De Youth Academy: Tips & Tricks

De Youth Academy zit al een tijdje in FIFA maar door de (relatief kleine) update die het kreeg in de meest recentste editie is het al bij al een stukje gemakkelijker om deze te gebruiken. Hier zijn alvast een paar tips om het gebruik van deze feature te optimaliseren.

Laten we beginnen met de verschillende types waar je naar kan scouten:

Any

  • Type: Elk soort type.

  • Positie: Elke positie.

  • Pluspunt: Je kunt met deze scouting parameter een groot aantal gevarieerde posities terug vinden.

  • Minpunt: Is misschien niet echt zo handig als je opzoek bent naar een bepaalde soort speler.

Goalkeeper

  • Type: Doelmannen

  • Positie: DM (Duh)

  • Pluspunt: Waarschijnlijk de enige parameter die doet wat het beloofd.

  • Minpunt: Het kan soms even duren voor je een doelman vindt die de moeite waard is, veel hangt af van je scout.

Physically Strong

  • Type: Fysiek sterke spelers.

  • Posities: LB, RB, CV, CVM, CM en SP

  • Pluspunt: Deze spelers beschikken over uitmuntende fysieke stats en zijn nog redelijk kneedbaar wat positie betreft.

  • Minpunt: Helaas zijn hun technische skills niet zo denderend. Hoe verder ze van de verdedigende posities staan, hoe duidelijker dit wordt. Een spits van dit type heeft niet zo’n goede finishing en composure stats bijvoorbeeld, dus een beetje tijd steken in een gepast development plan is aan te raden.

  • Aan te raden posities: LB,RB,CB

  • CVM en SP is ook mogelijk als je focust op een gepast plan voor de speler.

Defensive Minded

  • Type: Defensief georiënteerde spelers.

  • Posities: LB,RB,CVM

  • Pluspunt: Deze spelers zijn zoals de naam al zegt het best als verdedigers. Hun verdedigende attributen zijn redelijk goed om mee te starten.

  • Minpunt: Hun beste positie, die van centrale verdediger zit er helaas niet bij. Dus is het aan te raden om hun om te scholen naar die positie want hun fysieke stats zijn helaas ietsje te weinig om te kunnen spelen als vleugelverdediger.

  • Aan te raden posities: CV, CVM.

  • De verandering van LB/RB naar CV duurt doorgaans niet zo lang dus is het aan te raden dat ze toch spelen in het midden van de verdedigende linie.

Playmaker

  • Type: Technische spelmakers

  • Posities: CVM,CM,CAM en soms LB/RB en CV

  • Pluspunt: Deze spelers hebben hele goede passing en dribbel stats, en hebben over het algemeen een redelijk hoge start rating

  • Minpunt: Ze zijn wel een beetje het tegenovergestelde van een fysiek sterke speler. Ze hebben namelijk goede technische stats maar slechte fysieke stats. Hun kracht, uithoudingsvermogen, sprint snelheid en versnelling zijn allemaal wat aan de lage kant. Waardoor ze zeker in het begin redelijk snel uit de match kunnen gehouden worden door de verdedigers van de tegenstand. Het is ook belangrijk om te weten dat ze geen volledige match kunnen uitspelen in sommige gevallen.

  • Aan te raden posities: CAM of CM

  • Dit is eigenlijk een type die het meeste rendeert in één positie, namelijk die van centraal aanvallende middenvelder. Als een centrale middenvelder gaat ook wel nog. Je zult dit type spelers zeker wat tijd moeten gunnen om hun fysieke stats te laten groeien.

Attacker:

  • Type: Aanvallende spelers.

  • Posities: CM,CAM,LM,RM,RW,LW

  • Pluspunt: Deze spelers beschikken over goede mix van fysieke en technische stats. en zijn over het algemeen redelijk polyvalent.

  • Minpunt: Net als sommige andere types zit hun beste positie er niet bij. Dit type rendeert het best als spits, over het algemeen is de overall rating bij dit type speler aan de lage kant.

  • Aan te raden posities: SP of LW/RW

  • Je zult dus weer moeten gebruik maken van een development plan om deze op de correcte plaats te zetten. Als winger kan dit type ook spelen.

Winger:

  • Type: Snelle vleugelspelers.

