Aan de andere kant van de wereld | Fortuna Köln

Goedenavond allemaal,

Eerder poste ik al over mijn carrière met Fortuna Köln. Na een paar tips van een aantal van jullie en wat rond te hebben gekeken bij de carrières van anderen, heb ik besloten om mijn carrière als ‘Manager Story’ te (her)schrijven. Don’t worry, de carrière is nog steeds hetzelfde (inclusief handmatig getransfereerde spelers), alleen voeg ik meer achtergrond, artikelen en verhaal aan mijn carrière toe. Aangezien ik in mijn eerdere post de eerste 5 wedstrijden beschreef, begint mijn Manager Story met een korte samenvatting, waarna mijn het verhaal zich vanzelf verder ontwikkelt. @Moderators, jullie mogen mijn andere post over Fortuna Köln verwijderen.

Ik wil jullie meenemen in het verhaal van Canadese trainer Julien Sperinovíc bij de Duitse derde divisionist Fortuna Köln. Na een aantal (financieel) moeilijke jaren met (te) dure spelers en een deels verwaarloosde jeugdopleiding, gooit de club uit Keulen het over een andere boeg. Verstandig financieel beleid is een prioriteit en de jeugd krijgt kansen. Dat neemt echter niet weg dat er geen resultaten moeten worden geboekt, want de club wil omhoog. Kortom: een lastige uitdaging en alleen de tijd zal uitwijzen of Fortuna Köln daadwerkelijk slaagt.

De man die zich waagt aan deze missie, is Julien Sperinovíc. Op 22-6 maakt Fortuna zijn komst bekend.

Press%20Release
Press%20Release%202

In het oefentoernooi maakt Sperinovíc indruk; de European Shield wordt gewonnen ten koste van Wolfsberg (1-0). Midden in dit toernooi maakt Fortuna bekend dat de Canadese aanvaller Jonathan David wordt overgenomen van de oude club van Sperinovíc: de Ottawa Gloucester Hornets.

Spits en aanvoerder Moritz Hartmann raakt kort na de komst van Jonathan David ernstig geblesseerd (3 maanden), waardoor de jonge Canadees samen met Benjamin Pintol concurreert voor de positie van spits. 4de spits Maurice Exslager verliest de concurrentiestrijd en verlaat Fortuna Köln. Hij gaat aan de slag in de Zwitserse competitie, terwijl middenvelder Okan Kurt, ondanks meerdere basisplaatsen in de voorbereiding, zijn carrière voortzet bij Shanghai SIPG in China.

Sperinovíc zet de goede vorm van het oefentoernooi door in de competitie. Uit de eerste 5 competitiewedstrijden worden 12 punten gehaald, met een beauty van middenvelder Robin Scheu in de openingswedstrijd tegen Münster (1-0). Reserve aanvoerder Hamdi Dahmani is in vorm en scoort in de eerste 5 wedstrijden 3 keer, terwijl linkeraanvaller Kwame Yeboah met zijn snelheid voor veel gevaar zorgt. Achterin zorgen verdedigende middenvelder Nico Brandenburger en centrale verdedigers Boné Uaferro en Steven Ruprecht voor stabiliteit.

Waar het in de competitie dus goed gaat, loopt het in de beker anders. FK wordt in de eerste ronde na strafschoppen uitgeschakeld door competitiegenoot Braunschweig.

Onderstaand de opstelling van de eerste weken. De volgende post gaat verder met het eind van de transfermarkt en het verdere verloop van de eerste seizoenshelft.
(FK stond er niet tussen; let niet op het logo in de opstelling).

FK%201ste%20opstelling

Ziet er goed uit man! Ga 'm volgen, story’s met dit soort B-clubjes zijn altijd leuk om te volgen. Vraagje trouwens, heb je je coach zelf verzonnen? Als ik op zijn naam Google is dit topic het enige zoekresultaat wat ik tegen kom. Zo ja, best grappig idee, komt wel geloofwaardig op me over!

Ziet er verzorgd uit hoor!
Interessant om ook zo’n story te volgen, hopelijk kan je het lang volhouden en je club in het geheel zien groeien naar misschien wel een stabiele Bundesliga club.
Succes!

