Algemeen Voetbal Topic

Ook ik zie Knutsen zeer zeker zitten.

Echter, in de Noorse competitie speelt welhaast niemand 4-3-3 op de aanval, terwijl in de Eredivisie welhaast dat iedereen doet.

Het knappe van Knutsen is dat zijn ploeg weet om te gaan tegen defensief sterkere opponenten, die vertrouwen op organisatie en geduld. Maar juist aanvallende ploegen die meer terugdrukken en tegengas geven, daar had het B/G van Knutsen moeilijk mee.

Begrijp me niet verkeerd, hij zou passen bij dit Ajax; maar past hij ook bij een club met de internationale status en druk die erbij komt kijken, zoals bij Ajax? Daar zet ik vraagtekens bij.

1 like

sturing stuurt weer aan vitesse, wat heb ik mijnclub zelden in zo. waardeloze staat getroffen,
vraag me af welke schroef er wel vast zit

Zaterdag de eerste échte test voor de mannen van Bosz.
Ben zeer benieuwd. Komende weken wordt duidelijk of PSV alvast de vlag kan uithangen & de concurrentie kan afstoten óf dat de titelrace weer helemaal om is.

Arsenal, Sevilla en Ajax waren al echte test voor PSV. Nu komt er geen een moeilijk Origenes voor ze aan.

Ajax was geen echte test voor PSV in de vorm waarin ze zaten op dat moment. Helaas was Twente vanavond ook geen test door de vroege rode kaart, waardoor ze op halve kracht die wedstrijd wisten te winnen. Knappe reeks die PSV neerzet, maar hoop dat die volgende week zondag eindigt in De Kuip.

1 like

Als het in Eindhoven 0-3 was bij rust voor Ajax hadden ze niks te klagen. Het stond echter 1-2, vervolgens een simpele omzetting van Bosz en het werd 5-2. Denk dat Psv sterker is dan de men denkt. Bosz heeft wel geleerd van het verleden en het naïeve tegen Arsenal eerder dit seizoen.

PSV was daarbij ook heer en meester in de Johan Cruijff-Schaal tegen Feyenoord.

Dat was bijna vier maanden terug - vorm en voetbal zijn zo veranderlijk. Ik denk dat Feyenoord erin zal gaan met het gevoel dat dit de laatste kans op aansluiting is én ze hebben een rustdag extra én ze spelen thuis. PSV zie ik content zijn met een punt.

Dus dat was 4 maanden geleden al een serieuze test voor PSV. Dat zoiets dan niets zegt voor de wedstrijd komende zondag lijkt me logisch, maar daar ging het mij ook niet om.

Mn cluppie Feyenoord er dus uit. Op een harde/ongelukkig manier. Dominant in Rome en Madrid maar je verliest. Thuis tegen de Madrilenen 3 ongelukkige/gelukkige goals tegen. Neemt niet weg dat de 1-3 winst verdiend was.

Zo hard kan voetbal zijn en dan vooral internationaal. Ben een enorme Slot-fan, maar viel me toch wel tegen dat hij Zerrouki op de bank plaatste en de druistige Minteh op de buitenkant plaatste tegen dit stugge, slimme Atletico. In mijn inzien kon je beter met Stengs op de buitenkant beginnen en Ramiz op het middenveld, dan heb je iig meer stabiliteit en zekerheid. Maar goed.

ja als de bal twee keer in eigen doel gaat, is winnen ontzettend lastig
en die hermoso bal is ontzettend pech hebben

Ik woon al bijna 20 jaar buiten Nederland en heb inmiddels dat typisch-nederlandse over balbezit en stijl afgeleerd. Begrijp me niet verkeerd, als traditionele Ajacied vind ik het mooi om te zien, maar belangrijker in sport is resultaat en niet de vraag op welke manier dat resultaat tot stand kwam.

