AS Roma
Seizoen 2 - winterstop
29 maart jongsleden postte ik mijn eerste verslag van mijn carriere met AS Roma. Ik zat destijds halverwege seizoen 1 en stond op een 3e plek. Inmiddels ben ik halverwege seizoen 2 en ben ik hier om weer een update te plaatsen.
In het eerste seizoen eindigde we op een keurige 3e plek. De bekerstrijd verliep anders. In de kwartfinale werden we uitgeschakeld door rivaal Napoli. Desondanks een vrij knappe prestatie, al zeg ik het zelf, om met dit Roma en de vele concurrenten CL-voetbal te bereiken. Kampioen AC Milan, Juventus en Napoli complementeerden de top 4. De degradanten waren Lecce, Cremonese en Empoli.
Hiervoor in de plek zijn gekomen : Palermo, Genoa en Cagliari.
Selectie & opstelling
De transferzomer van seizoen 2 begon met vele terugkerende spelers die verhuurd waren. Waaronder de jonge Bove, Kluivert en Vina. Hier tegenover stond wel het transfervrije vertrek van Smalling, El Shaarawy en Matic. Wegens hun leeftijd o.a, had Mourinho ze niet meer nodig. De selectie was hierdoor aardig verbreed, maar niet perse met kwaliteit. Doelman Rui Patricio keepte een uitstekend seizoen, maar hij is niet de jongste meer en daalt qua spelersrating. Ik kocht de Vicario van het gedegradeerde Empoli voor 25 miljoen voor verjoniging in de keepersgilde. Doordat o.a Smalling vertrokken was moest ik minimaal 1 centrale verdeidiger erbij halen, dat voldoening nam met een plek op de bank. Ik klopte aan bij Real Zaragoza en nam de jonge Francés mee. De hoofdprijs moest wel betaald worden: 12,5 miljoen euro. Mede door de minimaal 6 extra Europese wedstrijden komend seizoen, was ik nog op zoek naar een dynamische middenvelder, dat ook voorin kan spelen. Nikolas Vlasic, vorig seizoen speler van tegenstander Torino, kwam over van West Ham United. Voor een slordige 30 miljoen kwam de Kroaat overvliegen vanuit Londen naar Rome.
Qua uitgaande transfers was het een rustige zomer. Alleen Carlos Perez trok naar zijn thuisland. voor ruim 9 miljoen euro vertrok hij naar Villarreal CF.
Dit resulteert in de volgende opstelling en bank:

In december hebben we een belangrijke slag geslagen door de aflopende contracten van Belotti, Cristante en Spinnazola te verlengen met allen 2 jaar. De eerste 2 namen vallen zeer regelmatig (goed ) in. Mede door hun goede houding en mentaliteit is deze verlenging uitstekend. Spinnazola doet het prima als LA, maar je merkt dat hij ouder wordt. De verwachting is dat hij in S3 niet altijd meer basis zal staan en dus moet strijden voor zijn plek.
Verlanglijst Mourinho:
Resultaten en standen
Serie A

Het nationale doel is dit seizoen om echt voor de landstitel te gaan. De club wacht er al sinds 2001 op. Hoog tijd én realistisch om weer de beste van Italië te worden.
We zijn nu precies op de helft en staan bovenaan in een spannende competitie. Het verschil met nr 5 Inter Milan is bijvoorbeeld maar 6 punten.
Serie A 23/24 begon voor ons met een lastig uitwedstrijd bij subtopper Atalanta. Desondanks wonnen we wel, met 1-3. Waarna we Monza ontvingen en in een doelpuntrijke wedstrijd aan het langste eind trokken: 4-3. In speelronde 3 werd al het eerste puntverlies geleden. Bij Fiorentina speelden we doelpuntloos gelijk, om vervolgens een week later thuis te verliezen van Napoli. We herstelden ons door in Bologona van de plaatselijke FC te winnen met 0-3. Wat volgde was een reeks van 6 ongeslagen competitie wedstrijden (4 W, 2 G), waarna we op zondag 5 november 2023 keihard op onze plek werden gezet: de stadsderby tegen Lazio werd maar liefst 1-5 voor de bezoekers. Een ongekende pak slaag. Net als tegen Napoli was dit weer een opzet naar een mooie reeks. Op Sicilië wonnen we met 1-4 van Cagliari. Thuis tegen Juventus verspeelden we een 2-0 voorsprong en werd het 2-2. In Turijn wonnen we van Torino met 1-4, om vervolgens een gala voorstelling te geven tegen Inter Milan.
De blauwe club van Milaan werd compleet weggevaagd met een 4-0 ruststand als gevolg. In de tweede helft gebeurde er vrij weinig: 5-2. De week erop moesten we op bezoek bij de andere club uit Milaan, de AC. 3-4 wonnen we in een boeiende wedstrijd. De eerste seizoenshelft werd afgesloten met een 3-6 winst bij Hellas Verona.
Zoals je ziet op de afbeelding gaat het nek aan nek met Juventus en hijgen de concurrenten ons in de nek. De degradatieplekken worden momenteel vergeven aan Torino, Spezia en Cagliari.
Op de topscorerslijst prijkt de naam Abraham bovenaan met maar liefst 21 goals uit 18 wedstrijden. Nummer 2 is ook een speler uit ons gelederen: Dybala met 16 goals uit 18 wedstrijden.
Pas op nummer 11 volgt Pellegrini met 10 goals uit 17 wedstrijden.
De assistslijst van deze competitie heeft een top 4 van alleen maar AS Roma spelers.
- Dybala 11 uit 18
- Lopez 9 uit 19
- Abraham 9 uit 18
- Zalewski 9 uit 18.
Champions League
De loting in Nyon eind augustus bepaalde onze volgende tegenstanders:
- Manchester City
- Ajax Amsterdam
- Rangers Football Club
Op het oog een redelijk lastige loting. Manchester City is natuurlijk een topclub met een zeer hoog niveau. Ajax lijkt op papier onze concurrent op plek 2 en de mannen uit Glasgow moeten we ook niet onderschatten.
Het Europese avontuur begon in Manchester met een confrontatie tegen de Citizens. Een pittige opgave, zo in speelronde 1. Het eindigde verrassend in 3-3. In speelronde 2 kwam Ajax op bezoek. Het werd zeer makkelijke avond en wonnen liefst met 5-0. Speelronde 3 en 4 was een tweeluik met Rangers FC. Mede door de resultaten op de andere velden, konden we in dit tweeluik een belangrijke slag slaan in overwintering.
In Glasgow hadden we het vrij lastig, maar wonnen we met 2-3. In Rome ging het vrij gemakkelijk en wonnen we subtiel met 4-2. In speelronde 5 konden we overwintering definitief veilig stellen. Het tegenvallende Manchester City kwam op bezoek. Net als de wedstrijd op het Britse Eiland, werd dit ook een boeiende wedstrijd. Het werd verdiend 6-3 voor de Romeinen. Hierdoor was groepshoofd zelfs een feit.
De laatste wedstrijd van deze groepsfase was in Amsterdam. Mede doordat het een wedstrijd voor spek en bonen was, speelde Mourinho met een B-team. Ajax won met 2-1. De Amsterdammers werden daarmee 2e met 12 punt.
Doordat Rangers FC verrassend in Manchester won (2-3), werd niet City maar de mannen uit Glasgow 3e. Hierdoor is het Europese avontuur voor de Britten voorbij en gaan de Schotten de Europa League in.
De loting voor de laatste 16 heeft al plaats gevonden. Een zeer pittige loting: Real Madrid.

A presto…