FIFA 23 - Realistische Carriere

Racing Club de Lens
Even een flinke sprong in de tijd. Het eerste seizoen teleurstellend als 9e geëindigd en meteen uit de beker geknikkerd door En Avant Guingamp (Ligue 2). Waar we nu zijn aanbeland in het slot van seizoen 2.

1e seizoenshelft:

Marcelo Bielsa is nog steeds de manager en de befaamde BIELSA BALL (LINK) is nog steeds van kracht. We begonnen voortvarend aan het seizoen door 17 punten uit 8 wedstrijden te halen. Maar in de maanden December en Januari kwam er een beetje de klad in en sloten januari af als 7e. Wat geen recht geeft op Europees voetbal (Top 5).

Zomer transfers:

We begonnen de transferperiode in de zomer met het verkoop van Cabot (30, RVA) aan PSV. Hierdoor moesten we opzoek naar een nieuwe buitenspeler. Waar ons oog kwam te vallen op Jesper Karlsson, die niet meer gelukkig was bij AZ. Voor deze transfer hebben we flink de knip moeten trekken en na het overmaken van €30.500.000,- was Karlsson de nieuwe Rechts- Linksbuiten.

Winter transfers:

We kregen in de winter een niet te weigeren bod op onze aanvoerder en tevens beste speler Fofana. Na lang onderhandelen kwamen we tot een overeenkomt van €52.000.000,-.

Nu moesten we haastig opzoek naar een waardige vervanger en zo werden vele CAM’s toegevoegd aan onze scoutlijst. Vilhena (Espanyol) tot aan Sansone (Sampdoria) passeerde de revue, maar na wat rondneuzen in de Jupiler Pro League viel mij oog op ex-Willem ll’er Mike Tresor die nog altijd actief bleek te zijn bij KRC Genk.

2e seizoenshelft

Het 2e deel van het seizoen nam aanvang met de volgende selectie, waar de nieuwe namen meteen zijn ingepast.

De goede transfers wierpen in de maand februari meteen de vruchten af. Door te winnen van respectievelijk Lyon en Monaco. Maar ook verloren we in deze maand de derby van Lille en vlogen we uit het bekertoernooi door Saint-Etienne met strafschoppen. Met de ongeslagen maanden maart en april stond de finale maand mei op het programma.

Hierin werd gemakkelijk gewonnen van Auxerre (3-0) en nipt verloren van de toen al kampioen PSG (2-1). Hierdoor kwam alles aan op de laatste en beslissende wedstrijd om ons te plaatsen voor Europees voetbal. Met Stade Rennes op 67, OGC Nice op 69 en wij eveneens op 69. Waren er nog 3 ploegen in de race voor het laatste Europese ticket.

Rennes moest opzoek bij de nummer 3 Lyon, waar het nipt verloor met 2-1. OGC Nice stond een lastige thuiswedstrijd te wachten tegen het goed presterende Nantes. Die knap een punt meenamen aan de Cote D’Azur door een late gelijkmaker. Waardoor wij genoeg hadden aan de 1-3 winst tegen onze angstgegner Saint-Etienne.

Eindstand:

Opstelling einde:

Topscorers:


Door de goede prestatie van Openda mag hij het volgend seizoen hoger op gaan zoeken en moet RC Lens verlaten.

Waardoor we dus opzoek moeten naar een nieuwe spits iemand ideeën?

1 like

Mooie carriere met een knappe prestatie door 5e te eindigen. Weet alleen niet of Karlsson zo realistisch is, maar als jij er maar plezier mee hebt.

Opties ST:

  • Wahi (Montpellier)
  • Balikwisha (Antwerp)
  • Sor (Genk)
    -Mikautadze (Metz)
  • Zirkzee (Bologna)
  • Ramazani ( Almeria)
1 like

Dankjewel! Wat betreft Karlsson zou ik ook niet echt een club weten waar hij heen zou moeten? Voor de spits optie zou Moffi (Lorient) ook wel een goede oplossing zijn. Al wil ik al wel gaan voor Le Fee van Lorient dus dan staat 2 spelers van 1 club halen mij wel tegen…

Union Berlin, dat is de club geworden waarmee ik ga spelen.
De Bundesliga, een mooie competitie waar het bestuur hoopt op een middenmoot klassering.
Zelf hoop ik natuurlijk nog wat beter voor de dag te komen.

Toen ik dit team voor het eerst zag was ik blij verrast. Een redelijk ruime selectie waarvan het onderlinge niveau relatief gelijk ligt.

