FIFA 21 - Realisme Topic

@db1512, interessant! Lijkt me een interessant boek om eens te gaan lezen. Waarschijnlijk zal Bayer Leverkusen niet belangrijker worden dan de multinational waardoor de club werd opgericht, maar begrijp het effect wel degelijk.

Erg sterke argumentatie inderdaad!

1 like

Hertha heeft wel een andere eigenaar en veel geïnvesteerd. Alleen komt dat er totaal niet uit momenteel. Spelers kopen om het kopen brengt vaak niet het gewenste resultaat. Leipzig is een heel end gekomen maar moet het toch afleggen tegen Bayern en in mindere maten tegen Dortmund. Ze verliezen nu ook spelers aan het grote Bayern.

Wolfsburg heeft de weg omhoog in gezet en Leverkussen ook zeer zeker onder Bosz. Alleen om dat structureel te doen is enorm lastig. Die laatste stap is groter dan gedacht. Kijk maar naar Az in Nederland. Je raakt toch steeds je beste spelers kwijt en je kan dat niet blijven opvangen. Wolfsburg word ook nog deels ondersteund door Volkswagen, Leverkussen dus door Bayer.

Ik denk dat Leipzig nog het dichtstbij kan komen vanwege het netwerk aan clubs dat zij hebben en de hoeveelheid geld, er staat eigenlijk altijd wel een nieuw talent klaar. Enige nadeel voor ze is dat veel spelers Leipzig niet als eindstation zien. Dit zal ook te maken hebben met het feit dat de club wordt gezien als marketing machine.

Dortmund heeft in mijn ogen alles in huis om wel een echte concurrent van Bayern te zijn. Maar bij hun geldt ook dat veel spelers Dortmund niet als eindstation zien…

Na deze discussie wat gevolgd te hebben lijkt het me leuk om een create a club carrière te starten in fifa 22 met Rot Weiss Essen. Stad uit Duitsland met net geen 600K inwoners maar hun voetbalclub speelt slechts op het 4e niveau… ik zou een club kunnen creëren en deze op het 3e niveau laten beginnen in de game. Volgens de bronnen die ik vond hebben ze ook een hele trouwe achterban met wekelijks ongeveer 11000 supporters op het 4e niveau.

Vergeet niet dat in Duitsland minimaal 10% van de stadioncapaciteit naar de bezoekende club gaat qua kaarten. En bij de derby’s en grote clubs is het aantal een stuk meer dan 10%. Maar enfin, laat het dan 25.000 zijn. Dan is dat naar mijn mening nog steeds geen achterban voor een sleeping giant of in potentie structurele topclub, waar de discussie mee begon. Ze zijn een prima subtopper waarbij het echt niet uit valt te sluiten dat zij een keer kampioen zullen worden als alles op z’n plaats valt (topvorm bepalende spelers, weinig blessures, etc.), maar structureel lijkt dit bijna onmogelijk.

En over de Havertz miljoenen, het is natuurlijk niet zo dat dit op een rekening staat en niets mee gebeurt. Zo werken financiën van een bedrijf niet en zeker niet in de voetbal business.

In het seizoen 2019/2020 heeft Leverkusen voor bijna 100 miljoen gekocht zonder grote verkopen daartegenover, dus in zekere zin zou je kunnen zeggen dat de Havertz miljoenen vooruit geïnvesteerd zijn. Daarbij was Havertz ook pas de eerste echte grote klapper met 80M, Brandt was ‘slechts’ 25M.

Wellicht dat een vergelijking met Ajax wel valt te maken, daar is de +/-150M van De Jong en De Ligt (gelukkig) ook niet gelijk weer grotendeels geïnvesteerd. Leverkusen daarentegen haalt regelmatig duurdere spelers dan Ajax doet, zoals Demirbay (32M) en Schick (27,5M). En ze zitten er dan ook wel eens naast, zo denk ik aan Paulinho (18M) en Retsos (17M).

2 likes

Bayer Leverkusen heeft misschien niet de achterban van een sleeping giant, daar zijn we het volgens mij over eens @Bundesliga. Maar in mijn ogen is een achterban niet een statisch gegeven, dat is onderhevig aan verandering in de loop der tijd (bijvoorbeeld door sportieve successen, de aanwezigheid van bepaalde spelers of andere redenen waarom jonge supporters hun favoriete club uitkiezen). Daarnaast ging mijn opmerking meer over de opmerking van @Raindog dat het stadion ‘voor slechts tweederde gevuld’ zou zijn. Of het nu supporters van de thuis- of uitploeg zijn, de bezettingsgraad is relatief hoog; 28,610 toeschouwers op een capaciteit van 30,210 is 94.7 procent.

