meer profijt uit halen, wat de selectie in verdere jaren alleen maar meer vooruit helpt dan al je geld op een speler als Haaland inzetten. Die weg is al langzaam ingezet en daar zijn de broertjes Longstaff een voorbeeld van. Ook loopt in de jeugd nu Tyler Robson, die volgens de critici wel eens de nieuwe Harry Kane zou kunnen worden. Onze visie is dat over vijf seizoenen het meerendeel van de selectie bestaat uit eigen jeugd.

Geen schokkende aankopen verwacht dus in het eerste jaar. Wat is het doel met Newcastle voor dit seizoen?

Het doel met Newcastle dit seizoen is duidelijk. Er zal zeker wel versterkingen aangetrokken worden, maar ook die gaan ons geen kampioen maken uiteraard. Vorig jaar speelde de club nogal verdedigend. Daarop gaan we voortbouwen; het is niet zo dat we met een paar nieuwe spelers ineens heel aanvallend voetbal gespeeld kan worden. Elke speler zal 100% moeten geven en er zal hard gevochten moeten worden voor de punten, ook met meer geld op de bank. Een realistische doelstelling is middenmoot. Vanuit daar kunnen we volgend jaar vechten voor een plek in Europa. De doelstelling is om binnen vijf jaar te kunnen vechten voor de titel.

1 like

Leuke keuze voor Conte! Misschien eens kijken naar Zaha, Palmer en Vlahovic? Succes alvast!

1 like

Ben benieuwd! Denk dat je een mooie benadering hebt gekozen. In principe is het een benadering die al jaren kan voor Newcastle; bij uitstek de ploeg waar je Engelse jongens onder de top vandaan kan halen gezien de potentie van de club. Nu ben je ook nog gesterkt door aanmerkelijk vermogen.

Aansluitend op je plan en reeds genoemde namen lijkt een Engelse kern mij mooi, maar daar kan prima een ‘exoot’ bij. Coutinho is echt geen gekke gedachte. Carrière zit redelijk vast en weinig clubs kunnen betalen. Aarons vind ik een aanrader. Namens als Zaha en Lingard sluiten denk ik goed aan. Kijk ook eens (op korte of lange termijn) naar jongens daaronder, zoals Tarkowski, Tomori, Abraham, Konsa (aanrader), Ramsey, Alli (toch niet echt basisspeler), Hudson-Odoi (dood spoor), Aké (home grown) en Tuanzebe.

Bonus qua exoten: Eriksen, nu hij niet mag spelen in Serie A? Oscar terughalen naar Engeland. Pjanic, Diaby, Jovic?

1 like

Leuke nieuwe carrière. Ben benieuwd wat je gaat doen

1 like

Na de eerste paar trainingen vertrok het team van Antonio Conte richting Portugal voor de European Continental Shield, waar ze het in de groepsfase van het toernooi moesten opnemen tegen achtereenvolgend het Turkse Besiktas, Getafe uit Spanje en het Italiaanse Hellas Verona. In de andere groep zaten de Portugese clubs Sporting en Braga, het Spaanse Elche en Lille uit Frankrijk.

Opvallend is het thuisblijven van onder meer Mark Gillespie, Matthew Bondswell, Mohammed Sangare en Charlie Wiggett, die door Conte is verteld dat ze niet in zijn plannen voorkomen. Laatstgenoemde mag op huurbasis vertrekken, de andere drie kunnen permanent op zoek naar een nieuwe club.

Om niet teveel in details te treden, aangezien het een vriendschappelijk toernooi betreft, een kleine samenvatting van het toernooi. Besiktas werd van de mat gespeeld, maar het afmaken ging niet zoals gepland. Die dagen heb je er wel eens tussen zitten en we weten allemaal de ongeschreven voetbalregel; scoor je zelf niet, dan doet de tegenpartij dat. Dat geschiedde en zo eindigde de wedstrijd volkomen onterecht in een 1-1. Getafe speelde vervolgens hard, vies en zoals we van ze gewend zijn. Hier had de B-selectie, want er is veel gerouleerd met zowel systemen als spelers in dit toernooi, geen vat op. Het werd dan ook 2-1 voor de Spanjaarden. Tegen Hellas Verona hetzelfde liedje als tegen de Turken; veel kansen maar ook momenten van onoplettendheid; een 2-2 gelijkspel betekende het einde van het toernooi voor Conte en zijn mannen.


