EA SPORTS FC 26 - Algemeen

Sorry, het voelt een beetje als afzeiken om het afzeiken. Als in: je kritiek houdt geen rekening met hoe game development werkt, of je snapt zelf niet hoe zoiets werkt.

Ik vind de verbeterpunten veelbelovend, maar ik zal ze eerst zelf moeten spelen voordat ik een oordeel vel: jij hebt het oordeel blijkbaar al klaar: beetje voorbarig, wat mij betreft. Als het je inderdaad tegenstaat, dan koop je de game toch niet? Simpel zat.

Game Development zal nooit een teveel aan verbeteringen in één keer doorvoeren, omdat het risico is dat ze het jaar erna feitelijk eenzelfde game uitbrengen met alleen een bijgewerkte database, kits en stadions. Dat is waarom verbeteringen altijd stapsgewijs en mondjesmaat gaan. Je moet je product verkoopbaar kunnen houden. Ikzelf ben ook een grote simrace fan en Codemasters is op die manier een paar keer in het verleden zo de mist in gegaan: de ene game was een revolutionaire vooruitgang, de drie games daaropvolgend kopieën of juist uitgeklede versies van de voorganger. Dat wil je niet als uitgever.

Daarbij zijn dit soort dingen twee tot drie jaar vooruit gepland: dus ergens begin jaren '20 wisten ze al wat ze wilden doen voor FC 24, 25, 26 etc. En op dit moment zijn ze waarschijnlijk bezig met de game voor 2029 of zelfs 2030.

En als het dan gaat om welke verbeterpunten, dan is het inderdaad zo dat bij deze game wereldwijd genomen Career Mode spelers een minderheid zijn en daarom is iedere verbetering er eentje en vanuit mijn optiek goed nieuws. Maar Football Manager en EA Sports FC met elkaar vergelijken is net zoals tussen een film gebaseerd op echte gebeurtenissen en een komische actiefilm: maar over smaak kun je niet twisten, dus dat is een vergelijking die altijd krom zal gaan.

Dus, zullen we gewoon wachten en deze discussie vanaf Oktober gaan voeren?

Nou het is heel simpel, sinds FIFA 18 gaat het transfersysteem qua kwaliteit elk jaar achteruit (het is nooit echt goed geweest). En als je bekend zou zijn met de code erachter (gemakkelijk in te zien op PC of YouTube) dan zou je weten hoe slecht het is en dat er ook amper aandacht voor is. Terwijl het de basis van een manager mode zou moeten zijn.

Er wordt nu (bijna) niets over gemeld, dan is het niet zo’n moelijke optelsom toch? Blijkbaar liggen jouw standaarden niet zo hoog… Alsof je een nieuwe auto koopt met allemaal krassen, maar ja “hij rijdt wel prima”!

Wel grappig dat je Codemasters aanhaalt, het F1 spel dat om zeep geholpen is door EA.

FM en EAFC career mode kun je prima vergelijken. FM is alleen véél uitgebreider en daar moet EAFC nooit aan beginnen. De career mode van EAFC moet een FM lite (goed uitgewerkte, simpele basis features) zijn wat qua kwaliteit niet veel zou moeten onderdoen (zeker gezien de grote van het development team en de budgetten).

Ik werk o.a. met codering. Dat is mijn punt ook niet. Het gaat erom dat je vooraf er al klachten over hebt, terwijl ik probeer uit te leggen dat zoiets als verbeterde codering absoluut niet verkoopt, dus dat zullen ze never-nooit in teasers, of wat voor marketingpraat gooien. Dus, de enige optie die overblijft is oordelen nadat de game er is, niet ervoor

Nee, het probleem dat ik aanhaalde had te maken voordat EA Sports erbij betrokken was: 2010, 2011 en 2012 waren zeer matige games, 2013 was een gigantische stap voorwaarts destijds, maar 2014 was een uitgeklede versie van '13, terwijl ze de career mode voor 2015 verwijderden en dachten dat te kunnen goed maken met twee seizoenen en een verbeterde graphics-engine: bad call. Dat is waarna Codemasters in de moeilijkheden kwam, waardoor ze zijn gaan praten met de giganten in de industrie en er uiteindelijk voor kozen ondergebracht te worden bij EA. Toegegeven, misschien niet hun beste besluit, maar wel noodgedwongen vanwege hun eigen falen enige jaren ervoor.

Lees nou eerst wat ik erover schrijf. Ik heb het niet over de games zelf, ik heb het over hun doelgroepen: die zijn behoorlijk anders. De meesten wereldwijd (dus niet onze kleine Benelux met een relatief zeer klein publiek, dus ook weinig invloed) zijn gemiddelde spelers van EA die actie willen zien, vermaakt willen worden en meer richting arcade dan simulatie trekt. De gemiddelde speler van manager-spellen in het algemeen en die van SI in het bijzonder denken juist het tegenovergestelde. Ik hoor zelf tot die laatste groep, maar ik ben me er van bewust en dat is juist de reden dat ik milder ben over EA: ik heb geen hoge verwachtingen, het element van realisme en simulatie kan ik zelf wel inpassen, ik heb daar geen game voor nodig die dat voor mij doet. Inderdaad, wat je stelt: liever geen krassen, maar zolang de auto enigszins goed rijdt zie ik geen reden deze te vervangen.

Dat jij en ik simulatie belangrijker vinden dan vermaak, of arcade, maakt ons nog steeds een minderheid. En EA mikt op verkoop, dus buigt het haar oor naar de meerderheid: degenen die UT, Clubs en online modus spelen. Daar denkt de gemiddelde manager mode-speler totaal niet aan en dat is de doelgroep waar SI op mikt. Het is een kwestie van doelgroepen, niet games. Het klinkt als een linkse politicus die bij een te rechtse partij zit: ze rijmen niet.