Mijn basisopstelling is als volgt:

Doel: Rønnow (77)
LVV: Rousillon (75)
CV: Leite (75)
CV: Bornauw (75) (Gekocht van Wolfsburg)
CV: Doekhi (75)
RVV: Juranovic (76)
CVM: Khedira (75)
CM: Thorsby (74)
CM: Haberer (75)
SP: Siebatcheu (75)
SP: Becker (78)

Wisselspelers:

SP: Behrens (73)
SP: Leweling (72)
CM: Schäfer (72)
CVM: Laïdouni (75)
CV: Baumgartl (74)
RVV: Tanganga (74) (Gekocht van Tottenham)
DM: Grill (69)

Aan de selectie heb ik niet erg veel hoeven doen op transfergebied. Enkel wat spelers aangetrokken voor de breedte, en wat spelers zijn verkocht.

A. Pieper is overgekomen van Werder Bremen voor €5.200.000

S. Bornauw is overgekomen van Wolfsburg voor €390.000 (ruildeal met R. Knoche)

Maciejewski is vertrokken naar Istanbulspor voor €580.000

Busk is vertrokken naar Servette FC voor €610.000

Öztunali is vertrokken naar Burnley voor €2.400.000

Trimmel is vertrokken naar Ajax voor €4.800.000

Tanganga is naar ons gekomen. Wij hebben hem gekocht van Tottenham Hotspur voor €9.000.000

Het seizoen is inmiddels begonnen en we zijn drie wedstrijden onderweg…

De eerste wedstrijd, thuis in het Stadion an der alte försterei. De tegenstander is VFL Wolfsburg. Gelijk een pittige klus. En dat bleek… enorme strijdlust vanuit Union Berlin, maar ondanks dat een 0-2 verlies. Geen mooi debuut dus.

Wedstrijd twee, uit naar de Mercedes Benz Arena van VFB Stuttgart. Een wedstrijd die 90 minuten lang beide kanten opging eindigde ook in ons nadeel: 3-2 verlies. Dit kan nog wel eens een zwaar seizoen gaan worden. Zwaarder dan verwacht in eerste instantie.

De derde wedstrijd. Een thuiswedstrijd tegen Eintracht Frankfurt. Een enorme vecht wedstrijd die is geëindigd in 2-2. En eerlijk is eerlijk, als we 2-5 hadden verloren was dat ook niet gek geweest. Rønnow, onze doelman was duidelijk man van de wedstrijd.

Kijkend naar de kalender komt er een zware periode aan met wedstrijden tegen o.a. Bayern Munchen, RB Leipzig en Dortmund.

Ook de EL gaat bijna van start. We hebben de volgende tegenstanders in de groepsfase geloot:

  • SC Braga (Portugal)
  • Malmö FF (Zweden)
  • Union St G. (België)

Ik ben benieuwd. Ondanks het zware begin kijk ik enorm uit naar het komende seizoen. Hopende dat we de zaken op de rails krijgen en een mooie eindklassering kunnen behalen in zowel de Bundesliga, DFB Bokal en Europa League.
Ik houd jullie op de hoogte van de vooruitgang dit seizoen.

Alle reacties, tips en dergelijke zijn welkom!

4 likes

Olympique Lyon - Voorbereiding

Deze editie van FIFA ben ik een carrière met Olympique Lyon gestart. De club met een befaamde talentenfabriek, grote achterban en erna streeft om de uitdager van regerend kampioen Paris Saint-Germain te worden in de Ligue 1. Na een teleurstellend seizoen, met een achtste plek in de competitie en een uitschakeling in de kwartfinale van zowel de Coupe de France als de Europa League hoopt de club de aankomende jaargang op betere tijden. Met het terugkeren van topspelers als Alexandre Lacazette, Corentin Tolisso en de Kroaat Dejan Lovren lijkt de basis gelegd te moeten worden voor een mooi en nieuw seizoen.

Coach

In Zuid-Frankrijk hebben ze na een jaar al genoeg gezien van Peter Bosz. De Nederlander, die bekend staat om zijn aanvallende en spectaculaire manier van voetbal, lijkt de spelers maar niet mee te kunnen krijgen in zijn tactiek. Waar de voormalig trainer van Ajax en Borrussia Dortmund in Nederland en Duitsland met een goede mentaliteit van de spelersgroep verder kon bouwen aan een team leek dit bij de Franse club een onbegonnen zaak. Geen moment hebben Bosz en zijn assistenten, mede door de taalbarrière, de spelers helemaal voor zich kunnen winnen.

De opvolger van Bosz is de 45-jarige Willy Sagnol. Als speler brak de rechtsachter door bij rivaal Saint-Étienne waarna hij via AS Monaco in juli 2000 de overstap naar Bayern München maakt. Na ruim acht jaar bij de Duitse club gevoetbald te hebben kondigt de 58-voudig Frans international in 2009 zijn afscheid als profvoetballer aan.

In de jaren daarna bekleedt hij verscheidene bestuurlijke functies bij Saint Éttiene, Bayern München en vooral de Franse bond. In 2014 begint Sagnol aan zijn eerste klus als hoofdtrainer bij Girondins de Bordeaux. Ruim anderhalf jaar is de Fransman aan de leiding en eindigt hij in zijn eerste seizoen knap als zesde in de competitie. Na een kortstondig dienstverband bij Bayern als assistent begint in 2021 zijn dienstverband als bondscoach van Georgië, waar hij met de nieuwe talentvolle generatie het land naar succes moet leiden. Anderhalf jaar later begint Sagnol nu dus op 1 juli 2022 aan een nieuw en verassend avontuur bij Olympique Lyon.

