SPANGEN
01 juli 2022
Noorse nuchterheid moet Sparta Rotterdam naar de Nederlandse subtop leiden. Zo luidde de woorden van technisch directeur Gerard Nijkamp vanochtend in een bomvolle perszaal van Het Kasteel.
Met een 11e, 8e en 14e plek deed Sparta het de afgelopen 3 seizoenen niet onaardig in de Eredivisie. Toch verwacht de de 43-jarige Mika Helenius dat Sparta nog beter kan: “Binnen 2 seizoenen moeten wij Europees voetbal spelen. Door te vertrouwen op de jeugdopleiding en mijn visie als coach, is dat een realistisch doel.”
Gerucht gaat dat Helenius de beschikking krijgt over 6.5 miljoen euro om zijn doelen te realiseren. Namen als Eiting (CM / Volendam), Stankovic (GK / Volendam), Meerdink (SP / Jong AZ) en Schouten (CVM - Jong AZ) doen de ronde.
Mooie club. Mijn zwager is Spartaan en ik kan meestal wat duels mee pikken. Waarom kies je voor een andere manager dan Steijn?
Gekozen voor een fictieve manager om zo een eigen draai te geven aan het karakter.
Update #1
Voorbereidingsfase
De voorbereidingsfase zit erop. Het trainingskamp in Duitsland werd afgesloten met een drietal wedstrijden tegen respectievelijk VFB Stuttgart (2-4 verlies), Hertha BSC (2-0 winst) en VFL Bochum (3-2 winst). Grote man in de voorbereiding was rechtsbuiten Vito van Crooij, die met 3 doelpunten een belangrijk aandeel had in de twee winstpartijen.
Transfernieuws
Carel Eiting (FC Volendam) / 24 jaar / CM / €2.5 miljoen
Fedde de Jong (Jong AZ) / 19 jaar / CAM / €700.000
Prince Aning (Borussia Dortmund II) / 18 jaar / LA / €1 miljoen
Meijers (FC Famalicao) / 34 jaar / LA / €320.000
Drakpe (Al Raed) / 20 jaar / CV / €650.000
Eiting - bij de fysieke keuring - dient de regisseur van het nieuwe Sparta te worden
Competitiestart
De eerste drie competitiewedstrijden zijn gespeeld. De seizoensouverture ging in eigen huis kansloos verloren tegen AZ (0-3). Daaropvolgend een winstpartij tegen Go Ahead Eagles en doelpuntrijk gelijkspel tegen Vitesse (5-5) met een hattrick voor De Guzman.
Speelronde 1: Sparta 0-3 AZ
Speelronde 2: Go Ahead Eagles 3-2 Sparta (
De Guzmán,
Eiting,
Fedde de Jong)
Speelronde 3: Sparta 5-5 Vitesse (

De Guzmán,
Lauritsen,
Van Crooij)

De Guzman na zijn hattrick tegen Go Ahead Eagles.
Seizoensstatistieken
Doelpunten
4 De Guzman
1 Fedde de Jong
1 Eiting
1 Van Crooij
1 Lauritsen
Assists
3 Lauritsen
2 Van Crooij
1 Vriends
1 Eiting