Wat als de AFM Alex Kroes wél bestraft had? Was John Heitinga wel trainer van Ajax geworden? Waren spelers als Raul Moro en Oscar Gloukh naar Amsterdam gekomen? En had een andere trainer allicht het vertrek van Jorrel Hato, of Brian Brobbey kunnen voorkomen?
Alle beslissingen sinds het vertrek van Farioli (19 mei jl.) tellen niet meer: er komt een nieuw bestuur, een nieuwe trainersstaf en alle transfers van de afgelopen zomer hebben nooit plaatsgevonden.
Ajax heeft weer een bestuur en een nieuwe trainer: oude bekenden keren terug in de Arena. Het doel is om de terug te gaan naar de tijd van de ‘fluwelen revolutie’ van wijlen Johan Cruijff, met het verschil dat deze keer vastgehouden wordt aan deze lijn, omdat nu de schrijvers van ‘Plan Cruijff’ en beheerders van het gedachtegoed van Johan Cruijff zelf de lakens gaan uitdelen bij Ajax.
Hij had al vele functies binnen de ckub bekleed, maar Danny Blind (64) wordt de nieuwe Algemeen Directeur (CEO) van Ajax. Daarmee is er toch nog een beetje continuïteit bewaard gebleven, want Blind was na zijn teleurstellende teneur als bondscoach van Nederland inmiddels over twee periodes commissaris bij de Amsterdamse club. Daar waar hij eerst het directiebeleid moest controleren, gaat de clubicoon het nu zelf vormgeven en uitvoeren.
De technische kant wordt beheerd door de zoon van Johan Cruijff, Jordi (51). De functies van Technisch Directeur (voorheen Alex Kroes) en Directeur Voetbalzaken waaronder de Ajax Academy (voorheen Marijn Beuker) worden weer samengebracht onder de persoon die momenteel de beheerder is van het gedachtegoed van zijn vader als voorman van C14 Cruyff Football.
Dat doet Jordi samen met Wim Jonk (58) en hij wordt nu de nieuwe hoofdtrainer bij Ajax. Zijn vertrek eind 2015 leidde het einde in van de zogenaamde fluwelen revolutie. Tussendoor heeft Jonk zich wel bezig gehouden met de Cruyff Academy, het hoofdtrainerschap bij FC Volendam en later heeft hij ook geprobeerd daar het technische beleid uit te stippelen. Door een nijpend geldgebek moest Jonk uiteindelijk ook daar het veld ruimen.
Als er nog iets over was van het gedachtegoed van Cruijff bij Ajax na het vertrek van Jonk, was ook dat laatste restje verdwenen na het vertrek van Dennis Bergkamp (55) toen hij eind 2017 als assistent van Marcel Keizer het veld moest ruimen. Nu komt hij terug in dezelfde rol die hij moest achterlaten, een kleine acht jaar geleden.
Bij de presentatie van het kwartet waren de nieuwe aanvoerders duidelijk: “We gaan terug naar dat plan Cruijff en net zoals toen moeten er niet meteen wonderen worden verwacht: dat zal net als toen wel even duren. Nationaal doet Ajax altijd mee om de prijzen, maar Europees past ons bescheidenheid. We gaan de zaken weer maken zoals dat bij Ajax hoort: in de geest van Cruijff!”
Wim Jonk en Dennis Bergkamp hebben hun eerste maand in dienst van Ajax gebruikt om de selectie te inventariseren. Daarbij is al voor het eerst afgeweken van de lijn van de vorige clubleiding.
TRANSFER- EN CONTRACTNIEUWS
Precious Ugwu, die onder de vorige Technisch Directeur Alex Kroes nog mocht vertrekken, blijft tóch bij Ajax met een verlengd contract. Jakov Medic is ondertussen vertrokken naar het Engelse Norwich City. Justin Rijkhoff speelt het komende seizoen op huurbasis in de Keuken Kampioen Divisie bij Almere City.
Er gaan hardnekkige geruchten dat Jordan Henderson al zijn laatste wedstrijd voor Ajax heeft gespeeld. Daarentegen gaan er tevens geluiden dat met de terugkeer van Wim Jonk en met name Dennis Bergkamp, Hakim Ziyech oor zou hebben voor een terugkeer naar de Johan Cruijff Arena. Anders dan dat (waarschijnlijk door de in juni gespeelde internationale toernooien) bleef het relatief rustig op de transfermarkt tot duver.
VOORSEIZOEN: PROGRAMMA
Inmiddels is het programma voor het voorseizoen bekend geworden. Ajax zal een zevental voorbereidingswedstrijden spelen, waarvan twee in het kader van de Como Cup:
05 JUL 2025 vs Hibernian (Sco) 5:1 W
12 JUL 2025 vs Aarhus GF (Den) 3:2 W
18 JUL 2025 vs FC Porto (Por)
22 JUL 2025 vs SC Braga (Por)
26 JUL 2025 vs Torino (Ita)
03 AUG 2025 vs AS Monaco (Fra)
De eerste twee oefenduels worden afgewerkt in Nederland. Daarna verplaatst Ajax zich naar Portugal voor een trainingskamp en meer oefenduels. Voorts zal op 8 augustus as. de Eredivisie worden aangevangen met een thuisduel tegen Telstar.
Voor Jorrel Hato, Youri Regeer, Kenneth Taylor en Anton Gaaei (allen deelgenomen aan EURO u23), alsook Precious Ugwu, Dies Janse en Don-Angelo Konadu (deelgenomen aan EURO u19) komt de wedstrijd tegen Hibernian nog te vroeg. Zij hervatten de training tijdens het trainingskamp in Zeist, waardoor deze spelers pas fit en inzetbaar zijn ten tijde van het verblijf in Portugal.