  • Posities: LM/RM, LW/RW en SP

  • Pluspunt: Deze spelers beschikken over veel pace, en hebben ook redelijk goede technische stats, hierdoor heeft dit soort type vaak een hogere overall rating dan de rest van de Youth Academy.

  • Minpunt: Helaas zijn hun andere fysieke eigenschappen iets minder en hebben ze niet echt zoveel kracht en uithoudingsvermogen.

  • Aan te raden posities: LM/LW of RM/RW

  • Als je deze spelers genoeg tijd geeft om zich te ontwikkelen zullen deze vaak het verschil maken in matchen. Met een development plan kan je ook de Weak Foot of Skill Moves verhogen indien nodig.

Dit zijn zo wat de meeste types die je kan zoeken in de Youth Academy. Maar er zijn nog plaatsen in game waar je door de computer gegenereerde spelers kan vinden. Normaal zijn er na één seizoen altijd zo’n spelers te vinden tussen de vrije spelers. Dit is zeer handing, zeker als je bijvoorbeeld nog geen speler hebt gevonden voor een bepaalde positie in de Youth Academy. In sommige gevallen kunnen hier echte pareltjes tussen zitten. Over het algemeen staan de meeste spelers op de correcte positie maar er is een grote uitzondering! Spitsen en rechtermiddenvelders.

Spitsen: De meeste spitsen die gegenereerd worden door het spel staan op de verkeerde positie. Hun pace, curve en voorzetten zijn aan de hoge kant terwijl hun composure en finishing vrij laag zijn. Dit maakt dat deze spelers het best zijn als vleugelspeler. Vaak gaat hun rating met 3 of 4 omhoog na hun positiewissel.

Rechtermiddenvelders: Deze staan ook hartstikke uit positie. Deze spelers hebben namelijk alle skills om te spelen als een spits, goede kracht, composure en finishing. Net zoals het voorbeeld hierboven gaat deze spelers hun rating met 3 of 4 omhoog na deze positie wissel.

Zo, dit zijn alvast mijn tips en tricks om het meeste uit de Youth Academy te halen, hopelijk vonden jullie deze nuttig om te lezen.

4 likes

Mooi lijstje om er even bij te pakken wanneer je jeugdscouts op pad gaat sturen! Het verhaaltje over de spitsen en rechtermiddenvelders heeft mij al jaren geïrriteerd in FIFA. Gelukkig kunnen we dit jaar posities veranderen. Sowieso doen de posities van de jeugdspelers er daardoor nu veel minder toe. Ik denk dat ik ongeveer de helft van de jeugdspelers hun positie laat veranderen, omdat hun stats beter bij een andere positie passen.

1 like

Zeer nuttige tips & tricks. Dank daarvoor!
Waar ik zelf naar op zoek ben is het volgende.

Welke statistieken zijn per positie belangrijk om te kunnen beoordelen of het de juiste positie is voor die speler?

Je hebt natuurlijk de 6 “hoofdonderdelen”:

  1. Snelheid
  2. Schieten
  3. Passen
  4. Dribbelen
  5. Verdedigen
  6. Fysiek

Met onder die hoofdonderdelen weer extra onderdelen, bij Passen bijvoorbeeld korte pass & lange pass.

Nu ben ik voor onderstaande posities benieuwd op welke statistieken jullie voornamelijk letten en beslissen of je een positiewijziging doorvoert bij een jeugdspeler uit je jeugdopleiding?

Zo had ik van de week een CA uit mijn jeugdopleiding omgeturnd tot CV vanwege zijn goede fysieke en verdedigende statistieken en ging deze jeugdspeler meteen 8 OVR omhoog! Dit was voor mij een heel duidelijk voorbeeld, maar dat is het soms dan juist weer totaal niet.

DM:
RA & LA:
CV:
CM:
CAM:
RVA & LVA:
SP:

1 like

DM: Spreekt voor zich, die kan je niet wijzigen
RA & LA: Hoofdonderdelen Verdedigen en Snelheid, Snelheid van minstens 60-65, dan kan dit nog enigzins getraind worden, eronder begin ik er niet aan, dan wordt het een CV of CVM.
CV: Fysiek, Verdedigen. Vermijden dat workrate bij aanvallen hoog is.
CM: Passen, Dribbelen, en uithoudingsvermogen
CAM: Passen, Dribbelen, Schieten
RVA & LVA: Snelheid, Dribbelen, voorzetten
SP: Afmaken, positie aanval, nauwkeurigheid kopballen, kracht, vermijden dat workrate voor verdedigen hoog is.