Opstelling/speelwijze

Verdediging

We gaan spelen in een 3-4-1-2/3-4-2-1. Centraal achterin hebben we daardoor een blok van drie verdedigers. Die staan niet perse heel hoog op het veld maar met de kont tegen de zestien aan staan doen we ook niet. Helaas is het met sommige centrale verdedigers die we hebben vragen om problemen in de omschakeling of wanneer er door de tegenstander de diepte wordt gezocht. Wel zijn we goed in duels en hebben we de kwaliteiten om van achteruit op te bouwen. Ergens waar in kwetsbaar kunnen zijn is in de lucht. Daarbij is het aan het begin van het seizoen afwachten hoe dat gaat lopen en anders misschien de transfermarkt op te gaan.

Middenveld

We beschikken over een vijfmans-middenveld. Die bestaan uit een linker- en rechtermiddenvelder, twee centrale middenvelder en één aanvallende middenvelder, die wat uitwijkt naar de rechterkant.

De twee vleugelmiddenvelders bestrijken de gehele flank en laten zich terugzakken bij balbezit van de tegenstander waardoor we dan als het ware met vijf verdedigers komen te spelen. Bij balbezit proberen zij op de flank met voorzetten de spitsen te bereiken en anders de bal bij een ondersteunende centrale middenvelder kwijt te kunnen.

De centrale middenvelders zijn verdeeld onder twee functies. De rechter centrale dient als controleur. Doet voor de rest geen gekke dingen en is belangrijk bij eventuele countermogelijkheden van de tegenstander door het centrum dicht te houden. De linker is meer een box-to-box en geeft tijdens het verdedigen, wanneer nodig, assistentie aan de linkermiddenvelder maar zal ook vooral proberen het moeilijk te maken voor de tegenstander om via het centrum gevaarlijk te worden.

De CAM dient als verbindingslink tussen de aanval en de rest van het team maar kan ook gebruikt worden om meer diepgang in het spel te creëren. Hij krijgt daarvoor een vrije rol toebedeelt in balbezit. Tijdens balverlies is het wel belangrijk dat de speler wel zijn defensieve taken uit blijft voeren.

Aanval

Net als de CAM krijgen de aanvallers redelijk veel vrijheid. Uitwijken naar de flank, in de bal komen of juist diep gaan. Ik wil gaan experimenteren hoe dit in de praktijk te werk gaat en of het geslaagd wordt of niet. We beschikken naast snelheid ook over redelijk wat lengte en technische bagage. De tijd zal laten blijken of er nog aanpassingen gedaan moeten worden of niet.

Transfers:

Uit:

Maxence Caqueret – CM - Newcastle United – €39.500.000

Moet een belangrijke rol gaan spelen in het project van de nieuwe Saudische eigenaar. Als jeugdexponent veroverde de 22-jarige middenvelder een basisplaats en viel hij vooral op met zijn dribbels en mooie passes. Met een marktwaarde van 22,5 miljoen euro was het bedrag wat de Engelse club bood een moeilijk te weigeren bod. Het vertrek van Caqueret valt nog redelijk goed op te vangen. Met Corentin Tolisso, Romain Faivre, Thiago Mendes en Houssem Aouar hebben we veel kwaliteit op het middenveld rond lopen.

Jerome Boateng – CV - Real Betis – €4.350.000

De ervaren Duitser kende toch een moeizaam debuutseizoen in het Groupama Stadium. Met de komst van Dejan Lovren en de doorbraak van Castello Lukeba zakte de verdediger verder in de rangorde waardoor de kansen op veel speelminuten aankomend seizoen verder slonken. De 33-jarige international leek in eerste instantie toch tot de winter te blijven tot Betis zich op deadline day meldde bij de Fransen. Na korte onderhandelingen werd de transfer definitief gemaakt.

Henrique – LA - TSV Hoffenheim - €3.500.000

Stond niet perse op de nominatie om verkocht te worden maar een goed bod van de Duitsers was genoeg om een vertrek in te luidden. Maakte vooral zijn minuten bij invalbeurten en blessures van de andere spelers. De 28-jarige linksachter heeft voor drie jaar getekend in de Bundesliga.

