FIFA 19 Transfer Realisme Topic

Het middenveld van Barcelona bestaat doorgaans uit drie type spelers: een spelverdeler á la Xavi, een controleur á la Busquets en een spelmaker á la Iniesta. Ondanks dat de linie gevuld is met wereldtoppers merk ik toch dat die historische balans een beetje zoek is. Het huidige middenveld ziet er als volgt uit:

Spelverdelers: Frenkie de Jong (92), Arthur (90), Thiago Alcántara (89), Riqui Puig (84)

Controleurs: Sergio Busquets (88), Idrissa Akoto* (77), Rodrigo Moreno* (64)

Spelmakers: Bernardo Silva (92), Carles Aleñá (87), Pedri (83)

Kortom, relatief veel spelverdelers en eigenlijk geen echte stand-in van Sergio Busquets. De 17-jarige Idrissa Akoto speelt op dit moment uit gebrek aan alternatieven op die positie, maar kan in mijn ogen het best worden vergeleken met een jonge Paul Pogba. Niet ideaal om hem in het keurslijf van een controleur te persen dus. Wellicht dat hij op langere termijn wel in die rol kan spelen, net als bijvoorbeeld Yaya Touré (die net als Idrissa Akoto eigenlijk beter tot zijn recht komt als box-to-box).

Mijn eerste ingeving is daarom als volgt: Carles Aleñá uitlenen voor twee seizoenen aan een club waar hij onbetwiste basisspeler is, Lucas Torreira aantrekken en Thiago Alcántara in een rol als spelmaker laten fungeren. Carles Aleñá heeft zich geweldig ontwikkeld en scoorde aan de lopende band, maar in de afgelopen anderhalf jaar is hij die vorm compleet kwijtgeraakt. Niet alleen krijgt hij de kans om een volgende stap te maken en zijn vorm terug te vinden bij een andere club, door zijn tijdelijke vertrek krijgt Pedri meer speelminuten en heeft Idrissa Akoto de kans om zich in een meer offensieve rol te bewijzen. Lucas Torreira zou als stand-in van Busquets kunnen fungeren en het middenveld voorzien van meer gif in fysieke duels. Kortom, een gezondere balans:

Spelverdelers: Frenkie de Jong (92), Arthur (90), Riqui Puig (84)

Controleurs: Sergio Busquets (88), Lucas Torreira (87), Rodrigo Moreno* (64)

Spelmakers: Bernardo Silva (92), Thiago Alcántara (89), Pedri (83), Idrissa Akoto* (77)

En niet onbelangrijk… Over twee seizoenen lijken Sergio Busquets en Thiago Alcántara niet meer een enorm prominente rol te spelen, waardoor Carles Aleña na de uitleenperiode feilloos weer in het elftal schuift. Wat denken jullie?

Persoonlijk vind ik Torreira niet echt een controleur die geschikt is om als enige 6 te spelen. In een systeem met 2 6en kan hij prima als balafpakker uit de voeten maar denk dat hij in de opbouw niet sterk genoeg is om in het systeem van Barcelona te functioneren.

Ik zelf zou proberen om Thiago een keer in een controlerende rol te laten spelen. Qua spelinzicht zou hij dat aan moeten kunnen denk ik. Als ik naar Aleña zijn algemeen kijk lijkt het mij zonde om hem te verhuren.

1 like

@db1512, Thiago heeft in de afgelopen maanden meermaals (noodgedwongen) als controlerende middenvelder gespeeld, maar merkte dat hij in die rol niet in staat was om fysieke duels te winnen of de bal terug te veroveren. In een rol als spelverdeler of zelfs nog offensiever maakt hij wel weer een verschil doordat hij ‘linies kan breken’ door een getimede steekbal. Daarnaast begint hij loopvermogen te verliezen, waardoor het onvermijdelijk lijkt om hem in een positie te plaatsen waar het spel meer om hem draait in plaats van dat hij vuil werk op moet knappen voor andere middenvelders.

