Zurück nach Europa - mit Herz und Hirn

Transfernieuws
Borussia Mönchengladbach leek even te gaan voor Ritsu Doan als opvolger van de vertrokken Hofmann, maar koos uiteindelijk voor Ianis Hagi. De Roemeense spelmaker komt over van Rangers voor 12,2 miljoen euro, met een doorverkooppercentage van 13%. Hagi tekent een contract voor vijf jaar en zal 30.000 euro per week verdienen, plus een tekengeld van 250.000 euro. Een creatieve versterking voor Krüger, die iemand zocht met flair en inzicht tussen de linies.

Ondertussen viel ook op de transfermarkt internationaal veel te beleven: Hernández verkaste naar Barcelona, Araújo naar Dortmund en Brandt naar Juventus.

Nu zit de transferperiode er op. Hierbij een overzicht:
Binnengekomen:
Le Fée
Stiller
Hagi

Uitgaande:
Neuhaus
Hofmann
Jantschke (Huurbasis)

Stond ook op mijn lijstje: heb hem uiteindelijk niet benaderd, omdat ik a) jeugd niet al teveel in de weg wil staan en b) hij de fysiek en het uithoudingsvermogen mist om een vast aandeel te zijn in een team dat tweemaal per week dient te spelen.

1 like

Benieuwd hoe hij bevalt! Zie zijn naam wel eens vaker voorbij komen in de transfergeruchten, maar komt er meestal toch niet van.

1 like

Inderdaad mist hij nog wel wat fysiek en uithoudingsvermogen. Hij is hier nog maar 22 dus hopelijk nog wat te kneden :slight_smile:.

Borussia Mönchengladbach – Arminia Bielefeld
Opnieuw een frustrerende middag voor Krüger. Gladbach had het overwicht, maar gaf verdedigend te veel weg. Hagi maakte een frisse indruk met een assist en een knal op de paal, al speelde hij af en toe te gehaast.

5’ Okugawa (Klos) 0-1
15’ Embolo (Stindl) 1-1
51’ Okugawa (Klos) 1-2
60’ Stindl (Hagi) 2-2
67’ Plea 3-2
89’ Klos (Prietl) 3-3

FC Augsburg – Borussia Mönchengladbach
Gladbach liet zich niet gek maken na de domper tegen Bielefeld. Stindl en Embolo waren ontketend, al kreeg Ginter een directe rode kaart.

11’ Stindl (Embolo) 0-1
13’ Embolo (Stindl) 0-2
19’ Stindl (Embolo) 0-3
22’ Prince (Caligiuri) 1-3
42’ Embolo 1-4
58’ Maier (Prince) 2-4
74’ Ginter (Stindl) 2-5
78’ Ginter :red_circle:

Stand Bundesliga:

1.VfL Wolfsburg – 13 punten

2.Bayer Leverkusen – 11 punten

3.Bayern München – 10 punten

13.Borussia Mönchengladbach – 5 punten

Kritiekpuntje (geen aanval, of beschuldiging),

Je maakt een klassieke fout (bij elke FIFA-spel) en dat is de drang naar voren. Je krijgt onnodig veel doelpunten tegen, omdat er alleen nagedacht wordt hoe een volgende goal te scoren, niet hoe een organisatie neer te zetten. En achteraf zijn er sommigen die zeuren dat het spel of de gameplay niet realistisch zou zijn…

Je ziet zelf dat je in iedere wedstrijd tenminste één of twee goals maakt, toch? Maar dat je nooit de nul weet te houden. Ik zou dat mijn hoofdprioriteit maken: proberen op de nul te spelen, aangezien ik altijd wel wat kansjes heb één of twee goals te maken. Probeer het een beetje op z’n Fariolisch: kleine uitslagen: 1-0, 2-0, geen onnodige risico’s, geen sturm und drang zoals de Duitsers zouden zeggen, maar ten koste van alles de nul houden - dat levert je in ieder geval een punt op.

2 likes

Thanks! Inderdaad is dat wel een punt van aandacht. Ik ben erg aanvallend ingesteld en daardoor krijg ik veel goals tegen. De volgende wedstrijden daar maar eens goed op focussen.

Het kost je punten…, check maar de resultaten in mijn career:

Ik speel ook aanvallend en dat kost me in topwedstrijden goals:
PSV (1-2), Fenerbahçe (2-1, 2-2), Rangers (3-3, 3-1), Arsenal (1-1),
dus hier speel ik in vele opzichten zoals jij.

Maar tegen kleinere teams (zoals een goed Ajax hoort te doen) -
NEC (2-0), RKC (5-0), NAC (4-0), PEC (2-0),
hier doe ik eens voor de lol 'laat ik eens 20 ononderbroken balcontacten proberen, voordat ik de aanval écht kies - je statistieken zien er plots goed uit en je vergroot de kans de nul te houden.

Alleen Fortuna (1-1) heeft me een keer weten te verrassen tot dusver. Niet slecht, eens per 12 wedstrijden.

2 likes

@D5981, op z’n Atleti’s dus. Da’s ook de manier waarop ik de wedstrijden aanpak: altijd voor de clean sheet gaan.

