EA SPORTS FC 26 - Algemeen

Tactieken blijven dus hetzelfde als ik het einde van het filmpje moet geloven…

Best jammer, mis het poppetje neerzetten precies waar jij wilt wel

Na een jaar deze tactieken went het toch wel? Denk dat je best veel kanten op kunt met deze tactieken, je krijgt toch heel ander voetbal, spel.

1 like

Ik mis alleen dat je kan instellen wat te doen bij balverlies, gelijk druk zetten of terugvallen? Of wordt dat bedoeld met je defensive line?

Bij de 2D simulatie willen mijn spelers nog wel eens als idioten drukzetten, waarbij ze vaak overal net te laat zijn.

Hoog druk zetten (gegenpressing) heeft in mijn ogen weinig nut. Je kan namelijk niet heel hoog je tegenstander vast zetten. De defensieve lijn is inderdaad van invloed op je laatste en voorste linie. Heb hem altijd tussen 60 en 85. Alles lager dan hangt de defensie echt in je zestien. Hoger dan 85 vind ik geen invloed hebben. Laatste lijn staat rond de middenlijn. Voorste linie staat nooit hoog genoeg voor wat ik eigenlijk wil bewerkstelligen.

Ik speel altijd vleugelspel met de defensieve lijn op 90, maar mentaliteit op defensief: op die manier krijg je overwicht op de helft van de tegenstander, maar zonder blind naar voren hollen met de achterdeur open. Je moet goed schuiven, rondspelen en opbouwen voordat je tot een uitgespeelde kans kunt komen.

Went wel, maar toch vond ik dat andere beter om je team te kunnen fine tunen.

Ook een positie veranderen (van cvm naar cm bijv.) mis ik

Ik ook wel en wat ook wel een beetje beter (of sneller) kan is het omscholen van spelers. Ik snap dat je van een spits moeilijk een verdediger maakt, maar een middenvelder iets meer controlerend of aanvallend maken, zou toch iets makkelijker mogen zijn. Zo’n uitroepteken en dikke, vette min bij het bepalen van de tactiek werkt toch ietwat afschrikwekkend. Dan kunnen ze je beter actuele waarde geven (in plaats van OVR 76 - 3, laat dan 73 zien), of geef de drie kernkwaliteiten per positie weer en maak een soort verglijkingstabel mogelijk.

Dus ik vraag positie controlerende middenvelder bij Ajax en wil dat ze Mokio, Klaassen en Regeer tegen elkaar afzetten in één duidelijk overzicht. En niet op basis van voorgeschreven positie, maar op basis van kernkwaliteiten (snelheid, stamina, passing en defensief bewustzijn bijvoorbeeld).

1 like

Okay, Vapex Karma leest vooral op van de EA-website dus dat zegt niet veel (de uitgever zal natuurlijk altijd haar eigen product beter voordoen dan het daadwerkelijk is), maar toch lijkt het erop dat EA wel degelijk een deel van haar aandacht aan de Career Mode heeft toegewijd.

Eerst zien, dan geloven. Maar deze info biedt (een klein beetje) hoop:

Een aantal content creators (oa MGH & een Poolse YouTuber) hebben hun interview met Andreas Wilsdorf geüpload. Best interessant!

GamerBrother heeft nog niks geüpload, waarschijnlijk gaat dat ook niet meer gebeuren nadat hij alles vroegtijdig na buiten lekte :joy:

Kartomania of xFlasHx zeker. Heb je een link? Ook al is het in het Pools, want dat spreek en versta ik net zo makkelijk (ik ben een 50/50).

1 like

[Vertaald] Hij zegt - (zijn woorden, niet de mijne)

CM is veelbelovend. Ik ben naar Vancouver gegaan om daar beta-versie te spelen en te praten met Hans Wilsdorf. Nu de Non-Disclosure Agreement is afgelopen mag ik er vrijuit over praten, vooral over het onderdeel dat mij al tientallen jaren het meeste interesseert: Career Mode!

