Ik heb dit jaar nog niet heel veel carrière gedaan, maar als ik dat deed was ik bezig met Newcastle United. Inmiddels heb ik seizoen 2 er op zitten en ben ik weer enthousiast om deze voort te zetten.
Met de Saoedische overname en het grote transferbudget wilde ik aanhaken bij de top van de Premier League. Dat wilde ik graag doen met enkele grote aankopen, maar wel met een Engelse kern. Ik wilde voorkomen dat het een vreemdelingenlegioen zou worden van allemaal grote aankopen met allerlei nationaliteiten.
Meest spraakmakende uitgaande transfers:
-
Miguel Almiron vertrok begin seizoen 2 naar Saudi Arabië. Hij was niet zeker van een basisplaats en was hierover al snel ontevreden. Bij een goed bod heb ik hem laten vertrekken.
-
Sean Longstaff was niet tevreden en wilde uiteindelijk zijn contract niet meer verlengen. Hij heeft halverwege seizoen 3 een voorcontract getekend voor een transfervrije overstap naar Aston Villa.
-
Nick Pope raakte in de voorbereiding van seizoen 2 voor een aantal maanden geblesseerd. Aangezien Dubravka in rating snel achteruit ging, was ik op zoek naar een goede jonge (bij voorkeur Engelse) doelman. Uiteindelijk heb ik Pope bij een niet af te slaan bod laten gaan toen hij zijn basisplaats verloren was.
Inkomende transfers seizoen 1:
-
Fikayo Tomori was de eerste grote aankoop. Met Trippier rechtsback die graag mee op komt en Botman links centraal wilde ik graag iemand met meer snelheid achterin. Schär is een erg goede speler en komt nog steeds aan genoeg speeltijd, maar Tomori is beter in staat de ruimtes te bespelen die het aanvallende voetbal dat ik speel met zich mee brengt. Hij is hiervoor de perfecte oplossing.
-
Milos Kerkez was direct de tweede aankoop van seizoen 1 om het probleem op de linksback positie op te lossen. Met Burn en Targett als opties wilde ik hier graag een andere speler met meer snelheid en meer potentie. Kerkez is een jonge, snelle en felle back die perfect is voor het Premier League voetbal.
Seizoen 2:
-
Aaron Ramsdale was door de komst van Raya bij Arsenal zijn basisplaats verloren. Door de blessure van Pope heeft hij in het tweede seizoen de plek onder de lat overgenomen. Een jonge talentvolle Engelse doelman past precies in mijn visie.
-
Rico Lewis kwam bij Manchester City helemaal niet aan spelen toe. Achter Walker en aankoop Carvajal was hij de derde rechtsback in de selectie. Ook op het middenveld was er geen ruimte voor hem. Door het ouder worden van Trippier en tweede rechtsback Livramento die wilde vertrekken, heb ik een poging gewaagd om Lewis los te weken bij City. Door naast een bod ook Livramento te gebruiken als ruilspeler, gingen ze akkoord met het vertrek van de rechtsback. Hiermee heb ik een erg jonge talentvolle Engelse speler binnen weten te halen. Hij wisselt inmiddels steeds vaker af met Trippier en ik denk er steeds vaker aan om Trippier te banken voor Lewis in de belangrijke wedstrijden.
-
Khvicha Kvaratskhelia was de grootste aankoop van seizoen 2. Door het behalen van Europa League voetbal en een enorm transferbudget was er ruimte voor 1 ster-aankoop. Door een gebrek aan goals en wisselvallig resultaten van buitenspelers Barnes en Gordon, wilde ik graag een aanvaller van wereldklasse halen. Kvaratskhelia is eerder gelinkt aan een overstap naar Newcastle en bij deze heb ik hem over kunnen nemen van Napoli!
Seizoen 3:
Na een wisselvallig tweede seizoen waarin we Europa League voetbal haalden, wilde ik in seizoen 3 meestrijden bovenin de Premier League en terugkeren in de Champions League. Daarvoor had ik meer goals nodig vanaf mijn middenveld. Toen ik wederom bij het team van Manchester City keek, zag ik dat ze naast Carvajal, onder andere ook Rafael Leao en Gerard Moreno aangetrokken hadden. Hierdoor kwam Phil Foden verassend genoeg maar tot 12 optredens in het afgelopen seizoen. Mede door het gebrek aan speeltijd en zijn wens om graag als nummer 10 te opereren, hebben wij hem kunnen binnen halen! Het grootste Engelse talent van de competitie komt ons middenveld versterken!
Misschien niet allemaal even realistisch, maar wat is dat nog wel tegenwoordig Wie had ooit gedacht dat Henderson bij Ajax zou spelen.
Waardoor dit nu mijn team is:
Wissels:
Dubravka (72)
Schär (80)
Lewis (79)
Joelinton (82)
Willock (81)
Gordon (81)
Wilson (78)
Premier League
Een geweldig seizoen die tot het eind spannend bleef. Na een voorsprong van 7 punten bijna nog te hebben weggegeven, hebben wij toch Manchester City achter ons weten te houden en zijn we kampioen geworden! Laatstgenoemde leverde met Haaland wel de topscorer van de competitie met 30 goals. Echter werd hij kort gevolgd door onze eigen Alexander Isak met 27 goals! De aankoop van Ramsdale bleek ook een schot in de roos. Hij hield namelijk 14 keer de nul en was hiermee de keeper met de meeste clean sheets.
Eindstand:
- Newcastle United – 85 ptn
- Manchester City – 83 ptn
- Arsenal – 74 ptn
- Liverpool – 73 ptn
- Aston Villa – 70 ptn
Europa League
In een groepsfase met tegenstanders RC Lens, Shamrock Rovers en Royal Antwerp zijn we moeiteloos eerste geworden. Doordat we ook hebben gerouleerd met wat wisselspelers en wat blessures hebben we niet alles gewonnen, maar zijn we samen met RC Lens doorgegaan naar de volgende ronde.
Door achtereenvolgens Lazio, Sevilla en Monaco allen met moeite uit te schakelen, speelden we de finale tegen Braga. Deze werd dan weer relatief eenvoudig met 3-1 gewonnen door onder andere 2 goals van Isak.
Isak is ook de topscorer geworden van dit Europa League seizoen met 10 goals. Kvaratschelia had ook een groot aandeel met 4 goals, allen gescoord in de knock-out fase.
Ik hoop dat we dit jaar in de Champions League kunnen presteren. Ik zit er aan te denken voornamelijk breedte-aankopen te halen om het zware programma in alle competities aan te kunnen. Wellicht dat ik nog op zoek ga naar een nieuwe rechtsbuiten.