Overige Transfers:

Yahya Soumare – RVA - Al Taawoun – €1.150.000
Remy Riou – GK - Basaksehir – Huur
Yanis Lagha – SP - KRC Genk – Huur
Pathe Mboup – LVA - Dijon – Huur

In:

Adrien Truffert – LA - Stade Rennes - €21.000.000

Een van de grootste talenten op de linksback positie van dit moment. Doordat Nicolas Tagliafico zich waarschijnlijk gaat focussen op de positie van centrale verdediger en Henrique dus vertrok was een kwalitatieve versterking op de linkerflank broodnodig. We betaalden wel de hoofdprijs, maar de 20-jarige speler heeft alle kenmerken van een moderne back, is jong en beschikt over de Franse nationaliteit, wat ik zelf een groot pluspunt vind. Truffert zal worden omgeturnd naar een linkermiddenvelder die de gehele flank moet gaan bestrijken.

Marko Bulat – CM - Dinamo Zagreb – €3.300.000

Staat al ruim twee jaar op mijn verlanglijst om een keer te proberen in Career Mode. Kenmerkt zichzelf door zijn goede passing en visie. Daarnaast valt het op dat de 20-jarige middenvelder over het kenmerk leiderschap beschikt, wat hem uitermate geschikt maakt om op de lange termijn een belangrijke rol te gaan spelen voor Lyon. Ondanks de geringe speeltijd die hij kreeg in zijn thuisland lijkt de Kroaat mij een uitstekende speler om de rol van Houssem Aouar en/of Rayan Cherki uiteindelijk over te gaan nemen.

Yehvann Diouf – GK – Stade Reims - €3.000.000

Het verschil tussen eerste doelman Anthony Lopes(82) en tweede sluitpost Remy Riou(69) was me eigenlijk iets te groot. Diouf had een aflopend contract en heeft met zijn 22 jaar nog redelijk wat potentie. Kwam er de afgelopen drie seizoenen bij de competitiegenoot ook niet echt aan te pas, terwijl het talent wel degelijk aanwezig is. Gaat in de bekerwedstrijden zijn kansen sowieso krijgen, dus wie weet ligt er in de toekomst nog een basisplaats in het verschiet.

Soumaïla Coulibaly – CV – Borussia Dortmund - €1.350.000

Maakte een jaar geleden transfervrij de overstap van de jeugdafdeling van Paris Saint-Germain. Na een jaar vertrekt de 18-jarige Frans jeugdinternational echter alweer uit het Signal Iduna Park. Door aankopen als Edmond Tapsoba en Ramy Bensebaïni leek er weinig perspectief meer te zijn voor de jonge verdediger. Doordat Damien da Silva aan het eind van dit seizoen met pensioen gaat is Coulibaly een paar uur na het vertrek van Jerome Boateng binnengehaald als breedteversterking en om alvast in te spelen op de toekomst.

Selectie:

We beschikken over een selectie met enorm veel jonge spelers en potentie. De bedoeling is om eigenlijk in elke linie een kwalitatief sterke ervaren speler te hebben met daar om heen vooral jeugdig talent. Anthony Lopes is dat bij de keepers, Nicolas Tagliafico en Dejan Lovren in de verdediging, Corentin Tolisso en Thiago Mendes op het middenveld en Alexandre Lacazette met Moussa Dembélé is de voorhoede. Op papier is elke positie dubbel of meervoudig bezet wat ons de kans geeft om gedurende het seizoen veel te rouleren en blessures op te kunnen vangen.

Aan het eind van dit seizoen zullen de contracten van Damien Da Silva, Houssem Aouar, Thiago Mendes, Rayan Cherki en Moussa Dembélé afgelopen zijn. Da Silva gaat dus met pensioen maar bij de rest wil ik in november/december gaan kijken of er van beide kanten misschien nog een verlenging van het dienstverband in zit en een transfervrij vertrek misschien kan voor komen.

Seizoen 1

Seizoen één zit er inmiddels al op bij mij en die wil ik over een paar dagen ook gaan posten. Vinden jullie deze uitwerkingen met wat meer verhaal en informatie leuk of is het allemaal toch iets te langdradig. Laat het maar weten!

5 likes

Ziet er heel goed uit! Goede aan- en verkopen. Mooi gericht ook op ontwikkeling en Franse identiteit.

1 like

Lyon is een mooie club. Helaas veel mis management geweest de laatste jaren. Wat vind je van Rayan Cherki? Vorige editie nog een save gehad met Lyon. Leuke ploeg met oa Lukeba, Aouar en dus ook Cherki. Verder kreeg ik Dembele aan het scoren en haalde ik Lloris terug naar de club waar het voor hem allemaal begon. Succes en je opzet leest lekker weg

1 like

Het is de laatste jaren inderdaad een beetje een zooitje bij Lyon. Het is de eerste keer dat ik Cherki gebruik iknFIFA. Zijn dribbelen en zijn buitenkant voet trait zijn erg fijn, maar heeft daarnaast ook nog wel erg veel tekortkomingen.

Lloris terughalen gaat bij mij in principe niet gebeuren. Anthony Lopes is een prima keeper en speelt zijn hele carrière al bij de club. Voor een plaats op de bank vindt ik hem eigenlijk te goed en ik zou het mooi vinden als hij zijn loopbaan af zou sluiten bij de club.

