FIFA 23 - Realistische Carriere

Post hier je verslag over je realistische carriere. :soccer:

1 like


Stade Bollaert-Delelis (Ivy Lane)

RC Lens
Dit jaar is mijn keuze gegaan naar een team uit de Ligue 1 Uber Eats. Dit omdat er na PSG als absolute topploeg, maar 3 achtervolgers zijn (Lyon, Marseille & Monaco) waar je makkelijk aan kan haken. Achter deze 4 teams is een heel groot gebied met ploegen die allemaal van elkaar kunnen winnen. Dit is overigens op Clermont, Ajaccio en Lorient na.

Beleid/Doelstellingen
2022/2023

  • Eindigen bij de eerste 8 in de competitie.
  • Laatste 16 bereiken van de Coupe de France
  • Basis 11 versterking voor de Linksback en Centrale verdediger.

Er gaat een beleid gevolgd worden waar er niet meer transfergelden worden uitgegeven dan wat er binnen zal komen. Dit betekent dat er gericht gezocht moet worden naar spelers die een ‘once in a lifetime’ transfers zullen maken. Dit zullen de wat ‘oudere’ (24 tot 27 jaar) spelers die nog in eigen land spelen of niet in aanmerking komen voor de top in eigen competitie.

Coach
Dit alles zal plaatsvinden onder leiding van de Argentijn Marcelo Bielsa. De oud trainer van onder andere Marseille en Leeds, staat bekend om zijn eigen speelstijl en is een voorbeeld voor menig coach.


Marcelo Bielsa bij zijn presentatie in Lens

4-1-4-1 (4-1-1-1-3)
Er zal gespeeld worden met een aangepaste formatie, zoals je op de foto beneden ziet gaat er met een CVM, CM en CAM gespeeld worden. Ook zijn de LM en RM veranderd in een LVA en RVA.


De aangespaste tactiek alla Bielsa

Tactiek
De verdedigende stijl zal staan op Druk uitoefenen na verlies balbezit. Dit zal betekenen dat de spelers die we halen en opstellen over een goede uithoudingsvermogen moeten beschikken. Verder houden we het verdedigend smal (45) en zullen we diep druk zetten (75).

De aanvallende stijl begint met een snelle opbouw. Hierdoor zijn de 3 voorste erg belangrijk, dit zullen snelle behendige spelers moeten zijn die een man uit kunnen spelen. De kansen zullen met balbezit worden gecreëerd. Dit omdat de spelers die in positie moeten blijven ook daadwerkelijk op hun positie blijven. Het veld zal redelijk breed gehouden worden (65) en met 5 (op de balk) zullen alleen de spelers die in de 16 meter horen zich daar bevinden.

Instructies
Hieronder de instructies voor de spelers, dit is in te delen qua speler. Heb je een iets behoudendere back op rechts dan op links kun je de instructies wisselen. Dit geld ook voor de buitenspelers.

Instructies per speler

Keeper

  • Komt bij voorzetten.
  • Vliegende Keeper

Rechtsback

  • Gebalanceerde aanval
  • Behoudende onderschepping
  • Overlappen
  • Blijf in positie

Rechts Centraal

  • Achterblijven tijdens aanval
  • Normale onderscheppingen
  • Blijf in positie

Links centraal

  • Achterblijven tijdens aanval
  • Normale onderscheppingen
  • Kort erop

Linksback

  • Mee aanvallen
  • Normale onderscheppingen
  • Overlappen
  • Blijf in positie

Verdedigende middenvelder

  • Passrichting afschermen
  • Tussen verdedigers laten vallen
  • Normale onderscheppingen
  • Dekking midden
  • Blijf in positie

Centrale middenvelder

  • Gebalanceerde aanval
  • Naar de zestien bij voorzet
  • Agressieve onderscheppingen
  • Vrij spel
  • Dekking vleugel

Aanvallende middenvelder

  • Voorin blijven
  • Naar de zestien bij voorzet
  • Vrij spel
  • Agressieve onderscheppingen

