Ik heb toch liever dat Nederland de kant van Engeland, Duitsland en België opgaat met iets dat meer neigt naar 3-4-3 (in balbezit) en 5-4-1 (bij balverlies) waarbij je vleugels kunt terugtrekken of laten oprukken waardoor er plots twee aanvallers vrijkomen. Dan heb je aan Weghorst evenveel als Malen.
Nederland is toch aan het bibberen momenteel… komen al 2x goed weg
Edit: was voor dat de 0-1 viel
Een 3-4-3 lijkt me met het spelersmateriaal ook best kunnen.
Doelman
De Ligt-De Vrij-Van Dijk
Dumfries-De Jong-Wijnaldum-Van Aanholt
Malen-Weghorst-Depay
Dit lijkt me toch een zeer fijne ploeg.
Ik vind Nederland met name in balbezit ontzettend slordig en weinig effectief.
Depay en De Jong: wel dreigend maar onnauwkeurig. Ontbreekt aan een goede eindpas.
Defensief staat het goed: een goed geplaatst afstandschot is altijd mogelijk.
Zeer interessant om te lezen, en jij hebt dan de meest succesvolle periode van mijn clubje nog meegemaakt als 8-9 jarige dan 
Qua belgische iconen ben je wel goed op de hoogte! 
Ik herinner mij nog goed de mindere jaren van België al ben ik het pas beginnen volgen denk ik vanaf de ploeg die meedeed op de olympische spelen van 2008. Daar zag je al opkomend talent maar voor dat ging beginnen renderen waren we wel al 4 jaar verder.
En er zal een tijd komen dat kwalificeren voor een eind tornooi plots niet meer vanzelfsprekend zal zijn.
En klopt wel wat je zegt ik associeer Nederland bijvoorbeeld voornamelijk met de ploeg van 2010 ( toen was ik 13) toen ze de finale verloren van Spanje.
een pot die voor mij geen verliezers kent…edit: Polen kan helemaal geen derde worden
… het moet winnen en dan eindigt het als 1e of 2e omdat het dan sowieso Zweden voorbij is; anders blijft het laatste.
Of enkel verliezers 
kijk, dat is een goede eindpass, meteen een goal
België speelt met een ploeg vol spelers die nog niet veel minuten maakte. Enkel Lukaku en Courtois blijven staan. Witsel E.Hazard en De Bruyne komen ook in de basisploeg
Nederland heel pover. Met Gravenberch als dieptepunt; die heeft De Roon er niet uit gespeeld.
Wat mij betreft mag Malen blijven staan de volgende wedstrijd, Gravenberch mag weer naar het bankje want die speelde echt heel erg matig. Paar rare wissels van De Boer als je het mij vraagt, waarom Promes en Weghorst? Had Frenkie er eerder uitgehaald en ook Wijnaldum, die hebben al heel veel minuten in de benen. Had je Klaassen en Koopmeijnders ook minuten kunnen geven.
Weet je waar ik me over verbaas? Dat niemand het heeft gehad over het feit dat Frank de Boer heeft gekozen voor een systeem met vijf verdedigers en er nog steeds waardeloos verdedigd wordt. Het hele idee was toch om een extra verdediger erbij te zetten om ervoor te zorgen dat het niet zo kwetsbaar zou ogen centraal achterin? Nou, dat is dus mislukt. Ach, verder trouwens wel een aardige wedstrijd die uiteindelijk makkelijk is gegaan dan ik had verwacht.
.Begin bijna zelf de woorden van Frank de Boer te gebruiken, maar ‘het ligt eraan hoe je het invult’. Negen van de tien keer staat er minimaal één verdediger lucht te dekken, waardoor er op een andere plek een ondertalsituatie ontstaat. Schuif je Daley Blind bijvoorbeeld naar het middenveld of naar linksback, dan los je dat probleem meteen op. Het is een beetje als een inverse van elkaar; als je verdedigend slecht bent, zet je er dan nog een slechte verdediger bij? Of zet je er in een andere linie juist een speler bij om het te compenseren met offensieve slagkracht? In beide gevallen is de verdediging slecht, dus geef mij dan maar een extra aanvaller.
Ik zie het anders. Ten eerste moet Blind niet te hoog spelen, hij heeft niet de snelheid een fout van hemzelf of elders te corrigeren met teveel aan ruimte in zijn rug. Daarbij zijn Dumfries en Van Aanholt positioneel niet sterk genoeg om dat goed bezet te houden, dus Nederland is simpelweg te zwak om een 4-3-3 met druk te riskeren, zeker gezien hoe sterkere landen spelen
Wat ik vind dat De Boer juist goed heeft gedaan is focussen op daar waar Nederland haar beste spelers heeft. Er staat niks uitzonderlijks voorin, alleen Depay is een leuke voetballer. De echte Nederlandse wereldtoppers zijn De Vrij, De Ligt, Wijnaldum en De Jong (normaal gesproken Virgil van Dijk). Daar moet dus het zwaartepunt liggen.
Misschien dan een tussenweg? Uiterst riskant vind ik: een goed georganiseerd Portugal, of Frankrijk tikt je weg.
Het is in mijn ogen een simplistische oplossing om meer verdedigers op te stellen op het moment dat de ploeg het lastig heeft om de nul te houden. Dat werkt op het moment dat je verdedigers als Ron Vlaar hebt, die ijzersterk zijn in het verdediger van een kleine ruimte. Heb je Stefan de Vrij en Matthijs de Ligt, dan ‘koop’ je meer vrijheid voor de andere spelers vanwege het surplus aan kwaliteit. Op zich is je idee niet verkeerd; Frenkie de Jong weghalen uit de drukte, meer bescherming voor Daley Blind in de omschakeling en de drie meest gevaarlijke aanvallers binnen de lijnen.
Speel je tegen een land als Frankrijk, dan zou zo’n tactiek goed kunnen werken. Tegen minimaal gelijkwaardige landen zou ik toch kiezen voor een 4-3-3. In die formatie loopt de communicatie iets eenvoudiger en zou je met Blind (‘vrije’ linksback) en De Roon (breker op het middenveld) meer zekerheid in kunnen bouwen.
Stekelenburg; Dumfries, De Ligt, De Vrij, Blind; Wijnaldum, De Roon, De Jong; Berghuis, Memphis, Malen. (4-3-3)
Nou van mij mag Berghuis op de bank blijven, niks bijzonders. Gakpo speelde tekort, maar hij deed weinig verkeerd. Maar die is te licht om een knock-out wedstrijd te spelen op een EK als debuut in de basis.
Overigens is Zwitserland (3A) door. Dus de kans voor Nederland op 3F wordt groter, tenzij Frankrijk met drie goals verschil wint van Portugal en/of Hongarije met drie goals van Duitsland. Gaat niet gebeuren.
Met meer verdedigers spelen betekend ook niet automatisch dat je achterin beter staat.
Zeker spelers als de Ligt en Blind die al hun hele leven met 4 achterin spelen. Die zijn zo gewend aan spelen met 4 dat ze daar veel beter in spelen.
Als de nummers 3 van A, C, D en F door gaan treft Nederland 3D. Dus geen gelijkspel tussen Kroatië en Schotland en dan moet Spanje minimaal met 2-0 van Slowakije winnen en Polen mag niet winnen van Zweden.
Nou, dan maar tegen 3F, want als er ook maar een kansje is dat mijn vaderland én mijn moederland door mogen, dan heb ik daar best een clash voor over tussen Oranje en Portugal (althans, hoop ik van die drie)
Krijgen we weer een slag van Nürnberg?