Doelmannen
Marc-André ter Stegen (91), Iñaki Peña (77), Arnau Tenas (74)

Verdediging
Pedro Porro (88), Arnau Martínez (78), Ronald Araújo (88), Eric García (82), Jules Koundé (89), Lisandro Martínez (87), Theo Hernández (90), Alejandro Balde (81)

Middenveld
Pablo Gavi (86), Frenkie de Jong (92), Martín Zubimendi (83), Sergio Busquets (77), Romeo Lavia (75), Pedri González (89), Bernardo Silva (88), Alberto Moleiro (82)

Voorhoede
Ousmane Dembélé (88), Ferrán Torres (87), Yéremy Pino (84), Lamine Yamal (72), Lionel Messi (84), Robert Lewandowski (83), Youssoufa Moukoko (79), João Félix (89), Ansu Fati (86), Ángel Alarcón (74)

Uitgeleend
Jesús Vázquez (77), Nico González (81), Ilias Akhomach (76), Abdessamad Ezzalzouli (79)

Het moment van pijnlijke beslissingen is aangebroken in mijn carrière met Barcelona. In de loop der jaren is er flink doorgeselecteerd, maar tegelijkertijd noodgedwongen vastgehouden aan ervaren spelers. Julian Araujo, Sergi Roberto, Thiago Alcántara, Pablo Torre (op huurbasis) en Hugo Novoa zullen de club aankomende zomer verlaten. Inmiddels hebben aanstormende talenten zich dusdanig ontwikkeld dat er pijnlijke beslissingen moeten worden genomen waarbij één van beide spelers de club zal moeten verlaten:

  • Sergio Busquets of Romeo Lavia? Of beter gezegd, krijgt de clublegende in de twaalf laatste maanden van zijn carrière nog de voorkeur boven een aanstormend talent? Zo ja, dan lijkt het me verstandig om Romeo Lavia twaalf maanden te verhuren aan een club die Europees voetbal speelt. Frenkie de Jong en Martín Zubimendi krijgen namelijk het merendeel van de speelminuten als enige controleur.

  • Lionel Messi of Robert Lewandowski? Inmiddels is er een moment aangebroken waarbij het niet langer nodig is om beide legendarische spelers aan boord te houden. Sterker nog, er moet ruimte worden gemaakt voor andere aanvallers.

  • Ferrán Torres of Yéremy Pino? Eigenlijk vervullen beide spelers een soortgelijke rol in de selectie, waardoor ze direct met elkaar concurreren voor speelminuten. Om ruimte te maken voor andere jonge aanvallers (i.e., Alberto Moleiro, Lamine Yamal, Youssoufa Moukoko, Ángel Alarcón) lijkt het me verstandig om één van beide vleugelaanvallers definitief van de hand te doen.

Naast een beslissing over vertrekkende spelers moet er natuurlijk ook worden geïnvesteerd in spelers voor de toekomst. António Silva (SL Benfica) moet gaan concurreren met Eric García in de verdediging, terwijl Xavi Simons (PSV) voor meer scorend vermogen moet zorgen op het middenveld.

1 like

Da’s een sterke selectie die je hebt weten samen te stellen!

Ik zag Arnau staan bij de verdedigers. Hoe doet die het, staat namelijk ook op m’n scoutingslijst …

Tja, ken jezelf: ik zou Busquets het afscheid gunnen die hij verdient & bij de club laten. Zo kan Lavia nog dat extra seizoen ervaring opdoen om dat de mantel van Busquets over te nemen. Kan Frenkie ook niet op die positie uit te voeten, want wss speelt hij niet alle wedstrijden?

Wie is de meest productieve van de twee? Al heeft Messi weer ‘n streepje voor dankzij de speler die hij is voor Barça. Sentimenteelgewijs: Leo blijft.

Ondanks zijn achternaam, zou ik Torres toch de club laten verlaten. Sinds hij Valencia verliet, liet hij toch z’n potentieel niet meer zien. Geen idee hoe goed hij het bij jou doet, ik heb het nu over de realistische Torres. En kan je Pino nog niet wat “kneden” zodat hij zijn volledige potentieel kan halen?

Voor het overige, een inspiratie om jouw stand van zaken te lezen. Pak je ook de nodige prijzen met jouw selectie?

1 like

Arnau Martínez is echt zo’n verdedigend talent dat zich aan kan passen naar wat een selectie nodig heeft. Speelt hij samen met Theo Hernández, dan kan hij als een soort derde centrale verdediger spelen. Speelt hij in een formatie waar meer diepgang over de rechterkant wordt gevraagd, dan kan hij als een soort vleugelverdediger van waarde zijn. Kortom, dat lijkt me geen slechte aankoop voor iedere club die speelminuten kan geven aan een jonge verdediger.

