FIFA 21 - Algemene Discussie Topic

Dus dan zal je carrière opnieuw moeten beginnen?

Wie is er toegevoegd misschien?

Maximillian Phillipp van Wolfsburg. Had de save een tijdje geleden al gestart. Maar ben al acht duels onderweg. Ik begon tegen Bayern, Leipzig, Leverkusen, Dortmund en Schalke meteen alles en iedereen gehad.

Aah oke die is eind januari al toegevoegd zie ik.

Tijdens een gemiddelde zomerse transferperiode voeren clubs ongeveer vier á vijf transfers door, maar krijg het idee dat we in een gemiddelde carrière blijven hangen bij een maximum van drie transfers. Althans, dat merkte ik tijdens mijn carrière met Barcelona. Clubs doen relatief vaker wat kleinere versterkingen om de selectie te verbreden, maar tijdens een ‘realistische’ carrière doen we (of ik in ieder geval) dat toch vrij weinig. Is dat niet een interessante manier om een carrière nog realistischer te maken? Dat je bijvoorbeeld naast twee of drie gerichte aankopen nog twee ‘gokjes’ kan nemen op de transfermarkt?

1 like

@Joostvans Licht eraan wat jij met het woord ‘gokje’ bedoelt? Bedoel je daar een type Pjanic > Barcelona mee, of eerder een soort Bandé > Ajax?

@Jesse, nee. Dan moet je meer denken aan spelers waarvan een club verwacht dat ze nog een flinke ontwikkeling door gaan maken. Dus dan zou je kunnen denken aan spelers als Kik Pierie en Kjell Scherpen, die hun basisplaats bij Heerenveen en Emmen inruilden voor Ajax om zich daar verder te ontwikkelen. Misschien is dat niet het meest succesvolle voorbeeld, maar dat is het type transfers waar je aan moet denken. In diezelfde periode trok Ajax bijvoorbeeld Lisandro Martínez aan, dus je zou Kik Pierie kunnen zien als ‘gokje’ voor het geval dat Martínez niet het gewenste niveau heeft.

@Joostvans
Dat is inderdaad een optie! Zeker als je die spelers (Pierie etc.) meteen weer uitleent! Dat kan sinds dit seizoen, toch?

Dat kan in theorie inderdaad, maar alleen aan middenmotors uit de Premier League. Ik laat meestal talenten bij de club waar ze zitten, zodat ze daar lekker kunnen spelen. Shortlisten in Transfer Hub, ontwikkeling in de gaten houden en dan halen als ze iets verder zijn.

Bedoelde het eigenlijk op een andere manier. Onder de streep doen we in onze ‘realistische’ carrières te weinig transfers ten opzichte van de realiteit. Natuurlijk zou je spelers kunnen aantrekken en meteen weer kunnen uitlenen, maar dat was niet het punt dat ik probeerde te maken. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen het Aston Villa van @Begiristain en ‘mijn’ Barcelona. In de eerste twee seizoenen heb ik vier transfers gedaan, terwijl @Begiristain in de zomer van zijn derde seizoen gewoon het elftal op vijf posities versterkt. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is… Moet ik niet gewoon wat meer transfers doen in mijn carrière om het realistischer te houden?

Ik vind dat dat voor elke club anders is. Financiele plaatje, de spelers die je haalt en hoeveel er versterkt moet worden. @Joostvans

Ik heb jullie beide carrières eerlijk gezegd niet gevolgd, maar als ik ze allebei even opzoek zijn de vijf aankopen van @Begiristain allemaal ongeveer 10-15 miljoen, waar jij Kylian Mbappé hebt rondlopen. Dit speelt natuurlijk ook een rol en is voor elke club anders. Ik ben zojuist met het altijd zonnige Stoke City begonnen en daar hoop ik ook zonder al teveel transfers (2, zo op het eerste oog) te promoveren.

1 like

@Jesse, daar heb je gelijk in. Natuurlijk verschilt het per club en doordat ik zelf met financiële restricties speel is het niet meer dan logisch dat er minder transfers plaatsvinden. In de zomer van het derde seizoen ben ik van plan om die restricties een beetje te laten vieren, dus heb mede door de verkoop van Umtiti, Allan en Coutinho ongeveer 50 á 70 miljoen te besteden. Hoe realistisch is het dan op het moment dat ik naast André Onana (transfervrij) en Rodrigo Hernández (€100 miljoen) nog een breedteversterking (onder de 24 jaar, ongeveer 80-84 ALG) en twee ‘gokjes’ (onder de 22 jaar, ongeveer 74-78 ALG) aantrek? En stel nou dat ik daarnaast ook nog eens de kans heb om een absolute wereldtopper transfervrij aan te trekken, hoe realistisch is dat dan? Zijn dat niet teveel transfers in één keer?