Is het proberen waard, @Steff:wink:

Borussia Mönchengladbach - Borussia Dortmund
Opnieuw een sterke thuiswedstrijd van Gladbach. Zonder de geschorste Ginter begon Friedrich in de basis. Vooral de voorhoede was scherp: Stindl en Herrmann trokken de kar en Embolo was beslissend met twee goals. Dortmund kwam nog terug tot 2-1, maar Gladbach bleef dominant.

Doelpunten:
5’ Stindl (Herrmann) 1-0
17’ Embolo (Herrmann) 2-0
21’ Rafa (Sarr) 2-1
25’ Embolo (Stindl) 3-1
54’ Thuram (Embolo) 4-1

VfL Wolfsburg - Borussia Mönchengladbach
Tegen de koploper kreeg Gladbach geen grip. Hagi stond voor het eerst in de basis, maar viel helaas geblesseerd uit en is 3 maanden uitgeschakeld. Wolfsburg sloeg pas laat toe via Lacroix.

Doelpunt:
87’ Lacroix (Vranckx) 1-0

Heb het deze ronde geprobeerd, @D5981 @Matthi9s. Eerste wedstrijden even wennen, maar al wel minder goals tegen!

1 like

Borussia Mönchengladbach - VfB Stuttgart
Een zakelijke overwinning voor Gladbach. Embolo en Plea zorgden voor de goals. Naast het veld was er ook positief nieuws te melden. Ginter tekent een nieuw contract: 3 jaar, €43.000 p/w en €400.000 tekenbonus.

Doelpunten:
40’ Embolo (Stindl) 1-0
90+1’ Plea (Embolo) 2-0

Hertha BSC - Borussia Mönchengladbach
Een zwakke start werd meteen afgestraft. Kolo Muani scoorde vroeg, Gladbach kwam er niet meer doorheen.

Doelpunt:
9’ Kolo Muani (Bjørkan) 1-0

Bundesliga stand:

1.Wolfsburg – 25 punten

2.Bayern – 22 punten

3.Leverkusen – 18 punten

7.Gladbach – 11 punten

DFB Pokal: Gladbach - Hamburg
De reserves kregen de kans en pakten die met beide handen. Thuram besliste de wedstrijd na een comeback van Hamburg. Ludovit Reis viel op bij Hamburg en wordt nu gevolgd, maar is nog 8 weken geblesseerd. Daarnaast was er nog slecht nieuws te melden: Stiller ligt er 3 maanden uit.

Doelpunten:
22’ Stindl (Embolo) 1-0
36’ Plea (Stindl) 2-0
42’ Jatta 2-1
66’ Wintzheimer (Reis) 2-2
80’ Thuram (Plea) 3-2
84’ Thuram (Le Fée) 4-2

Kijk, dat oogt hier en daar al wat beter. Hou dit vol en bouw een fundament, waarop je later wat makkelijker kunt knallen, zonder het risico er achterin al teveel tegen te krijgen.

1 like

Borussia Mönchengladbach - VfL Bochum
Met Plea in de basis en Stindl als uitblinker pakte Gladbach drie belangrijke punten.

Doelpunten:
13’ Stindl (Koné) 1-0
46’ Zoller (Nagy) 1-1
75’ Stindl 2-1

Mainz - Borussia Mönchengladbach
Met Thuram op rechts bleef het duel steken op 0-0. De media begint te twijfelen: zit er wel Europees voetbal in dit seizoen?

Borussia Mönchengladbach - Greuther Fürth
Gladbach domineerde met een xG van 6,2 tegen 0,0, maar maakte het zichzelf lastig. Embolo viel uit en is drie maanden uit de roulatie. Krüger zag een stabiele verdediging, maar mist vuur voorin.

Doelpunten:
16’ Stindl (Le Fée) 1-0
85’ Thuram (Herrmann) 2-0

Bundesliga na 12 speelrondes:

1.Bayern – 31 punten

2.Wolfsburg – 28 punten

3.Leverkusen – 27 punten

4.Dortmund – 22 punten

5.Leipzig – 21 punten

6.Gladbach – 18 punten

7.Frankfurt – 18 punten

De transferperiode komt er aan. Hebben jullie nog suggesties voor een bepaalde positie of een bepaalde speler? Laat me dan even weten. P.s. denk aan fifa 22 :wink:

Blessureklap voor Krüger: ook Thuram maanden uit de roulatie

Gladbach kreeg opnieuw een harde klap te verwerken. Marcus Thuram, die net nog de held was met twee goals tegen Köln (1-2 winst), raakte geblesseerd en ligt er drie maanden uit. Na Embolo is dit al de tweede basisspits die Krüger kwijtraakt.

