Athletic Club de Bilbao | 'Baskische trots', op weg naar de top!

Welkom bij mijn Manager Story/Carrière met Athletic Club Bilbao!

Als eerste wil ik een paar dingen aangeven:

  • Buiten de artikelen post ik ook mijn carrière hier, want als ik het hier én in het ‘Realistische carrière’ topic berichten moet plaatsen wordt het erg onoverzichtelijk voor mij en andere forum gebruikers.

  • Tijdens mijn carriere houd ik mij aan de ‘Cantera Policy’ (hierover meer in het volgende bericht)

  1. Een speler moet geboren/opgevoed zijn in Baskenland (bijv. Iñaki Williams)
  2. Een speler moet geboren/opgevoed zijn in Navarra (bijv. Raúl García)
  3. Een speler moet geboren/opgevoed zijn in Frans Baskenland (bijv. Stéphane Ruffier)
  4. Een speler moet Basische ouders en/of grootouders hebben (bijv. Marco Asensio)
  5. Een speler moet in de jeugdacademie terecht zijn gekomen bij een Baskische club (Real Sociedad, Deportivo Alavés, Athletic Bilbao, SD Eibar) of CA Osasuna, voor zijn 16e verjaardag of jonger. (bijv. Antoine Griezmann).

Hieronder volgt de ‘Waarom?’ achter mijn keuze en informatie over Athletic Club de Bilbao, het stadion, haar fans en rivalen:
Mijn keuze is gevallen op Athletic Bilbao omdat ik al jaren in Baskenland kom voor vakantie. Afgelopen mei heb ik de CL finale van het Rugby bijgewoond in het Stadion van Athletic: San Mamés.
Toevallig heb ik ook de sloop meegemaakt van het oude San Mamés, in 2013 (Ik liep toen net met mijn ouders langs het stadion).
Ook ben ik erg vaak in San Sebastián (Donostia) geweest, de thuisstad van Real Sociedad. Hier heb ik in Anoeta, het stadion stadion van Sociedad, een rugbywedstrijd bijgewoond tussen twee Frans-Baskische clubs. Qua stadion en club vind ik tóch Athletic Club het mooist. Daarom dus mijn keuze voor Athletic Club de Bilbao, ook omdat zij dé Baskische Club zijn en zich houden aan de ‘Cantere Policy’.

Athletic Club de Bilbao:
image

Athletic Club de Bilbao is in 1898 opgericht in Bilbao, Baskenland. Zij is nog nooit uit ‘La Liga’ gedegradeerd, net als Real Madrid CF en FC Barcelona. De club is opgericht door Britse immigranten.
In het tijdperk van dictator Franco moest de club de naam ‘Atlético Bilbao’ gebruikten, omdat niets-Spaanse namen niet waren toegestaan. Na de dood van Franco is de naam weer hersteld in Athletic Club de Bilbao. Athletic Club was in de beginjaren van het Spaanse profvoetbal een van de meest succesvolste clubs naast Real Madrid CF en FC Barcelona (diverse bekers en vijf maal landskampioen). Ook was het begin van de jaren ’80 een succesvolle periode voor het Baskische voetbal: Real Sociedad werd in 1981 en 1982 landskampioen en Athletic Club in 1983 en 1984.
Ook speelt Athletic al jaren Europees voetbal, met meerdere finales in het verleden.
Sinds 1912 spelen er alleen Basken voor Athletic Club nadat Real Sociedad geklaagd heeft over de ‘vele’ buitenlanders in de selectie van de club uit Bilbao. Sinds 1912 geldt dus de ‘Cantera Policy’.

Prijzen:
image

Stadion:
Sinds 2013 speelt Athletic Club in ‘Estadio San Mamés’ ook wel ‘’El Catedral’’ (de kathedraal) genoemd door de supporters. Vanaf 1913 t/m 2013 speelde de club haar wedstrijden in het oude San Mamés. Het stadion zit nu ook in FIFA 19.

Supporters:
De supporters van Athletic Club staan bekend als erg gepassioneerd en zijn vooral Pro-Baskenland en ‘Baskisch Nationalistisch’. Er zijn/waren ook veel banden met de ETA (zoals meer Baskische Clubs deze banden hebben). Buiten de ‘normale’ supporters zijn er ook nog ‘Herri Norte’ (harde kern) en ‘Piratak Athletic’ (Ultra’s).