Voor mij persoonlijk merk ik vaak dat als ik te snel teveel transfers doe de carrière snel begint te vervelen. Ik zou dus doen wat jij fijn vond tijdens een carrière.

@mart442, dat is precies waar ik een beetje voor vrees. Aan de ene kant krijg ik het idee dat ik relatief weinig aankopen heb gedaan (Francés, Grimaldo, Allan en Mbappé in twee seizoenen tijd), aan de andere kant wil ik ook niet teveel transfers in één keer doen. Zeker als ik besluit om Francés en Allan komende zomer weer van de hand te doen heb ik het elftal eigenlijk maar op twee plaatsen veranderd in mijn carrière. Misschien dat ik daarom graag in de komende zomer echt een flink aantal transfers wil doen. Aan welk maximum van transfers zou jij denken? Vier? Vijf? Zes?

@Joostvans je kan je natuurlijk wel afvragen in welke mate je op FIFA kan spreken van ‘gokjes’. Jonge spelers worden altijd beter in het spel, iets wat IRL natuurlijk niet altijd het geval is. Als je dan als gokje een of twee spelers van max 22 jaar haalt met een algemeen tussen de 74-78 dan zullen ze in financieel opzicht altijd meer waard worden (op FIFA betaal je nou eenmaal veel minder voor potentie dan IRL), het enige gokje is dan of de spelers in je speelstijl passen maar mocht je ze na een seizoen willen slijten zal je er altijd winst op maken.

2 likes

@db1512, daar ben ik het mee eens. Misschien is het handiger als ik even namen en rugnummers noem, dan weet iedereen over welk kaliber spelers het gaat. André Onana (transfervrij) en Rodrigo Hernández zijn twee serieuze versterkingen, Dani Olmo zou een geweldige breedteversterking zijn, terwijl Josko Gvardiol en Bryan Gil twee ‘gokjes’ zouden zijn. Maar met het enorme aantal interessante transfervrije spelers zat ik eraan te denken om bijvoorbeeld David Alaba in plaats van Josko Gvardiol aan te trekken. Maar is dat niet teveel van het goede?

Bryan Gil zou bijvoorbeeld een interessant ‘gokje’ zijn. In principe heeft hij maar 82 POT, maar op huurbasis bij Eibar was hij één van de revelaties van het seizoen en met zijn speelstijl is hij een ideale vleugelaanvaller voor Barcelona. Plus, hij is net opgeroepen voor het nationale elftal en heeft een aflopend contract. Francisco Trincão wordt dan voor twee seizoenen uitgeleend trouwens, dus er is genoeg ruimte voor Bryan Gil om door te breken in Camp Nou.

Beetje afhankelijk van hoeveel spelers er vertrekken en hoe breed je selectie is. Ik streef er persoonlijk altijd naar om iedereen in de selectie van speelminuten te kunnen voorzien. Ik denk dat ik als ik jou verhaal lees dan toch maximaal 4/5 spelers zou kopen, waarvan toch wel een gokje.

Mja, ligt heel erg aan de situatie denk ik. Ik had vier transfers gedaan in drie seizoenen bij Barça. Puur omdat niet veel spelers de club beter maken plus de financiën er niet zijn. Zoals Mbappé had ik bijvoorbeeld niet gehaald, gezien het de duurste speler ter wereld is. Bij Villa ben je wat meer aan het bouwen met gerichte aankopen, breedte versterkingen, toekomstige basisspelers, etc. Zo’n club is veel meer in beweging. Merendeel van de Engelse clubs heeft per seizoen al gauw vier/vijf transfers.

Ligt er ook aan welk team je hebt gepakt. Aston Villa heeft gewoon meer ruimte voor verbetering dan een Barcelona. Daar kun je enkel gaan verjongen. Ik deed al meteen drie defensieve aankopen bij Barca. Als je er al meteen 5-7 nieuwe spelers in past dan gaat het wellicht sneller vervelen omdat je team dan ook sneller op orde is.

Overigens, zag een filmpje voorbij komen over FIFA21 Nextgen: https://youtu.be/wKkwQV7WopE.

Zitten wel mooie shots tussen, zoals die last minute celebration (een juichende Klopp is wat weird…). Ben benieuwd hoe de beelden in de komende jaren worden met nieuwe generatie consoles (mits EA mee kan met hoger niveau).