Denk dat het inderdaad zonde is om een speler met de kwaliteiten van Carles Aleñá te verhuren, maar het is in mijn ogen nog ‘meer zonde’ om een speler met de kwaliteiten van Carles Aleñá als rotatiespeler in de selectie te houden. Zeker wanneer hij in voorgaande jaren nog een belangrijke bron van doelpunten vanaf het middenveld was. In een ideaal scenario groeit hij bij een club in de Champions League uit tot een belangrijke speler, waardoor hij in de pikorde bij Barcelona kan stijgen.

Ben trouwens enigszins verrast dat je Lucas Torreira geen speler vindt die als enige controleur kan spelen. Hij speelde bij Sampdoria namelijk als enige controleur in een 4-3-1-2 en was bij Napoli in beeld als vervanger van Allan (ook een enige controleur in het systeem van Gattuso). Ben het met je eens dat hij in de Premier League niet past als enige controleur, puur omdat hij lengte tekort komt voor die rol in Engeland. Maar geloof absoluut dat in andere competities zijn rol meer op waarde wordt geschat. Wat betreft de opbouw… Als je kijkt naar de ‘huidige’ Lucas Torreira kan ik daar je de hand over schudden. Maar als ik kijk naar de statistieken van de Uruguyaan in mijn carrière (89 short passing, 87 long passing, 86 ball control, 80 composure, 76 vision) dan denk ik dat zijn opbouw geen probleem hoeft te zijn.

Maar ben geïnteresseerd in andere/meerdere invalshoeken, dus dit helpt zeker in het maken van een beslissing!

Als Torreira in jouw carrière is uitgegroeid tot zo’n speler kan je je afvragen of hij een rol achter Busquets accepteert. Erg lastig om op die plek iemand aan te trekken.

Kan je over Thiago goed volgen.

1 like

Kun je niet gewoon Frenkie als controleur gebruiken als Busquets niet speelt? Lijkt me toch perfect voor het team om hem daar te hebben. Hij kan erg goed verdedigen en lijkt me aan de bal beter dan Torreira. Dan heb je daarnaast meer speeltijd voor Arthur, Thiago en Aleña over.

2 likes

@db1512, een paar weken geleden hebben we het ook al gehad over de rol van ‘atypische middenvelder’ en de positie waarin Lucas Torreira zich nu bevindt in mijn carrière. Zal hem nog wel moeten overtuigen om als rotatiespeler de overstap te maken, maar als dat zou lukken denk ik niet dat een transfer echt ondenkbaar is.

@LucBelt, begrijp volledig waarom je de naam van Frenkie de Jong oppert. De oud-Ajacied kan namelijk in die rol uit de voeten en zou op langere termijn een opvolger van Busquets kunnen zijn. Maar het schuiven met Frenkie lost het probleem niet op, hij is namelijk geen pure balafpakker die in dienst speelt van de twee creatieve middenvelders. Dan heb ik alsnog een overvloed aan spelverdelers in de selectie, met als verschil dat één van hen gedwongen wordt om op een andere positie te spelen. Lucas Torreira is echt een type speler die ik op dit moment niet in de selectie heb en eigenlijk wel nodig heb op het moment dat Busquets niet kan spelen.

Daarnaast excelleert Frenkie de Jong in een rol die hij zelf ook als beste rol beschouwt: niet de meest verdedigende middenvelder, maar ook niet de meest aanvallende. Misschien is het persoonlijke voorkeur, maar heb altijd liever vaste stand-ins en rotaties in het elftal in plaats van te moeten schuiven met de rol van spelers. Dus dan hou ik liever vast aan Frenkie de Jong in een rol waarin hij excelleert dan dat ik hem in het keurslijf van een controleur probeer te persen.

