Algemeen Voetbal Topic

Die penalty was wel te makkelijk gegeven hoor in mijn ogen, net als bij Inter - Juve overigens. Als iemand bij zo’n tikje gaat liggen rollebollen verdien je zelf een kaart.

Juve en Penalties is een goed huwelijk. Ik keek vanmorgen op de app en zag dat het nog 1-1 was geworden en zei meteen door een penalty zeker. Open de scorelijn en jawel hoor.

Hehe, misschien wel! Het gekke is wel dat Suárez zelf er NIET om vroeg! Het was de VAR zelf die het blijkbaar aangaf … Niettemin trapt hij hem wel koeltjes binnen, hoor! :smirk:

1 like

Nog even over Man U - Liverpool; vonden jullie ook niet dat naast Pogba ook Ronaldo en Fernandes rood verdienden?

In een verkeerd segment van het forum begonnen; nu wel op de juiste plek

Ronaldo was gefrustreerd maar schopt vervolgens tegen de bal en niet de speler. Het zag er wat onsportief uit. Fernandes heb ik niet gezien in de samenvatting. Wel is wederom duidelijk dat Solskjaer een matige manager is. Pogba viel van de week goed in, scoorde en nu weer vanaf de bank. Kiest hij in eens voor McTominay die amper speelde. Zal tactisch bedoeld zijn maar het leek nergens op.

Ik vind de locatie van de bal en de positie van de tegenstander in het geval van Ronaldo wel belangrijker dan of hij de bal raakt (want dat lukte aardig, haha) :sweat_smile:.

Ik vind dat hij Jones in gevaar brengt door in die situatie zo hard op de bal te trappen. En Fernandes tackelde wederom Jones vol op de enkel met de voet vooruit en van de grond.

Bayern keihard onderuit tegen Mönchengladbach (5-0) - grootste nederlaag in bijna een halve eeuw.

Het lijkt wel of voetbal uitslagen steeds extremer worden joh. Vorig jaar al een paar keer in de Premier League, afgelopen weekend Liverpool en nu dan bij Bayern. Ben toch benieuwd of dat te bevestigen is met feiten.

Bayern speelde vanavond niet eens met een B-team.

En eindelijk…: exit Koeman bij Barça :large_blue_circle: :red_circle:

Die zagen we van heel ver aan komen. Wat was het ook weer enorm slecht tegen Vallecano. Tweede Nederlander deze week in het buitenland die word ontslagen, gaat lekker.

Anderzijds; als er geen Nederlandse trainers in het buitenland zijn, kunnen ze ook niet ontslagen worden. Op dat vlak staat België toch enorm achter op Nederland. Ik zou graag Clement het eens zien proberen bij pakweg een Duitse subtopper.

1 like

Gelijk aan de homodiscussie, denk ik ook dat het psychologische aspect nog een ondergesneeuwd kindje is in de voetballerij. Voetbal is geen plek voor het benadrukken van soft skills. Ik heb regelmatig het gevoel, dat een club en een nieuw gekozen trainer helemaal niet bij elkaar passen: niet op basis van prestaties of ervaring, of voetbalstijl, maar gewoon persoonlijk profiel.

Zo ook bij Koeman, die uiteindelijk een nuchtere Groninger is: calvinistisch, discipline, strikt - dat past niet in de Zuid-Europese cultuur en al helemaal niet bij het frivole Barcelona. Om precies dezelfde reden paste eerder Van Gaal ook niet goed in het plaatje van die club.

Of thans Roger Schmidt bij PSV: die Eindhovense vereniging heeft het altijd goed gedaan onder saaie, oerdegelijke, standaard 4-4-2 trainers en dan komen ze met een hyperaanvallende Duitser aanzetten, omdat Duitse trainers op dit moment een naam hebben mooi en aanvallend voetbal op de mat te brengen (Klopp, Tuchel, Rose, Nagelsmann, etc). Maar dat wil je niet bij PSV, dat moet een degelijke diesel zijn, die onverstoorbaar tuft van één oersaaie overwinning naar de volgende: Dick Advocaat-voetbal, zeg maar.

Het is meer dat onderbuikgevoel, wat dus niet gestoeld is op enige statistiek of prestatie, dat ik gelijk een duidelijk ja of nee denk bij een bepaalde trainer bij een bepaalde club.

Dus @Raindog eerste klus voor Timmy Simons wordt PSV :laughing: want dat is dus een persoon die ik één op één zou zien passen bij PSV. Is er toch een Belg actief in het buitenland…

Xavi wordt nu met concrete berichtgeving genoemd als opvolger van Koeman. Nieuw Guardiola-traject :eyes:?

