Welke tactiek hanteer je

Kies je altijd voor de tactiek die je club al heeft of pas jij hem altijd aan naar een vaste formatie of kijk je juist hoe de selectie in elkaar steekt en neem daar bij een passende tactiek.

Altijd speelde ik 4-3-3 of een variant daar op. Sinds FIFA18 probeer ik ook wat anders. Zo behaalde ik enorm veel succes met een 5-3-2 systeem, opkomende backs en twee spitsen. Deze editie speelde ik 4-2-3-1 met Everton en Parma, toch weer afgeleid van 4-3-3. Ik koos bewust voor Valencia en hanteerde hun 4-4-2, echter vond ik de balans op het middenveld te zwak. Zeker omdat Kondogbia workrates heeft hoog/hoog en Parejo juist de architect is. Later bracht ik Coquelin om verdedigend bij te springen, ten koste van Parejo of Kondogbia. In seizoen twee koos ik voor een 4-2-3-1 waarbij Guedes als tweede aanvaller speelt naast Mina. Wellicht stap ik in seizoen drie terug naar 4-4-2 maar dan met een ruit op het middenveld. Hier naast wil ik nog een carriere starten. Ik bekijk momenteel Arsenal waar je 3-5-2 kunt spelen met zowel Aubameyang en Lacazette als aanvalsduo en opkomende backs Maitland-Niles/Bellerin of Kolasinac. Ook bekijk ik Newcastle, grote club maar het is een zooi qua spelersmateriaal. 4-4-1-1 lijkt mij ook wel een uitdaging.

Wat zijn jullie ervaringen met de tactiek en de invulling hier van?

Ik speel altijd 4.4.2 en dan moet je twee goede spelers voorin zetten.

Mijn speelwijze is nagenoeg altijd 4-3-3 (aanval) of 4-5-1 (smal). Invulling hiervan is als volgt:

GK: Bij voorkeur lang en met goede trap;
RB: Voornamelijk verdedigend ingesteld vanwege indribbelende CB of aanvallende RW;
CB: Speler die fel is in de duels en die goed is aan de bal;
CB: Lange speler die goed is in de lucht;
LB: Speler met veel loopvermogen en een goede voorzet;
CM: Breker op het middenveld die vooral goed is in bal veroveren en de tweede bal winnen;
CM: Box-to-box speler die veel in de 16 komt;
CAM: Goede dribbelaar met prima steekbal;
RW: Snelle speler met goede voorzet;
ST: Killer in de 16, hoeft geen goede voetballer te zijn;
LW: Liefst rechtsbenige speler die aansluit in de 16 bij voorzetten vanaf rechts.

Tactische instellingen verschillen eigenlijk altijd per team. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van de spelers en doelstellingen van de club.

thanks for the awesome information.