De laatste reden is eigenlijk vrij praktisch: in het merendeel van de wedstrijden waarin ik een stand-in van Busquets nodig heb (i.e. gedwongen rotatie door vermoeidheid of een druk speelschema) is het meestal ook Frenkie de Jong die rust krijgt. Dus vaak is het zo dat de Nederlander simpelweg niet inzetbaar is op momenten dat ik zo’n balafpakker nodig heb.

Ik vroeg mij af of het realistisch was om Götze transfervrij naar Norwich City te halen voor seizoen 2. Zou bij mij op de 10 komen te staan. Door de Duitse coach lijkt me dit nog wel mogelijk, heb dit seizoen de halve finale van de FA cup bereikt (makkelijk parcours gehad wel) en ben 12e geworden in de Premier League.

Momenteel stond Buendia op de 10. Hem zou ik stap hogerop gunnen bij een bod van meer dan 30 miljoen. Is ondertussen 81 algemeen.

Ik denk niet dat die voor Engeland zou kiezen, gezien zijn lichaamsbouw. Norwich gaat ook niet het technische voetbal dat bij hem past op de mat kunnen leggen, vrees ik.

1 like

Lichaamsbouw valt best mee, of is zelfs stevig voor een 10, 1m76 (75kg) en 71 kracht vind ik best goed voor technische nr 10. Is ook groter en sterker dan mijn huidige 10. Dat Götze dan weer beter rendeert in een ploeg die elke wedstrijd het spel kan maken daar volg ik je uiteraard wel in, heb jij een betere optie?

Nadat mijn Fulham carrière een tijdje stil heeft gelegen, heb ik deze nu weer opgepakt.

In mijn carrière zit ik momenteel in het derde seizoen en hebben we (als de voorrondes overleeft worden) voor de tweede maal op rij Europa League voetbal (twee keer de Carabao Cup gewonnen). Nadat afgelopen seizoen Giroud de spits was, inmiddels gestopt, ben ik nu op zoek naar een nieuwe spits.

Nu kwam ik zelf tot een mogelijk interessante en bijzondere naam: Mario Balotelli. Op het eerste oog waarschijnlijk niet heel realistisch gezien de recente gebeurtenissen rondom de spits. Echter, in mijn carrière speelt hij nog altijd bij het gedegradeerde Brescia en speel ik met Vincenzo Montella als trainer. De Italiaan heeft in zijn periode bij Fiorentina wel eens aangegeven gecharmeerd te zijn van Balotelli, wat het mogelijk toch realistisch maakt.

Met andere woorden, zien jullie Balotelli in bovenstaande verhaallijn een herkansing krijgen in de Premier League bij Fulham?

1 like

Tsja waarom niet eigenlijk? Je ziet toch dat rechterrijtje clubs in Engeland vaker voor een grote naam gaan dan voor potentie en dan is het niet gek dat je met een Italiaanse trainer bij Balotelli uitkomt. Voor de PL natuurlijk ook een prima spits, sterk, snel en kan een goal maken, zou zeker proberen hem te halen.

1 like

Ik ben ook voorstander. Qua realisme kan bij Balotelli quasi alles, en hij is zeker ook op FIFA een geweldige spits. Doen!

1 like

In de laatste carrière van deze FIFA-versie heb ik ervoor gekozen om Bayer Leverkusen een financiële impuls te geven van het gelijknamige chemieconcern. Chelsea haalt niet Kai Havertz, maar Leon Bailey voor €70,000,000 weg uit de BayArena. Kai Havertz tekent een nieuwe contract, wordt de best betaalde speler uit de clubhistorie en mag voor slechts €50,000,000 vertrekken op het moment dat de club zich niet plaatst voor de groepsfase van de Champions League. Het idee is dus om binnen drie seizoenen Bayern München van de troon te stoten, maar ook in Europees verband meteen mee te doen. In het eerste seizoen zal de doelstelling zijn om de Europa League te winnen, daarna moet er meegedaan worden in de Champions League. Door de verkoop van Leon Bailey is er ruim €200,000,000 beschikbaar om de selectie direct te versterken. Zelf dacht ik aan namen als Thilo Kehrer (PSG), Robin Koch (SC Freiburg), Josha Vagnoman (HSV), Denis Zakaria of Florian Neuhaus (Borussia Mönchengladbach), Maximillian Mittelstädt (Hertha BSC), Julian Draxler (PSG) en Luka Jovic (Real Madrid). Welke spelers zouden jullie naar het ambitieuze Bayer Leverkusen halen?

