Algemeen Voetbal Topic

Was mijn eerste WK dat ik volgde, vanaf toen haatte ik Portugal, dat is sinds een jaar of 3 wel weg :grin:

Ik zie Portugal ook nog wel van Frankrijk winnen moet ik zeggen. De Fransen willen zelf ook niet echt voetballen, een duidelijk verschil met de Duitsers die ook echt moesten tegen Portugal. Duitsland lijkt mij de beste papieren te hebben om in elk geval bij de eerste 2 te komen. Ik ga ervan uit dat die gewoon van Hongarije winnen.

Niet vergeten dat het nog altijd de eerste ronde is, die wil je op minimale kracht door kunnen komen.

Een salonremise lijkt afdoende voor Frankrijk (dat met 4 punten al veilig is, nu er al twee teams zijn die dat aantal niet meer kunnen halen) en Portugal ook (positief doelsaldo). Het enige is dat ze voorkennis zullen hebben wat een ander resultaat zal hebben voor de tweede ronde en dat zou misschien ƩƩn of beide teams kunnen motiveren. Maar ik verwacht eigenlijk geen spektakel: het zijn toernooiploegen, die gaan niet met hun krachten smijten in de eerste ronde.

Het is allemaal nog flink speculeren nu. Maar het is niet ondenkbaar dat er een kant van het schema komt waarin alle (op papier) toplanden zitten. Als dus de nummers 3 uit ACDF door gaan krijg je al ItaliĆ«, BelgiĆ« en 3F en 1F aan de linkerkant. Bij een salonremise Tsjechie - Engeland komt Engeland als 2D ook aan die kant. Als Zweden ā€˜gewoon’ van Polen wint dan kan Spanje 2E worden en die zit dan ook in die kant van het schema. Blijven voor Nederland en 2F landen als Wales, Denemarken, Zweden en TsjechiĆ« over.

Eriksen zou komend seizoen terugkeren naar Ajax lees ik?

Beetje voorbarig: vandaag geruchten over een ā€˜1971 retro-shirt’ (zie beneden), komst van nota bene Berghuis en nu ook nog hartpatiĆ«nt Eriksen. Maar goed, het zijn slechts geruchten…, want ik persoonlijk vind het alle drie niks.

Had je het ook indien Eriksen niets had voorgehad niets gevonden?

Mijn club mag gerust polsen hoor bij ons heeft ook al iemand met een defribilator gespeeld. Al denk ik niet dat het past bij Eriksen zijn ambities en bij onze loonlast.

Dat niet zozeer: Ajax is juist ƩƩn van de ploegen die al wat ervaring heeft met profspelers met hartproblemen, dus als het daar om is gaan Eriksen en Ajax juist goed samen, indien Eriksen weer zou mogen trainen en spelen.

Mij gaat het meer om het feit dat Eriksen en Berghuis bijna dertigers zijn en zomaar Antony, Gravenberch en Kudus in de weg kunnen zitten. Dat is niet des Ajax. Bovendien is er met Stekelenburg, Blind, Tadic en Klaassen al voldoende routine in de ploeg.

1 like

Wordt er nu door jullie Tsjechiƫ - Engeland gekeken omdat het een mooier affiche is (beide reeds door),
of Kroatiƫ - Schotland omdat daar meer op het spel staat? (wie valt er af?) Ik het laatste.

Ik schakel wat heen en weer maar vind ook die 2e match tot nu leukst om te volgen

Onderstaande zou van der Gijp hebben gezegd op TV volgens een Belgische voetbalwebsite:

"We weten hoe we de Belgen moeten uitschakelen. Je hebt De Bruyne, Hazard en Lukaku en voor de rest lopen er spelers rond waarvoor Ajax ook niet zou gaan aankloppenā€, vertelt RenĆ© van der Gijp in ā€˜De Oranjezomer’.

Wat voor iemand is die van der Gijp eigenlijk? Telkens wanneer ik iets negatief lees over de belgen komt de uitspraak van hem :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dat programma is heel erg popie-jopie, maar wat hij zegt heeft een kern van waarheid. De beste spelers van Belgiƫ staan voorin of denken vooruit. Ik zei het ook reeds: Belgiƫ is defensief uitermate kwetsbaar. Een beetje goede aanval van een beter team en Belgiƫ kan in de problemen komen. Rusland en Finland hebben geen aanvallende stootkracht, dus dan houdt men makkelijk stand, maar ik wil het nog wel zien tegen 3E of 3F, of anders tegen Italiƫ in de kwartfinale.

Dat klopt maar om dan te gaan zeggen dat buiten die 3 er geen Ajax waardige spelers bijzitten.

Dit zou hij ook gezegd hebben, was ik vergeten er bij te plakken:

Van der Gijp ziet in Nederland veel meer potentieel. ā€œDat Vertonghen er niet bij was? Die is versleten. BelgiĆ« is geen favoriet, want ze hebben maar drie topspelers. Wij hebben er meer bij Nederland.ā€

Ik denk dat het ook een beetje plagerige hoogpraat is, want voor de eerste keer dat ik mij kan heugen hebben de Belgen hun bescheidenheid thuisgelaten. Dus wie de bal kaatst kan 'm terugverwachten.

Hopen dat de Polen verliezen en de Spanjaarden winnen en dan mogen we het opnemen tegen de Tsjechen ipv iemand uit Groep F.

Heb met Van der Gijp altijd het idee gehad dat hij de Belgen nooit helemaal serieus heeft genomen. In 2014 zei hij geloof ik tegen Jan Boskamp ā€œBelgiĆ« moet dit toernooi zien als leren om later te presterenā€ en dat Oranje gewoon betere spelers had. Werd toen eerst ook uitgelachen maar uiteindelijk reikte Oranje ook verder. Tijdens de toernooien dat Oranje niet mee deed blijf Vd Gijp volhouden dat de Belgen helemaal niet zo goed waren. Uiteindelijk heeft hij vaak wel soorte van gelijk gekregen, maar er zit wel een soort van afgunst in heb ik altijd het idee. Uiteindelijk hebben de Belgen ook nooit bewezen echte toplanden uit te kunnen schakelen dus heeft hij ook wel een beetje gelijk gekregen.

Goh ja behalve dan winnen in de kwartfinale van Braziliƫ, eruit in halve finale tegen Frankrijk dat wereldkampioen werd en engeland geklopt om de 3e plaats.

Het gaat me meer om het feit dat hij zo minachtend praat over het spelersmateriaal. Terwijl ik toch wel denk als je de afgelopen 5 jaar een gemixte selectie zou maken er meer belgen in zouden zitten dan nederlanders. Ook in het elftal zou ik tot vorig jaar hooguit 3-4 nederlander gezet hebben al is dat nu wel wat veranderd vooral vanachter dan.

Als ik een ideale 11 zou maken zou dat als volgt zijn in een 3-4-3:
Courtois
Alderweireld-de Vrij-de Ligt
Dumfries-De Jong-De Bruyne-Carrasco
Depay-Lukaku-Hazard

Idealiter staat Van Dijk nog in de ploeg en verder heb je nog toppers als Tielemans Wijnaldum en Witsel op de bank.

Is dat zo? Heb je her dan over de spelers of analisten in Belgiƫ?

Over de gehele breedte: binnen die selectie, in de media en zelfs eerder op dit forum zag ik voor het eerst (dat ik me kan herinneren) dat Belgen borst vooruit, onbescheiden, vol zelfvertrouwen eens claimden dat ze dit toernooi de finale zouden moeten halen. Normaal zijn Belgen (voila: Vlamingen, dan…) nooit zo dik qua grootspraak; dat is toch meestal hoe Vlamingen Nederlanders omschrijven.

Maar deze editie proef ik het andersom: in Nederland zijn ze heel erg voorzichtig (het ging bijna fout tegen Oekraine; het was slechts Oostenrijk; Noord-Macedoniƫ was een veredelde oefenpot; we weten niet waar we staan, etc etc). Daarentegen eisen de Belgen echt iets van hun voetbalploeg. Dat was gedurende heel lang, heel anders.

Wij eisen inderdaad momenteel veel maar dat is vooral omdat er met hopen talent is, en we ook wel aanvoelen dat het de laatste kans kan zijn. Dragende spelers bij hun clubs die kampioen worden in de topcompetities en met vingers in de neus alles winnen in de voorrondes. Maar als we dan eenmaal in aanloop zijn van het grote tornooi, beginnen we ons zorgen te maken over de te oude trage verdediging en de onvervangbare Eden Hazard en Axel Witsel die allebei hoogst onzeker waren vooraf, en die twijfels zijn er nog steefs eenmaal de topmatchen er aan komen. Als je op sociale media gaat lezen kom je meer negatief tegen dan positief over het geleverde spel in de groepsfase en de oefenmatchen vooraf.