Het is in ieder geval duidelijk waar op het veld versterkingen nodig zijn en wat voor type spelers ik daarvoor zou willen zien. Allereerst zijn we op zoek naar een spits. Een goaltjesdief die zowel sterk als snel is. Vervolgens zien we graag een centrale verdediger komen. Een die de competitie kent en echt een krachtpatser is. Deze twee posities hebben wat mij betreft prioriteit en hier zijn we al voor aan het kijken. Als die twee aankopen rond zijn zoeken we naar een middenvelder die past binnen de speelstijl die we gaan hanteren; veel energie in de wedstrijd leggen, hard werken en veel rouleren met systemen. Hierdoor zoeken we ook een speler die op meerdere posities uit de voeten kan. Als laatst willen we graag nog een speler voor de rechterflank toevoegen.

Ik hoop de selectie rond te hebben vóór de start van de competitie. Ik zal dan nog een update geven en vanaf dan aan het einde van elke maand een maandoverzicht.

@Joostvans @NCLO94 @Begiristain @robert-neef @LarsCF Dit is overigens de laatste update zo snel achter elkaar. Tot na de transferperiode :wink:

2 likes

Zit net te denken, misschien kan je proberen om Rashford aan te trekken? Aangezien hij meer speelminuten wil en weg mag/wil .

Het is 10 augustus 2021. Er staat een nieuw seizoen voor de deur in de Engelse Premier League. Hoewel de transferperiode nog in volle gang is, hebben er al een paar spraakmakende transfers plaatsgevonden. Zo moeten Mislav Orsic en Andrej Kramaric de naar Bayern vertrokken Pierre-Emerick Aubameyang en de naar AC Milan vertrokken Alexandre Lacazette doen vergeten bij Arsenal, is Gareth Bale wederom in Londen te zien, bij Chelsea welteverstaan, en speelt Wissam Ben Yedder nu bij Liverpool.

Ook bij Newcastle United is de eigenaar met grof geld aan het smijten; de ‘Magpies’ hebben zich versterkt met vijf spelers. Allereerst werd er een krachtige centrale verdediger gehaald met de naam James Tarkowski. De 28-jarige Engelse verdediger kwam voor bijna 23 miljoen over van Burnley en zal dit seizoen een centraal duo vormen met aanvoerder Jamaal Lascelles. De tweede aankoop die door de steenrijke club gedaan is is Luka Jovic, die al op een tweede spoor zat bij Real Madrid, maar nu nog een stap achter in de pikorde zette na de komst van Jamie Vardy. Jovic zal bij Newcastle United de eerste spits worden, iets wat huidige eerste spits Callum Wilson tegen het borst stuitte. Wilson liet zijn ongenoegen blijken en vertrok via de achterdeur voor 25 miljoen euro naar Borussia Mönchengladbach. Antonio Conte handelde snel en haalde in Ché Adams een nieuwe spits die als back-up voor Jovic zal dienen. Southampton ging akkoord met een bedrag van één symbolische euro, plus de diensten van Miguel Álmiron.

De beoogde twee aankopen waren dus rond; Tarkowski en Jovic. Tijd om te richten op iemand die goed in het profiel van harde werker op het middenveld past. Het lijkt wel of de eigenaren alleen focussen op wat er op de transfermarkt gebeurt; op de dag dat Manchester United de komst van João Palhinha bekendmaakte, schijft Donny van de Beek op instagram dat hij rond is met Newcastle United. De beoogde middenvelder is binnen, voor het iconische bedrag van 34 miljoen euro. Dan blijft de rechterflank over. Waar we met Van de Beek en Jovic twee buitenlanders hebben gehaald, moest dat wel een Engelsman worden. Zo kwamen we uit bij Noni Madueke, die we voor ruim dertig miljoen euro van PSV hebben overgenomen. Hij zal met gepromoveerde jeugdspeler Tyler Robson vechten om een basisplaats aan de rechterkant.

Transfers in:
James Tarkowski ~ € 22.900.000 (Burnley)
Luka Jovic ~ € 40.000.000 (Real Madrid)
Donny van de Beek ~ € 34.000.000 (Manchester United)
Noni Madueke ~ € 30.500.000 (PSV)
Ché Adams ~ € 1,00 + Álmiron (Southampton)
Tyler Robson ~ eigen jeugd ~ 17 jaar, 73 ALG, RM

Transfers uit:
Mark Gillespie ~ KRC Genk ~ 1.550.000
Jonjo Shelvey ~Valencia ~ 6.500.000
Freddie Woodman ~ Rangers FC ~ uitgeleend
Callum Wilson ~ Borussia Mönchengladbach ~ 25.000.000

1 like

Toevallig, toen ik het nieuws hoorde over de Saudische overname van Newcastle was het eerste dat ik dacht: daar moet Van de Beek heen en snel. Ik denk dat Madueke pas een overstap gaat maken naar Engeland, wanneer een Champions League-waardig team interesse gaat tonen. Terug naar jeugdclub Tottenham, bijvoorbeeld. Maar goed, met zoveel geld op de bank zal Newcastle zich in een jaar of twee, drie aan de kop van de Premier League gaan melden en dan zullen ze als een magneet grotere spelers kunnen gaan aantrekken, of spelers die een beetje op een zijspoor staan bij de absolute topteams zoals op dit ogenblik Donny van de Beek.

