Het komt over als zeer korte termijn denken, redelijk paniekerig. Het probleem is ook nog eens dat je voor 210 miljoen euro twee spelers hebt gehaald die niet meteen de ploeg bij de hand nemen. Fernandes heeft zeker talent, maar je betaalt 100 miljoen voor een middenvelder die twee jaar op rij is gedegradeerd met een slechte ploeg. Niet iemand die ineens je spel gaat bepalen en er 15 inlegt waarschijnlijk. Tonali is natuurlijk een heel goede middenvelder, maar ook niet iemand die ineens het verschil gaat maken. Naast dat je zoals je stelt inderdaad al talenten hebt staan die je in de weg loopt, spendeer je een enorm bedrag aan spelers die niet ineens je team gaan dragen.
Laat ons ook eerlijk zijn, slechter dan de laatste 2 jaren kan het niet worden.![]()
Voetbal is allang niet meer voor de lange termijn. Dat is haast niet te doen, zeker qua selectie. Het beleid en de andere rollen binnen de club kunnen makkelijker voor de lange termijn zijn. Er moet iets veranderen bij Spurs. De huidige spelers hebben het in ieder geval niet laten zien.
De Zerbi zal ook bepaalde toezeggingen zijn gedaan na lijfsbehoud.
AND - CEU | Andorra - Ceuta LIVE 16/08/2026 | Voetbal - Flashscore | Samenvatting
Deze kun je maar gehad hebben op dag 1 van de kalender ![]()
Hoe vinden de Belgen hoe hun WK is verlopen? Echt in het toernooi gegroeid met een geweldige ontsnapping tegen Senegal en schlemielige nederlaag door de fout van Lammens tegen Spanje. Heb het idee dat het niet echt leefde en iedereen het wel prima vond?
Na de eerste twee matchen was ik moedeloos en gaf ik de schuld volledig aan Garcia. Ik was trouwens al moedeloos bij zijn aanstelling, ik had er toen al geen goed oog in. Na Nieuw-Zeeland was er plots weer hoop, die tijdens de match tegen Senegal brutaal de kop in gedrukt werd. Zeker bij zijn bizarre wissels, als ik toen alleen gekeken had, had ik de tv afgezet. Dat Belgiƫ er toen nog over ging zorgde dan weer voor hoop, er werd zelfs een website opgestart: sorryrudy.be. Na de USA leek bevestigd te worden dat hij inderdaad geniaal was, daarvoor werd nog getwijfeld of Belgƫ dankzij of ondanks de rare wissels gewonnen had. Maar tegen Spanje was het weer huilen met de pet op. Natuurlijk is het geen schande om er tegen Spanje uit te gaan, maar ook nu zat er geen logica in de wissels en de opstelling. Uiteindelijk is mijn conclusie dat de winst tegen Senegal vooral door de slechte wissels van Thiaw kwam, en de overwinningen tegen Nieuw-Zeeland en de USA door de individuele kwaliteit van de spelers.
Het valt met trouwens op dat er weinig echt goede coaches zijn op het WK, en dat daardoor landen vaak hun potentieel niet benutten. Denk dat dat ook voor Oranje geldt, niet? Spanje en Argentiniƫ zijn diegenen die er het meest bovenuit steken qua een duidelijke lijn, herkenbaar voetbal en goede wissels. Toevallig net de finalisten. Al moet ik toegeven dat Pochetino er wel in geslaagd is de USA bij momenten goed te laten voetballen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat jij en ik met Frankrijk ook de halve finales halen. Als je ziet wat Deschamps dan brengt. Kone voor Rabiot vanwege geel, Hernandez ipv Digne. Standaard wissels maar niks waardoor Frankrijk anders of beter ging spelen. Tuchel en Koeman zijn twee angsthazen. Waarbij Tuchel net zoān rare gast is als Nagelsmann.
Koeman was een goede voetballer en heeft het best oke gedaan als trainer. Maar zijn tweede termijn bij Oranje was uiterst teleurstellend.
Goed punt. Las vandaag ook een analyse dat net zoals met Koeman en nu ook Tuchel de coaches die achteruit lopen en angstig worden het afleggen tegen de mensen die in eigen kwaliteit geloven zoals De la Fuente (die, overigens, ook gedurfde/afwijkende keuzes durft te maken met bijv. Ruiz>Pedri, Porro>Llorente). Niet voor niets zijn er al zestien (!) bondscoaches zelf opgestapt of ontslagen dit WK, nog los van einde van termijnen zoals Deschamps.
Ja, ik snap echt niet dat je Thuram en Mateta er niet in gooit. Kijk ook naar gisteren, Scaloni kiest al sneller voor aanvallende wissels, terwijl Tuchel plots met 6(!) verdedigers op het veld staat.
Garcia neemt ook maar ƩƩn spits mee, en die is niet eens fit. Pak toch iemand als Stassin, Vermant of desnoods Decuyper mee. Die eerste twee zijn ook echte ettertjes, dat kunnen we bij Belgiƫ wel gebruiken. En Moreira had veel meer minuten moeten maken.