Dit is vrij eenvoudig uit het hoofd, wat je vooral ook merkt is naar hoelang het duurt voor een speler die nieuwe positie zou hebben aangeleerd. Als dit 2-4 weken is gaat de speler in de meeste gevallen meteen een aantal algemeen omhoog. En staar je bij een spits niet blind als zijn hoofdonderdeel verdedigen best goed lijkt. Soms komt dit doordat hij goed kan koppen wat het gemiddelde van dat hoofdonderdeel sterk omhoog brengt.

De vraag die ik hierover dan weer heb is wanneer achten jullie tijdens het bekijken van een jeugdscoutverslag de speler goed genoeg om in het jeugdteam op te nemen? In vorige fifa’s hanteerde ik een minimum marktwaarde van 300K en een potentie van 65-90 en dan keek ik vooral naar die 90 die minstens 90 moest zijn. Terwijl in deze fifa de waardes van jeugdtalenten volledig veranderd is, en omdat je op voorhand nog niet de positie weet en de stats nog niet weet kan het zijn dat je een speler met een hoge potentie maar een lage marktwaarde toch weigert omdat je denkt dat trainen gaat veel te lang duren of net andersom dat je een speler met een potentie ziet van 72-94 maar maar een waarde van 180K in de hoop dat de positie volledig verkeerd gekozen is en deze misschien wel een stijging kan hebben van 5-13alg doormiddel van een positiewissel maar dit uiteindelijk toch de juiste positie bleek en de speler slechts 48 alg is.

2 likes

Achterin kijk ik ook wel naar lengte. Kleinere spelers zet ik eerder om naar back, langere spelers juist vaker als CV of CVM.

1 like

klopt inderdaad, dat doe ik ook!

RA/LA:

  • Lengte
  • Voorzetten
  • Verdediging

Ik merk vaak dat tijdens de wedstrijden de keeper van de tegenstander altijd naar een speler op de flank uitrapt. Ik wil daarom dat ook mijn jeugdspelers daarom een minimale lengte van 1.80 hebben zodat ze in ieder geval de kans hebben om het kopduel te kunnen winnen. Ik speel altijd met opkomende backs dus voorzetten zijn ook belangrijk en de verdedigende kwaliteiten, want hij speelt natuurlijk wel in de achterhoede.

CV:

  • Leeftijd, niet ouder dan 16 jaar
  • Fysieke kracht
  • Verdedigend inzicht

Bij een CV kom ik vaak twee verschillende types tegen. De één is fysiek sterk maar verdedigend, en dan vooral inzicht, echt bizar slecht. De andere optie is een speler met dito verdediging en fysieke kracht. Als ik speler van het eerste type scout mag deze van mij niet ouder zijn dan zestien. Jeugdspelers groeien snel waardoor het gebrek aan inzicht, staande tackle, onderschepping en sliding binnen een jaar flink op gekrikt kan worden. Als de jeugdspeler ouder is heb ik vaker de neiging om een vervangend en jonger talent op te leiden of te kopen, wat redelijk zonde is omdat de potentie er vaak wel is maar ze gewoon verdedigend nog niet klaar zijn voor speelminuten in het eerste.

CM:

  • Verdedigende kwaliteiten
  • Werktempo
  • Lengte, maar is geen absolute must

Waar ik me vaak aan hekel bij een CM is dat deze totaal niet kunnen verdedigen. Als de rest van de kwaliteiten prima zijn train ik deze speler in het begin alleen maar op verdediging zodat het allround wat beter wordt wat volgensmij ook een vereiste is voor een CM. Vaak is de CM de eerste speler die in de positie komt om een duel aan te gaan en de bal te kunnen veroveren. Werktempo is belangrijk om het spel snel te kunnen verplaatsen. Mijn middenvelders hebben vaak last van druk van de middenvelders en spitsen van de tegenstander waardoor snel handelen belangrijk is. Balverlies op het middenveld zorgt er bij mij eigenlijk altijd wel voor dat de tegenstander een gevaarlijke counter in kan leiden. Het liefst is deze speler ook wat langer maar is geen absolute eis, al werkt het zeker wel in het voordeel als ik een keuze moet maken tussen twee talenten.