Rechtsbuiten

  • Ondersteun verdediging
  • Op flank blijven
  • Achter linies kruipen
  • Naar de zestien bij voorzet
  • Agressieve onderscheppingen

Linksbuiten

  • Ondersteun verdediging
  • Naar binnen snijden
  • Achter linies kruipen
  • Naar de zestien bij voorzet
  • Agressieve onderscheppingen

Spits

  • In het centrum blijven
  • Achter linies kruipen
  • Agressieve onderscheppingen
  • Voorin blijvenDeze tekst wordt verborgen

Transferopdrachten
Centrale verdediger rechts

Een redelijk snelle verdediger die ook een goede pass in huis heeft.

Linksback
Pijlsnelle back met aanvallende intenties. Hoeft niet zo zeer fysiek te hebben, maar wel een goed uithoudingsvermogen.

Centrale middenvelder
Een echte box-to-box middenvelder. Deze speler moet beschikken over een goede pass, uithoudingsvermogen, spelinzicht en ook wel doelgericht.

Er mogen zeker realistische transferopties genoemd worden. Verder zal ik elk half jaar een update posten.

2 likes

Leuk ik zal het zeker gaan volgen. Wat is jou team ? Kun je dat misschien ook posten?.

Dankje! Ja zeker, ik zal de opstelling posten met eventuele transfers erbij.

Opstelling
DM: B. Samba
RB: Frankowski
RCV: Mac Allister*
LCV: Medina
LB: Bangura* of Kayembe*
CVM: Abdul Samed
CM: Onana
CAM: Fofana
RVA: Cabot
SP: Openda
LVA: Costa

Verder heb ik op mijn lijst van transfertargets de volgende namen staan;

CM/CAM: De La Cruz, Cristaldo, Zerrouki, Eteki, Zorgane
LVA/RVA: Amuzu, Won Sang Um, Coulibaly, Ebosele

1 like

In welke Formatie speel je? Welke opsteling?

Die heb ik enkele berichten hier boven geplaatst en ook in mijn eigen topic over mijn carrière staat de speelstijl en opstelling! :grinning:

1 like

RC Celta de Vigo

Seizoen 1 - Eduardo Coudet (Niveau: legendarisch)

Ik ben een career mode begonnen met Celta de Vigo. Een club in het noorden Spanje met een mooi, uniek stadion. Het doel van seizoen 1 was om Europees voetbal te halen en te verrassen in de beker. Om dit te bereiken speelden we vanuit het idee zonder balbezit compact en ietsie teruggetrokken te staan. In balbezit veel via de zijkanten en korte passjes via het midden. Op dit termijn willen we een topclub in Spanje worden, al weten we dat dit heel lang kan duren door de dominantie en grootte van Real Madrid en in mindere mate Barcelona.

Selectie

We speelden vanaf dag 1 dat ik begon vanuit een 4-4-2 opstelling waarbij 1 aanvaller als CA speelt. In dit geval Aspas. Overal in de basiself was goed bezet, behalve de RM. Ik kocht de Ojeda voor zo’n 12 miljoen van Godoy Cruz. Voor mijn B-team/bank kwam verdediger Frias van Defensa y Justicia voor bijna 1 miljoen over. Kevin bewandelde daarnaast de omgekeerde weg. Linksback Rebocho van Lech Poznan kwam ook. Losada nam juist het vliegtuig naar Polen. Een ruildeal dus.
Er vertrokken nog meerdere spelers: Beitia naar RFC Seraing, Swedberg naar AZ (huur), Gomez naar CFR Cluj, Sotelo naar FC Winterthur, Blanco naar AC Horsens, Rodriguez naar Al Taawoun, Veiga naar Blackpool en uiteindelijk als laatste Medrano naar Inter Miami.
Dit leverde ons zo’n 7,5 miljoen euro op.