Kan me overigens vinden in je suggesties, eigenlijk zou ik gewoon vast moeten houden aan de sentimentele waarde van spelers als Busquets en Messi. Zeker als hun waarde nog altijd soortgelijk is aan hun concurrenten. Ferrán Torres of Yéremy Pino lijkt me inderdaad lastiger, dus misschien dat ik beide spelers gewoon een kans geef in het voorseizoen en op basis daarvan een keuze maakt.

Ondanks de sterke selectie verloopt m’n carrière eigenlijk verrassend spannend, er was in de afgelopen seizoen altijd een serieuze concurrent voor de landstitel (Real Madrid, Atlético Madrid of Real Sociedad). Maar het lukte tot nu toe altijd om hen in een directe confrontatie te verslaan en daardoor het verschil te maken. In de Copa del Rey kregen jonge talenten altijd een kans, waardoor er soms een flater werd geslagen (werd bijvoorbeeld eens met 3-0 verslagen door UD Almería). In de Champions League duurde het even voordat er succes werd behaald, maar na een overwinning op Bayern München in het derde seizoen pakte ik meteen twee Champions Leagues op een rij. Kortom, een leuke en verrassend uitdagende carrière ondanks dat de selectie op het oog ijzersterk is.

Begin S02, Leverkusen

In seizoen 1 werden we in de kwartfinale van de CL uitgeschakeld door AC Milan, in de beker gingen we er vroeg uit tegen Bayern en in de competitie werden we 4de. Al bij al een geslaagd eerste seizoen, dat weliswaar geplaagd werd door blessures. Schick, Wirtz en Diaby hebben er elk een paar maanden uit gelegen. Dit gaf wel de kans aan anderen om zich te ontwikkelen, vooral Adli en Hlozek hebben daarvan geprofiteerd.

Na S1 werden de contracten van een aantal spelers niet verlengd, zoals Aranguiz. Al in januari werden er enkele aankopen gedaan, vooral voor de breedte: Wolf voornamelijk voor rechtsback, maar hij kan ook linksback en op beide flanken spelen. Reyna moest de back-up van Soza worden. Hincapié valt daar ook vaak in, maar blijft in mijn ogen vooral een centrale verdediger. Tot slot werd Kjaergaard aangetrokken als vervanger van de vertrokken Amiri.

Dit is mijn huidige kern:

Bravo is terug van een uitleenbeurt aan Real Madrid, hij krijgt in de voorbereiding zeker kansen.
Ik wil nog een jong talent erbij op de vleugel, al kan in nood Azmoun daar ook nog wel uit de voeten.
In doel is Hradecky wat gedaald qua rating, en hij heeft ook een paar keer opzichtig geblunderd. Winterse aanwinst Morales is nog niet klaar voor het grote werk, ondanks een uitleenbeurt van een half jaar in tussentijd.

Tips zijn welkom!

3 likes

Leuke club! Alleen de tenue’s hebben mij weerhouden van een cm. Al eens 3-5-2 gespeeld? Wellicht dat een Frimpong dan nog meer in zijn kracht komt. Als doelman had je Bijlow op het oog toch?

Zeballos als flankspeler een optie? Met Sosa en Palacios heb je zo uit mijn hoofd al twee Argentijnen.

1 like

Zeballos ziet er interessant uit, bedankt!
Ik vind dat ik te veel aanvallende spelers heb om er maar drie op te stellen, vandaar mijn keuze. Verdedigend ben ik kwetsbaar, maar ik hou wel van ietwat naïef aanvallend voetbal.
De tenues waren vorig jaar inderdaad mooier, misschien krijg ik dat nog opgelost met een mod.

Ik dacht meteen aan de volgende namen: Szoboszlai (Leipzig, misschien minder haalbaar aangezien ze kampioen werden), Reyna (BVB), Parades (Wolfsburg) of Kolo Muani (Frankfurt, is wel ietsje ouder in vergelijking met de anderen)

Buiten Duitsland: Kubo (Sociedad), Musah (Valencia), Reinier (Girona/Real), Singo (Torino), Olise (C. Palace), Damsgaard (Brentford, met dat je landgenoot Kjaergaard al haalde), Summerville (Leeds), …

Leuke carrière! Succes met seizoen 2, waar je progressie kunt maken op alle drie fronten!

AS Roma
Seizoen 1 - winterstop

Onder de naam José Mourinho ben ik begonnen bij AS Roma. Een Italiaanse topclub dat onder Mourinho vorig seizoen de Conference League binnen sleepte, als eerste Europese topclub ooit.
Het doel is om hierop voor te bouwen en de oude successen weer te kunnen herbeleven. Het vorige kampioenschap dateert namelijk alweer uit 2001.
Voor nu is het om ons te plaatsen voor de Champions League en binnen 3 jaar weer kampioen te worden.
Een grote klus, desalniettemin een mooie klus in een leuke voetbalcompetitie in een prachtig land.