Donny van de Bank zit voornamelijk op een zijspoor omdat hij het hoge tempo van de PL niet aankan. Ik vraag me dan ook af hoe hij Newcastle naar een hoger niveau gaat tillen. Die willen richting de top.

Ik denk dat de manier van voetballen zoals in Engeland Van de Beek inderdaad niet ligt, maar misschien komt dat onder Antonio Conte er beter uit, die hanteert toch vaak het nu populaire 5-3-2/3-5-2 systeem.

Mooie transfers hopen dat ze echt een meerwaarde voor jou club zijn

1 September 2021. De eerste maand en daarmee de eerste vier wedstrijden zitten erop.

Premier League, speelronde 1
Newcastle United 2 – 2 West Ham United

Dúbravka; Manquillo, Tarkowski, Lascelles, Lewis (46’ Ritchie); Schär (72’ Longstaff), Madueke, Van de Beek, Hendrick, Saint-Maximin; Jovic (82’ Joelinton).

10’ Nikola Vlasic
15’ Luka Jovic (Allan Saint-Maximin)
59’ Allan Saint-Maximin (Jeff Hendrick)
90’ Jarrod Bowen

Premier League, speelronde 2
Aston Villa 1 – 3 Newcastle United

Dubrávka; Manquillo, Lascelles, Tarkowski, Lewis; Robson (61’ Fraser), Hendrick (78’ Schär), Van de Beek, Saint-Maximin, Madueke (72’ Longstaff); Jovic

**30’ Donny van de Beek (Noni Madueke) **
52’ Jeff Hendrick (Donny van de Beek)
77’ Ezri Konsa (Morgan Sanson)
88’ Donny van de Beek (Luka Jovic)

Carabao Cup, ronde 2
Newcastle United 2 – 1 Peterborough United

Darlow; Krafth, Fernández, Clark, Ritchie (65’ Wiggett); Hayden (54’ Murphy), Robson (70’ Madueke), Willock, Longstaff, Fraser; Adams

**11’ Ryan Fraser (Ché Adams) **
19’ Ché Adams (Ryan Fraser)
91’ Jack Taylor (Jonson Clarke-Harris)

Premier League, speelronde 3
Newcastle United 3 – 3 Southampton

Dúbravka; Manquillo, Tarkowski, Lascelles, Lewis; Schär (46’ Hendrick), Van de Beek (83’ Murphy), Longstaff (68’ Joelinton); Madueke, Jovic, Saint-Maximin

10’ Adam Armstrong
16’ Noni Madueke (Luka Jovic)
33’ Luka Jovic (Allan Saint-Maximin)
45’ Adam Armstrong (Aleksander Mitrovic)
66’ Nathan Redmond (Adam Armstrong)
91’ Joelinton (Luka Jovic)

Woord van de Manager:

We kunnen terugkijken op een maand met degelijke resultaten. Uiteraard hebben we vier wedstrijden niet verloren, maar hebben we ook nog geen wedstrijd de magische 0 gehouden. Zoals je misschien kan zien in de opstellingen, zijn we nog volop aan het expirimenteren. 5-2-1-2, 4-2-3-1, 4-1-4-1, 4-4-2 en 3-4-3 zijn allemaal al eens voorbijgekomen. Leuk om te zien ook dat alle aankopen zich goed manifesteren. Donny van de Beek speelde tegen Aston Villa een berewedstrijd en besliste deze in z’n eentje, van Noni Madueke komt heel veel dreiging af en Luka Jovic pakt z’n doelpunten en assists mee. Volgende maand is een rustige maand, waarin we wél tweemaal Manchester United treffen. Onze verdediging zal scherper moeten zijn, want we krijgen nog teveel goals tegen.

Speelschema September:
11-sept. Premier League: Manchester United - Newcastle United
17 sept. Premier League: Newcastle United - Leeds United
22-sept: Carabao Cup: Newcastle United - Manchester United
25-sept: Premier League: Watford - Newcastle United

Mooie transfers en ook prima resultaten. Heb je qua tegengoals het idee dat je veel kansen tegen krijgt of vliegen alle kansen die tegen krijgt erin?

1 like

Waarom niet? Manchester City begon ook niet meteen met absolute topspelers. Wijnaldum ging juist via Newcastle naar de top en van de Beek word nooit in zijn kracht gebruikt door Solskjaer. Heeft niet echt een kans gehad als ‘10’ dus om te zeggen dat hij het tempo niet aan kan is wel erg hard

1 like

Zoals je in de begin post kan lezen kon ik maar twee honderd miljoen uitgeven. Ik heb meteen het scoutingsbestand de volledige aandacht gegeven dus daar is aardig wat geld heen gegaan. Verder heb ik ervoor gekozen om niet meteen topspelers aan te trekken omdat ik het niveau over de gehele selectie wat omhoog wilde gooien en ik denk dat dit een betere manier is dan 2 a 3 top spelers te halen, waar de rest van het elftal ook verbetering nodig heeft.


