@db1512, een paar weken geleden hebben we het ook al gehad over de rol van ‘atypische middenvelder’ en de positie waarin Lucas Torreira zich nu bevindt in mijn carrière. Zal hem nog wel moeten overtuigen om als rotatiespeler de overstap te maken, maar als dat zou lukken denk ik niet dat een transfer echt ondenkbaar is.
@LucBelt, begrijp volledig waarom je de naam van Frenkie de Jong oppert. De oud-Ajacied kan namelijk in die rol uit de voeten en zou op langere termijn een opvolger van Busquets kunnen zijn. Maar het schuiven met Frenkie lost het probleem niet op, hij is namelijk geen pure balafpakker die in dienst speelt van de twee creatieve middenvelders. Dan heb ik alsnog een overvloed aan spelverdelers in de selectie, met als verschil dat één van hen gedwongen wordt om op een andere positie te spelen. Lucas Torreira is echt een type speler die ik op dit moment niet in de selectie heb en eigenlijk wel nodig heb op het moment dat Busquets niet kan spelen.
Daarnaast excelleert Frenkie de Jong in een rol die hij zelf ook als beste rol beschouwt: niet de meest verdedigende middenvelder, maar ook niet de meest aanvallende. Misschien is het persoonlijke voorkeur, maar heb altijd liever vaste stand-ins en rotaties in het elftal in plaats van te moeten schuiven met de rol van spelers. Dus dan hou ik liever vast aan Frenkie de Jong in een rol waarin hij excelleert dan dat ik hem in het keurslijf van een controleur probeer te persen.
De laatste reden is eigenlijk vrij praktisch: in het merendeel van de wedstrijden waarin ik een stand-in van Busquets nodig heb (i.e. gedwongen rotatie door vermoeidheid of een druk speelschema) is het meestal ook Frenkie de Jong die rust krijgt. Dus vaak is het zo dat de Nederlander simpelweg niet inzetbaar is op momenten dat ik zo’n balafpakker nodig heb.