Joh, trap nog een paar open deuren in :slight_smile: Tuurlijk gaat het om de (verschillende) doelgroep(en), het is wat Andreas Wilsdorf letterlijk in zijn interview zij (met als voorbeeld de transferpolitiek van Bilbao) en het wordt ook gezegd in de trailer.

In de trailer wordt ook gezegd dat er wordt geluisterd naar de feedback en dat die is: meer realisme. Dan vind ik het raar dat het transfersysteem niet/amper wordt besproken.

Ik zou willen dat ik zo naïef was als jij en nog een beetje hoop had. Maar na al die jaren is dat wel weg.

Gelukkig zijn er mods op de PC… dat maakt het spel vaak wel redelijk speelbaar. En de manager market lijkt mij wel een mooie toevoeging. De unexpected events daarentegen heb ik mijn twijfels over.

Ik denk dat EA echt wel 20 nieuwe features kan toevoegen aan een nieuwe Eafc editie maar als ze dat doen zijn ze over 5 jaar klaar. Eigenlijk zouden ze eens in de zoveel tijd een nieuwe game moeten uitbrengen en dan in tussentijd updates doorvoeren maar dat is nu eenmaal niet hun verdien model.

Als ik jou was zou ik juist eens in de zoveel tijd een nieuwe fifa aanschaffen. Maar dat wil je waarschijnlijk ook niet omdat er geen updates komen betreft transfers, shirts en andere verbeteringen. Je zal genoegen moeten nemen dat 5 edities enorm veel op elkaar lijken en dat daarna weer een sprongetje zal worden gemaakt in de ontwikkeling.

Hoho Pep bij KV Mechelen zou juist mooi zijn, al ben ik best tevreden van Fred VDB :smiling_face_with_sunglasses:

1 like

Challenges klonken mij wat vreemd in de oren, maar nu ik de video zie kan het op zich wel wat worden. Soort speltype in relatie tot CM. Dat je verschillende clubs en uitdagingen uitprobeert en behaalt (en je kan gewoon doorgaan als de CM je bevalt). De ‘mooie voetbalstories’ ondergaan zeg maar. En ik lees in de notes dat je bijv. ook je eigen transferregels kan toevoegen. Nu moet je dat zelf bijhouden.

Ook handig dat je vanuit de nieuwe competitie-data meteen scouts kan aanwijzen als je een speler vindt.

Meer live starting points zijn ook wel een mooie toevoeging. Nieuws, zoals transfers en prestaties, zijn toch vaak de bodem voor inspiratie.

Lees inderdaad ook wat verbeteringen m.b.t. het transfersysteem. De AI zou het team beter moeten managen qua pijnpunten in de selectie en je kan bijv. jonge aankopen van een Chelsea proberen te huren. Klinkt oké, maar voor mij valt en staat de CM met het realisme van de aankopen. Dat is al vele jaren een pijnpunt en moeten we nog maar zien hoe dat gaat zijn. Op zich is de markt in RL soms ook niet te volgen: Arnold bijv. naar Real zou een paar jaar geleden ook vreemd gevonden zijn of veel Premier League spelers in de Serie A. Dus het kan wel, maar het moet niet zo overvloedig zijn. Ben heel benieuwd hoe het gaat zijn. Eerlijk is eerlijk, EA blinkt niet uit in hele goede oplossingen dus ik ben wat sceptisch.

1 like

Stel dat zoiets ‘unexpected’ zou gebeuren, dan hoop ik dat het wel een giga boost zou geven aan de club en niet dat er amper verschil is te merken.

Mooie overwinning trouwens gisteren, KV Mechelen blijft toch altijd een mooie club!

@Begiristain Nou gelukkig ben ik dus niet de enige :slight_smile:

1 like

Ik kon gaan kijken met een abonnement van iemand die verhinderd was, maar ik had al plannen. En nu spijt, uiteraard. Maar ik ga binnenkort tegen Gent nog wel mee!

1 like

Dit bericht zag ik vanmorgen binnenkomen:

¡¡NUEVOS ESTADIOS EN FC26!! :open_mouth::open_mouth::open_mouth::open_mouth:

:germany: Allianz Arena (Bayern)
:germany: Böllenfalltor (Darmstadt)
:england: Hill Dickinson (Everton)
:switzerland: Jakob-Park (Basel)
:france: Beaujoire (Nantes)
:germany: Holstein (Holstein Kiel)
:switzerland: Wankdorf (Young Boys)
:türkiye: Tupras (Beşiktaş)
:austria: RB Arena (Salzburg)
:italy: Maradona (Napoli)

#FC26 #eafc26

1 like

Gek lijstje. Is de bron betrouwbaar? Napoli met stadium, De Bruyne én Lukaku zou wel erg fijn zijn.

De Bruyne zijn kapsel is zelf geüpdatet! Bron : thenewstusabe op X

Het stadion van Napoli is al in diverse trailers te zien.

Klopt. Napoli stadion komt er sowieso in.

1 like

Best wel betrouwbaar heeft al enkele dagen de nieuwe walkout scène van FUT op z’n pagina staan.

Stadion van Bayern maakt de Bundesliga ook af, of kloppen de geruchten dat het stadion van Dortmund eruit gaat?

Ik dacht dat, ondanks de deal met Konami, het stadion er in blijft.

Voor de FUT liefhebbers:

Flink wat nieuwe facescans van o.a. Galatasaray en Fenerbahçe. Helaas kan ik nog niets vinden van Nederlandse clubs, behalve Hato.

Ik zie ook veel faces van Sporting en Benfica voorbijkomen. Reijnders zie ik ook met een real face.