In de winter namen moesten plotseling de huurlingen Oscar (Sevilla FC) , Perez (AS Roma) , Calderon (Cadiz) en Sanchez ( Gijon) terug naar hun oorspronkelijke eigenaren wegens te weinig speeltijd. Daarnaast besloot Mallo om aan het einde van het seizoen naar Napoli over te stappen met zijn vrije status. Daarbij was Larsen vlak voor de winterstop geblesseerd geraakt en was hij minimaal tot april 2023 uitgeschakeld. Ineens hadden we een smalle selectie. Het budget was prima, maar 1 op 1 opvangen, met dezelfde kwaliteit, kon vrijwel niet.
Ik besloot Sousa van Almeria te kopen voor 5 miljoen en Balanta van Club Brugge voor 4 miljoen. Op deadlineday lukte het mij de jonge Sarr van Tottenham Hotspur te huren voor 2 jaar (!).
Uruguayaan Lautaro wilde daarmee ook weg. Hij mocht wel weg. Ik verkocht hem voor 2,2 miljoen aan Fulham.

Doordat Larsen dus geblesseerd was, besloot ik Denis Suarez zijn kans te geven en te switchen naar 4-4-1-1. Ondanks een moeilijk begin voor hem, pakte hij het naarmate het vorderde uitstekend op.
De selectie is daarmee als volgt aan het eind van seizoen 1 (juni 2023):

Basis
GK - Marchesin (79)
RA - Mingueza (73)
CV - Aidoo (79)
CV - Nunez (80)
LA - Galan (80)
RM - Ojeda (79)
CM - Beltran (81)
CM - Tapia (81)
LM - Cervi (78)
CAM - Suarez (79)
SP - Aspas (82)

Bank
SP - Larsen (75)
RM - Solari (74)
CM - Sarr (72)
CM - de la Torre (73)
CV - Frias (75)
RA - Mallo (77)
LA - Rebocho (74)

Reserves
CV - Dominguez (71)
RA - Barcia (64)
SP - Paciencia (74)
GK - Villar (72)
SP - Sousa (74)
CVM - Balanta (74)

Prestaties
We begonnen goed met 10 uit 4. Waarna we vervolgens uitstekend tegen Real Madrid speelden, maar toch 0-2 verloren. Om vervolgens enkele weken later Barcelona met 5-2 van te mat te vegen in Vigo. Uiteindelijk gingen we de winterstop in met een verdienstelijke 5e plek. We begonnen in januari met 2 gelijke spelen tegen Osasuna en Bilbao. Om uiteindelijk met 5 uit 4 punten januari af te sluiten, zeer teleurstellend. Desondanks speelden we in januari ook om de beker. In de laatste 32 gingen we op bezoek bij Elche, een doelpuntrijk duel die wij aan het langste eind trokken: 3-6. 3 dagen later kwam Sevilla meteen op bezoek in de volgende ronde met een knappe 2-1 winst als gevolg. Februari was onze slechtste maand met 3 gelijke spelen en 1 verlies. Kanttekening, 2 gelijke spelen waren tegen topclubs Barcelona en Sevilla. Ook deze maand werd gecompenseerd met beker presentaties. In de kwartfinale werd Osasuna met 1-2 verslagen. In de halve finale wachtte een dubbele confrontatie met Real Vallodid. Een 2-5 uit overwinning was ruim voldoende om vervolgens thuis met een B-team 1-1 te spelen. In de finale gingen we midden april kansloos onderuit tegen Real Madrid in het Metropolitano stadion: 4-0.
Sinds de historische halve finale prestatie hadden we de weg omhoog gevonden: 9 winst, 2 gelijke spelen en 1 verlies.
We eindigden als 5e en dus Europees voetbal. Wat zeg ik: Europa League. Wat een geweldige prestatie!
Stand La Liga
1- FC Barcelona / 81
2- Villarreal CF / 78
3- Atletico Madrid / 73
4- Real Madrid / 72
5- RC Celta de Vigo / 72
6- Sevilla FC / 71
7- Athletic Bilbao / 70
8- Real Betis / 55

18 - Elche CF - 30
19 - Valencia CF - 29
20 - UD Almeria - 27

Promoverende ploegen: Granada CF, Levante UD, SD Eibar.