Selectie

Net als onder Mourinho in het echt, wil ik met AS Roma vanuit een gecontroleerde tactiek/opstelling spelen. Toen ik de carriere opstartte viel me meteen een matig middenveld op. Om dit op te vangen kocht ik de dynamische Lopez van Sassuolo (circa 20 mil.), Arambarri van Getafe (30 mil.) en Braganca van Sporting C.P (14 mil.).
In de eerste wedstrijden speelden we 4-1-3-2. Dat was me té gecontroleerd. Ik ben daarom in oktober overgestapt naar een variant van 4-2-3-1/4-2-2-2. Zalewski verving Braganca en Lopez ging weer als controleur spelen, waar hij in de vorige formatie soms als aanvallende middenvelder speelde. Pellegrini is zeer dynamisch en heeft een rol als RM. Dybala heeft alle vrijheid als CA/CAM en Abraham natuurlijk als aanspeelpunt. Wanneer we de bal niet hebben spelen we compact en fel waar het moet. Spinazzola raakten we helaas al kwijt in september met een knie blessure en is pas in april weer terug. Celik vervangt hem prima.
In de zomerperiode waren er 2 spelers vertrokken. Darboe en Svilar leenden we uit naar respectievelijk Casa Pia AC en Girona CF. Per 1 januari vertrokken Wijnaldum en Llorente plots naar hun oorspronkelijke club wegens te weinig speeltijd. Mourinho heeft ervoor gekozen geen vervangers te halen.

Competitie en beker

We zitten op de helft van de competitie en staan keurig 3e. Er moet wel bij gezegd worden dat het verschil bovenin heel klein is. Het verschil tussen de nummer 7 en 1 is maar 5 punten bijvoorbeeld. De plekken onder de rode streep worden momenteel bezet door Salernitana CF, Lecce en Cremonese.

We begonnen de competitie met een vermakelijke 3-4 winst bij Sampdoria. De 6 wedstrijden daarop waren we ongeslagen, waaronder 2 fantastische thuisoverwinningen op onze rivaal Lazio Roma en Juventus. Helaas raakten we in september wel, zoals eerder vermeld, onze linksback Spinnazola kwijt voor lange tijd wegens een knieblessure. Daarnaast blesseerde Dybala zich ook eind september aan zijn enkel, hem waren we iets minder dan 2 maanden kwijt.
De eerste nederlaag volgde in speelronde 7. In Sassuolo verloren we met 3-1. In speelronde 9 verloren we vervolgens onverwachts met 4-2 van het gepromoveerde Monza. Hierna herstelden we ons met overwinningen tegen Lecce en uit bij Inter Milan. Hierna volgden 4 wedstrijden waarin we 3x gelijkspeelden en 1x verloren, waaronder een punten deling met AC Milan. We sloten de eerste seizoenhelft af met de Derby del Sol in eigen huis. Napoli kwam op bezoek en stal de punten, het werd 0-2 voor de blauw-witten.

De beker begint 24 januari. Serie B-club S.P.A.L komt op bezoek.

Statistieken

Goals:

  1. Abraham - 17 goals
  2. Pellegrini - 9 goals
  3. Dybala - 6 goals

Assists:

  1. Pellegrini - 6 assists
  2. Abraham - 6 assists
  3. Braganca - 4 assists

Het volgende verslag zal over over de tweede seizoenshelft gaan. Tot dan!

2 likes

Interessant! Mag ik het raar vinden dat je één van je beste spelers, Pellegrini, op een voor hem minder interessante positie zet? Hij moet het hebben van z’n visie en passing, vanop rechts lijkt me dat moeilijker. Centraal op het middenveld is hij op z’n best, maar net daar koop je drie extra spelers.

Volgens mij kan Zalewski trouwens eventueel tot linksback worden omgevormd, ook al omdat hij niet over het beste schot beschikt. Zo komt er plaats vrij voor de veel creatievere El Shaarawy.

Is het ook geen optie om naar 3-4-3 over te stappen? Met Dybala vanop rechts en Pellegrini vanop links, dan haal je Celik eruit voor Smalling.

Verder vind ik Arambarri en Lopez goede aankopen, maar vooral Lopez is toch niet beter dan Cristante?

Ziet er goed uit. Valt me wel op dat je vergeleken met de concurrentie wel een stuk meer tegentreffers krijgt. Abraham is daarentegen wel lekker op stoom. 17 treffers is voor het aantal wedstrijden een fantastisch aantal.

Kun je misschien nog wat meer vertellen over Lopez? Staat voor mijn carrière met Lyon ook op het lijstje om eventueel aan te trekken. Succes met de tweede seizoenshelft!