Dank, Tom en Rivaldo! @Tom, Julien Sperinovíc is inderdaad een verzonnen naam. Zo heb ik meer vrijheid in het vormgeven van zijn achtergrond en persoonlijkheid.

Deze post gaat over het eind van de zomerse transferperiode en het verdere verloop van de eerste competitiehelft. Veel leesplezier!

Ondanks de goede competitiestart, begint het aanvallend moeilijker te lopen: Sperinovíc krijgt namelijk te maken met een tweede blessuregeval, want na Moritz Hartmann loopt ook linkeraanvaller Kwame Yeboah een blessure op. Hierdoor ziet Fortuna zich geneigd om snel een vervanger te halen.

Bekendmaking_Mitrita
Bekendmaking_Mitrita_2

Met aankoop Mitrita en een ontketende Mahdi Dahmani doet Fortuna Köln het goed. In de spits vindt er een wisseling plaats ten opzichte van de eerste 5 wedstrijden: spits en aanvoerder Moritz Hartmann keert terug in de basis, want spits Benjamin Pintol heeft niet weten te overtuigen en Jonathan David heeft moeite om zich aan te passen aan het niveau en verdwijnt naar de bank. Hartmann begint geweldig, want hij scoort 3 keer in 6 wedstrijden. Na 12 wedstrijden staat Fortuna bovenaan de ranglijst, met een voorsprong van 4 punten op achtervolger 1860 München.

Ondertussen focust Sperinovíc zich op de jeugd. Zo wordt er sinds lange tijd weer geïnvesteerd in de lokale jeugdopleiding. Daarnaast gebruikt Sperinovíc zijn connecties in Noord-Amerika om talent (vroegtijdig) te scouten.

Toch loopt alles niet helemaal rooskleurig, want Sperinovíc krijgt het aan de stok met de 32-jarige Belg Kristoffer Andersen. De ervaren middenvelder is ontevreden door een gebrek aan speeltijd. Bovendien raakt aanvaller Madhi Dahmani voor een aantal weken geblesseerd en wordt aan de rechterkant vervangen door Jonathan David, die zo weer een kans krijgt in de basis. Het wegvallen van Dahmani blijkt een aderlating voor Fortuna, want in de uitwedstrijd tegen Aalen verliest het team van Sperinovíc met maar liefst 4-1. Fortuna recht haar rug met een nipte overwinning in de thuiswedstrijd tegen FC Energie (2-1), maar verliest de wedstrijd daarop wéér: 3-1 tegen Rostock.

Sperinovíc reageert: hij past zijn opstelling aan. Hij blijft 4-3-3 spelen, maar met Hartmann nu als valse spits en Mitrita en David als buitenspelers; Kwame Yeboah, inmiddels net hersteld van zijn blessure, verdwijnt naar de bank, maar krijgt nog genoeg speeltijd. Achterin krijgt reus Bernard Kyere de kans ten koste van Boné Uaferro. De tegenvallende Mike Kegel wordt steeds vaker vervangen door de talenten Hugo Vetlesen en Ali Ceylan. Nico Brandenburger ontpopt zich met zijn spel tot een cruciale speler op het middenveld.

Gelukkig voor Sperinovíc en Fortuna klimt het redelijk uit het dal: in de 6 wedstrijden daarna worden 12 punten gepakt en wordt de eerste plek herovert, met mooie thuisoverwinningen op de derde plaats 1860 München (4-0) en SV Wenen (5-1) als hoogtepunten. Middenvelder Mike Kegel knokt zich knap terug in de basis en verdediger Bernard Kyere doet het achterin uitstekend. Op 22 december, na 19 wedstrijden in de 3. Liga, staat Fortuna op 38 punten. 4 punten voor op nummer twee Osnabrück. Aankoop Alexandru Mitrita (7) en Moritz Hartmann (5) zijn de topscorders van Fortuna.

Onderstaand de opstelling zoals deze was op 22 december. De volgende post gaat verder met contractverleningen, transferperikelen en het verdere verloop van de competitie rond nieuwjaar.