Individuele prestaties (La Liga & Copa Espana)
Topscores:
22 - Iago Aspas
17 - Larsen
14 - Ojeda
13 - Suarez
9 - Sousa
8 - Tapia
6 - Beltran en Cervi
4 of lager - Pacienca, Galan, Sarr, Solari en de la Torre.

Assists:
16 - Cervi
15 - Aspas
12 - Tapia
8 - Beltran, Ojeda en Larsen
6 - Suarez
4 of lager - Mingueza, Galan, Sousa, Paciencia , Balanta en de la Torre.

De volgende update komt in de winter seizoen 2 naar verwachting.

1 like

Leuk clubje, knus stadion. Ben er eens met Ajax geweest. Vorige fifa werd ik ontslagen bij Barca en koos voor Celta, erg leuke spelers en het altijd licht blauwe thuis tenue is prachtig. Je hebt het tot nu toe erg goed voor elkaar.

1 like

Spaanse carrières die gedeeld worden, zijn altijd voor mij leesvoer! :star_struck:

Heel leuk om te lezen hoe je met Celta aan de slag bent gegaan dit eerste seizoen.

In feite knap dat je Europees haalt (een team dat in feite zou mogen meestrijden voor UEL-tickets, maar de laatste jaren ondermaats presteert. Ook dit seizoen weer: nét boven de degradatie hangende …)

Interessante aankopen om het team naar je hand te zetten & meteen zo’n goede resultaten te halen. :ok_hand:t3:Hopelijk kan je Europees wat gaan betekenen & gunstig groeien in LaLiga!

Het inspireert me om m’n Atleti-carrière ook weer ‘ns uit te schrijven …

1 like

Mooie carrière, zelf heb ik in, ik meen, FIFA 19 een carrière met Celta gehad. Ik koos ervoor om Frank de boer aan het roer te zetten en het beviel me wel de club, het stadion en de tenues allemaal prachtig.

Nu gaat het toch kriebelen om naast m’n RC de Lens carrière weer te starten met Celta. Dus ga m’n opties onderzoeken welke trainers en mooie transfers voor dit team.

1 like

Bedankt aan @josolympia voor de aangewakkerende inspiratie om m’n carrière (terug) uit te schrijven! :wink:

1 like

@Matthi9s, als je besluit om de club verder naar de hand van El Cholo te zetten… Dan zou ik voornamelijk kijken naar spelers á la Godín, Gabi of Turan. Kortom, spelers die de toon van de wedstrijd kunnen zetten met hun werklust. Josko Gvardiol, Piero Hincápie en Enzo Fernández lijken me teveel ‘voetballers’ voor die cultuur. Söyüncü lijkt me daarentegen gemaakt voor Atlético Madrid, denk zelfs dat hij één van de betere verdedigers van Europa zou zijn onder Simeone. Aleix García moet het middenveld van creativiteit voorzien, als alternatief zou je kunnen kijken naar Álex Baena bijvoorbeeld. Of wat denk je bijvoorbeeld van Sofyan Amrabat? Hij geeft zelf aan dat hij perfect zou passen bij de club. Misschien niet aantrekkelijk vanwege zijn rating, maar heeft duidelijk het profiel van een Atlético-speler.

Nog een paar andere namen die misschien interessant voor je kunnen zijn: Valentín Gómez, Davinson Sánchez, Cristian Romero, Roger Ibañez, Mikel Merino of Mauro Arambarri.

1 like

In de afgelopen jaren haalt Atlético Madrid hun hoogste niveau in de ‘grote wedstrijden’, om vervolgens punten te verspelen tegen de ‘mindere goden’. Cholismo bouwt op een ijzersterke verdediging, maar komt soms tekort in scorend vermogen. Zou bijna denken dat je twee verschillende elftallen moet samenstellen; één voor wedstrijden waarin je moet verdedigen, een andere voor wedstrijden waarin je het spel moet maken.

1 like

Mooie carriere met een prachtige club. In La Liga doe je het gewoon goed. Europees wel redelijk gefaald om eerlijk zijn, ware het niet de Europa League echt wel een mooi toernooi is om te winnen.

