FIFA 23 - Realistische Carriere

RC Celta de Vigo

Seizoen 1 - Eduardo Coudet (Niveau: legendarisch)

Ik ben een career mode begonnen met Celta de Vigo. Een club in het noorden Spanje met een mooi, uniek stadion. Het doel van seizoen 1 was om Europees voetbal te halen en te verrassen in de beker. Om dit te bereiken speelden we vanuit het idee zonder balbezit compact en ietsie teruggetrokken te staan. In balbezit veel via de zijkanten en korte passjes via het midden. Op dit termijn willen we een topclub in Spanje worden, al weten we dat dit heel lang kan duren door de dominantie en grootte van Real Madrid en in mindere mate Barcelona.

Selectie

We speelden vanaf dag 1 dat ik begon vanuit een 4-4-2 opstelling waarbij 1 aanvaller als CA speelt. In dit geval Aspas. Overal in de basiself was goed bezet, behalve de RM. Ik kocht de Ojeda voor zo’n 12 miljoen van Godoy Cruz. Voor mijn B-team/bank kwam verdediger Frias van Defensa y Justicia voor bijna 1 miljoen over. Kevin bewandelde daarnaast de omgekeerde weg. Linksback Rebocho van Lech Poznan kwam ook. Losada nam juist het vliegtuig naar Polen. Een ruildeal dus.
Er vertrokken nog meerdere spelers: Beitia naar RFC Seraing, Swedberg naar AZ (huur), Gomez naar CFR Cluj, Sotelo naar FC Winterthur, Blanco naar AC Horsens, Rodriguez naar Al Taawoun, Veiga naar Blackpool en uiteindelijk als laatste Medrano naar Inter Miami.
Dit leverde ons zo’n 7,5 miljoen euro op.

In de winter namen moesten plotseling de huurlingen Oscar (Sevilla FC) , Perez (AS Roma) , Calderon (Cadiz) en Sanchez ( Gijon) terug naar hun oorspronkelijke eigenaren wegens te weinig speeltijd. Daarnaast besloot Mallo om aan het einde van het seizoen naar Napoli over te stappen met zijn vrije status. Daarbij was Larsen vlak voor de winterstop geblesseerd geraakt en was hij minimaal tot april 2023 uitgeschakeld. Ineens hadden we een smalle selectie. Het budget was prima, maar 1 op 1 opvangen, met dezelfde kwaliteit, kon vrijwel niet.
Ik besloot Sousa van Almeria te kopen voor 5 miljoen en Balanta van Club Brugge voor 4 miljoen. Op deadlineday lukte het mij de jonge Sarr van Tottenham Hotspur te huren voor 2 jaar (!).
Uruguayaan Lautaro wilde daarmee ook weg. Hij mocht wel weg. Ik verkocht hem voor 2,2 miljoen aan Fulham.

Doordat Larsen dus geblesseerd was, besloot ik Denis Suarez zijn kans te geven en te switchen naar 4-4-1-1. Ondanks een moeilijk begin voor hem, pakte hij het naarmate het vorderde uitstekend op.
De selectie is daarmee als volgt aan het eind van seizoen 1 (juni 2023):

Basis
GK - Marchesin (79)
RA - Mingueza (73)
CV - Aidoo (79)
CV - Nunez (80)
LA - Galan (80)
RM - Ojeda (79)
CM - Beltran (81)
CM - Tapia (81)
LM - Cervi (78)
CAM - Suarez (79)
SP - Aspas (82)

Bank
SP - Larsen (75)
RM - Solari (74)
CM - Sarr (72)
CM - de la Torre (73)
CV - Frias (75)
RA - Mallo (77)
LA - Rebocho (74)

Reserves
CV - Dominguez (71)
RA - Barcia (64)
SP - Paciencia (74)
GK - Villar (72)
SP - Sousa (74)
CVM - Balanta (74)

Prestaties
We begonnen goed met 10 uit 4. Waarna we vervolgens uitstekend tegen Real Madrid speelden, maar toch 0-2 verloren. Om vervolgens enkele weken later Barcelona met 5-2 van te mat te vegen in Vigo. Uiteindelijk gingen we de winterstop in met een verdienstelijke 5e plek. We begonnen in januari met 2 gelijke spelen tegen Osasuna en Bilbao. Om uiteindelijk met 5 uit 4 punten januari af te sluiten, zeer teleurstellend. Desondanks speelden we in januari ook om de beker. In de laatste 32 gingen we op bezoek bij Elche, een doelpuntrijk duel die wij aan het langste eind trokken: 3-6. 3 dagen later kwam Sevilla meteen op bezoek in de volgende ronde met een knappe 2-1 winst als gevolg. Februari was onze slechtste maand met 3 gelijke spelen en 1 verlies. Kanttekening, 2 gelijke spelen waren tegen topclubs Barcelona en Sevilla. Ook deze maand werd gecompenseerd met beker presentaties. In de kwartfinale werd Osasuna met 1-2 verslagen. In de halve finale wachtte een dubbele confrontatie met Real Vallodid. Een 2-5 uit overwinning was ruim voldoende om vervolgens thuis met een B-team 1-1 te spelen. In de finale gingen we midden april kansloos onderuit tegen Real Madrid in het Metropolitano stadion: 4-0.
Sinds de historische halve finale prestatie hadden we de weg omhoog gevonden: 9 winst, 2 gelijke spelen en 1 verlies.
We eindigden als 5e en dus Europees voetbal. Wat zeg ik: Europa League. Wat een geweldige prestatie!
Stand La Liga
1- FC Barcelona / 81
2- Villarreal CF / 78
3- Atletico Madrid / 73
4- Real Madrid / 72
5- RC Celta de Vigo / 72
6- Sevilla FC / 71
7- Athletic Bilbao / 70
8- Real Betis / 55

18 - Elche CF - 30
19 - Valencia CF - 29
20 - UD Almeria - 27

Promoverende ploegen: Granada CF, Levante UD, SD Eibar.

Individuele prestaties (La Liga & Copa Espana)
Topscores:
22 - Iago Aspas
17 - Larsen
14 - Ojeda
13 - Suarez
9 - Sousa
8 - Tapia
6 - Beltran en Cervi
4 of lager - Pacienca, Galan, Sarr, Solari en de la Torre.

Assists:
16 - Cervi
15 - Aspas
12 - Tapia
8 - Beltran, Ojeda en Larsen
6 - Suarez
4 of lager - Mingueza, Galan, Sousa, Paciencia , Balanta en de la Torre.

De volgende update komt in de winter seizoen 2 naar verwachting.

1 like