Rivaliteit: Athletic Club heeft vooral rivaliteit met de twee grote clubs uit Madrid, vooral met Real Madrid CF. Ook zijn er op het veld natuurlijk de rivaliteiten met de Baskische Clubs.
Op supporters-vlak zijn er vooral rivaliteiten met ‘’Rechtse’’ supportersgroepen.

Tenue’s:
image

Story/Carrière:
Tijdens mijn story en carrière met Athletic Club richt ik mijn natuurlijk op Athletic Club zelf, maar ook op het Baskische voetbal en haar clubs. Dit lijkt mij een leuke toevoeging op mijn story.

Hieronder volgt mijn eerste stukje, met interessant nieuws in de wandelgangen.

Bilbao

In de volgende berichten een stuk over de nieuwe coach, selectie, speelschema in voorbereiding en het beleid voor de komende jaren + een overzicht van wat ik van plan ben met mijn carrière.

Zo je pakt wel uit! Ziet er uiterst goed uit… Mijn complimenten! Athletic Club de Bilbao is natuurlijk ook een fantastische ploeg iets mee neer te gaan zetten, zeker nu ze hun eigen stadion in FIFA hebben! Dit belooft heel veel.

Leuk dat je ook een story begint. Met een club als Athletic kun je zeker een erg leuke story neerzetten. Ik ben benieuwd naar het vervolg en wie de nieuwe trainer wordt.

Zeer leuk gedaan je openingsstuk. Leuk ook dat je niet gaat afwijken van het transferbeleid van Bilbao. Succes !

Mooi dat je ervoor kiest om met Bilbao een story te starten. Het lijkt mij uitermate lastig om je aan het transferbeleid te houden, al ligt daar ook meteen de uitdaging natuurlijk. Veel succes!

@JjochemJ, met San Mamés en de volledige licentie van La Liga in FIFA 19, heeft dat zeker uitgemaakt voor mijn keuze.

@Daniel, bedankt! Ik heb er ook zin in om deze story te schrijven.

@Jochem, dat is ook een van de redenen. Anders was ik wel begonnen met Real Sociedad of had ik een van de ‘kleinere clubs’ als Eibar, Alavés en Osasuna wel verder gebracht, maar dit vormt toch een uitdaging! :smiley:

@Ryanajax, gelukkig heeft SoFifa een lijst met alle spelers die ik kan/mag gebruiken in mijn carrière. Ook is het fijn dat ik spelers vanaf 15 jaar kan scouten, zodat ik ook over meerdere seizoenen met deze carrière door kan.

Morgen komt trouwens een nieuw artikel, met daarin de keuze voor de trainer/coach. Tipje van de sluier: Het is een Bask! Aan wie denken jullie? :slight_smile:

Ik zat te denken aan Aitor Karanka, ex Real Madrid en Athletic Bilbao.

Lekker bezig! Onwijs tof om te lezen incl de redenatie en de extra achtergrond info. Heel leuk gedaan! Ik kijk uit naar je volgende stuk!

Een betere start van je story kun je niet maken imo! Hele goede post. Ik kijk uit naar de rest!

Ziet er sterk uit! Ben benieuwd wat komen gaat.

Ben benieuwd naar mogelijke aankopen en naar je type ploeg. Inaki Williams is echt een monster!

Leuk begin van je verhaal! Het schijnt overigens dat ze ook niet zo heel happig zijn op Franse Basken en dat spelers met Baskische grootouders maar weinig binding met de regio intern ook tot veel discussie hebben geleid. Zo ontstond er rondom Griezmann de nodige discussie of hij, ondanks dat hij voor Real Sociedad uit kwam in de jeugd, wel of niet voor Athletic zou mogen spelen. Uiteindelijk was een dergelijke transfers helemaal niet aan de orde, maar wellicht dat je een dergelijke discussie in de toekomst in je verhaal zou kunnen verwerken (Higuain heeft bijvoorbeeld Baskische grootouders maar zelf waarschijnlijk weinig tot geen binding met de regio). Succes met je verhaal in elk geval!

De nieuwe coach is bekend! Hij heeft erg veel wedstrijden gespeeld voor Athletic en is een van de meest respecteerde (oud-)spelers binnen de club!

Larrazabal%20-%20Athletic%20Club

@JjochemJ, de voornaam heb je goed!

@Zimooo9, @tomcleanmountain, @Begiristain bedankt!

@Aron1997, ik ben zelf ook nog aan het kijken hoe én wat/wie! Ja, eens, wát een tank!

@db1512, het ligt eraan, ik heb veel mensen gesproken (vooral supporters) die het niet echt uitmaken, ‘‘Baskisch is Baskisch’’ zeggen ze dan. Dankjewel!

