Sagan Tosu

Sagan Tosu, februari 2018

In de naam van de Spaanse coach, Lluís Carreras, maak ik me klaar voor ‘n nieuw avontuur.

Na heel wat carrières in het Europees voetbal, is het moment gekomen om ‘n uitdaging aan te gaan in een nieuwe, onbekende voetbalcultuur: mijn bestemming is Sagan Tosu, een team uitkomende in de Japanse J-League.

De kloof met het Europees voetbal kan niet duidelijker zijn: budgetten, infrastructuren, doelstellingen & spelers. Maar deze voetbalcultuur is begonnen aan z’n opmars dankzij ondermeer Podolski, Iniesta, David Villa & Fernando Torres, die de stap hebben (durven) zetten.

Het is die laatste die mij de aanleiding gaf om voor Sagan Tosu te kiezen: El Niño Torres is nog altijd m’n favoriete speler en dat ik hem opnieuw “onder m’n hoede” heb in z’n laatste jaren van zijn carrière, stemt me gelukkig.

afbeelding
Voorzitter Minoru Takehara poseert trots met z’n topaankoop.

De belangrijke, cruciale doelstellingen die bij heel wat Europese (top)clubs vooropgesteld zijn, zijn er in mindere mate bij Sagan Tosu:

  • Youth Development: één jeugdspeler opleiden, die in 10 wedstrijden als basis- of wisselspeler gebruiken.

  • Brand Exposure: 85% toeschouwersaantal halen & dit voor 5 opéénvolgende wedstrijden.

  • Financial: Het totaalbudget op het eind van het seizoen moet op z’n minst 3,5 miljoen $ bedragen. (Startbudget bedraagt 8 miljoen $)

  • Domestic Sucess: Vecht mee voor de titel & haal de kwartfinale van de Levain Cup.

  • Continental Succes: geen doelstelling. Sagan Tosu is niet geplaatst voor de Aziatische Champions League.

De spelersselectie is, buiten Torres, mij volledig onbekend. Dit is de basiself die er nu staat.

Het voorbereidingstornooi, The Champions Trophy die door gaat in Japan, is voor mij een welgekomen gelegenheid om m’n spelers & hun sterkte, vermogen te analyseren en eventueel in te grijpen waar nodig.

Dit belooft alvast een uitdagend avontuur te worden …

Ben benieuwd wat je van deze aparte carriere gaat maken, ik vind het een gewaagde poging om in China te beginnen maar hopelijk houd je het lang vol!
Ik vind de kwaliteit van de selectie wel enigsinds tegenvallen aangezien ik nog niet echt ermee bekend was in China.
Hopelijk kan je nog meer wat oudere voetballers verleiden om bij je te komen voetballen.
Veel succes!

Het is Japan en niet China :wink:

1 like

Ik vraag me wel af hoe het komt dat je zonder Isaac Cuenca, Ibarbo en Galovic speelt? Zijn toch wel een pak sterker als de spelers die er momenteel instaan?

Oeps had het verkeerd gezien dan sorry :zipper_mouth_face:

Dit is het elftal die er door FIFA zelf staat, zo zit Ibarbo op de bank. Uiteraard zal ik zelf m’n basiself wel zetten, nadat ik m’n spelers beter ken.

Ik heb vastgesteld dat Cuenca & Galovic niet in (m’n) FIFA 19 zitten: het zijn beide transfers die in februari 2019 plaats vonden. Ik speel met de basisversie van FIFA, waardoor ik geen updates doe. Kan dat de reden zijn waarom ze er niet zijn?

Ik denk dat je dan idd een update moet doen want met de update’s worden de laatsts/nieuwste transfers doorgevoerd etc.

The Champions Trophy

Ik begon m’n selectie te analyseren op posities, leeftijd, rol binnen de selectie, … en voerde meteen enkele wijzingen door.

Ik kocht middenvelder Adrián González voor 4 miljoen $ over van Spaanse tweedeklasser Málaga zodat de 4-3-1-2-formatie omgeschakeld kon worden naar m’n favoriete 4-4-2. Adrián gaat m’n centrale aanspeelpunt in het middenveld worden en de flanken worden gebruikt om het veld breed te maken.

Tijdens de groepfase kreeg iedereen de nodige speeltijd, zodat ik alle spelers aan het werk zag. De spelers die meteen ‘n goede indruk maakten:

  • Torres, scoorde elke wedstrijd waarin hij speelde, 4 doelpunten. Een sterk begin van El Niño!

  • Ibarbo, een stevige targetspits die de bal goed bijhoudt. Hij heeft tevens een prima & hard schot.

  • Gonda, wordt de eerste doelman, pakte uit met enkele snelle reflexen.

  • Kim Min Hye, de steunpilaar in de defensie.

  • Fukuta, in combinatie met Adrián bijzonder nuttig als stofzuiger.

  • Ito, een 19-jarige linkerflankspeler die met z’n snelheid & wendbaarheid voor gevaar kan zorgen. Hij had ‘n aflopend contract dat na deze voorbereiding meteen werd verlengd.

De groepsfase:

Wedstrijd 1 vs. Jeju Utd: 2-1 winst.
Wedstrijd 2 vs. Yokohama: 1-2 verlies.
Wedstrijd 3 vs. Al Qadisiyah: 3-0 winst.

Het viel me op dat de wedstrijden met snelheid & heel veel intensiteit worden gespeeld. De tegenstander laat je geen tijd en ruimte om de bal rond te spelen. De eerste wedstrijd was evenwichtig met ‘n snel tempo, we wonnen via een frommeldoelpunt van Torres. In de tweede wedstrijd kwamen we overal dat tikkeltje te kort tegen Yokohama, al wonnen we vrij eenvoudig van een zwak Al Qadisiyah.

In de halve finale kwamen we Melbourne City tegen:

We kwamen 0-1 achter op slag van rust, maar toonden ons weerbaar na rust: we liepen uit tot een geruststellende 3-1, al was het nog even spannend toen de Australiërs een kwartier voor tijd de aansluitingstreffer scoorden.

In de finale was Shimizu onze tegenstander:

We speelden een prima eerste helft, al waren we niet zo gevaarlijk. Nadat Shimizu via een doeltreffende counter scoorde, teerden ze op ‘n geweldigde doelman die alles tegenhield waardoor zij The Champions Trophy op hun palmeres mochten schrijven.

Het bestuur was anders wel tevreden met onze voorbereiding en kijkt met de nodige verwachtingen uit naar het seizoensbegin.

Wie m’n eerste competitieve basiself zullen worden, wordt nog even afwegen. Er staat op speeldag 1 een thuiswedstrijd tegen het Vissel Kobe van Andres Iniesta geprogrammeerd . …