Maar goed, het is niet mijn bedoeling om te discussiëren over Duitse supporterscultuur. Daar heb jij duidelijk meer inzicht in dan anderen. Ik ben alleen geïnteresseerd in manieren om Bayer Leverkusen wél door te laten groeien richting de Duitse top. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat die Havertz-miljoenen niet (alleen) ergens op een bankrekening staan, maar in mijn ogen is het investeren in herkenbare gezichten een aardige start om een achterban te laten groeien.

Het vergelijk met Ajax is misschien treffender dan je in eerste instantie had gedacht. Hoe lang hebben we nou geroepen dat het voor Nederlandse clubs ‘absoluut ondenkbaar is’ dat ze zich kunnen meten met de Europese top? En wat was uiteindelijk belangrijk voor de Amsterdammers om door te groeien? Het verhogen van het salarishuis, waardoor ze spelers als Daley Blind, Dusan Tadic en Hakim Ziyech aan konden trekken. Combineer dat met een aantal uitzonderlijk getalenteerde jeugdspelers en je hebt een situatie waarin de achterban van de club duidelijk groeit.

Maar nogmaals, jij hebt duidelijk meer inzicht in de Duitse supporterscultuur. Zijn er bepaalde dingen waarmee een club als Bayer Leverkusen wél een grotere achterban op kan bouwen en structureel door kan groeien?

Door succes krijg je uiteraard ook automatisch achterban, wellicht zo genaamde gloryhunter.

1 like

@Spoon0612, misschien dat @Bundesliga ons daar meer over kan vertellen. Want als je namelijk ziet dat de achterban enorm loyaal blijft bij clubs die minder presteren (i.e. Schalke 04, 1. FC Köln, etc.), misschien werkt het dan ook in omgekeerde richting in Duitsland.

Los van een volume aan ‘achterban’ zit het probleem vaak in het achterland van een club: is daar potentie om de club financieel te laten floreren (los van Bayer AG)? Zo’n Hoffenheim bijvoorbeeld is gevestigd op een klein plekje, waar onvoldoende basis is om een stabiele topclub te worden zonder extern vermogen. Leverkusen zit in een gebied waar meerdere clubs actief zijn. Vlak boven Keulen, onder Düsseldorf en Dortmund. Ben geen expert wat betreft de situatie van de club, maar gezien de economische tijden en ruimte die er ligt/lag in de Bundesliga om op te klimmen op de ladder, zou je verwachten dat dit al effect had gehad in de voorgaande jaren. Toch lijkt de club voornamelijk afhankelijk van Bayer AG (wat zelf de nodige probleempjes kent… :stuck_out_tongue_closed_eyes:).

Snap je plannen goed, al denk ik wel dat het wat veel is om binnen één/twee seizoenen plaats te laten vinden.

1 like

@Begiristain, eigenlijk zou je Bayer Leverkusen kunnen zien als een ‘vergeten club’. Ondanks dat ze structureel beter presteren dan het merendeel van hun buurtgenoten (1. FC Köln, Borussia Mönchengladbach, Fortuna Düsseldorf, Schalke 04, VfL Bochum) heeft dat niet tot een structurele groei van de achterban geleid. Je geeft het al treffend aan, we mogen eigenlijk verwachten dat het effect van sportieve prestaties en economische tijden al meer effect hadden gehad. Gelukkig hebben ze nog altijd de onvoorwaardelijke steun van Bayer AG, al zal de hoofdsponsor ook hun eigen zorgen hebben sinds de fusie met Monsanto.

Maar goed, al dit soort verhalen geven natuurlijk context aan het verhaal en de aanstaande carrière. In andere carrières is de financiële situatie misschien de voornaamste verhaallijn, maar in dit geval zou bijvoorbeeld het opbouwen van een achterban een interessante invalshoek kunnen zijn.

Wellicht dat ik het aantal transfers terug kan proberen te schroeven, maar wil eigenlijk niet dat het ten koste gaat van de doelstelling om door te groeien richting de Duitse top. Thilo Kehrer, Filip Kostic, Julian Brandt en Karim Adeymi is misschien ook wel genoeg voor de korte termijn.

Denk dat je met Bayer Leverkusen een mooie club hebt om een leuke carrière/story mee neer te zetten. Vraag me trouwens wel af in hoeverre het gebrek aan achterban echt een belemmering is. RB Leipzig heeft ook geen hele grote achterban dacht ik? Zat even te kijken naar de sponsordeals van Duitse clubs en daar tikt VW dus gewoon 70 miljoen euro per jaar af voor Wolfsburg, ter vergelijking: Bayern pakt ‘slechts’ 45 miljoen euro. Bizar eigenlijk dat VW er zoveel geld inpompt.