Ik probeer vanmiddag (anders morgen) een bericht te posten met daarin de visie en de andere kopstukken binnen de club (Voorzitter, 'Director of Football, de assistenten en natuurlijk meer informatie over de hoofdcoach!

¡Aupa!

Goed stukje! Larrazabal ken ik niet echt, maar een echte Bask als hoofdtrainer zal alleen maar in de smaak vallen bij de fans. Een goede keuze lijkt mij. Ga zo door!

Ken de beste man zelf niet maar als Bask zal hij wel in de smaak vallen bij de fans. Baskisch is Baskisch gaat dan vooral over de Franse Basken neem ik aan? Weet je ook hoe ze erin zouden staan als iemand als Gonzalo Higuain, Baskische opa en oma maar geen binding met de regio, naar de club zou komen?

Ben zelf ook niet heel erg op de hoogte van de kwaliteiten van deze trainer. Hoop dat jij nog wat meer er over kan vertellen in de loop van je novelle. Succes verder!

Goedemiddag! Het is weer tijd voor een stukje Story!

Vandaag:

  1. Gaan jullie kennis maken met het bestuur en de staf
  2. Krijgen jullie informatie over mijn ideeën met Athletic Club
  3. Lezen jullie een interview met de nieuwe hoofdcoach: Aitor Larrazábal!

(Ik hoop dat jullie het zo een leuke opzet vinden van de story, bij vragen en/of kritiek: stuur een bericht of zet het hieronder in de reacties.)

1) Even voorstellen:

De voorzitter:
image
‘‘Ik hoop dat ik in 2019 weer wordt gekozen als voorzitter, zodat ik deze club door kan laten groeien naar de absolute top!’’

’Director of football’
image
‘‘De jeugd heeft de toekomst, samen staan we sterk!’’

De coach
image
‘‘Dit is een droom die uitkomt!’’ ‘‘Ik stel jullie niet teleur!’’

1e assistent
image
‘‘Geweldig om hier te staan, samen met mijn vrienden!’’

2e assistent
image
‘‘Ik hoop veel te leren én succes te boeken bij en mét deze geweldige club!’’

2) Mijn ideeën:

  • Ik werk dus alleen met de ‘Cantera policy’, hier houd ik mij de hele story aan!
  • Ik wil een harde en felle tactiek hanteren, mét leuk voetbal. Dit is een beetje hoe Athletic speelde in de succesjaren, typisch Baskisch.
  • Er wordt dus ook veel met de jeugd gewerkt. Vooral uit Spanje, maar ook 1x per jaar uit Frankrijk/Venezuela/Bolivia/Amerika: landen/gebieden met veel Baskische inwoners. (hier kom ik later op terug)

Meer vragen over mijn beleid en/of tips? Zet het in de reacties!

3) Interview met de nieuwe coach

(Ik weet dat de tekst klein is, open de afbeelding in een NIEUW tabblad, dan kun je inzoomen)

De volgende keer ga ik het hebben over ‘Lezama’ de opleiding van Athletic en richt ik mij op de selectie voor het seizoen 2018/2019!

Bedankt!

@Daniel, bedankt! Ja, het is niet echt een bekende, dit vind ik zelf juist leuk. Ik probeer dingen te verzinnen en creatief te zijn, ook al ben ik niet zo goed met fotobewerking etc. :wink: :smiley:

@db1512, de fans vinden het fantastisch, daar komt nog wel een keer een stuk van langs. Als spelers geen binding hebben met de regio, dan denk ik dat supporters dat erg jammer vinden, maar dan spreek ik voor mezelf. :smiley:

@Jochem, haha, ik ook niet… De kwaliteiten heeft 'ie zeker, het is alleen hoe hij het eruit krijgt! Dankje! :smiley:

Leuk interview en goed dat je de staf voorsteld!
Denk dat dit interessant gaat zijn om te volgen wat voor keuzes je maakt etc.
Succes met je volgende verslagen!

Goede stukken! Kleine tip: in je interview begin (en sluit) je iedere nieuwe zin met aanhalingstekens. Als de zinnen nog steeds gesproken worden door dezelfde persoon, hoeft je niet na iedere punt weer aanhalingstekens te gebruiken.
Weet niet of ik het duidelijk uitleg, maar even een voorbeeldje hieronder.
Bij jou gaat het zo:

Coach: “Zegt hier een zin.” “Is hier nog steeds aan het woord.”

Hoe het moet:

Coach: “Zegt hier een zin. Is hier nog steeds aan het woord.”