Wil je het realistisch houden?

Koch
Vagnoman
Mittelstadt
Jovic (huur)

1 like

In wat voor rol wil je Havertz gaan gebruiken? Denk dat dat nogal wat uitmaakt met het oog op nieuwe spelers, evenals in wat voor formatie dat je wilt gaan spelen. Op het middenveld en in de aanval is er erg veel kwaliteit, achterin en op de backs mag er nog wel wat bij.

1 like

Ik kan die jonge back van HSV (ben even zijn naam kwijt) zeker aantrekker. Vagnoman heet hij dacht ik.

1 like

@db1512, in principe speelt Kai Havertz in een vrije rol vanaf de rechterkant in een 3-4-2-1. Ezequiel Palacios zorgt voor rugdekking, terwijl Karim Bellarabi voor diepgang over de vleugel zorgt. Kortom, het systeem draait volledig om Havertz (wat in mijn ogen logisch is als de club hem weet te behouden). In dat geval krijgt dus ook de hangende linksbuiten veel ruimte om zijn creativiteit te laten zien, dus dat is ideaal voor Julian Draxler (die op een zijspoor is beland in Parijs).

Hradecky; Bender, Tah, Tapsoba; Bellarabi, Palacios, Demirbay, Wendell; Havertz, Volland, Diaby (3-4-2-1)

De verdediging kan inderdaad wel versterking gebruiken. Daarom leek me Thilo Kehrer ideaal voor een driemansverdediging en kan Josha Vagnoman zich als vleugelverdediger ontwikkelen. Mittelstadt vervangt Sinkgraven, die in mijn ogen dit niveau niet aan kan. Verder heeft het middenveld een ‘powerhouse’ nodig, dus vandaar Denis Zakaria. En aangezien het mijn vleugelaanvallers (buiten Havertz) ontbreekt aan creativiteit als spelmakers denk ik dat Julian Draxler goed zou passen. Wordt de laatste tijd vaker in verband gebracht met Leverkusen.

Moet zeggen dat ik Kehrer niet van de basis van een CL-finalist naar Leverkusen zie gaan. Zakaria kan denk ik ook eerder richting BPL. Draxler wel een goede oplossing, komt te kort voor de top. Wel lever je aardig snelheid in. Mittelstadt is wel een fijne back overigens.

1 like

Heb inmiddels Julian Draxler voor een schandalig lage transfersom van €20,000,000 vastgelegd, hij zal samen met Kai Havertz voor creativiteit in het elftal moeten gaan zorgen. Kan me vinden in je mening over Denis Zakaria, denk trouwens ook dat het overdreven is om het merendeel van mijn budget uit te geven aan een centrale middenvelder. Wellicht dat ik me ga melden voor Djibril Sow (Eintracht Frankfurt) of een andere middenvelder. Wat betreft Thilo Kehrer… In mijn carrière heeft hij geen basisplaats in Parijs, dus misschien dat hij wel te porren is voor een overstap. Denk trouwens hij gemaakt is om in een driemansverdediging te spelen: te defensief voor een typische vleugelverdediger, verdedigend te licht voor de absolute top centraal achterin. Dus denk wel dat ik het ga proberen. Lukt het niet, zou Ozan Kabak (Schalke 04) een goed alternatief zijn? Oh, en mocht Luka Jovic niet lukken… Zou Myron Boadu (AZ) dan een interessant alternatief zijn?

Boadu lijkt mij een hele goede optie! Op het middenveld lijkt Zakaria mij net wat te hoog gegrepen, wellicht is Arne Maier een optie?

1 like