@Raindog Pellegrini is een zeer dynamische speler met een uitstekend loopvermogen. Dat komt ten goed op deze RM positie, dat kun je ook trouwens zien aan de statistieken. Over Cristante heb je zeker een punt, maar ik vond hem vrij houterig in FIFA. Zalweski houd ik met zijn hoge potentie lekker op zijn favoriete plek, ik ben prima tevreden namelijk over celik :slight_smile:

@Larsenal
Thanks! Ja dat klopt, dat moet in de 2e seizoenshelft beter.
Ik raad je zeker Lopez aan. Hij is heel dynamisch met een goed balgevoel. Zowel in aanname als in techniek en pass. Hij is wel klein, dat is misschien een nadeel.

2 likes

974

Hertha BSC is de club uit de hoofdstad met het prachtige Olympisch stadion als thuishaven. Een sleeping giant in mijn ogen.

Selectie
Doel : Christensen 74, Jarstein 72, Kwasigroch 59, Ernst 58

Verdediging Kenny 74, Pekarik 72, Eitschberger 58 ; Dardai 71, Kempf 75, Rogel 72, Uremovic 71, ; Plattenhart 74, Mittelstadt 74

Middenveld : Tousart 77, Serdar 77, Boëtius 75, Boateng 73, Cigerci 73, Sunjic 73, Nsona 64, Scherant 62, Ejuke 74, Lukebakio 77, Richter 75

Aanval : Jovetic 75, Niederlechner 74, Kanga 70, Ngankam 70

Basis team waarmee het seizoen gestart werd.

We hebben het gehele seizoen gespeeld vanuit een 4-3-3. Al gauw kwam ik er achter dat ik niet te spreken was over beide backs. Plattenhardt was aanvoerder maar werd wel uit de basis gespeeld door Mittelstadt. Op rechts hadden we meer een uitdaging want Pekarik die aan zijn laatste seizoen als prof bezig was kon niet meer mee. De scouts werden met de opdracht weg gestuurd een nieuwe vleugelverdediger binnen te halen.

Het middenveld heeft eigenlijk het hele seizoen zo gestaan. Enkel werd Boëtius vervangen na een blessure door Richter. De 24- jarige Duitser is van origine een flankspeler maar kan op ‘10’ uitstekend uit te voeten.

In de aanvalslinie speelde Ejuke en Lukebakio op de flanken. De Nigeriaan die eerder in Nederland heeft gespeeld was een uitstekend wapen op de counter. Met zijn snelheid zorgde hij voor de nodige assistentie. Lukebakio werd mijn smaakmaker met maar liefst 21 goals werd hij clubtopscorer, altijd op de goede plek en altijd dreigend door naar binnen te komen. In de punt van de aanval speelde Jovetic. De Montegrijn zwierf voor de winterstop over het veld, na de winterbreak kreeg hij de opdracht om meer als aanspeelpunt te spelen.

Na de winterstop zag het elftal er zo uit. Schulz werd gehuurd van Dortmund, hij had een verleden bij Hertha en moest de geblesseerde Mittelstadt vervangen. Rechts kwam Jasic over van Wolfsberger en werd op de laatste dag van de transfermarkt Weiser terug gehaald, Kenny werd in een ruildeal naar Werder Bremen gestuurd. Op het middenveld werd de 17- jarige Raebiger toegevoegd en in de aanval kwam Mikautadze ons versterken. De Georgiër werd uit eindelijk geleidelijk aan basisspeler.

De stand na 23 wedstrijden werd nog flink door elkaar geschud. Bayern München zou zich wederom als kampioen kronen. Dortmund en Leipzig lieten het in het laatste kwart aardig afweten. Zo haalde Dortmund maar 15 punten uit 11 duels en eindigde op 67 punten. Leipzig deed het met 18 punten niet veel beter. Wij werden uiteindelijk derde met 68 punten. Op de laatste speeldag bezegelde we het lot van Schalke’04 door met 0-5 te winnen, revanche want de Königsblauen schakelde ons uit in de eerste ronde van de DFB pokal met een harde 0-3 nederlaag in eigen huis. Na play-off wedstrijden met Hannover degradeerde Schalke weer naar de 2.Bundesliga. HSV werd kampioen en ook Dusseldorf promoveerde.

Voor het tweede seizoen wil ik de linksback positie gaan versterken. Achterin keren Alderete en Gechter terug van een verhuurd periode. Op het middenveld komt Geiger transfervrij over van Hoffenheim en ben ik nog op zoek naar een aanvallende middenvelder. Boateng is met pensioen en Boëtius wilde graag vertrekken. Voorin wil ik me versterken met Balikwisha van Antwerp als extra optie voor de flank. Piatek keert ook terug bij de club en zal achter Mikautadze komen, Jovetic koos eieren voor zijn geld en diende een transferverzoek in. Ascasibar keert ook terug van een verhuur maar voor hem is geen plaats meer. Talenten Winkler en Wollschlager krijgen de kans zich te bewijzen. De jeugdtalenten 17-jarige Hermann (cv/cvm) en leeftijdsgenoot Schmitt (lm/rm) sluiten aan bij de A kern.

Iemand nog tips of opmerkingen?

2 likes