FK%202de%20opstelling

Fijne club voor een Story en leuk dat je de manager hebt verzonnen. Hoe komt dat je aangeeft dat Jonathan David overkomt van Ottawa Gloucester Hornets aangezien hij nu bij Gent speelt?

Ik denk dat hij afgelopen zomer is overgekomen van Ottawa, en in FIFA begin je je carrière natuurlijk in juli 2018. Wellicht was hij in die maand nog niet naar Genk toe.

Hij zit sinds januari bij Gent en daarvoor idd bij Ottowa maar het is natuurlijkijk een Story en aangezien de manager verzonnen is kan je er ook meer je draai aan geven. :smiley:

Als hij sinds januari al bij Gent zit vind ik het eigenlijk niet zo realistisch. Natuurlijk is het een story en kun je daar je eigen draai aan geven, maar ik zou clubs waar spelers spelen wel realistisch houden. Als 'ie afgelopen zomer pas over was gekomen dan had ik het wel realistisch gevonden nog op jouw manier. Maar goed het is natuurlijk ook vooral aan jezelf hoe realistisch je een story wilt houden! :smiley:

Je hebt gelijk, Aron. Jonathan David speelde op 1-6-2018 inderdaad bij AA Gent. In mijn Manager Story komt hij echter over van de club waar hij speelde voordat hij naar AA Gent ging: Ottawa Gloucester Hornets. Hij is een van mijn favoriete spelers, dus heb hem graag in m’n team.

Ja maakt voor mij niet uit hoor :).

Hoe komt dat het een van je lievelingsspelers is? Ben je van Canadese afkomst of kom je van de kanten van Gent ofzo?

Een deel van mijn familie woont daar (regio Vancouver) en speelt voetbal. Ben zelf naar een aantal wedstrijden van de Vancouver Whitecaps geweest en vind het bijzonder hoe voetbal daar beleefd wordt. Sinds een aantal jaar ben ik het voetbal in Canada gaan volgen en zo bij David terecht gekomen ;).

Dat gezegd hebbende: tijd voor een volgende update!

Het is eind december en Fortuna Köln en Sperinovíc zitten niet stil. Maar liefst 10 contractspelers lopen eind dit seizoen uit hun contract. 1 speler hoeft zeker niet te rekenen op een verlenging: Kristoffer Andersen is klaar. Hij mag de club al in de winter verlaten. Tegenover het zekere vertrek van Andersen staat het verlengen van een drietal belangrijke spelers. Middenvelders Nico Brandenburger (2 jaar) en Robin Scheu (3 jaar) en aanvaller Mahdi Dahmani (1 jaar) tekenen bij. De 2 eerstgenoemden worden grootverdieners bij de club en ontvangen een weeksalaris van 2.500,- per week (het salarisplafond) en 2.400,- per week. Dahmani krijgt na zijn carrière als voetballer de garantie op een plaats in de staf van Sperinovíc.

Ondertussen kijkt Fortuna op de transfermarkt hoe het zich kan versterken. De club focust zich op een nieuwe middenvelder die de vrijgekomen selectieplek van Andersen opvangt en een centrale verdediger. Tegenvaller voor Sperinovíc: het bestuur en voorzitter Hans-Jörg Westendorf geven hem geen toestemming om in de winterse transferperiode spelers te kopen. Dit heeft te maken met investeringen in de jeugdopleiding die eerder dit jaar zijn gedaan. Deze drukken flink op de begroting en de club zou rode cijfers gaan schrijven indien er deze transferperiode spelers worden gekocht. Enige uitzondering is wanneer er spelers voor een hoog bedrag worden verkocht.

Sperinovíc en Westendorf hebben de Fortuna-scouts daarom opdracht gegeven om buitenkansjes te vinden; spelers met een aflopend contract die volgend seizoen een directe versterking voor Fortuna vormen. Voor de positie van centrale verdediger prijken de namen van de 23-jarige Colombiaan Juan Quintero van het Belgische KAS Eupen* en de 24-jarige Duitser Malcolm Cacutalua van FC Erzgebirge Aue op het lijstje. Binnenkort volgen er gesprekken tussen Sperinovíc en Westendorf met beiden. Wat betreft de middenvelder heeft Sperinovíc al een idee wie die positie zou kunnen vervullen. Samen met zijn assistent Kenny Briar zet hij e.e.a. in gang. Hierover later meer.

Is er op korte termijn dan helemaal geen nieuws over nieuwe spelers? Nee, want na de blessure van 2de rechtsback Aaron Eichhorn begin 2019, hevelt Sperinovíc jeugdspeler Torben Schäfer over naar het eerste elftal. De 17-jarige rechtsback sluit per januari aan.

Dan terug naar het voetbalveld. Fortuna wist de laatste wedstrijd van 2018 winnend af te sluiten door bij Preuben Münster te winnen (1-0, goal van Moritz Hartmann). Serieuze tegenvaller is de blessure van buitenspeler en topscorer Alexandru Mitrita, die er naar verwachting 2 maanden uit ligt met een voetblessure. Hoewel Sperinovíc geen voorstander is van het aantrekken van een tijdelijke vervanger (want Fortuna mag niemand kopen) wordt er binnen de club uitvoerig gedebatteerd of het wenselijk is om in de winterse transferperiode een nieuwe buitenspeler te huren.

De volgende post gaat verder met het eind van de winterse transferperiode en de wedstrijden daarna.

Onderstaand een nieuwsitem - getiteld ‘Doorhalen met’ - met Fortuna-topper Nico Brandenburger. Dit soort artikeltjes zijn wel leuk, denk ik en geven een ander beeld van de carrière.

Doorhalen%20met%20Nico
Doorhalen%20met%20Nico2

*daar is hij afgelopen zomer naar getransfereerd, maar heeft blijkbaar nu al een aflopend contract

Wat een geweldig goed stuk! Je schrijfstijl is echt ontzettend fijn en het komt heel realistisch over allemaal. Ook grappig dat je dat laatste stukje over het Fortuna rokje er bij doet.

Dank, Tom! Ik moet zeggen dat ik het leuk vind om dit soort stukjes te schrijven.

We gaan weer verder. Dit keer een iets kortere update.

Na hevig debuteren zijn het bestuur, Westendorf en Sperinovíc eruit: er wordt geen buitenspeler gehuurd die de blessure van linksbuiten Mitrita opvangt. Kwame Yeboah krijgt de kans links in de aanval en Michael Eberwein, normaal speler van het 2de elftal van Fortuna, sluit aan bij de wedstrijdselectie. Daarnaast vertrekt middenvelder Kristoffer Andersen bij Fortuna; hij gaat spelen voor FC Energie Cottbus. Ook routinier Michael Kessel verlaat de club uit Keulen, want de middenvelder tekent bij FC Aalen.

Het wegvallen van Mitrita heeft zijn effect: 2019 gaat wisselend van start. Fortuna speelt de eerste wedstrijd in 2019 gelijk tegen HC Halle (1-1) en lijdt een beschamende 1-3 thuisnederlaag tegen laagvlieger FC Zwickau. De club herstelt zich echter knap met een 4-0 thuisoverwinning op Braunschweig, waarin jeugdspeler Torben Schäfer debuteert.

Verslag%20FK%20-%20Brw Verslag%20FK%20-%20Brw2

Fortuna geeft de overwinning op Braunschweig een goed vervolg: de wedstrijden tegen FC Carl Zeiss Jena (1-2), FC Kaiserslautern (3-0) en SC Karlsruhe (0-1) worden allen gewonnen. Tegen SFL Lotte wordt met 1-1 gelijkgespeeld, waarna de topper tegen VFL Osnabrück volgt.

Verslag%20FK%20-%20Osn
Verslag%20FK%20-%20Osn2

Afsluitend nog nieuws op contractueel gebied: rechtsback Dominik Ernst heeft zijn aflopende contract met 2 jaar verlengd. Hiermee is de verdediger na middenvelders Nico Brandenburger en Robin Scheu en aanvaller Medhi Dahamdi de 4de belangrijke speler die langer aan Fortuna verbonden blijft.

In de volgende update weer een Doorhalen Met, dit keer met debutant Torben Schäfer. Daarnaast wordt het verdere verloop van de competitie, die zo langzamerhand op zijn eind loopt, behandeld.

Na de winst op VFL Osnabrück stormt Fortuna verder. Er worden overwinningen geboekt op KFC Uerdingen (3-2) en FC Energie Cottbus (3-1), maar thuis tegen VFR Aalen wordt verloren (0-1). Daarmee kwam een eind aan de maand maart, waarin Fortuna maar liefst 7(!) competitiewedstrijden speelde en Fortuna-aanvoerder Moritz Hartmann door de competitieorganisatie werd verkozen tot beste speler van de maand. Hiermee is hij na middenvelder Nico Brandenburger (november) de tweede Fortuna-speler die deze prijs mag ontvangen.

Hartmann is echter niet de enige speler die een prima indruk achter heeft gelaten, want sinds de start van 2019 laat Torben Schäfer zien het niveau van het eerste elftal van Fortuna aan te kunnen. De jeugdspeler is, door de zware blessure van Aaron Eichhorn, de vaste back-up van rechtsback Dominik Ernst en debuteerde in de thuiswedstrijd tegen Braunschweig in februari. Fortuna-redacteur Bas Tah sprak eind maart met de ambitieuze 17-jarige verdediger.

Doorhalen%20met%20Torben
Doorhalen%20met%20Torben2

Dan vangt april aan; de maand waarin Fortuna kampioen kan worden. Speelrondes 32, 33 en 34 zijn daarbij cruciaal, met in het bijzonder de uitwedstrijd tegen nummer 3 SV Wehen op speelronde 33. Voorafgaand aan de thuiswedstrijd tegen Hansa Rostock op speelronde 32, maakt Fortuna bekend dat verdedigers Bertrand Kyere (3 jaar) en Boné Uaferro (2 jaar) hun aflopende contracten hebben verlengd.

Verslag%20FK%20-%20HR
Verslag%20FK%20-%20HR2

Na Rostock volgt de belangrijke wedstrijd bij en tegen SV Wehen.

Verslag%20FK%20-%20SVW
Verslag%20FK%20-%20SVW2

De goede resultaten van Fortuna vallen ook op in het buitenland. Onderstaand een clubexpert op Voetbalzone* die verder ingaat op het verleden van Fortuna en de ontwikkelingen die de club doormaakt.

Clubexpert1
Clubexpert2
Clubexpert3

De volgende post gaat over verder met de wedstrijd tegen SpVgg Unterhaching op speelronde 34.

*Voor diegenen die niet weten wat een clubexpert is: een clubexpert licht een bepaald onderwerp of ontwikkeling binnen een club toe. Clubexperts zijn kenners van hun favoriete voetbalclub. Zij hebben een mening hierover en willen die graag publiceren. Spoiler alert: de clubexpert over Fortuna is niet waargebeurd en de personages, m.u.v. Hans-Jörg Westendorf, zijn door mij verzonnen.

Het ziet er allemaal goed uit hoor en je bent ook lekker bezig , ik zou alleen eerder 1á2 stukjes per post doen omdat als je 4 stukken doet het misschien te langdradig word voor de lezer.
Verder ga zo voort zou ik zeggen!

Dank Rivaldo. Ik ga je tip zeker toepassen!

Hierbij! Het wedstrijdverslag over de kampioenswedstrijd van Fortuna.

Verslag%20FK%20-UN
Verslag%20FK%20-%20UN2

Een heel mooi debutseizoen voor Sperinovíc, dus. Maar na de festiviteiten gaat de blik weer vooruit: er moeten versterkingen bij komen, wil Fortuna meedoen in de 2. Liga.

Sinds halverwege januari 2019 waren Sperinovíc en zijn assistent Kenny Briar bezig met de komst van een middenvelder die de vrijgekomen selectieplek van de vertrokken Kristoffer Andersen inneemt. Eind april is er dan eindelijk witte rook.

Bekendmaking_Gressel
Bekendmaking_Gressel2

De volgende post gaat over de laatste wedstrijden van het seizoen en de statistieken.