Voor Leverkusen ligt de uitdaging voor het uitgroeien tot de top dus meer op het laten groeien van de fanbase dan op het financiële. De vraag is of je die kan aanboren bij de nabij gelegen steden als Keulen, Dusseldorf en Bonn (die allen veel minder succesvolle clubs hebben).

1 like

Ik denk dat het vergelijk met Ajax wel treffend is inderdaad. Het salarisplafond verhogen waardoor je een speler als Wirtz langer vast kan houden. In die zelfde stijl zouden Kehrer en Brandt ook mooie aankopen zijn. Twee spelers die bekend zijn met het land en de competitie en die het misschien wel aantrekkelijk vinden om de “sterren” van het team te worden.

Kostic lijkt me niet helemaal een realistische transfer, naar Leverkusen gaan zou op dit moment eerder een stap opzij zijn voor hem dan omhoog.

1 like

@db1512, er is überhaupt een ‘vreemde’ scheefgroei tussen (prestaties) en het gemiddeld aantal toeschouwers in Duitsland. Clubs als 1. FC Köln, Eintracht Frankfurt, Fortuna Düsseldorf en VfB Stuttgart trekken ongeveer 50,000 toeschouwers, terwijl duidelijk meer succesvolle clubs als Bayer Leverkusen, RB Leipzig en VfL Wolfsburg achterblijven in dat aspect. Daarom was ik ook erg benieuwd naar wat meer achtergrondinformatie van @Bundesliga daarover. ‘Gelukkig’ zijn er ook andere manieren om groei te financieren voor dat soort clubs.

@LarsCF, onder de streep lijkt me Bayer Leverkusen (uitkomend in de Champions League) een stap vooruit ten opzichte van Eintracht Frankfurt (uitkomend in de Europa League). Afhankelijk van zijn definitieve rating in FIFA 22 zou Borna Sosa (VfB Stuttgart) wellicht een alternatief kunnen zijn.

@Joostvans zie alleen Brandt nog niet zo snel terug keren. Is een belangrijke speler bij Dortmund en Reus heeft ook niet het eeuwige leven. Kehrer keerde eerder ook niet zomaar terug na dat hij nauwelijks speelde. Denk dat hij nu wel te porren zal zijn voor een terug keer.

1 like

In Duitsland is tradition het sleutelwoord. Liefde voor clubs gaat over van ouder naar kind, prestaties speelt daarbij niet zo’n hele grote rol.

Een voetbalwedstrijd bij onze oosterburen is niet 90 minuten naar de wedstrijd kijken, maar gewoon een dagje uit. Dit mede vanwege de lange afstanden, vooral bij uitwedstrijden. Maar vergis je niet, Schalke bijvoorbeeld heeft zelfs seizoenkaarthouders uit Berlijn…

Bayer Leverkusen heeft overigens wel een heel grappig en berucht Twitter account, net zoals AS Roma dat heeft.

Onderstaande vlog van een Amerikaan laat wel een mooi stukje zien van hoe een voetbalwedstrijd wordt beleefd, in dit geval VfB Stuttgart

3 likes

@Spoon0612, Julian Brandt werd eigenlijk al binnen twaalf maanden na zijn vertrek in verband gebracht met een terugkeer. In de eerste plaats omdat hij nog weinig indruk kon maken bij Borussia Dortmund, afgelopen seizoen kwamen bijna de helft van zijn wedstrijden bijvoorbeeld door invalbeurten vanaf de bank. In het lopende seizoen lijkt hij beter te presteren trouwens. Thilo Kehrer is overigens geen voormalig speler van Bayer Leverkusen, hij komt uit de jeugdopleiding van VfB Stuttgart en Schalke 04.

@Bundesliga, interessant! De ‘voetbalromantiek’ bestaat dus nog in de Bundesliga. Prachtig om te zien! Misschien moet ik dan in mijn carrière iets gaan doen met dat beruchte Twitter-account om de jongere generatie te overtuigen om tóch voor Bayer Leverkusen te kiezen. :wink:

Heb zelf ooit tijdens een weekendje Berlijn een wedstrijd van Hertha bezocht en daar hing inderdaad ook wel zo’n dagje uit sfeer. Was Hertha - Schalke en de hele dag Schalke fans in de stad gezien, allemaal dezelfde metro in en niks geen gedoe onderling. Denk de aantrekkingskracht van prestaties op fans trouwens vooral buiten de landsgrenzen werkt. Tien jaar terug zag je amper City en PSG shirtjes en nog redelijk wat Milan en Inter shirtjes, dat is nu toch wel aardig omgedraaid.

1 like

Twitter is niet meer voor jongeren! :wink:

1 like