Köln - Gladbach
25’ Mata (Kainz) 1-0
48’ Uth :red_circle:
49’ Thuram (Koné) 1-1
54’ Thuram (Plea) 1-2

DFB-Pokal: Borussia Mönchengladbach - Bayern München

Opstellingen

Gladbach (4-2-3-1):
Sommer; Bensebaini, Elvedi, Ginter, Lainer (Scally 68’); Koné (Le Fée 68’), Kramer (Schroers 46’); Plea, Bénes, Bennetts (Netz 68’); Plea

Bayern München (4-2-3-1):
Neuer; Upamecano, Capa, Süle, Davies; Kimmich, Goretzka (Sabitzer 81’); Coman (Sané 54’), Müller, Gnabry; Lewandowski (Villalibre 60’)

Wedstrijdverslag

Gladbach begon angstig aan de bekerkraker tegen het dominante Bayern. Al vanaf het begin drukte de ploeg uit München Gladbach ver terug op eigen helft. Na een reeks hoekschoppen viel in de 17e minuut de logische 0-1 via Goretzka, die bij de tweede paal volledig vrij mocht inkoppen.

De thuisploeg probeerde onder de druk uit te voetballen en liet bij vlagen goede intenties zien. Koné stuurde Bennetts knap weg met een steekpass, maar de jonge aanvaller faalde in de afronding. Veel verder kwam Gladbach niet, en in de tweede helft sloeg Bayern opnieuw snel toe. In de 51e minuut rondde Müller koeltjes af na een scherpe aanval: 0-2.

Krüger probeerde het tij te keren met een aantal tactische wissels. Schroers kwam in de rust voor Benes, waardoor Stindl weer op zijn geliefde ‘10’-positie speelde. Later volgden ook Scally, Netz en Le Fée (68e minuut) om frisheid te brengen. Die impuls leek even effect te hebben: in de 69e minuut draaide Schroers zich knap vrij van Davies en legde de bal perfect breed op Plea, die beheerst afrondde: 1-2.

Een ommekeer leek in de lucht te hangen, maar Bayern schakelde direct een versnelling hoger. Villalibre, net ingevallen voor Lewandowski, scoorde in de 78e minuut in de rebound nadat Sommer eerst nog knap redde. Gnabry zorgde zeven minuten later voor de genadeklap na een razendsnelle omschakeling: 1-4. In blessuretijd bepaalde invaller Sabitzer de eindstand op 1-5 met een droge knal van randje zestien.

Gladbach - Freiburg
2’ Guanca :red_circle:
24’ Brašanac (Gruezo) 0-1
63’ Höler (Brašanac) 0-2
75’ Ginter (Plea) 1-2
90+1’ Plea (Schroers) 2-2

Leipzig - Gladbach
38’ Schroers (Stindl) 0-1
51’ Silva (Penalty) 1-1
57’ Funes Mori (Nkunku) 2-1

Na 15 wedstrijden
Stand Bundesliga:
1.Bayern München - 40 punten
2.Wolfsburg - 37 punten
3.Leverkusen - 34 punten

7.Gladbach - 22 punten

Volgende update een gesprek tussen Max Eberl en Matteo Krüger met de aankomende transferperiode als onderwerp. Ook de afgelopen resultaten worden onder de loep genomen. Stay tuned!

Gesprek in december:

Eberl:
"Matteo, we moeten even de balans opmaken. De seizoensstart was wisselvallig, maar we weten beide dat de defensie niet het niveau haalt dat we willen. Te veel doelpunten tegen."

Krüger:
"Ja, dat klopt. We scoren wel, maar we moeten echt de stabiliteit achterin verbeteren."

Eberl:
"Precies. Daarom gaan we in de winterperiode een ervaren verdediger halen. Ik heb al een aantal opties bekeken, en we zijn met een speler in gesprek die ons meteen kan helpen. We hebben 10 miljoen euro te besteden, dus we moeten doelgericht handelen."

Krüger:
"Een ervaren verdediger zou ideaal zijn, ja. Maar we moeten wel oppassen dat hij niet te langzaam wordt of te veel moeite heeft om mee te komen met het tempo."

Eberl:
"Die speler heeft alles wat we nodig hebben: ervaring, fysiek, en het vermogen om direct in de basis te staan. We willen iemand die het verschil maakt, niet iemand die pas over een paar maanden klaar is. Hij moet een leider zijn in de verdediging en ook de jonge spelers ondersteunen."

Krüger:
"Dat klinkt goed. Hij moet inderdaad niet alleen ervaring brengen, maar ook fysiek in staat zijn om te concurreren op het hoogste niveau."

Eberl:
"Ik heb er vertrouwen in dat deze speler ons de stabiliteit kan brengen die we nodig hebben. We willen zorgen dat we in de tweede helft van het seizoen sterk staan, en dat begint achterin. Dit is geen optie, het is een must."

Krüger:
"Ik ben er klaar voor. Het is belangrijk om deze winter een stap vooruit te zetten. We kunnen niet langer wachten."

Eberl:
"Exact. Jij focust je op het veld, en wij zorgen ervoor dat we de juiste speler binnenhalen. De komende weken moeten we alles op alles zetten om het seizoen goed af te sluiten."

Krüger:
"Je hebt gelijk. Laten we zorgen dat we dit rechtzetten."

Volgende post wordt duidelijk gemaakt met welke speler er gesproken wordt. Stay tuned!

Ik zet deze career mode even op een pauze. Misschien ga ik hier mee verder en misschien komt er een nieuwe!