CAM:

  • Afmaken
  • Positie aanval
  • Passing

De CAM komt bij mij regelmatig in het strafschopgebied, dus spreekt het afmaken en positie aanval redelijk voor zich om de kans op een goal groter te maken. Daarnaast is de passing belangrijk. Bijna elke aanval loopt wel via mijn CAM. Die moet gewoon een goeie breedte- en dieptepass kunnen geven.

RVA/LVA:

Ik heb de laatste jaren alleen maar in een 4-1-2-1-2 met smalle ruit en een 3-4-2-1. Echte buitenspelers heb ik dus niet nodig en eigenlijk ook niet meer gescout.

SP:

  • Lengte
  • Positie aanval
  • Kopbal

Ik geef veel voorzetten tijdens de wedstrijd. De spits moet dus wel een beetje lengte hebben, goed positie kunnen kiezen en redelijk kunnen koppen. Voetballend hoeft het niet de allerbeste te zijn, daar heb ik andere spelers voor.

Ik kies liever een speler die beter aan mijn eisen voldoet maar een lagere rating heeft als een toptalent die niet de kwaliteiten heeft die ik graag zou willen.

Misschien een beetje een lang verhaal geworden maar hoop dat je er iets aan hebt!

1 like

Interessant om dat eens te bespreken, @BariAFCA! Volgens mij heb ik een iets andere benadering omdat ik in mijn carrière met Barcelona nou eenmaal een bepaald type voetbal speel.

GK: In principe is het niet mogelijk om veldspelers om te toveren tot doelman, maar in mijn ogen zijn er wel duidelijke kwaliteiten die belangrijk zijn voor een doelman. Zelf gebruik ik de doelman relatief vaak in de opbouw, dus dan is het prettig als een jeugdspeler minimaal vier sterren weak foot heeft.

WB: Verdedigende kwaliteiten zijn misschien wel de minst belangrijke karaktereigenschappen van mijn vleugelverdedigers. Meestal zoek ik naar twee profielen op deze posities: een playmaker of een winger. Meestal krijg je dan een technisch sterke speler die zich nog moet verbeteren in fysiek aspect of krijg je een razendsnelle speler die qua techniek nog stappen moet maken. Het gebeurt dus regelmatig dat een RM, CM, LM, CAM, CF, RW of LW uiteindelijk in mijn elftal als vleugelverdediger gaat spelen.

CB/CDM: Fysiek sterke spelers worden meestal getransformeerd tot centrale verdediger of verdedigende middenvelder. Op die positie is duelkracht en loopvermogen belangrijk, zeker als je met vijftig meter in de rug probeert te verdedigen.

CM/CAM: Nagenoeg iedere jeugdspeler met een ijzersterke techniek komt uiteindelijk op het middenveld te spelen in mijn carrière. In het meest extreme geval kan zo’n speler zelfs als valse spits gaan spelen, zoals ik bijvoorbeeld met Hugo Carvalho deed in mijn carrière. De Braziliaan begon als CDM, werd daarna CM, daarna CAM en is nu ontzettend belangrijk als CF.

RW/LW: Dit is de meest lastige positie voor jeugdspelers om door te breken, zeker omdat snelle spelers doorgaans op de backposities terecht komen. Meestal komt zo’n jeugdspeler techniek of snelheid tekort om écht van waarde te zijn.

CF/ST: Op zich hoeft finishing niet cruciaal te zijn op deze positie, maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen. Zelf kies ik meestal voor een speler die geweldig kan dribbelen op de CF-positie en meestal voor een target man op de ST-positie. Het gebeurt dus wel eens dat een CAM, RW of LW uiteindelijk op deze positie komt te spelen. In een extreem geval zou je een CB kunnen transformeren tot een ST, want een target man heeft in principe dezelfde kenmerken als een CB.

2 likes

Vooral je kijk op de backs vind ik interessant, ga daar ook is meer naar kijken. Aangezien je vaak genoeg middenvelders krijgt.

Wat betreft de vleugelspelers merk ik inderdaad ook dat die lastig zijn. Die hebben vaak toch wat extra’s nodig, wat spelers uit de jeugdopleiding vaak missen.

1 like

Klopt dat van de backs ga ik ook eens op een andere manier proberen.