Heerlijke aanwinst, hadden we die maar in het echt erbij gehad.. Zonde dat je Kaplan niet hebt weten te lozen, maar misschien komt dat nog. Of komt hij in je plannen voor?
Portugal, 14 Juli 2025
Ajax met zijn nieuwbakken trainer Wim Jonk is aangekomen in Portugal. De trainer ging zitten voor een vraagesprek voor een item op het YouTube-kanaal en de website van de club.
‘Wij (Jordi Cruijff, Dennis Bergkamp en Wim Jonk zelf) zijn bij Ajax aangesteld, omdat wij een duidelijk plan voor ogen hebben. Dat is allemaal niet nieuw, het is simpelweg een herstel naar de situatie zoals deze tien jaar terug was: voetbalmensen in de organisatie, vertrouwen op de jeugd en in de opleiding en het spelen van aanvallend voetbal.’
Jonk onderkent dat dit niet in een handomdraai zal gaan gebeuren: ‘Je zult eerst geleidelijk spelers uit de huidige groep moeten laten afvloeien. Daarna moet je wachten totdat de eerste lichting onder de nieuwe filosofie doorkomt. De eerste lichting bij wie we het effectief kunnen implementeren dat zijn jongens die nu 14 tot 16 jaar zijn, of jonger. Dus de eerste vruchten kunnen we pas écht aan het einde van dit decennium gaan plukken.’
Welke spelers denkt Jonk te gaan afvloeien? ‘Ik zie weinig toekomst voor de spelers die in de afgelopen twee of drie jaar van buitenaf naar Amsterdam zijn gekomen. We hebben Hakim Ziyech gehaald omdat we hem kennen en bij Ajax vinden passen. Verder zullen we ons met name richten op wat lengte en wat voetbal van achteruit. Dus daar spannen we ons extra in om wat ruimte te creëren: zowel in het spelersbestand als in de financiële opties.’
Jonk zal echter direct doortastend proberen te zijn: ‘Wij gaan het per direct anders aanpakken bij Ajax. Dat moet ook, anders zullen de zichtbare effecten nóg langer op zich laten wachten.’ Dat onverzettelijke en compromisloze heeft Jonk in het verleden bij Ajax en Volendam in problemen gebracht met andere lui binnen de voetbalorganisaties. 'Dat is waarom we dit doen als Team Cruijff en dat was ook onze voorwaarde aan Ajax om in dit avontuur te stappen: we doen dit met technische directeur Jordi Cruijff (technisch diecteur), Dennis Bergkamp (coach), Ruben Jongkind (jeugdopleiding), Jasper van Leeuwen (scouting) en nog een heleboel mensen die toebehoren aan de C14 Cruijff Academy.
Jonk is daarom niet van plan nu milder te werk te gaan. ‘Daar is geen tijd voor, het is vijf voor twaalf bij Ajax. Qua prestaties worden we voorbij gehold door Eindhoven en Rotterdam, qua opleiding doen ze het in Alkmaar beter dan wij. En dan heb ik het niet eens over de financiën. Ajax stond stil en om deze grote maar daarom logge voetbalorganisatie weer in beweging te krijgen zullen we vrij ingrijpende veranderingen snel moeten implementeren.’
Wauw, interessante keuze! Ben benieuwd wat hij voor je kan betekenen en hoe rigoreus je te werk gaat.
Vind het nog een beetje tegenstrijdig, want in het stukje met filosofie heb je het over de lichting 14-16, dus dat duurt nog wel even. Ook heb je het over hoe rigoreus Jonk te werk gaat, dus ben benieuwd welke ‘shock signings’ er nog komen om het niveau voor aankomend jaar hoog te houden, als ik het zo een beetje goed lees op de vroege ochtend haha.
De rigoriteit zit hem in de aanpak: dus, Wat voor soort voetbal gaan we spelen? Waar scouten we op? Wat bepaalt hoe ver we (financieel) voor een speler willen gaan? Wanneer is de optie voor een eigen jeugdspeler beter dan een aankoop van buitenaf? Die dingen zullen onder het huidige management radicaal anders gaan dan onder de leiding van de afgelopen seizoenen.
Kijk, afgelopen spel speelde ik als mezelf (Daniel Marzec, alhoewel dat niet mijn eigenlijke achternaam is) en kon ik een meer gebalanceerde aanpak kiezen. Jeugdopleiding leuk, maar ik heb daar ook een heleboel (iets teveel zelfs) functionele aankopen van buitenaf gedaan. Dat zal onder Jonk een stuk minder zijn, hij is daar IRL redelijk compromisloos in gebleken.
Ook een nieuwe markt aanboren zoals Overmars in Latijns-Amerika, is iets waar plan Cruijff niet écht in geloofd. Ik probeer nu wat spelers te halen waardoor ik de overstap kan maken van 4-3-3 naar een nóg aanvallendere tactiek, want ook dat is onderdeel van het plan. Maar ik ga daarvoor niet te ver van huis zoeken en zoek het ook wat meer in de potentie van de spelers, dan in de actuele OVR.
Voor de korte termijn is dat het: Lengte en Voetbal van achteruit. Nou, De Haas is duidelijk gehaald voor lengte en zijn fysiek. Ik denk nog aan een keeper, een linksback en een controleur als aanvullingen. Voor de rest is het afhankelijk van wat er gaat vertrekken (ik reken erop dat Hato, Brobbey, Henderson, Traoré, mogelijk Sutalo en Taylor zullen verkassen), maar ik verwacht nog een flinke en ingrijpende renovatie over de komende drie transferperioden. Alleen, dus niet via parate aankopen, maar meer spelers, die pas over een twee seizoenen samen met wat jeugdspelers kunnen doorbreken: vandaar dat we niet alles meteen in de uitverkoop willen doen, dat zou ons danig verzwakken.