Hoe zie je de komende jaren voor het Belgische elftal, nu de āgouden generatieā afzwaait? Genoeg talent om mee te doen voor bijv. halve finales of is het een slag minder.
Nederland heeft bijv. best een prima vooruitzicht, maar is heel erg afhankelijk of bepaalde spelers/talenten op specifieke posities doorgroeien. Zoals een spits (wat bij Engeland trouwens ook echt een zorgenkindje wordt. Er zit behoorlijk wat potentie in de selectie. Veel jongens die er nog aan komen of die halverwege twintig zitten. Maar na Kane is er nog niet echt iemand die op zoān belangrijke plek het stokje over neemt).
Absolute wereldtoppers als De Bruyne en Lukaku zitten er niet meteen aan te komen, maar dat is natuurlijk ook uitzonderlijk. Wel lijkt er op elke positie genoeg potentieel talent te zijn, op voorwaarde dat het er effectief uitkomt uiteraard. Alleen in de spits zijn er wat vraagtekens, Openda is hopeloos uit vorm en Vermant en Stassin zijn nog jong en spelen (voorlopig) in kleinere competities.
Ik hoop in de volgende oefenmatchen die twee laatste in de spits te zien, en De Ketelaere als 10. Ook Engels verdient daar een kans. Op de backs zou ik graag Seys en Sabbe kansen zien krijgen, hopelijk maken die twee ook een mooie buitenlandse transfer. Ook Moreira en Lukebakio verdienen nog minuten, al is die laatste ook al tegen de 30.
Belgiƫ heeft dit WK ook wel pech gehad met Doku. Absoluut de juiste keuze van hem dat hij bij de geboorte van zijn kind wil zijn, maar twee keer een vlucht van rond de 11 uur in combinatie met een longontsteking heeft wel gevolgen. Hij heeft helemaal niets klaargekregen. Het is wel aan de bondscoach om hem niet op te stellen of veel vroeger naar de kant te halen.
Dan te bedenken dat Godts helemaal niet is opgeroepen.
Dat begrijp ik eigenlijk wel, hoeveel rechtsvoetige flankspelers die liefst van links komen kan je in je selectie hebben? Trossard is kampioen in Engeland en Doku speelt bij de vice-kampioen. Logisch dat die de voorkeur krijgen.
Dat klopt maar waarom koos je voor Lukebakio en Garcia wist dat Doku absent zou zijn ivm zwangerschap. Ik vind het slecht gemanaged.
Voor de liefhebbers misschien leuk om even te delen: een podcast genaamd Business of Sports. Zijn een aantal mensen die dieper ingaan op wat er achter de schermen plaatsvindt en wat er achter bepaalde situaties zit, zoals de teloorgang van West Ham of het Italiaanse voetbal. Waarbij bijv. bij die van West Ham mooi belicht wordt hoe het komt over de jaren, qua financiĆ«n, qua in- en uitgaande transfers, keuze voor het stadion, beleid, gevolgen van degradatie, overwegingen die een club moet maken om geld op te halen door bijv. topspelers te moeten verkopen maar daardoor bij handhaving het nog lastiger te krijgen, etc. Er zijn inhoudelijke rubrieken over dat soort onderwerpen, maar ook gerichte interviews met eigenaren van clubs, CEOās van clubs en atleten (voetballers over bijv. zakelijke onderwerpen buiten hun loopbaan in combinatie met hun carriere, maar ook anderen zoals Nico Rosberg). Twee van de hosts zitten in venture capital en een ander heeft ervaring met besturen en investeren in bijv. Sunderland, Charlton.
Een aanrader is de podcast met Mirwan Suwarso, de CEO van Como, waarin hij dieper ingaat op hoe vernieuwend de club eigenlijk is: https://youtu.be/EY_CVh0pv8k?si=iWZUsuN0m8eneJ63. Meerdere nieuwe verdienmodellen buiten het voetbal om, hele andere hospitality benadering, ondersteunen van de regio, maar ook andere Serie A-clubs helpen om daardoor de competitie te versterken.
Zijn overigens ook gewoon via Spotify te beluisteren. Deze interviews zijn wat langer, maar een aantal over bijv. situaties zijn ook gewoon een lekker halfuurtje.
Bedankt! Ik luister qua voetbal vaak naar volgende podcasts:
90 minutes (Belgisch)
Football Weekly (The Guardian)
On The Continent (Brits, over de Europese competities)
Een paar verschillende van The Athletic
Qua Nederlandse podcasts vind ik Grof Geld altijd wel leuk.
Gaat voornamelijk over de business/marketing kant van de voetbalwereld.
Arne Slot is nog steeds niet aangesteld als bondscoach van het Nederlands Elftal. Als ik de berichtgeving mag geloven lijkt er wel snel een nieuwe bondscoach te worden aangesteld in Belgiƫ, Mark van Bommel. Uiteraard haalde hij succes met Royal Antwerp, maar is Van Bommel nou de ideale / beste kandidaat?