Gefeliciteerd met je kampioenschap en je promotie naar de 2. Bundesliga! Ben benieuwd met welke versterkingen je gaat komen. Ook goed en interessant stuk over je aanwinst! Ga het zeker blijven volgen!

Hele goede prestatie! Gefeliciteerd! Nu op naar de Bundesliga. Heb je aanwinst even opgezocht op SoFifa en ziet er goed uit!

Proficiat met je promotie naar het 2e niveau in Duitsland!
Ook leuk dat je de aanwinst uitgebreid presenteert zodat mensen meer van hem te weten komen.

Na het behalen van het kampioenschap in de 3. Liga, speelde Fortuna nog 4 wedstrijden. Wellicht lag het aan het wegvallen van de druk, want in die vier wedstrijden pakte de ploeg van Sperinovíc 5 punten.

Na de kampioenswedstrijd tegen Unterhaching werd uit verloren van Würzburg Kickers (3-1) en thuis doelpuntloos gelijk gespeeld tegen SV Meppen. Fortuna won zijn laatste uitwedstrijd van het seizoen met 1-0 van 1860 München. Thuis werd het seizoen afgesloten met een 1-1 remise tegen Grobaspach.

Dan, zoals beloofd, wat statistieken:

• In totaal behaalt Fortuna 78 punten in de 3. Liga. 24 wedstrijden werden omgezet in winst, 6 gelijk en 8 wedstrijden resulteerden in een verlies.

• Fortuna scoort 66 goals voor en krijgt er 33 tegen.

• SC Karlsruher finisht als tweede met 68 punten en promoveert daarmee ook naar de 2. Liga. SV Wehen legt het in de play-offs af tegen Kiel, dat daardoor behouden blijft in de 2. Liga.

• Keeper Nicolai Rehnen mag zich de minst gepasseerde keeper van het seizoen noemen. Bovendien hield hij van alle keepers het vaakst zijn doel schoon (17 keer).

• Mortitz Hartmann eindigt met 17 doelpunten als tweede op de topscorerslijst van de 3. Liga, achter Manuel Schäffler van SV Wehen (18 goals).

• Alexandru Mitrita is verkozen tot speler van de maand april. Hiermee hebben dit seizoen 3 spelers van Fortuna deze prijs ontvangen: Nico Brandenburger (november), Moritz Hartmann (maart) en dus Mitrita.

• Rehnen, Brandenburger en Mitrita zijn opgenomen in het elftal van het seizoen.

• Fortuna doet dit seizoen goede zaken op financieel gebied. De club eindigt met een nettowinst van nabij 4 miljoen en ziet de omzet uit seizoenkaarten en merchandising oplopen.

Dan nog wat personele ontwikkelingen:

• Vleugelaanvaller Fabian Schäfer (het broertje van verdediger Torben Schäfer) debuteerde in de laatste competitiewedstrijd van Fortuna tegen Grobaspach en wist in de laatste minuut bijna te scoren. Samen met zijn broer behoort hij volgend jaar tot de A-selectie.

• Fortuna wilde het aflopende contract van 2de linksback Alem Koljic verlengen, maar de onderhandelingen liepen op niets uit. De speler vroeg een rol in de ploeg die niet overeenkwam met die van Sperinovíc en de technische staf en daarboven werden beide partijen het niet eens over de contractduur. Koljic wilde 3 jaar, terwijl Fortuna aan een verlenging van 1 jaar dacht. Door het mislukken van de onderhandelingen verlaat Koljic Fortuna per 1-7-2019. Het is momenteel onbekend of Fortuna een vervanger gaat aantrekken.

• Naast Koljic vertrekken ook middenvelders Thomas Bröker en Nico Ochojski transfervrij bij Fortuna. Fortuna heeft hen geen aanbod gedaan.

• Het aflopende contract van rechtsback Aaron Eichhorn is wel verlengd. De door blessures geplaagde rechtsback tekent voor 2 seizoenen bij, maar heeft zware concurrentie van Dominik Ernst en Torben Schäfer.

Tot slot nog één nieuwsitem: Fortuna presenteert namelijk de tweede nieuwe speler voor volgend seizoen.

Bekendmaking_Cacutalua

De volgende post gaat verder met de start van het nieuwe seizoen!