1. Manager Live (zal (gemiddeld) maandelijks worden bijgewerkt) met speciale uitdagingen: ontloop degradatie met puntendeductie, win competitie met uitsluitend jeugdspelers, etc
  2. Nieuwe Hub met werksituatie in alle competities en bij geïnteresseerde clubs
  3. Managers kunnen stoppen/transfereren. Indien ontslagen kan een assistent aangesteld worden als interim. Zelfs als Chelsea-fan werd ik er knetter van dat tien jaar lang mijn club dezelfde manager had. Komt nog een extraatje (wacht op interview)
  4. Naast de competitie waar je zelf actief in bent, kun je (zoals in FM) tot 5 andere competities mee laten simuleren, zodat je daar de stats van spelers extra nauwlettend kunt blijven volgen (zoals bij eigen club).
  5. @Bundesliga! Codering is aangepast zodat geen enkele club plots zeven iedentieeke kwaliteitspelers op dezelfde positie zal hebben.
  6. Gameplay: Authentiek vs Competitief. Het verschil is kolossaal zoals ik in Canada ervaren heb: water vs vuur; de hemel vs hier op aarde; bij competitief zullen spelers van de hoogste orde (a la Mbappé) met snelheid en doelgerichtheid, individueel makkelijk een beslissing kunnen forceren. Bij authentiek echter, is de speelsnelheid traag, echt heel traag, maar hierdoor wel realistischer. Ik observeerde AI vs AI en het voelde als een échte wedstrijd aan qua speltempo, meer risico, meer fouten, meer overtredingen, meer kaarten. Je kunt ook niet meer met een stel rappe spelers snel het veld oversteken; althans de AI niet. Hoe het in praktijk eruit zal zien…? Volgens de mensen in Canada is dit een echte game-changer.
  7. Lang geleden in FIFA 08 had je zoiets als onverwachte gebeurtenissen: dat komt nu terug (alsof het een nieuwe feature is) in FC 26: blessures, ontevredenheid sterspelers, bemoeienis bestuur of eigenaren, of een virus dat de helft van je selectie treft.
  8. Een net aangetrokken speler kan per direct ter beschikking worden gesteld voor verhuur.
  9. 20 competities beschikbaar in Live.
  10. Het wordt moeilijker contracten bij te laten werken indien speler weg wil, of betere aanbieding op zak heeft (lees: om hem bij je club te houden)
  11. AI zal meer letten op het gewicht van en de spanning rondom een wedstrijd: sterspelers krijgen meer rust bij wedstrijden waar minder op het spel staat.
  12. Er komen een aantal nieuwe rollen bij voor tactiek en team management.
  13. Er komen retro-shirts en de mogelijkheid een eigen mascotte te maken (waarschijnlijk My Club?)

Interview is in het Engels, dus dat hoef ik (denk ik) niet te vertalen.

2 likes

Bedankt om de moeite te doen! Veel overtredingen in een AI vs AI match vind ik wel mooi.

1 like

Bez problemu!

Early access FC 26 vanaf 18 september. Die vertaling zette me wel even aan het denken. Ik twijfel nu tussen nog één seizoen bij Ajax (seizoen 2027/28), of een nieuwe snelle CM met Cracovia (maar twee of drie seizoenen, red ik met mijn tempo niet).

Wat me brengt bij een volgend nieuwtje: indien de deep dive goed begrepen is, kun je in FC 26 ook als free agent manager beginnen. Waarschijnlijk krijg je dan een baan bij één van de mindere goden uit je land van afkomst, of een lagere divisie in een groter land en dien je naar boven toe te werken. Iemand geïnteresseerd in die modus, of toch liever meteen bij een club beginnen?

Wat ik begrepen heb kun je niet als free agent beginnen. En EA kennende zul je ook wel gelijk je nieuwe club moeten kiezen bij ontslag, maar wie weet…

Ik hoor wel goede verhalen over de Beta qua gameplay. Ook zijn trainingsblessures terug en ook je keepers kunnen geblesseerd raken. Je hebt nu dus echt 3 á 4 keepers + een selectie van 25+ spelers nodig, aangezien je altijd een paar blessures hebt.

Het schijnt ook zo te zijn dat het bestuur transfers kan tegenhouden. Het weigeren van een transfer van één van je betere spelers naar een grotere club schijnt ook niet handig te zijn, de moraal van die speler wordt slecht en kan overslaan op het hele team, met alle gevolgen van dien.

1 like

Ook nu het allemaal veelbelovend begint te klinken: eerst zien, dan geloven.
Praktijk leert dat de uiteindelijke versie altijd een beetje tegenvalt t.o.v. de hype.

In de beta zien de (managers) transfers er ook veel belovend uit…

Guardiola naar Kopenhagen, Rüdiger en Stones naar A. Madrid, Gvardiol naar Getafe…

Da’s echt wel triestig. Zonder de mod om transfers terug te draaien zou ik het maar een half seizoen volhouden.

Met transfers terugdraaien (met de live editor, dat is geen mod :wink: ) haal je de elftallen compleet uit balans wat er voor zorgt dat teams uiteindelijk te weinig spelers hebben.

Je kan beter een realism mod gebruiken (zoals die van mck), waardoor zulke transfers (bijna) niet gebeuren.

1 like

Ik doe beide, die van FIFER dan. Maar hoezo haal ik elftallen uit balans? Als Bournemouth Griezman koopt en ik stuur hem terug naar Atletico Madrid, dan is er toch niets gebeurd?