Zelfs als je de twee eigen goals niet meerekent, had Atlético alsnog een punt uit De Kuip meegenomen zonder al teveel er voor te moeten doen. En pas als Nederlandse voetbalpuristen dat een beetje gaan inzien, misschien dat er dan weer een Nederlandse club ver gaat komen in Europa. Ik verwacht dat dezelfde naiviteit PSV vanavond gaat opbreken (ook dat is opnieuw Nederland v Spanje).

Ik snap wat je bedoeld, maar jij praat meer over het tijdperk dat Nederlands voetbal internationaal veel balbezit had , maar weinig kansen en dan het hardst riep: “Ja maar we hadden wel meer balbezit en dus dominant!”.

Laatste jaren is het wel degelijk dominant met (vele) kansen, waarbij het soms zelfs heel erg pech heeft. Dus dan vind ik het wel op zn plaats dat coaches/supporters zeggen dat ze dominant waren.

Dan zijn Nederlandse clubs nog steeds weinig effectief: balbezit, dominantie, hoe je het ook wil noemen: het heeft alleen zin als je het kan omzetten in goals. En dat killer-instinct zit gewoon niet in de Nederlandse voetbalcultuur (heeft het ook nooit gezeten). Als je ziet hoe weinig Atlético doet voor in totaal vier goals (over twee wedstrijden) tegen zo’n dominant team, kan ik dat meer waarderen dan een Arne Slot, of een Peter Bosz, of je gemiddelde Ajax-totaalvoetbal-trainer.

Maar goed, Feyenoord en hopelijk ook PSV zouden best eens een leuke Europa League-campagne kunnen hebben. Dat is toch iets meer het niveau waar ik vroeger of later een Nederlandse club hoge ogen zie gooien.

Ik hoor ook altijd de term wij controleerde de wedstrijd. Denk juist dat een Simeone de wedstrijden controleert met zijn Atletico. In Nederland denkt men altijd vanuit balbezit, Atletico juist het tegenover gestelde.

Ajax kende onder Ten Hag de juiste dominantie en had de spelers er voor om zo goed en aanvallend te spelen, Feyenoord probeerde het maar is dan net niet goed genoeg. De kans van Gimenez net na rust moet er gewoon in. Leuk dat hij er drie maakt tegen Excelsior maar gister had hij er moeten staan. Natuurlijk is die lijn vaak flinter dun. Ze hebben zeker wat krediet gekregen voor het vertoonde spel maar het was in drie duels ook gewoon niet goed genoeg.

Controleren van een wedstrijd is ook zo’n relatieve term. Voor een ploeg waar balbezit niet heilig is, wordt controle bepaald hoeveel fysieke duels ze winnen en of hun scoringspercentage beter is dan 50% - dat is hun manier van een wedstrijd controleren.

De tegenstander kan 60% balbezit hebben, of nog meer, maar zo kijken andere voetbalculturen niet naar voetbal. Ik controleer de wedstrijd wanneer ik weet dat ik elk duel dat ik met je aanga van jou win en ik controleer de wetenschap dat van elke twee schoten er eentje een goal is. En tussendoor mag je best de bal hebben van mij, geen probleem. Uiteindelijk schoffel ik je onderuit en leg één van de twee kansen die ik altijd wel ga krijgen erin: klaar.

Het doet me altijd denken aan wat Johan Cruijff zei over helpen op het veld. ‘Als iemand vraagt om hulp, komen de meesten direct naar je toe, dicht bij je. Maar aangezien ik technisch sterk was, 1-op-1, hielp je me juist door van me weg te lopen, om zo ruimte voor mij te creëren: dus met mij helpen bedoelde ik precies het tegenovergestelde van wat men automatisch aannam.’

Ik denk dat Feyenoord het weg heeft geven. In Roma bij Lazio uit. Daar moet je gewoon 2 keer van winnen. Van dit Madrid kun je gewoon 2 keer verliezen. Hoe zonde het ook is.

Ik ben benieuwd of we vanavond net zoveel spektakel kunnen verwachten als gister.
Diverse keepers zagen er niet altijd even goed uit gister

Blijkbaar was kwart voor 7 zeker spektakel

Zou PSV al getest zijn? Hahaha :joy: