FIFA 22 - Realistische Carrière Topic

In dit topic kun je informatie, statistieken, opstellingen en transfers over je lopende (realistische) carrière delen.

Een aantal jaar geleden ben ik naar een Champions League wedstrijd van Schalke geweest. In fifa20 had ik een lang lopende carrière met Die Königsblauen, vervolgens volg ik het team ook irl tot verbijstering de degradatie meegemaakt. Een ideaal verhaal om met Schalke te beginnen in fifa22.

Het seizoen in de 2.Bundesliga begon stroef met twee moeizame gelijke spelen. Na een overwinning in de beker tegen Jahn Regensburg ging het beetje bij beetje beter lopen. In de tiende speelronde werd de eerste nederlaag geleden op bezoek bij Hannover (1-3). Verder werd er vijf keer gelijk gespeeld tot aan de winterstop en zo stonde we tweede achter Werder Bremen op een punt. In de maand januari werd zelfs helemaal niet gewonnen, maar concurrent Werder Bremen liet ook de punten liggen. Daarna kende we een sterke periode waardoor we de nieuwe koploper werden en vier duels voor het einde stond de beslissende wedstrijd tegen Werder Bremen op het programma. Bremen had het betere veldspel, de thuis ploeg de betere kansen en uit eindelijk een minimale overwinning die er voor zorgde dat Schalke direct weer terug keert naar de 1.Bundesliga.

DFB Pokal

Na de overwinning op Regensburg werden we gekoppeld aan Bayern München, meteen een lastige opgave. De ploeg van Nagelsman stond zelf teleurstellend derde in de competitie en nam ook de beker minder serieus. Ondanks dat men met het sterkste elftal aantrad was er weinig inzet te bespeuren, Schalke was gemotiveerd en wist heel verrassend te winnen met (2-1). Een ronde later werd een net zo fletse Mönchengladbach op zij gezet met dezelfde cijfers. In de kwartfinale werd afgerekend met Sanhausen. De halve finale was een duel met Hoffenheim, ondanks het veld overwicht van de thuisploeg nam Schalke verrassend de leiding. Na ruim een uur spelen werd de gelijkmaker gemaakt en er werd vervolgens niet meer gescoord. In de penaltyreeks miste Hoffenheim maar liefst drie keer waardoor Schalke verrassend in de finale staat tegen over RB Leipig.

Transfer

Ondanks de nodige wedstrijden werd huurling Ouwejan terug gehaald door Az. Daarom haalde wij een nieuwe linksback. Wagner kwam over van Philadelphia.Het Belgische talent Siquet werd overgenomen van Standard Luik. Verder werd met Greilinger (1860 München) de flank versterkt. Een week voor het sluiten van de transfermarkt raakte topscorer Terodde geblesseerd. De Oostenrijkse spits Ercan Kara werd gehaald als vervanger. Terodde liet later weten zijn aflopende contract niet te zullen verlengen. Iets wat Sané, Fraisl en Aydin wel deden.

Hier onder een jeugd speler die dit seizoen in de laatste fase aan sloot bij het eerste elftal.

Liverpool Seizoen 1

Het eerste seizoen met Liverpool zit erop. Na een sterk seizoen wonnen we de Premier League en Carabao Cup. In de Champions League verloren we de finale van PSG en in de FA Cup verloren we al vroeg van Wolverhampton. Dus nog genoeg om het tweede seizoen vol goesting aan te vangen.

Premier League

We waren van het begin tot het einde van het seizoen heel dominant, met veel doelpunten en af en toe eens een mindere wedstrijd.

Absolute uitblinker was Mohamed Salah, hij werd topschutter met 28 goals en liet ook nog 10 assists optekenen. Hij werd bekroond tot speler van het seizoen.
Ook Roberto Firmino (15 goals, 12 assists) en Sadio Mané (16 goals, 7 assists) waren heel belangrijk voor de titel. In het middenveld was kapitein Jordan Henderson (5 goals en 5 assists) van goudwaarde. Fabinho was ook heel belangrijk voor onze verdediging. Thiago en Keita wisselden elkaar af in de basis en ook Curtis Jones is dit seizoen doorgebroken.
In de verdediging was Trent Alexander Arnold de assisten koning van de Premier League met 13 stuks. Ook Andrew Robertson liet 10 assists optekenen. Centraal was van Dijk een beest. Joe Gomez speelde zich naarmate van het seizoen als perfecte partner van de Nederlander in de basis. In doel werd Alisson Becker met 18 clean sheets de beste keeper van de Premier League.

Champions League

In de groepsfase werden we groepswinnaar met 16 op 18 in een groep met Atletico Madrid, AC Milan en FC Porto. In de eerste knock-out fase schakelden we Real Madrid uit met 2x een 3-2 zege. In de volgende ronde volgde Sevilla. We wonnen thuis met 5-1 en gingen met een gerust gevoel naar Sevilla, we verloren daar met 3-2. In de halve finale kwamen we opnieuw uit tegen een Spaanse ploeg: FC Barcelona. We verloren thuis met 0-1. Maar in Camp Nou wonnen we met 2-0 en gingen we naar de finale tegen PSG. We kwamen 1-0 voor dankzij Salah maar verloren nog dankzij doelpunten van Witsel en Messi. Een gemiste kans voor ons maar PSG was over deze match beter.

Carabao Cup
We speelden tegen vooral laagvliegens en wonnen met onze B ploeg tot in de halve finale Leicester City op bezoek kwam, het werd 4-4. In Leicester wonnen we met 2-0 dankzij Firmino en Henderson. In de finale kwamen we natuurlijk Man City tegen we domineerden de hele wedstrijd en wonnen met 2-0 dankzij doelpunten van Salah en Firmino.

FA Cup
We wonnen onze eerste wedstrijd in ronde 3 van Preston en in ronde 4 waren we te sterk voor Millwall. Maar in ronde 5 werden we geloot tegen Wolverhampton. Met een druk schema speelde ik met veel jongeren en spelers met weinig minuten wat resulteerde in een 0-4 nederlaag.

Transfers
We hebben net voor seizoen 2 begon Jude Bellingham aangekocht voor 50 miljoen. James Milner ging na seizoen 1 op pensioen en Jude zal zich nu proberen in de basis te spelen.
We zijn ook nog aan het kijken voor een back-up van Salah. Raphinha was eerste keuze maar Leeds wil niet aan ons verkopen dus nu valt de keuze tussen: Antony (Ajax), Sarr (Watford), Bowen (West Ham), Goncalves (Sporting).
We hebben dus Milner al verloren na seizoen 1. Ook Adrian (Fiorentina) en Pitaluga (Zurich) hebben we al verkocht. Enkele jongeren zijn ook transfervrij vertrokken na seizoen 1: Clayton, Caine en Boyes.

Team

Dit zijn het eerste elftal en B team in het begin van seizoen 2:

REAL SOCIEDAD seizoen 1

Verwachtingen bestuur :

  • haal de Champions Leaque
  • koop 1 speler buiten Europa
  • contacteer 4 jeugdspelers (DM-V-M-A)
  • verkoop binnen de 2 seizoenen een jeugdspeler en maak 3miljoen winst
  • Copa Espana : kwartfinale
  • Europa Leaque : win de Europa Leaque

Voorbereiding :
Real Sociedad - internacional 6-0
= walk over de uitslag kon nog een pak hoger liggen tegen een zwakke tegenstander
Real Sociedad - AS Roma 2-0
= we hadden het knap lastig tegen AS Roma we scoorde 2x via een counter en Remiro redde meermaals de meubelen
Real Sociedad - Lyon 1-0
= we begonnen met een mix van B spelers en wisselspelers het was wachten tot minuut 78 op het enige doelpunt
Halve finale
Real Sociedad - Benfica 2-0
= leuke wedstrijd waar het balbezit voor Benfica was maar de beste doelkansen voor Real Sociedad het was vooral Isak die hier de held van de dag was!
Finale
Real Sociedad - West Ham 3-2
= een wedstrijd met 2 gezichten we kwamen snel 2-0 op voorsprong en de overwinning was nog maar een formaliteit tot minuut 64’ en 67’ we werden 2x koud gepakt op een hoekschop…
het was wachten tot minuut 92 voor de winning goal nieuwkomer Cisse Sandra maakte na een knappe combinatie 3-2 van !
wat een heerlijk slot!

Competitie :
Barcelona - Real Sociedad 1-2
we kende een uitstekende start en hielden goed stand tot Depay zijn vleugels ontbond !
we kregen nog een spannend slot maar de overwinning kwam niet meer in gevaar!
Real Sociedad - Rayo Vallecano 2-0
makkelijke overwinning ! goed voor het vertrouwen
Real Sociedad - Levante 2-1
Isak was al snel bij de les en zorgde in minuut 8’ al voor de 1-0
maar lang konden we niet genieten van deze voorsprong want Mina bracht de bordjes snel in evenwicht
Levante bood stevig weerwerk en het was opnieuw zwoegen voor de overwinning het was Januzaj dat in minuut 76 voor de verdiende 2-1 zorgde !

Transfers :

inkomende Transfers :

  • Cisse Sandra van Club Brugge voor 950.000 (oog voor de toekomst)
  • Thiago Almada van Velez Sarsfield voor 15.000.000 (back up voor David Silva)
  • Sorloth werd definitief overgenomen van Leipzig voor 12.500.000
  • Ayesa van Real Sociedad B voor 2.500.000 (moet het gevecht aangaan met Ryan)
  • Moriba van Leipzig voor 7.000.000 (back up voor Merino want die zal ik niet kunnen houden)

Uitgaande transfers

  • Elustondo voor 30.500.000 naar Lazio Roma (Latium)
  • Guridi voor 7.000.000 naar Leeds

Klassement
De echte toppers laten het al vroeg afweten…
we staan voorlopig samen op kop met Atletico Madrid beide hebben we een 9/9
eerste achtervolger zijn Granada en Real Madrid met 7/9
Barcelona staat 15de met een 3/9

Europa Leaque : Groepsfase
As Monaco
PSV
SK Sturm Graz

Voorlopig kende we een mooie start op naar een leerrijk seizoen !

Tips zijn altijd welkom

Hoe gebruik je Zubeldia? In mijn carrière op FIFA 21 stond hij meer dan twee seizoenen centraal op het middenveld, maar nu zie ik dat die rol is weggenomen bij hem. Als ik zijn stats bekijk vind ik hem echter daar nog steeds het beste passen.

Nog een interessant artikel over Sociedad: Real Sociedad are in LaLiga's title race and they're doing it by developing talent from within

Ik durf vaak te variëren met zubeldia ofwel als CV of als CM als vervanger van zubimendi…

Een beetje afhankelijk in welke formatie ik speel… in een 4-3-3 speelt hij vaak als CV en in een 3-4-1-2 speelt hij naast Merino als CM

1 like

RSC Anderlecht, 1 juni 2022

Intro:

Royal Sporting Club Anderlecht, zonder twijfel de grootste en meest historische club van België met maar liefst 33 landskampioenschappen, negen Belgische bekers en vijf Europese prijzen. Toch is de club de laatste jaren in een flink dal terecht gekomen. De club heeft miljoenen aan schulden, de prestaties in de competitie vallen tegen en in de laatste drie seizoenen wisten de paars-witten zich niet eens te plaatsen voor een Europese groepsfase.

Toch lijkt de zon langzaam weer op te komen voor de club uit Brussel. Twee weken geleden is namelijk bekend gemaakt dat de club via een investeringsplan plots weer schuldenvrij is. Daarnaast heeft de club ook zo’n 25 miljoen euro gekregen om te investeren in de club. Geweldig nieuws voor de club uit Brussel. De recordkampioen kan zo namelijk weer omhoog klimmen.

Naast de grote investering is er voor de club nog meer goed nieuws gekomen in mijn carrière: de BeNeLiga is namelijk een feit. Tien clubs uit Nederland en acht clubs uit België zullen samen een competitie vormen die moet gaan concurreren met de grote landen. Het ideale scenario voor Anderlecht om terug te klimmen naar de Europese subtop?

Nu er weer geld is om uit te geven aan nieuwe spelers heeft hoofdtrainer Vincent Kompany besloten om zijn taken als coach neer te leggen en aan de slag te gaan als technisch directeur van de club. Clarence Seedorf zal zijn taken overnemen. Seedorf moet de club met jonge talenten en frivool voetbal weer terug brengen aan de top. Zijn jarenlange ervaring in het topvoetbal lijkt hem de ideale kandidaat te maken voor deze taak.

Competitie:

In de competitie was dit jaar de doelstelling om ons te plaatsen voor de Europa League (plek 5 en 6), en met een beetje geluk voor de Champions League (plek 1 t/m 4). In de eerste seizoenshelft ging het direct voortvarend. Met snel combinatiespel waren we op de helft van de competitie maar twee punten verwijderd van nummer één Ajax. Echter was het verschil met plek zes ook maar twee punten, waardoor we nog een zware tweede seizoenshelft tegemoet konden zien.

In de tweede seizoenshelft wisten we de uitstekende vorm niet vast te houden. Het leek er eigenlijk op alsof het seizoen net te lang was voor onze uitmuntende prestaties. We verloren alle drie onze laatste wedstrijden, waardoor we na 34 speelrondes terug te vinden waren op de vijfde plek op basis van doelsaldo, met zowel de nummer drie als de nummer vier. Een prima prestatie, maar toch ergens pijnlijk omdat het er op leek dat er meer in zat dit seizoen. Ajax werd niet geheel verrassend de eerste kampioen van de BeNeLiga. Feyenoord, PSV en Antwerp plaatste zich voor de Champions League groepsfase, terwijl wij ons plaatse voor de Europa League samen met Club Brugge en KRC Genk. Sparta, Heerenveen en Mechelen degradeerde en zullen worden vervangen door promovendi Beerschot, OH Leuven en Zulte Waregem.

Beker:

In de beker mochten we in de eerste ronde opdraven tegen KV Mechelen. Deze wedstrijd werd vrij gemakkelijk gewonnen met 4-0. Vervolgens werden ook Vitesse (3-3, winst na strafschoppen), FC Utrecht (3-1) en Antwerp (1-0) verslagen, waardoor we in de finale mochten spelen tegen PSV. In een zinderende finale in de Kuip wisten we na zestig minuten spelen met 3-1 voor te komen. Helaas wist PSV toch nog twee keer te scoren voor het laatste fluitsignaal, waarvan één doelpunt in de 92ste minuut, waardoor er verlengd werd in de eerste BeNeBeker (weet iemand een betere naam :wink: ). In de verlenging wisten we goed onder de druk van de Eindhovenaren uit te spelen, waardoor we uiteindelijk toch nog met 5-3 wisten te winnen. Een geweldige prestatie van de ploeg van Clarence Seedorf, en een teken dat Anderlecht er weer toe doet.

Transfers:

In de eerste seizoenshelft wist Fiorentina-huurling Christian Kouamé bizarre cijfers te overleggen: 22 doelpunten in 17 wedstrijden. Niet geheel verrassend werd de spits in de winter teruggehaald door de Italianen, nadat Dusan Vlahovic werd verkocht aan Arsenal. Ook Josh Cullen verliet de club in januari. De Ier vertrok voor een bedrag van 8.8 miljoen euro naar Saint-Étienne.

Met het geld dat verdiend werd aan de transfer van Josh Cullen werd Crystal Palace-bankzitter Jaïro Riedewald gekocht. De Nederlander werd voor een bedrag van 9,7 miljoen euro overgenomen van de Londenaren. De ex-Ajacied moet een van de hoofdrolspelers worden in de wederopstanding van Anderlecht.

Opstelling:

1 like

Zal je wel gebaald hebben dat kouame weer weg is. Is het een idee dat je kijkt naar Engelse talenten van city om te huren of een andere club, Cole palmer bijvoorbeeld of Liam Delap of Romeo Lavia

1 like

Het vertrek van Kouamé was inderdaad erg balen. Scoorde aan de lopende band, maar moet wel eerlijk toegeven dat Raman het vertrek goed heeft opgevangen. Zit voor het volgende seizoen te kijken om Aleksandar Mitrovic terug te halen uit de Championship, omdat Raman toch niet helemaal mijn perfecte spits is.

Heb al een beetje rondgekeken bij City, en Lavia was meteen een speler die opviel door zijn Belgische nationaliteit en zijn verleden bij Anderlecht. Ook Sandler en Itakura staan op het lijstje om ons te versterken via de link met City.

Daarnaast heb ik ook een beetje rondgekeken naar oud-teamgenoten van Kompany. Ballotelli leek me direct een mooie naam om te halen. Vermaelen (oud-teamgenoot bij België van Kompany) is zelfs al aangetrokken voor volgend seizoen.

Itakura is een fijn speler. Was bij Schalke in het eerste seizoen. Vond hem als back wel beter dan centraal. Als hij centraal stond had ik meer tegendoelpunten dan wanneer het andere duo vormde.

Jammer dat je Kompany opzijschuift voor Seedorf, vanwaar die keuze? Ik zie Kompany die rol immers niet opnemen, hij wil er echt vol voor gaan als trainer. Persoonlijk zou ik in je opstelling El Hadj en Verschaeren trouwens omwisselen. Focus je nog op de jeugd?

@Spoon0612, fijn dat je meldt dat Itakura niet heel goed is in het centrum. Wilde hem precies halen voor deze positie, omdat Hoedt de laatste wedstrijden nogal tegenvalt. Ik zal voor deze positie dan nog maar even verder kijken.

@Raindog, heb persoonlijk niet heel veel met Kompany, en wilde persoonlijk Anderlecht opbouwen op een gelijke wijze hoe Ajax is opgebouwd sinds 2016. Seedorf lijkt me daarvoor een ideale man. Heeft van dichtbij het totaal voetbal van Ajax onder Van Gaal meegemaakt, heeft jarenlange ervaring in het topvoetbal en wil weer graag aan de bak.

Ben nu in de voorbereiding van S2, en ondertussen is Verschaeren al verdwenen uit de basis voor de nieuwe aankoop Charly Musonda. Hij viel zowel op CAM als LB erg tegen voor de ploeg, en is dus nu dan ook op de bank terecht gekomen. Ik vind het persoonlijk altijd erg fijn om een dribbelaar zoals El Hadj op het middenveld te hebben, aangezien zijn dribbels ruimte kunnen creëren voor de spits op deze manier. Hij doet me op die positie een beetje denken aan de Messi die nog speelde als aanvallende middenvelder.

De jeugd is natuurlijk een erg belangrijk aspect bij Anderlecht, dus er wordt zeker gescout in de jeugd. De eerste drie spelers (CAM, DM en een LA) zijn ondertussen al doorgestroomd naar het eerste elftal en zullen volgend jaar verhuurd worden. Ook wil ik volgend jaar talenten zoals Marco Kana en Killian Sardella een veel prominentere rol geven in het elftal, in de hoop dat ze binnen enkele seizoen basisspelers kunnen worden. Zit ook te kijken om Eliot Matazo terug te halen, maar twijfel nog een beetje rondom het realisme van deze transfer, aangezien hij in het echt nog aardig wat minuten maakt bij Monaco.

