Introductie — AS Cannes 1909
“Waar het allemaal begon, begint het opnieuw.”
Juni 2024 – Breaking News in Frankrijk:
De Franse voetbalwereld staat op z’n kop: Zinedine Zidane verkoopt zijn aandelen bij Ligue 2-club Rodez AF. In een exclusieve verklaring aan L’Équipe bevestigt hij wat al wekenlang gefluisterd werd in de wandelgangen:
“In Cannes begon alles — op een zonovergoten veld, ver weg van het wereldtoneel. Ik heb de wereld rondgereisd, maar mijn hart is altijd hier gebleven. Nu wil ik dat de volgende generatie hun droom hier kan waarmaken, net zoals ik toen.”
De geboorte van AS Cannes 1909 – een nieuwe club met oude ziel
Onder de naam AS Cannes 1909 wordt een nieuwe profclub opgericht, geïnspireerd op de rijke geschiedenis van het verdwenen AS Cannes. Door het stamnummer van FC Martigues over te nemen, krijgt de club op unieke wijze een plek in de Ligue 2.
Cannes beschikt over een goede infrastructuur, een welvarende regio én een schat aan nostalgie – denk aan namen als Zidane, Vieira, Micoud en Clichy.
Patrick Vieira keert terug – dit keer als hoofdcoach
Op de persconferentie in het Palais des Festivals stelt Zidane trots zijn eerste daad als eigenaar voor: de aanstelling van Patrick Vieira als coach.
Zidane:
“Patrick kent onze visie. Hij staat voor dezelfde waarden als Cannes: elegantie, kracht, en persoonlijkheid. Dit project moet de jeugd inspireren én resultaten brengen. We gaan dit samen doen.”
Naast Vieira vervoegt ook een ander vertrouwd gezicht de technische staf: Gaël Clichy. De voormalige linksachter, die samen met Vieira speelde bij Arsenal en zelf drie seizoenen actief was bij AS Cannes aan het begin van zijn carrière, komt over van de Franse U21, waar hij Thierry Henry assisteerde.
Zidane vervolgt:
“Met Patrick en Gaël halen we niet alleen ervaring binnen, maar ook identiteit. Zij weten wat het betekent om uit het niets te komen en de top te bereiken. Dat verhaal willen we hier opnieuw schrijven — in Cannes.”
Vieira:
“Ik heb op het hoogste niveau gespeeld en gecoacht, maar dit project raakt me anders. Cannes is niet zomaar een plek; het is geschiedenis, ambitie en toekomst in één. Hier willen we iets bouwen dat blijft – voor deze stad én voor het Franse voetbal.”
Project Cannes – Missie Ligue 1
Zidane investeert in de jeugdopleiding, een moderne staf én een nieuw sportief beleid dat inzet op jong Frans talent gecombineerd met ervaring. De club wordt herlanceerd als:
AS Cannes 1909 – Le renouveau de la Côte d’Azur.
De rode loperstad wil terug naar het hoogste podium.
Stap voor stap. Mét stijl.