1 like

Denk trouwens wel dat je geduldig moet zijn wat betreft het ontwikkeling van de verdedigende kwaliteiten van dat soort spelers @LarsCF @Aron1997. Soms staan ze compleet verkeerd gepositioneerd en moeten ze compenseren met hun loopvermogen, maar op langere termijn hebben ze enorm veel waarde voor het elftal door hun loopvermogen of technische kwaliteiten. Mocht je moeite hebben om de verdediging te organiseren, dan zou je bijvoorbeeld een middenvelder terug kunnen laten zakken tussen de centrale verdedigers via spelersinstructies. Dan gaan de centrale verdedigers automatisch de ruimte in de rug van de vleugelverdedigers afdekken.

2 likes

En weten jullie nog voor ze in je jeugdteam zitten de mindere en de toppers te onderscheiden? Hanteer jij iets van waarde, rating/potentie en leeftijd?

@Aron1997, ook dat is misschien anders in mijn carrière met Barcelona dan in andere carrières. Vanaf het eerste moment heb ik geïnvesteerd in de best mogelijke jeugdscouts, dus daarom hanteer ik hoge standaarden dan misschien in andere carrières normaal is. Normaliter accepteer ik alleen 15- of 16-jarige jeugdspelers met een marktwaarde van minimaal €1,500,000, behalve als een jeugdspeler een unieke eigenschap heeft. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan vijf sterren weak foot, vijf sterren skill moves of extreme waarde in specifieke kwaliteiten.

Ja ik neem ook altijd minstens 5*, 1.5 miljoen is wel heel moeilijk te vinden. Dat kan ik bij bijvoorbeeld Anderlecht lager houden, minstens 500-600k voor 15 jarige, 750k voor 16 jarige en 1M voor een 17 jarige. Alleen die :star: voor zwakke been of skillmoves zie je toch niet op voorhand net als die specifieke kwaliteiten liggen voor het vastleggen vaak heel ver uit elkaar

Kijk altijd naar POT. Minimaal 70 zijn, verder laat ik ze vaak in de jeugd zitten tot een ALG van 60-65

1 like

Afhankelijk van het team waar je mee werkt maak je uiteraard de keuze om een speler te scouten voor het jeugdelftal. Het potentieel waaraan een speler minimaal moet voldoen is 70 en het maximale moet minimaal boven de 91 zitten. Spelers die ik vaak meteen contracteer zijn vaak meer dan 500k waard

Bij carrières waar ik niet al te veel geld te besteden heb, ga ik wel eens van mijn principes af om goede, maar geen toekomstige wereldtoppers door te schuiven, om zo wat te kunnen vangen uit de opleiding, dit ook om het wat realistischer te houden.

Dank voor de antwoorden en inzichten!
Leuk om eens te lezen hoe jullie naar de jeugdopleiding kijken en waar jullie op letten bij spelers naar het eerste team overhevelen.

Net een 17 jarige gescout, met een marktwaarde van 3.600.000€ :flushed: bleek een CM van 68 alg te zijn en potentie 70-94. Hoofdonderdeel passen ligt al op 72 met nauwkeurigheid vrije trap als uitshieter op 80. Verder liggen hoofdonderdelen schieten (61) en dribbelen (66) al best hoog. Hoofdonderdeel Verdedigen ligt op 52. Uithoudingsvermogen is 67.

Nu twijfel ik maak ik van hem een CAM of hou ik hem als CM. Qua CAM’s zit er hier en daar wel al iets redelijk in men jeugdopleiding. Hij is wel slechts 1m70, maar goed veratti, Xavi en Iniesta waren ook niet groter.

Dat hangt natuurlijk helemaal af van welke formatie je speelt en wat je verlangt van een CAM. In mijn carrière met Barcelona zou deze speler waarschijnlijk als RCM gaan spelen. Of je zou zelfs kunnen denken aan een rol die Andrea Pirlo vervulde bij Juventus. Als een soort spelverdeler achter twee hardwerkende middenvelders in een 3-1-4-2.

ik speel 4-3-3 aanval met 1 CVM, 1 CM en een CAM. Had even opgeslagen hem dan overgezet naar het 1e om te kijken hoeveel hij op CAM zou zijn en dan terug naar de vorige safe gegaan. ALG bleef hetzelfde op CAM dus ik hou hem als CM. Aangezien ik op de CAM eigenlijk zowel in de jeugd als in het 1e vrij goed zit. Potentie is ondertussen 78-94 geworden ipv 70-94