De grap is natuurlijk wel dat als je die maatstaven aanhoudt Erik ten Hag nooit bij Ajax aan de slag was gegaan. Amsterdamse branie en bluf, scherp gebekt en van huis uit in een 433 met de punt naar achter en daar zet je dan een ‘boertje’ uit Twente die slecht uit z’n woorden komt met een accent voor de groep die bij Utrecht ook in een 442 speelde.

1 like

Vind ik niet. Ajax is inderdaad een club van branie en bluf, maar het voetbal draait altijd behoorlijk als er iemand boven staat die een soort filosofische, quasi-wetenschappelijke, systematische methode toepast: Michels, Van Gaal en in zekere zin Cruijff hebben ieder zo’n beetje voetbal tot wetenschap verheven en in dat opzicht is Ten Hag juist een hele logische opvolger.

Destijds, eind 2017, stond ik te juichen dat ze Ten Hag hadden gekozen: hoewel dat vanaf 2013 er natuurlijk wel aan zat te komen, gezien de link met Overmars. Maar nadat ik een beetje gezien had wat hij bij Bayern II had gedaan, werd ik daar heel enthousiast van.

Allemaal prima punten, maar als je het gaat hebben over pure softskills (die in de voetballerij volgens jou dus onderbelicht zijn) dan was ETH dus niet echt een match met Ajax. Bij mij althans zijn soft skills de sociale en emotionele vaardigheden en daar heeft het zeker in het begin wel aan ontbroken bij ETH.
De punten die je opnoemt zijn in mijn ogen vooral hardskills (ook een prima basis dus om een nieuwe trainer aan te stellen). Het zijn namelijk allemaal inhoudelijke en functie specifieke kwaliteiten waarop je een trainer kan aanstellen. Voetbal bijna tot wetenschap verheven is in mijn ogen geen soft skill maar een methode je hard skills op te doen en in te zetten.

Misschien was soft skills niet de juist gekozen term; ik doel meer op onderbewuste dingen, minder tastbaar waaraan je kunt herkennen of iemand wel of niet past bij een club. Vanaf dag één had ik het gevoel dat Schmidt niet goed zou passen bij PSV, of Koeman niet bij Barcelona, maar Ten Hag juist wél bij Ajax.

Misschien ander voorbeeld: Danny Blind en eerder Jan Wouters. Enorm goede voetbaltrainers, maar niet als hoofdtrainer; wel in een trainersstaf, maar niet bovenaan de rangorde. Ze zijn dan niet op een plek waar ze goed uit de verf kunnen komen. En dat is dan binnen een organisatie zelf. In de voorbeelden van Schmidt, Koeman of Ten Hag doel ik meer op de club als organisatie.

Los daarvan weet ik niet of het Ten Hag aan sociale vaardigheden ontbreekt, of heeft ontbroken. Niemand van ons kent de persoon Ten Hag, toch? Hoe hij spelers aanspreekt, onderhoudt, bevraagd; dat weten we allemaal niet. Ik zie alleen dat hij bij de meesten de juiste snaar raakt (niet allemaal). En we weten dat hij vriendjes is met Overmars. Maar dat iemand minder gemakkelijk uit zijn woorden komt, betekent nog niet dat de persoon sociaal onvaardig is. Of andersom, niet ieder welbespraakt persoon is dat wel: zie bijvoorbeeld Mark van Bommel, blijkbaar.

Ik begrijp op zich wel wat je bedoelt, maar ik ben het niet helemaal eens met je voorbeelden. De Catalanen zien zich zelf juist als gedisciplineerd en hebben ook dezelfde stereotypes over (andere) Zuid-Europeanen die wij hebben. Al klopt het wel dat er bij de tactiek van Koeman niet genoeg plek is voor de aanvallende vrijheid, waar Barcelona om bekend staat. De Nederland-Barcelona connectie is er bovendien ook en Koeman was al een Barcelona legende, wat bij zulke clubs met een sterke cultuur toch veel uitmaakt.

Voor PSV lijkt me de Duitse school juist de toekomst en ik hoop dat ze weer iemand uit de Red Bull academie halen om Schmidt te vervangen (als hij weggaat). Het harde werken past in mijn ogen wel bij de club van Phillips en als Randstedeling voelt alles ten oosten van Utrecht toch een beetje Duitsland voor mij.

Ten Hag vond ik daarom in eerste instantie totaal geen Ajax trainer lijken. De Overmars connectie is er natuurlijk wel, maar daar bleef het ook wel bij qua connectie met Ajax. Hij heeft een zwaar accent en mist ook die brutaalheid die je bij de Amsterdammers verwacht. Uiteindelijk heeft hij zo zwaar zijn stempel gedrukt dat het beeld van een Ajax trainer veranderd is.