Selectie in balans

hoi mensen,

ik loop wel vaker tegen het probleem dat mij selectie in no time te breed is!45 + spelers(senior en academy)
hoe beheren jullie dat,?
en welke marge hanteren jullie

zeker omdat nu ook belangrijke rol voldoende speeltijd eist en niet alleen cruciaal

Ik houd als vuistregel aan dat iedere positie dubbel bezet dient te zijn. En daarbovenop komt een jeugdspeler of talent (zeg, tot 20 jaar) uit de eigen jeugd voor iedere plek. Op die manier komt je selectie nooit boven 33 spelers. Spelers die overbodig of teveel zijn gaan op de uitleenlijst of in de verkoop, simpel.

Met dubbele bezetting bedoel ik dubbele bezetting in alle spelsystemen. Dus ik heb feitelijk 22 spelers nodig die zowel in vormen van 4-3-3, als ook 3-4-3 en soms 3-5-2 / 5-3-2 uit de voeten kunnen.

En ook bij het aantrekken of verkopen van spelers leg ik mezelf beperkingen op. Ik speel vaak met Ajax, zie ook mijn career mode story - en de afgelopen FIFA-spellen heeft Ajax nooit een speler die meer verdiende dan Tadic (30k) en nooit meer kostte dan Bergwijn (ca. 30 miljoen).

Dus daar zoek ik ook naar: dat zijn vaak spelers met een rating van 70 - 75 en de minimale potentie moet in ieder geval boven de 80 zijn. Dat geldt ook voor jeugdspelers. Voldoen ze niet aan die eis, dan tekenen ze niet bij mij of worden ze meteen gedumpt.

Bovendien weiger ik spelers te kopen, die na onderhandelingen te ver (zeg 10%) boven de gesuggereerde minimum vraagprijs raken. En omgekeerd verkoop ik pas een speler (die een cruciale of belangrijke elftalstatus heeft) als een club bereid is meer te betalen dan de maximum vraagprijs. Op die manier is het doorselecteren van een selectie een stuk uitdagender en realistischer in mijn optiek. Dit geldt ook voor contractonderhandelingen: als een speler teveel geld eist, verleng ik niet - dan maar transfervrij vertrek.

Wat ook helpt is dat je het aantal transfermomenten per seizoen beperkt tot vier: dus de twee transfer windows (zomer en winter) en dan bijvoorbeeld één moment in Oktober (herfst) dat je jeugdspelers kunt laten tekenen en/of doorselecteren, en nog een moment in bijvoorbeeld April (lente).

Dus kort:

  • Dubbele bezetting + jeugdspeler op iedere positie
  • Limiet in transfersom en salaris
  • Nooit boven minimumprijs (aankoop), nooit beneden maximumprijs (verkoop)
  • Minimale vereisten in potentie of doorgroeimogelijkheden
  • Beperking aantal handelingsmomenten tot vier per seizoen
1 like

loonlijst moet zeker leenlijst zijn.

zou je in cijfers wat voorbeelden willen type met je 10% regel en je max en minimum boden?

Bij jeugdspelers kies ik bijna uitsluitend voor 15 en 16 jarigen, of er moet echt een pareltje tussenzitten van 17 waar ik niet omheen kan (OVR dichtbij 70 en potentie boven 85, zoiets) - maar doorgaans, spelers die in ieder geval één of twee jaar in die jeugdacademie moeten doorbrengen - al vrij snel wordt duidelijk of hun minimale potentie boven 80 zal zijn. Is dat niet het geval, dan laat ik ze vertrekken bij de club.

En bij transfers: stel, je scout een speler en je zet 'm op je shortlist in je transfer hub. Dan ga je naar die speler toe en dan zie je een onderhandelingsuggestie: “De club verwacht een bod van 10 miljoen euro, maar de verwachting is dat ze zullen onderhandelen vanaf 8 miljoen” (of vergelijkbaar; ik speel niet de Nederlandstalige versie). 10% onder 8 miljoen is 7,2. Dus mijn openingsbod hier zou 7 miljoen + een doorverkooppercentage zijn. Indien de club meteen boven het minimum van 8 miljoen gaat, zijn de onderhandelingen voorbij.

Bij verkoop wordt gesuggereerd tot hoever je de prijs zou kunnen opvoeren: “Speler is 30 miljoen waard, maar verwacht wordt dat je de prijs kunt opvoeren tot 38 miljoen.” 10% bovenop 38 is 41,8 miljoen, zeg 42. Dus de speler vertrekt pas wanneer iemand niet 30, niet 38, maar 42 neertelt.

Met andere woorden, je laat los welke spelers je wilt hebben en je maakt er puur een cijfermatig spelletje van. Anders wordt het op den duur te makkelijk. Je moet onverbiddelijk zijn hierin, want dan pas wordt het transferspel en het doorselecteren van je spelersgroep pas interessant.

ik zal denk ik in mijn salaris huis moeten sleutelen,

65 alg 10.000
70 alg 30.000
75 al.50.000
80 alg 100.000
85(+) 150.000
die tien% verkoop lukt me wel beter ja.

maar soms heb ik wel dat als speler voor 8m te koop is dat als ik aan 7 mil vast houd hij na eerste counter van 9,6 hij bij mijn 2e vraag van 7 toch naar 7.6 komt en ik hem dan ergens tussen 7.2 en 7.4 kan kopen.

en systeem ben ik hoofdzakelijk 4-3-3 gericht(vlakke versie, versie met 1 controleur, versie met 2 centrale aanvallers, en 4-4-2 ruit, maar spelverdeler als valse 9.
5-3-2 en 3-5-2 geen/weinig ervaring mee.