1 like

Everton, einde S2 (nog 7 wedstrijden te gaan)

In S1 werden we slechts tiende, in beide bekers gingen we er vroeg uit. Ik moest zelf nog wennen aan FIFA22, de resultaten waren erg afwisselend.
In S2 staan we er op het eerste zicht amper beter voor, maar ondanks de 9de plek staan we wel maar op 2 punten van de vijfde. Die is het absolute doel nu, er zijn nog 7 wedstrijden te gaan. Daarin nemen we het wel nog op tegen Man U, en de allerlaatste speeldag is de derby tegen Liverpool.

Opstelling:
Everton
Richarlison is momenteel geblesseerd maar komt snel terug. Madueke werd in S1 aangekocht en doet het voortreffelijk. van de Beek kwam begin S2 en drukte snel zijn stempel. Scoort en geeft assists, meer kan ik van hem niet verlangen. Ivanusec kwam ook om maar meteen voldoende concurrentie te hebben. Hij staat dicht bij een basisplaats, waarbij van de Beek dan een rijtje achteruit schuift en Doucouré plaats moet ruimen. Bij een achterstand of tegen een mindere tegenstander speel ik al vaker zo.
Calvert-Lewin is topscoorder, zonder Europees voetbal wordt hij onhoudbaar. Op rechtsback ging Coleman snel achteruit en bleek Kenny niet geweldig, ik vond de oplossing intern door Holgate om te vormen. Ook Gbamin werd omgevormd en wordt vaak als centrale verdediger gebruikt. Mina is hier lang geblesseerd geweest, vandaar de aankoop van Aderabayo.
Rondon is ook sterk achteruit gegaan, hij wordt op de bank vervangen door Moffi. Deze sterke spits kwam in januari over van Lorient en valt slechts sporadisch in.
Everton2
Qua jeugdspelers valt vooral Harrington op, maar zijn stats zijn niet geweldig. Ik heb nog een talent van 70 in de jeugd zitten, maar ik wil Harrington verhuurd hebben voor hij de stap naar het eerste maakt. MacCall en Kirkpatrick zijn ook behoorlijke talenten.
Overige aankopen zijn Doig, McCallum (later gekomen toen Doig tegen bleek te vallen) en Colwill. Coleman gaat na dit seizoen op pensioen.
Everton3

Everton4

1 like

Europees voetbal zit er dus zeker in. Spannende laatste twee maanden. Mooi dat zowel Madueke als van de Beek beide zo goed bevallen. Zou mooi zijn als je nog weet te klimmen. Everton is een leuke knusse club.

1 like

Ik zou graag een realistische carrière beginnen met Portsmouth. Het liefst een speler met ervaring in Engeland die ik met pensioen kan laten gaan. Nu heb ik een filmpje gezien hoe dat werkt alleen krijg je dan willekeurige aanbiedingen. Maar iemand enig idee hoe ik het voor mekaar kan krijgen dat ik dan bij Portsmouth aan de slag kan gaan?

Probeer de speler eerst eens bij een middenmoter uit de Championship te zetten? Kans is er dat je dan kan kiezen uit League One clubs.

Oké top ga ik proberen! Hopen dat het zo gaat lukken, alvast bedankt!

Jermain Defoe zou tof zijn! Zat al in de staf van Gerrard, maar is nog speler (Van Bronckhorst heeft hem er weer uit gehaald, maar hij is wel bezig voor z’n papieren). Kent een verleden bij Portsmouth in de betere tijden.

*Even opgezocht. In die periode was de club nog linkerrijtje Premier League en speelde het zelfde UEFA Cup.

Je moet inderdaad ‘n beetje geluk hebben dat net die club er dan tussen zit … :blush:

Dacht dat ook Anthony Vanden Borre daar nog gespeeld heeft …