Premier League, speelronde 4
Manchester United 2-2 Newcastle United
Dúbravka; Manquillo, Tarkowski, Schär (54’ Robson), Lascelles, Lewis; Hendrick (66’ Longstaff), Van de Beek, Saint-Maximin (80’ Dummett); Madueke, Jovic

53’ Jadon Sancho
68’ Noni Madueke (Donny van de Beek)
77’ Tyler Robson (Sean Longstaff)
87’ Paul Pogba (Cristiano Ronaldo)

Premier League, speelronde 5
Newcastle United 2-1 Leeds United
Dúbravka; Manquillo, Tarkowski, Schär, Lascelles, Lewis (55’ Ritchie); Hendrick, Van de Beek (67’ Longstaff), Madueke; Jovic (82’ Joelinton), Saint-Maximin

25’ Allan Saint-Maximin (Javier Manquillo)
53’ Luka Jovic (Jeff Hendrick)
69’ Daniel James (Jack Harrison)
79’ Harrison rood

Carabao Cup, ronde 3
Newcastle United 0 – 4 Manchester United
Darlow; Manquillo, Tarkowski, Clark, Lascelles, Ritchie; Longstaff, Van de Beek (80’ Robson), Madueke (46’ Saint-Maximin); Jovic, Joelinton (60’ Adams)

14’ Jadon Sancho (Cristiano Ronaldo)
35’ Bruno Fernandes (Paul Pogba)
40’ Bruno Fernandes (Cristiano Ronaldo)
78’ Bruno Fernandes (Paul Pogba)

Premier League, speelronde 6
Watford 1– 4 Newcastle United
Dúbravka; Manquillo (69’ Schär), Tarkowski, Lascelles, Lewis; Hendrick (78’ Longstaff), Van de Beek, Madueke; Robson, Jovic (55’ Adams), Saint-Maximin

15’ Jeff Hendrick (Noni Madueke)
77’ Ché Adams (Tyler Robson)
80’ Ché Adams (Allan Saint-Maximin)
86’ Tom Cleverley (João Pedro)
93’ Tyler Robson (Allan Saint-Maximin)


De maand oktober is aangebroken en dat betekend dat het tijd voor een update is. Allereerst de wedstrijden; in de Premier League zijn we met een 2-2 gelijkspel op Old Trafford en twee overwinningen nog altijd ongeslagen. Het was zuur dat Paul Pogba zo vlak voor tijd de gelijkmaker binnenschoot, maar over het algemeen kunnen we tevreden zijn over de resultaten; we vinden onszelf momenteel terug op plek 3 (12 punten), achter de buren Liverpool (14 punten) en Everton (12 punten). Manchester United (12) en Chelsea (12) completeren de top 5.

In de beker zijn we helaas uitgeschakeld door hetzelfde Manchester United. Waar we in het begin twee dotten van kansen kregen (paal en lat), zette vooral het Portugese duo even aan en liepen ze er zo doorheen.

Zoals je kunt zien is er in de opstellingen nu ook en vast patroon te vinden. 5-2-1-2 is vaak de gebruikte formatie, met Noni Madueke op ‘tien’, achter Luka Jovic en Allan Saint-Maximin. Het enige wat me zorgen baart is dat zelfs met vijf verdedigers er nog geen een clean sheet is behaald. In januari zal er dan ook gekeken worden naar een nieuwe rechts en linksback, die in een vijfmans-verdediging ook de drive naar voren hebben om tegen de kleintjes ook 3-5-2 te kunnen spelen. Ook een sterke CVM staat op de wensenlijst. Isaac Hayden is de hele maand augustus en september amper tot spelen gekomen, omdat zijn scherpte ondanks invalbeurten en trainingen nog steeds op 8 staat…

Wedstrijden in oktober:
2/10: Premier League; Wolverhampton - Newcastle
16/10: Premier League; Newcastle - Tottenham
23/10: Premier League; Crystal Palace - Newcastle
30/10: Premier League; Newcastle - Chelsea

1 like

Goede resultaten! Alleen jammer dat United even revanche neemt in de beker. Mocht het via de competitie niet lukken, zouden de bekers natuurlijk ook een mooie weg naar Europees voetbal kunnen zijn.

1 like

Ik denk dat Jovic een geweldige transfer is.
Al was het wel veel geld :money_with_wings: hij zit namelijk alleen maar op de bank bij Real Madrid, blijf je mij op de hoogte houden?