Slim om naar 4-4-1-1 over te stappen! Speel er zelf ook mee en het is super chill. Essentieel is wel om een technische, diepgaande 10 te hebben, maar dat heb jij gelukkig. Met Llorente en Carrasco heb je natuurlijk 2 spelers met een geweldig uithoudingsvermogen, ook ideaal.
Ik ben benieuwd of je nog een vervanger haalt voor Kondogia, toch wel een slome speler met een laag handelingssnelheid in mijn ogen. Of ben je wel tevreden over hem?
Ik blijf dit zeker volgen!

1 like

Normaal gezien speel ik vaak ook het liefst aanvallend attractief voetbal (Ajax, Barcelona en Dortmund zijn de teams die ik het vaakst gecoacht heb de afgelopen 10 jaar), maar bij sommige clubs is juist het mooie dat ze compleet tegen die ideologie ingaan. Één van mijn leukste carrières was een waar ik ‘Brexitball’ speelde met Burnley en ik zal eeuwig spijt hebben dat ik niet weer Burnley heb gecoacht op Fifa 21 met Wout Weghorst. Inmiddels zitten ze in de Championship en spelen ze onder Kompany een totaal ander soort voetbal (wel mooier maar stuk minder romantisch).

Ik zou dus als ik een carrière deed met Atletico Madrid vasthouden aan de 4-4-2 en als ik toch eens wat anders zou willen doen, zou ik kijken naar andere interpretaties van ‘anti-balbezitvoetbal’ zoals de gestoorde 5-3-2 van het Sheffield United van Chris Wilder in 19/20.

Moet zeggen dat ik na het typen van deze comment weer zin krijg om zo een carrière te starten, maar ik heb tot zover nog niet de juiste club ervoor kunnen vinden. Het eerste waar ik aan dacht is Sean Dyche bij Leicester City, waar hij een paar maanden terug aan gelinkt werd, maar Leicester is een heel degelijke club en stad, al was Burnley dat ook een halve eeuw geleden blijkbaar.

Is Athletic Bilbao dan niet een beetje zo’n ploeg (of Getafe)?
Ik kan ook wel genieten van die betonnen verdedigingen waar niemand doorgeraakt en die uiteindelijk alles kapot counteren.
Maar het Spaanse tiki-taka blijf ik wel het aantrekkelijkst vinden.

1 like

Ik zal een start maken met mijn Real Sociadad carriére. Ik zal jullie op de hoogte houden als ik mijn eerste deel van het seizoen heb ik afgerond. Als trainer zal ik starten met Imanol Alguacil die aan zijn 5e seizoen begint.

Het vervolg van mijn verhaal daarvoor laat ik jullie nog even in spanning zitten…

1 like

Bij Athletic denk ik altijd eerst aan het beleid met alleen Basken en dan vooral aan het team van Bielsa dat Man United versloeg. Het is dus al een te ‘hipster’ team om hun een anti-voetbal identiteit te geven, al spelen ze vaak best pragmatisch voetbal.

Ik denk dat ik het met Newcastle ga proberen. Ze hebben al een slecht imago door de Saoedische overname en er een kick&rush machine van maken onder Sean Dyche klinkt te mooi om niet te proberen. Dan Burn die linksback speelt in de Champions League tegen PSG en Messi in de eerste tien minuten een horrortackle geeft is een beeld wat ik niet uit mijn hoofd kan krijgen.

Het Leeds van Bielsa had wel wat gemeen met Simeone’s Atletico (wat niet zo gek is aangezien Simeone een leerling van Bielsa is), maar het was toch grotendeels aanvallend voetbal. Heel wat anders dan het Burnley van Dyche.

Roma heeft een verrassend leuke selectie, maar door al die fake namen is het lastig om er echt in te komen. Dat had ik ook op Fifa 20 met Atalanta.

Bedankt voor de suggesties heren! Maar ik denk dat ik toch voor Newcastle ga.

1 like

Veel succes met The Geordies! Wie weet haal je inspiratie om jouw voortgang ook ‘ns te delen!

1 like